naturanrg76-egkymosini-sympliromata-7 Συμπληρώματα διατροφής για την εγκυμοσύνη

7 Συμπληρώματα διατροφής για την εγκυμοσύνη

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Υγεία.

Υπάρχουν κάποιοι που υποστηρίζουν ότι τη σημερινή εποχή η εγκυμοσύνη έχει γίνει πολύ «φαρμακοποιημένη». Οι γυναίκες καταφεύγουν σε υπερβολικές ειδικές εξετάσεις, ιατρικές επισκέψεις και συμπληρώματα διατροφής χωρίς λόγο. Υπάρχει όμως και ένα ποσοστό γυναικών που υποτιμά το ρόλο των θρεπτικών συστατικών για τους εννέα μήνες της κύησης και αποφεύγει τα συμπληρώματα, τα οποία θα μπορούσαν να προλάβουν διαταραχές της υγείας των ιδίων, αλλά και των εμβρύων. Δείτε λοιπόν σε ποιες περιπτώσεις ενδείκνυται η λήψη των 7 βασικότερων συμπληρωμάτων διατροφής για την εγκυμοσύνη και ποια είναι αυτά τα πολύτιμα θρεπτικά συστατικά που εξασφαλίζουν την υγιή έκβασή της.

Σε αυτή την ευαίσθητη περίοδο για τη γυναίκα, πολλές είναι οι μεταβολές που υφίσταται ο οργανισμός. Μία από αυτές είναι και η ανεπάρκεια στις καθημερινές ανάγκες σε βιταμίνες και μέταλλα.

Μερικές φορές όμως, κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, η διατροφή δεν αποδεικνύεται αρκετή για τη λήψη των ωφέλιμων θρεπτικών συστατικών και κρίνεται απαραίτητη η συμπληρωματική υποστήριξη. Σε κάθε περίπτωση, ο γυναικολόγος είναι αυτός που αποφασίζει το είδος των συμπληρωμάτων διατροφής και τη δοσολογία που θα πρέπει να παίρνει η κάθε εγκυμονούσα.

Για αρχή το φυλλικό οξύ

Το πιο σημαντικό συμπλήρωμα διατροφής για την περίοδο της εγκυμοσύνης είναι το φυλλικό οξύ ή αλλιώς βιταμίνη Β9. Τις τελευταίες δεκαετίες έχει διαπιστωθεί από επιστημονικές μελέτες ότι είναι το βασικό θρεπτικό συστατικό για την πρόληψη των δυσμορφιών, κυρίως αυτών που σχετίζονται με το νευρικό σύστημα, την ανάπτυξη του εγκεφάλου και της σπονδυλικής στήλης. Στην εγκυμοσύνη, ειδικά τους τρεις πρώτους μήνες, η ανάγκη φυλλικού οξέος αυξάνεται από 200 σε 400 μικρογραμμάρια την ημέρα. Ο οργανισμός δεν καταφέρνει να παράγει φυλλικό οξύ και γι’ αυτό πρέπει να το λαμβάνει μέσω της διατροφής. Όμως, στη μέλλουσα μητέρα το κανονικό διατροφολόγιο δεν μπορεί να της εγγυηθεί την απαραίτητη δόση. Γι’ αυτό, ενδείκνυται να λαμβάνει καθημερινά ένα συμπλήρωμα που να της παρέχει 400-500 μικρογραμμάρια βιταμίνης Β9.

…αλλά και για το τέλος

Το φυλλικό οξύ είναι απαραίτητο για τη σύνθεση DNA και πρωτεϊνών, καθώς και για το σχηματισμό αιμοσφαιρίνης (πρωτεΐνης που υπάρχει στα ερυθρά αιμοσφαίρια). Επιπλέον, είναι βασικό για τους ιστούς που πολλαπλασιάζονται και διαχωρίζονται, όπως αυτοί του εμβρύου. Έτσι, ακόμα και για τους τρεις τελευταίους μήνες της κύησης, ένα συμπλήρωμα φυλλικού οξέος είναι ωφέλιμο. Μετά τον έκτο με έβδομο μήνα της εγκυμοσύνης στη γυναίκα παρουσιάζεται μία φυσική αύξηση του πλασματικού όγκου, που μπορεί να φτάσει ακόμα και το 50-60%, προκαλώντας πιθανή αναιμία. Αρκούν 15 χιλιοστόγραμμα φυλλικού οξέος για να προληφθεί αυτή η διαταραχή.

  • Θα το βρείτε σε: πρασινόφυλλα λαχανικά (σπανάκι, μπρόκολο, μαρούλι), σπαράγγια, πορτοκάλια, όσπρια, δημητριακά, λεμόνια, ακτινίδια, φράουλες, συκώτι.

Σίδηρος, χαλκός και ψευδάργυρος

Κατά τη διάρκεια των εννέα μηνών, αυξάνεται η ανάγκη για σίδηρο, η ημερήσια συνιστώμενη δόση του οποίου κυμαίνεται γύρω στα 30 χιλιοστόγραμμα. Συνήθως, αρκεί να αυξηθεί στο διατροφολόγιο η κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε σίδηρο, όπως είναι το άπαχο κρέας, το ψάρι και τα εμπλουτισμένα δημητριακά. Σε ειδικές περιπτώσεις όμως, όπως όταν παρουσιάζεται μείωση των ερυθρών αιμοσφαιρίων, μπορεί να ενισχυθεί η διατροφή με ένα συμπλήρωμα 10-15 χιλιοστόγραμμων σιδήρου την ημέρα. Παράλληλα θα πρέπει να αυξηθεί και η κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε βιταμίνη C και κιτρικό οξύ, που ευνοούν την απορρόφηση του συγκεκριμένου μετάλλου από τον οργανισμό. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η αυξημένη λήψη σιδήρου μπορεί να μειώσει τη διαθεσιμότητα ψευδάργυρου και χαλκού που παίζουν σημαντικό ρόλο για το σχηματισμό των οστών του εμβρύου. Συνήθως στα συμπληρώματα διατροφής για εγκύους περιλαμβάνονται και τα τρία αυτά μεταλλικά στοιχεία.

*Θα βρείτε το σίδηρο σε: κρέας, ψάρι, θαλασσινά, κρόκους αυγών, ξηρούς καρπούς, δημητριακά ολικής αλέσεως, μαγιά μπίρας, σπανάκι, μαϊντανό.

Ασβέστιο για τα οστά και τα δόντια

Το ασβέστιο συμβάλλει στην καλή λειτουργία των μυών και του νευρικού συστήματος, προστατεύει τα δόντια και τα οστά και συμμετέχει στο σχηματισμό του σκελετικού συστήματος και στην ανάπτυξη όλου του οργανισμού. Έτσι, κατά τη διάρκεια της κύησης, η εγκυμονούσα έχει ανάγκη διπλάσιας δόσης ασβεστίου. Από τις πρώτες κιόλας εβδομάδες είναι σημαντικό να καταναλώνει πολλά γαλακτοκομικά που είναι ιδιαίτερα πλούσια σε ασβέστιο. Αν η έγκυος εμφανίζει δυσανεξία στο γάλα ή είναι υπέρβαρη, τότε συστήνονται τα αντίστοιχα συμπληρώματα διατροφής.

  • Θα βρείτε το ασβέστιο σε: γάλα και τυριά (κυρίως παρμεζάνα, έμενταλ και γραβιέρα), πρασινόφυλλα λαχανικά (ρόκα, σπανάκι, κ.ά), όσπρια, αυγά, μαλάκια, ξηρούς καρπούς (αμύγδαλα, σύκα, φουντούκια).

Ιώδιο για το θυρεοειδή

Ένα άλλο σημαντικό μέταλλο είναι το ιώδιο, το οποίο υπάρχει στα μόρια των θυρεοειδικών ορμονών και εγγυάται τη σωστή λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, η ημερησία συνιστώμενη δόση κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι 150-200 μικρογραμμάρια. Το ιώδιο υπάρχει στο μαγειρικό αλάτι, τα μαλάκια, το ψάρι, τα οστρακόδερμα και τα φύκια. Ένα συμπλήρωμα διατροφής κρίνεται απαραίτητο στην περίπτωση που η εγκυμονούσα υποφέρει από υποθυρεοειδισμό (μειωμένη δραστηριότητα του θυρεοειδούς).

Αντιοξειδωτικές βιταμίνες κατά των ελευθέρων ριζών

Στην εγκυμοσύνη, όπως και σε όλες τις φάσεις της ζωής, είναι σημαντική η καταπολέμηση των ελευθέρων ριζών, ουσιών που ευθύνονται για την οξείδωση και τη γήρανση των οργάνων και των ιστών. Κατά τη διάρκεια των εννέα μηνών οι ουσίες αυτές αυξάνουν τον κίνδυνο προεκλαμψίας, ασθένειας που εκδηλώνεται συνήθως γύρω στην εικοστή βδομάδα κύησης και προκαλεί αύξηση της πίεσης και έντονο πρήξιμο. Αν δεν θεραπευθεί, μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις για την υγεία και της μητέρας αλλά και του παιδιού. Οι βιταμίνες C και Ε, οι λεγόμενες «αντιοξειδωτικές», συμβάλλουν στην καταπολέμηση των ελευθέρων ριζών, γι’ αυτό και είναι σημαντική η κατανάλωση τροφίμων που είναι πλούσια σε αυτές, όπως οι πατάτες, τα καρότα, τα εσπεριδοειδή και το πράσινο τσάι. Και τα αντίστοιχα συμπληρώματα διατροφής μπορούν να φανούν χρήσιμα.

  • βιταμίνη C: ακτινίδια, εσπεριδοειδή, ντομάτες, πιπεριές, λάχανο, μπρόκολο, λαχανάκια Βρυξελλών, μαϊντανό, πρασινόφυλλα λαχανικά.
  • βιταμίνη Ε: πρασινόφυλλα λαχανικά), δημητριακά ολικής αλέσεως, αβοκάντο, καρύδια, βούτυρο.

Βιταμίνες Β12 και Β6 κατά της αναιμίας

Άλλες σημαντικές βιταμίνες είναι αυτές της ομάδας Β, ιδίως η Β12 και η Β6. Τα συμπληρώματα διατροφής ενδείκνυνται για τις γυναίκες που ξεκινούν την εγκυμοσύνη υποφέροντας από αναιμία. Η βιταμίνη Β12 προλαμβάνει τη φυσική μείωση του σιδήρου το τρίτο τρίμηνο της κύησης. Επιπλέον, πρόσφατες έρευνες έχουν δείξει ότι η Β12, όπως και η Β6, παίζει σημαντικό προληπτικό ρόλο στην αποβολή και στις δυσμορφίες του εμβρύου. Ορισμένα συνένζυμα που συμμετέχουν στο μεταβολισμό διαφόρων ουσιών (αμινοξέα, λιπαρά, νουκλεϊκά οξέα και γλυκογόνο), εξαρτώνται από τη βιταμίνη Β6 και η έλλειψή της μπορεί να έχει αντίκτυπο στη δραστηριότητά τους εμποδίζοντας την εγκατάσταση του ωαρίου και την ανάπτυξη του πλακούντα. Οι γυναίκες που ακολουθούν μία ισορροπημένη διατροφή δύσκολα παρουσιάζουν ελλείψεις βιταμινών της ομάδας Β.

*Βιταμίνες Β: άπαχα κρέατα, ψάρι, συκώτι, μαγιά μπίρας, γάλα και γαλακτοκομικά, κρόκους αυγών, δημητριακά ολικής αλέσεως, πρασινόφυλλα λαχανικά, φιστίκια, εσπεριδοειδή, μελάσα, όσπρια, ξηρούς καρπούς, μπανάνες. Η βιταμίνη Β12 βρίσκεται μόνο σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης.

Τα πολύτιμα Ωμέγα-3

Τα Ωμέγα-3 είναι βασικά λιπαρά οξέα που υπάρχουν στα λιπαρά ψάρια και το ιχθυέλαιο, στα φυτικά έλαια, στα καρύδια, το λιναρόσπορο και τα όσπρια. Η χορήγηση κατά την κύηση και το θηλασμό Ωμέγα -3 λιπαρών οξέων μπορεί να έχει ευνοϊκές επιδράσεις στην ανάπτυξη των νοητικών λειτουργιών του παιδιού, ενώ η ικανή πρόσληψή τους μειώνει τη συχνότητα της επιλόχειας κατάθλιψης. Η ημερήσια συνιστώμενη δόση είναι 200 χιλιοστόγραμμα.

Πότε είναι απαραίτητα;

  • Σε γενικές γραμμές, μία ισορροπημένη διατροφή εξασφαλίζει στη μέλλουσα μητέρα όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά. Υπάρχουν όμως κάποιες περιπτώσεις στις οποίες είναι δύσκολο η έγκυος να ακολουθήσει μία σωστή και πλήρη διατροφή. Κατά τη διάρκεια των πρώτων μηνών της κύησης, για παράδειγμα, πολλές γυναίκες ταλαιπωρούνται από ναυτίες και συχνούς εμετούς. Σε αυτές τις περιπτώσεις τα πολυβιταμινούχα συμπληρώματα διατροφής που είναι ειδικά μελετημένα για την περίοδο της εγκυμοσύνης μπορούν να προσφέρουν μεγάλη βοήθεια.
  • Η κακή διατροφή της μητέρας είναι δυνατό να προκαλέσει μείωση της συγκέντρωσης σημαντικών πρωτεϊνών του μητρικού γάλακτος που προστατεύουν το μωρό από λοιμώξεις. Κλινικές έρευνες έχουν αποδείξει ότι τα πολυβιταμινούχα συμπληρώματα μπορούν να διασφαλίσουν την παραγωγή μητρικού γάλακτος υψηλής ποιότητας και να ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις της μητέρας σε θερμίδες και πρωτεΐνες.
  • Επιπλέον, ένα συμπλήρωμα με βιταμίνες ή μεταλλικά στοιχεία είναι ιδιαίτερα ωφέλιμο για τις γυναίκες που ακολουθούν χορτοφαγική διατροφή, αλλά και για όσες έχουν δίδυμη κύηση. Σε κάθε περίπτωση, η χρήση συμπληρωμάτων διατροφής θα πρέπει να καθορίζεται από το θεράποντα ιατρό.

της Μαρίας Γκέκα

Πηγή Natura nrg #76