crashtest cooking

8+1 τρόποι μαγειρέματος. Ποιον να προτιμώ;

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Μαθήματα διατροφής.

της Αφροδίτης Ραυτοπούλου

Τα θέλετε όλα στον ατμό; Ή ακολουθείτε τη νέα μόδα του γουόκ; Δεν μπορείτε να αντισταθείτε στα τηγανητά ή προτιμάτε την ταχύτητα της χύτρας; Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι σε σχέση με τα ωμά τρόφιμα, τα μαγειρεμένα είναι πιο ασφαλή αφού η θερμότητα εξουδετερώνει τα τυχόν βακτήριά τους. Ποιος είναι όμως και ο πιο ασφαλής και υγιεινός τρόπος μαγειρέματος; Ανακαλύψτε παρακάτω ποιος παίρνει 10 με τόνο!

Στο μπάρμπεκιου 3 βαθμοί

Το μπάρμπεκιου επιτρέπει το ψήσιμο κρεατικών και λαχανικών που νωρίτερα έχουν μαριναριστεί στο λάδι, αλλά παρέχει και τη δυνατότητα για ψήσιμο χωρίς τη χρήση ελαίων. Και μάλιστα, στην περίπτωση αυτή, τα λιπαρά που υπάρχουν για παράδειγμα στις μπριζόλες και τα λουκάνικα, αποστάζονται και δεν καταναλώνονται. Αυτό ωστόσο δεν δικαιολογεί μία καλή βαθμολογία ως προς την ποιότητα του ψησίματος, αφού οι σχάρες του μπάρμπεκιου που αναπτύσσουν πολύ υψηλές θερμοκρασίες, έρχονται σε επαφή με τα τρόφιμα και παράγουν πιθανά τοξικά μόρια, όπως τα βενζοπυρένια, που θεωρούνται καρκινογόνα ιδίως για το στομάχι και το έντερο.

Συμβουλή: τοποθετήστε τις σχάρες όσο το δυνατόν λιγότερο κοντά στη φωτιά.

Στο τηγάνι  3,5 βαθμοί

Το τηγάνισμα αναδίδει πιθανά καρκινογόνα μόρια, ιδίως αν τηγανίζετε τρόφιμα που περιέχουν υδατάνθρακες, όπως οι πατάτες. Αν και το τηγανητό είναι πιο απολαυστικό για τον ουρανίσκο, οι ειδικοί λένε ότι η κατανάλωσή του θα πρέπει να περιορίζεται σε μία φορά τον μήνα.

Συμβουλή: μην κάνετε οικονομία στο λάδι. Καλύτερα τα τρόφιμα να βυθίζονται σε αυτό, γιατί έτσι δημιουργείται μία κρούστα γύρω τους που εμποδίζει την περίσσια απορρόφηση λίπους. Επιπλέον, προτιμάτε το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο που αλλοιώνεται λιγότερο στις υψηλές θερμοκρασίες.

Στην κατσαρόλα  6 βαθμοί

Το πρόβλημα με το μαγείρεμα στην κατσαρόλα είναι το αργό και παρατεταμένο ψήσιμο, το οποίο απαιτεί μία ικανοποιητική ποσότητα λαδιού προκειμένου να μην κολλήσει το φαγητό στον πάτο του σκεύους. Το μειονέκτημα λοιπόν σχετίζεται κυρίως με την ποσότητα του λίπους που αυξάνει τις θερμίδες του φαγητού και ενδεχομένως τις τιμές της κακής χοληστερόλης. Επιπλέον, το παρατεταμένο μαγείρεμα οδηγεί στην απώλεια βιταμινών και αντοξειδωτικών ουσιών. Ωστόσο, δεδομένου ότι η θερμοκρασία του μαγειρέματος δεν αγγίζει υψηλές τιμές και άρα δεν παράγονται πιθανά βλαβερά μόρια, το μαγείρεμα στην κατσαρόλα θεωρείται ένας αρκετά υγιεινός τρόπος μαγειρέματος.

Συμβουλή: χρησιμοποιείτε όσο το δυνατόν λιγότερο έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, κρατάτε κλειστό το καπάκι και μαγειρεύετε σε χαμηλή φωτιά.

Στον φούρνο 8 βαθμοί

Στον φούρνο, η θερμότητα κατανέμεται ομοιόμορφα στο φαγητό και δεν είναι τόσο υψηλή ώστε να οδηγήσει στην απελευθέρωση τοξικών ή καρκινογόνων μορίων. Ο φούρνος επιτρέπει το ψήσιμο κρεατικών, ψαρικών και λαχανικών με τη χρήση περιορισμένου λαδιού ή και μηδαμινού, αν επιλέξετε να μαγειρέψετε το φαγητό σας στη λαδόκολλα.

Συμβουλή: κλείστε ερμητικά το φαγητό μέσα σε ένα αλουμινόχαρτο, έτσι ώστε να ψηθεί μέσα στο ζουμί του, χωρίς να χάσει τη γεύση του.

Βράσιμο  8 βαθμοί

Το βράσιμο είναι ό,τι πρέπει για ένα υγιεινό και εύπεπτο φαγητό, αφού δεν προβλέπει την προσθήκη λαδιού και επιτρέπει τον αρωματισμό των τροφίμων μονάχα με μπαχαρικά και αρωματικά βότανα.

Συμβουλή: χρησιμοποιείτε όσο το  δυνατόν λιγότερο νερό, αφού τα λαχανικά, για παράδειγμα, όσο πιο πολύ βράζονται, τόσο χάνουν τα θρεπτικά συστατικά τους.

Στο γουόκ  8,5 βαθμοί

Το γουόκ, το ανατολίτικο μαγειρικό σκεύος με το στρογγυλεμένο σχήμα και τον ελαφρώς κωνικό πάτο, επιτρέπει ένα ομοιόμορφο μαγείρεμα χάρη στη σωστή κατανομή της θερμότητας. Δεν απαιτεί μεγάλη κατανάλωση λαδιού, ούτε υψηλές θερμοκρασίες μαγειρέματος. Επιπλέον, είναι κατασκευασμένο από ειδικό υλικό που δεν χαράζει και δεν διαβρώνεται, οπότε δεν απελευθερώνει πιθανά τοξικά μόρια όπως τα πολυκαιρισμένα τηγάνια από τεφλόν.

Στη χύτρα 9 βαθμοί

Η χύτρα μειώνει σημαντικά τον χρόνο μαγειρέματος, καθότι αναπτύσσει υψηλότερες θερμοκρασίες σε σχέση με τον βρασμό και επιτρέπει την περιορισμένη χρήση λαδιού αλλά και νερού. Ουσιαστικά, το μαγείρεμα επιτυγχάνεται όχι με το ίδιο το νερό, αλλά με τον ατμό που παγιδεύεται μέσα στο σκεύος εξαιτίας της πίεσης. Έτσι, τα τρόφιμα χάνουν σε μικρότερο βαθμό τα θρεπτικά συστατικά που περιέχουν και το φαγητό είναι πιο γευστικό.

Στον ατμό 10 βαθμοί

Αυτός είναι αναμφίβολα ο πιο υγιεινός τρόπος μαγειρέματος, αφού επιτρέπει την απόλυτη διατήρηση των θρεπτικών ουσιών του φαγητού, καθώς δεν αγγίζει υψηλές θερμοκρασίες και δεν αλλοιώνει τα τρόφιμα.

Συμβουλή: για να ενισχύσετε τη γεύση των τροφίμων, χρησιμοποιήστε στο τέλος του μαγειρέματος ωμό έξτρα παρθένο ελαιόλαδο ή λινέλαιο.

Στα μικροκύματα no comments

Τα μικροκύματα δραστηριοποιούν τα μόρια νερού που υπάρχουν μέσα στα τρόφιμα και παράγουν την απαραίτητη θερμότητα για να τα ψήσουν. Δεν υπάρχουν ακόμα επιστημονικές έρευνες που να κρούουν τον συναγερμό, αλλά ούτε και να ευνοούν αυτόν τον τρόπο μαγειρέματος, οπότε δεν μπορεί να δοθεί κάποια βαθμολογία.  Παρ’ όλα αυτά, μπορεί να πει κανείς μετά βεβαιότητας ότι πρόκειται για μία γρήγορη μέθοδο που σε ό,τι αφορά το ξεπάγωμα ή το ζέσταμα ήδη μαγειρεμένων τροφίμων, αξίζει 10.

Πηγή: NaturaNrg #33