διατροφή, χειμώνας, σούπες

Αλλαγή εποχής, αλλαγή διατροφής

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Διατροφή, Μαθήματα διατροφής.

Της Αφροδίτης Ραυτοπούλου

Η αλλαγή εποχής δεν συνεπάγεται μονάχα αλλαγή ντουλάπας. Συνεπάγεται και αλλαγή διατροφής! Αυτό υποστηρίζει η κινέζικη ιατρική, που εξηγεί ότι η ενέργεια που ρέει στον οργανισμό επηρεάζεται από τις κλιματικές αλλαγές. Όταν έξω λοιπόν επικρατούν χαμηλές θερμοκρασίες, ο οργανισμός έχει ανάγκη θερμά τρόφιμα. Αυτό όμως δεν σημαίνει καλά ζεσταμένα, αλλά… διαβάστε παρακάτω για να καταλάβετε!

Σύμφωνα με την κινέζικη ιατρική, το σώμα διατρέχεται από μεσημβρινούς, δηλαδή κανάλια μέσα στα οποία ρέει η ενέργεια που ευθύνεται για τη θρέψη, την άμυνα και την καλή λειτουργία όλου του οργανισμού. Όταν η ενέργεια ρέει ελεύθερα, τότε ο οργανισμός χαίρει άκρας υγείας και ευεξίας, ενώ όταν συναντάει εμπόδια, εκδηλώνονται ασθένειες. Τα εμπόδια μπορεί να προκύπτουν από εξωγενείς παράγοντες, όπως ιούς, βακτήρια αλλά και τις καιρικές αλλαγές, ή ενδογενείς όπως συναισθηματικές διαταραχές και κακές διατροφικές συνήθειες.

chilly, garlic, thymeΘερμά και ψυχρά τρόφιμα

Όπως διδάσκει η κινέζικη ιατρική, η υγεία δεν είναι τίποτα άλλο παρά η αναζήτηση της ισορροπίας που εξαρτάται από τον άνθρωπο, τις συνήθειές του και τη σχέση του με το περιβάλλον. Υπ’ αυτήν την έννοια, οι ασθένειες δεν είναι τυχαία γεγονότα, αλλά μπορούν σχεδόν πάντα να προβλεφθούν, εάν τονώνονται τα όργανα που αποδεικνύονται πιο ευάλωτα σε συγκεκριμένες περιόδους του χρόνου. Πώς; Μέσω της εποχιακά προσαρμοσμένης διατροφής.

Τα τρόφιμα, σύμφωνα με την κινέζικη ιατρική, δεν χαρακτηρίζονται μονάχα από τη θρεπτική αξία (πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, λιπαρά) ή τις θερμίδες τους, αλλά και από τη γεύση τους (όξινη, αλμυρή, πικρή, πικάντικη) και τη φύση τους (ψυχρή ή θερμή). Τα θερμά τρόφιμα (σκόρδο, θυμάρι, οι σπόροι, η  κόκκινη πιπεριά, το κρέας,) ενδείκνυνται για το χειμώνα, ενώ τα ψυχρά (φύκια, καρπούζι, ντομάτες, τυριά) για το καλοκαίρι, έτσι ώστε να εξισορροπούνται οι ανισορροπίες που προκύπτουν από τις αλλαγές του καιρού.

Χειμώνας

Είναι η εποχή που συνδέεται με το κρύο, το νερό και τη σκοτεινιά, αλλά και με την ξεκούραση. Εξαιτίας του κρύου, η κυκλοφορία του αίματος και η ενέργεια του σώματος επιβραδύνονται, το ψύχος εισχωρεί στους μυς και τους τένοντες, προκαλώντας συσπάσεις και πόνους. Δημιουργούνται ακόμα μπλοκαρίσματα στο πεπτικό σύστημα, επιφέροντας δυσπεψία, πρηξίματα, ναυτία, εμετό και διάρροια. Το πιο ευαίσθητο όργανο αυτής της εποχής είναι τα νεφρά, που ρυθμίζουν την ισορροπία των υγρών στον οργανισμό, ενώ καθορίζουν και την υγεία των οστών και τη διαδικασία της ασβεστοποίησης, γι’ αυτό και τον χειμώνα αυξάνονται οι οσφυαλγίες, ενώ και τα δόντια γίνονται πιο ευπαθή στην τερηδόνα.

Κυρίαρχη γεύση: Η αλμυρή

Ξεκούραση και περισυλλογή είναι οι δύο κανόνες για την αντιμετώπιση του ψυχρού καιρού. Συστήνεται ακόμα μέτρια σωματική άσκηση και καθημερινό περπάτημα, ακόμα και τις μέρες που βρέχει ή χιονίζει, γιατί ο αέρας είναι πιο καθαρός. Σε επίπεδο διατροφής, έχετε ανάγκη από θρεπτικά τρόφιμα θερμής φύσεως.

Ιδανικά είναι τα δημητριακά (κριθάρι, βρώμη, πίτουρο), οι σούπες και το κρέας, ενώ ενδείκνυνται και τα λιπαρά (όχι κορεσμένα), σε μέτρια ποσότητα, και ένα ποτήρι κρασί με κάθε γεύμα για την επαναδραστηριοποίηση της κυκλοφορίας. Σε περίπτωση υγρασίας, μπορούν να προστεθούν και πικάντικα τρόφιμα, ενώ αν επικρατεί ξηρασία και αέρας, ενδείκνυνται τα γλυκά πιάτα.

Η γεύση που δεν θα πρέπει να λείπει το χειμώνα είναι η αλμυρή. Αυτό δεν σημαίνει να προσθέτετε αλάτι στα φαγητά σας, αλλά να επιλέγετε τρόφιμα που το περιέχουν εκ φύσεως, όπως ψάρια, φύκια, αρακάς και σόγια. Πίνετε αρκετό νερό σε θερμοκρασία δωματίου και αποφεύγετε αντιθέτως ψυχρά τρόφιμα, όπως σαλάτες και ωμά λαχανικά, ενώ περιορίστε και τα γαλακτοκομικά που είναι πιο δύσπεπτα.

Πηγή: NaturaNrg #55