Άμαξες, φαντάσματα και… μαγικές κολοκύθες

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Νέα, τροφή του μήνα.

Της Μαρίας Γκέκα

Έφτασε η εποχή που οι μεγάλες πορτοκαλί κολοκύθες είναι ώριμες και διαθέσιμες για να φτιάξουμε τα αγαπημένα μας εδέσματα…. γλυκές και αλμυρές πίτες, ριζότο, σούπες και ραβιόλια με κολοκύθα, γλυκό του κουταλιού και χιλιάδες άλλες συνταγές.

Πότε μοιάζει με μπουκάλι με μακρύ – μακρύ λαιμό, κι άλλοτε σαν τεράστια σταγόνα, μα τις περισσότερες φορές είναι ολοστρόγγυλη με έντονες χαρακιές σαν και κι αυτή, που με ένα μαγικό άγγιγμα έγινε άμαξα για τη Σταχτοπούτα.

Από την άμαξα της Σταχτοπούτας ως τα φαναράκια του Halloween και τα κρεμαστά διακοσμητικά σε εξοχικά ταβερνάκια, η όλη εμφάνιση της κολοκύθας είναι συνδεδεμένη στη συνείδησή μας με μύθους και φανταστικές ιστορίες. Mε καταγωγή βέρα αμερικάνικη, φαίνεται πως έχει βρει στην Ευρώπη ένα δεύτερο σπιτικό, αφού έχει κερδίσει τις εντυπώσεις σε όλες τις γκουρμέ κουζίνες. Ο λόγος περί κολοκύθας η χρήση της οποίας κερδίζει συνεχώς φανατικούς οπαδούς και στην Ελλάδα.

Η κολοκύθα, λοιπόν, εκτός του ότι είναι απόλυτα συνυφασμένη με την εποχή του Φθινοπώρου αποτελεί ασπίδα προστασίας για την υγεία μας, καθώς τόσο οι σπόροι όσο και η σάρκα της περιέχουν άφθονες βιταμίνες, μεταλλικά και άλλα θρεπτικά στοιχεία. Γεγονός που την κατατάσσει ανάμεσα στα υπέρ τρόφιμα.

Περισσότερο ίσως από οποιονδήποτε άλλο Ευρωπαίο, οι Έλληνες ήξεραν να απολαμβάνουν την κολοκύθα. Δεν γνωρίζουμε πώς, αλλά τα ελληνικά νοικοκυριά ήταν ανέκαθεν εξοικειωμένα με τούτο το λαχανικό του Νέου Κόσμου. Τόσο πολύ που ορισμένοι υποστηρίζουν ότι οι κολοκύθες πρέπει να ήταν γνωστές και στην αρχαία Ελλάδα, γιατί σε πολλά κείμενα συναντάμε τις λέξεις «σικύα» και «ινδική κολοκύθη». Εάν δε λάβουμε υπόψη και τη μεγάλη ποικιλία συνταγών ως δείγμα των χρήσεων που βρήκε στην κουζίνα μας από την Κρήτη έως τη Θράκη, τότε η κολοκύθα ξεπερνά και αυτή ακόμη την πανταχού παρούσα ντομάτα.

Τα θρεπτικά της συστατικά

Η κίτρινη κολοκύθα αποτελεί ένα διατροφικό θησαυρό. Όχι μόνο λόγω του χαμηλού θερμιδικού της φορτίου αλλά και της υψηλής διατροφικής της αξίας. Ένα φλιτζάνι βρασμένη γλυκοκολοκύθα αποδίδει μόνο 49 θερμίδες.
• Το έντονο χρώμα της προδίδει την υψηλή της περιεκτικότητα σε β-καροτένιο, το οποίο μετατρέπεται στον οργανισμό μας σε βιταμίνη Α.
 Είναι εξαιρετική πηγή βιταμινών Β1, Β3, Β5, Β6, C.
• Είναι πλούσια σε μαγνήσιο, κάλιο και φυτικές ίνες.
• Μας δίνει επίσης χαλκό, ω-3 λιπαρά οξέα, αλλά και σύνθετους υδατάνθρακες, όπως το άμυλο.

Διατροφική αξία

Κατά της γήρανσης

οι κολοκύθες οφείλουν το φωτεινό πορτοκαλί χρώμα τους στο υψηλό ποσοστό καροτενοειδών που περιέχουν. Τα καροτενοειδή είναι σπουδαίες αντιοξειδωτικές ουσίες, που βοηθούν στην πρόληψη της πρόωρης γήρανσης, των καρδιαγγειακών νοσημάτων και άλλων λοιμώξεων

Ενισχύουν την όραση 

pumpkin-pureeΈνα φλιτζάνι πουρέ κολοκύθας περιέχει πάνω από 200% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης σε βιταμίνη Α, η οποία βοηθά την όραση. Επίσης, οι κολοκύθες είναι πλούσιες σε λουτεΐνη και ζεαξανθίνη που προστατεύουν τα μάτια από τις ελεύθερες ρίζες και αποτρέπουν το σχηματισμό καταρράκτη και την εκφύλιση των ιστών των ματιών.

Βοηθούν στην απώλεια βάρους 

Αποτελούν μια πολύ καλή πηγή φυτικών ινών, με λίγες θερμίδες, γεγονός που δημιουργεί αίσθημα πληρότητας για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Μια πλούσια σε φυτικές ίνες διατροφή βοηθά τους ανθρώπους να τρώνε λιγότερο, και να χάνουν βάρος.

Αγαπούν την καρδιά 

οι σπόροι κολοκύθας, όπως και άλλοι ξηροί καρποί μπορούν να βοηθήσουν την καρδιά, καθώς είναι εκ φύσεως πλούσιοι σε ορισμένες φυτικές ουσίες που ονομάζονται φυτοστερόλες οι οποίες έχει αποδειχθεί σε μελέτες ότι μειώνουν την LDL ή «κακή» χοληστερόλη.

Μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου 

όπως όλα τα πορτοκαλί λαχανικά, έτσι και οι κολοκύθες περιέχουν το αντιοξειδωτικό βήτα-καροτίνη, το οποίο παίζει σημαντικό ρόλο στην πρόληψη του καρκίνου, σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Καρκίνου των ΗΠΑ. Και οι φυτικές στερόλες στους σπόρους έχουν συνδεθεί με την καταπολέμηση ορισμένων μορφών καρκίνου.

Προστατεύουν το δέρμα 

οι ιδιότητες των καροτενοειδών να καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες “υψώνουν τοίχος” στα καρκινικά κύτταρα και μπορούν επίσης να διατηρήσουν το δέρμα χωρίς ρυτίδες, όπως αναφέρει το περιοδικό Health.

Βελτιώνουν τη διάθεση 

οι σπόροι της κολοκύθας είναι πλούσιοι στο αμινοξύ τρυπτοφάνη, το οποίο είναι σημαντικό για την παραγωγή της σεροτονίνης, ενός από τους σημαντικούς παράγοντες βελτίωσης της διάθεσης, σύμφωνα με το WebMD. Μια χούφτα ψημένοι σπόροι κολοκύθας είναι αρκετή για βλέπετε το μέλλον σας πιο αισιόδοξα.

Βοηθούν μετά από μια σκληρή προπόνηση 

Έχετε ακούσει ποτέ ότι οι μπανάνες είναι η ενεργειακή μπάρα της φύσης; Ένα φλιτζάνι μαγειρεμένη κολοκύθα περιέχει περισσότερο κάλιο (564 mg) από μια μπανάνα (422). Το επιπλέον κάλιο βοηθά στην αποκατάσταση της ισορροπίας των ηλεκτρολυτών του σώματος μετά από μια βαριά προπόνηση και βοηθά στην καλύτερη λειτουργία των μυών.

Pumpkin_PieΈτοιμη για χρήση

Πριν αγοράσετε κολοκύθα θα πρέπει να την εξετάσετε. Είναι καλό να την «χτυπήσετε» ώστε να καταλάβετε το πόσο γινωμένη είναι. Μια ώριμη κολοκύθα ακούγεται κούφια όταν τη χτυπάμε. Η φλούδα θα πρέπει να είναι σκληρή και σε καλή κατάσταση και το κοτσάνι πρέπει καλά στερεωμένο, καθώς σε περίπτωση που έχει αφαιρεθεί, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να έχει προσβληθεί από μύκητες με αποτέλεσμα την καταστροφή της.

Αφού επιλέξετε την κολοκύθα σας, είναι ώρα για βάλετε μπροστά τη δημιουργική σας φαντασία! Οι κολοκύθες μπορούν να γίνουν ότι θέλετε: μπάρμπεκιου, ψητές, στον ατμό, βραστές ή πουρές, γκρατινέ, γεμιστές, πίτες, καθώς επίσης και γλυκό του κουταλιού. Κάποιες έχουν γλυκιά γεύση ενώ άλλες αλμυρή. Γενικά πάντως αφομοιώνουν πολύ γρήγορα τις μυρωδιές από άλλα λαχανικά, φρούτα και μυρωδικά. Τα μπαχαρικά που της ταιριάζουν είναι το μοσχοκάρυδο, η κανέλα, το κύμινο, η πάπρικα, το κόλιαντρο και το τζίντζερ.

Αυτή την εποχή του χρόνου, θα λέγαμε πως επιβάλλεται να φτιάξετε μια ωραία σούπα κολοκύθας. Είναι ένα ελαφρύ ορεκτικό, αλλά μπορεί να σερβιριστεί και ως κυρίως πιάτο με συνοδεία σαλάτας και ψωμιού

Θα την αφήσετε για αργότερα;

  • Οι κολοκύθες μπορούν να συντηρηθούν σε περιβάλλον σκοτεινό, στεγνό και δροσερό για όλο το χειμώνα.
  • Η κομμένη κολοκύθα συντηρείται στο ψυγείο για μερικές μέρες, τυλιγμένη σε μεμβράνη.
  • Τριμμένη στον τρίφτη, σε σακουλάκι τροφίμων, διατηρείται για 2 μήνες τουλάχιστον στην κατάψυξη.
  • Αν την κόψουμε κομμάτια και τη ζεματίσουμε για 2 λεπτά σε βραστό νερό, διατηρείται πολλούς μήνες στην κατάψυξη, πάντα σε σακουλάκι.

Kολοκυθόσποροι

Ελιξίριο ομορφιάς

pumpkin-seedsΈρευνα που πραγματοποίησε το πανεπιστήμιο του Κεντάκι απέδειξε ότι οι κολοκυθόσποροι αποτελούν μια πρώτης τάξεως πηγή πρωτεϊνών. Ενδεικτικό της διατροφικής τους αξίας είναι το γεγονός ότι 28 γρ. σπόροι κολοκύθας περιέχουν περίπου επτά  γραμμάρια πρωτεΐνης.
Οι ίδιες μελέτες έδειξαν ότι οι κολοκυθόσποροι είναι πλούσια πηγή των απαραίτητων λιπαρών οξέων για την προστασία του οργανισμού από την υψηλή αρτηριακή πίεση, την αρθρίτιδα και τον καρκίνο.
Ταυτόχρονα χάρη σε αυτές τις ουσίες που περιέχει αποτελεί ελιξίριο ομορφιάς  Η υψηλή ποσότητα βιταμίνης Α, C και Ε, καθώς και ο ψευδάργυρος την καθιστούν μια εξαιρετική επιλογή για όσους θέλουν να έχουν ένα υγιές και λαμπερό δέρμα.
Αρκεί η κατανάλωση ενός φλιτζανιού  σπόρων κολοκύθας την ημέρα για την πρόληψη των ρυτίδων και για την ενυδάτωση της επιδερμίδας.

 Πηγή: NaturaNrg #53