pranayama-yoga

Αναπνοή & yoga

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Body and mind, Fitness, Ευεξία, Νέα.

Χρήστος Χαρικιόπουλος, Πιστοποιημένος δάσκαλος γιόγκα και ιδρυτής του Yoga House Studio, [email protected]

Η αναπνοή είναι η πρώτη αλλά και η τελευταία φυσική λειτουργία του ανθρώπου από τη στιγμή της γέννησής του. Η αναπνοή είναι η ήσυχη δύναμη της ζωής, είναι η σύνδεση μεταξύ της φυσικής και πνευματικής μας διάστασης. Η συνειδητή χρήση της αναπνοής, διαχωρίζει τη γιόγκα από άλλες μορφές άσκησης.

 Στη γιόγκα, η αναπνοή είναι ο κεντρικός άξονας, με ζωτική σημασία, στην πρακτική μας. Όπως συμβαίνει άλλωστε και στην καθημερινότητά μας, ακόμα κι αν δεν αναγνωρίζουμε συνειδητά αυτό το γεγονός. Πρώτα από όλα χρειάζεται να αναπνεύσουμε και μετά μπορούμε να κάνουμε οτιδήποτε στη ζωή μας. Εδώ μας ταιριάζει απόλυτα η παράφραση «Αναπνέω, άρα Υπάρχω!»

Συνδέοντας την αναπνοή, την κίνηση και τη συνείδηση

Μόλις αντιληφθούμε την αναπνοή μας και αναγνωρίσουμε ότι αυτός είναι ένας τρόπος με τον οποίο μπορούμε να ελέγξουμε την ενέργεια του σώματος και του νου μας, τότε μπορούμε να αρχίσουμε να τη χρησιμοποιούμε. Όταν αρχίσουμε να κινούμαστε μαζί με την αναπνοή, βιώνουμε μια αλλαγή στην κατάσταση του νου μας. Γινόμαστε πιο χαλαροί, πιο επικεντρωμένοι και περισσότερο γαλήνιοι. Επίσης, αρχίζουμε να απολαμβάνουμε το σώμα μας.

Η αναπνοή είναι μια ακούσια λειτουργία του εγκεφάλου. Δεν χρειάζεται να τη σκεφτούμε. Μπορούμε απλώς να το κάνουμε. Αυτός είναι ίσως και ο λόγος που αρκετά άτομα αναπνέουν χωρίς να δίνουν κάποια προσοχή σε αυτό. Η πρακτική της γιόγκα στοχεύει να φέρει την επίγνωση στην αναπνοή σας.
Με επίγνωση και συγκέντρωση, μπορούμε να στείλουμε την ενέργεια της αναπνοής σε όλο το σώμα, απελευθερώνοντας την ένταση, να παρέχουμε δύναμη όπου χρειάζεται, και να ηρεμήσουμε τον εσωτερικό μας κόσμο. Κατά την πρακτική της γιόγκα, μέσα από την παρατήρηση της αναπνοής, συχνά ανακαλύπτουμε μέρη του σώματός μας που είναι ίσως, σφιγμένα, ευπαθή ή μουδιασμένα, για τα οποία δεν ήμαστε καν ενήμεροι. Αυτό είναι ένα βήμα στη διαδικασία για την ανάπτυξη της επίγνωσης.

Η αναπνοή είναι επίσης ένα χρήσιμο εργαλείο για το διαλογισμό. Όταν φέρουμε την αντίληψή μας στην αναπνοή, αφήσουμε το σώμα απλώς να κάτσει σε φυσική ακινησία και πάρουμε λίγο χρόνο απλά για να ακούσουμε την αναπνοή μας, τότε μπορούμε να ησυχάσουμε και το μυαλό.

Pranayama Yoga: η τέχνη της συνειδητής αναπνοής

pranayama naturanrg.gr

Η Pranayama είναι μια από τις θεμελιώδεις δραστηριότητες στη yoga. Από τη πλευρά της yoga σωστή αναπνοή σημαίνει να φέρουμε περισσότερο οξυγόνο στο αίμα και στον εγκέφαλο και να ελέγξουμε τη Prana (ζωτική ενέργεια). Η Pranayama επίσης πάει χέρι χέρι με τις Asanas (στάσεις του σώματος). Η ένωση αυτών των δυο θεωρείται η ανώτερη μορφή εξυγίανσης και αυτοπειθαρχίας που καλύπτει και το νου και το σώμα. Η Pranayama είναι η επιστήμη του ελέγχου της αναπνοής. Αποτελείται από σειρές ασκήσεων με προορισμό να συναντήσουν τις ανάγκες του σώματος και να διατηρήσουν ακμαία την υγεία.

Η Pranayama προέρχεται από τις εξής λέξεις:

  • Prana: Ζωτική ενέργεια ή Δύναμη της Ζωής.
  • Yama: Πειθαρχία ή Έλεγχος.
  • Ayama: Διεύρυνση ή Προέκταση.

Ο στόχος της Pranayama είναι πρώτον να αποκτήσουμε συνείδηση της αναπνοής και, στη συνέχεια, να αποκτήσουμε τον έλεγχό της. Η αναπνοή επηρεάζει όλη σας την ύπαρξη: το σώμα, το νου, το συναίσθημα και το πνεύμα. Καθώς βελτιώνετε την αναπνοή σας μέσω της πρακτικής pranayama, όλα τα παραπάνω επίπεδα της ύπαρξής σας βελτιώνονται επίσης.

Τι μπορεί να κάνει η Pranayama για εσάς:

  • Η Pranayama μάς διδάσκει το σωστό τρόπο να αναπνέουμε. Έχουμε συνηθίσει να αναπνέουμε στη μεγαλύτερη διάρκεια κυρίως από το θώρακα χρησιμοποιώντας μόνο ένα μέρος των πνευμόνων.
  • Αυξάνει την ικανότητα των πνευμόνων.
  • Μειώνει τις τοξίνες και άλλα κατάλοιπα μέσα από το σώμα μας.
  • Βοήθα στην καλή λειτουργία της πέψης και εξισορροπεί τον μεταβολισμό.
  • Αναπτύσσει την ικανότητα της συγκέντρωσης και της εστίασης.
  • Καταπολεμά το άγχος και χαλαρώνει το σώμα. Ο έλεγχος της αναπνοής φέρνει γαλήνη και ησυχία στο νου.
  • Προσφέρει έναν καλύτερο αυτοέλεγχο. Μέσα από την συγκέντρωση χειριζόμαστε πιο αποτελεσματικά τον ψυχισμό μας και τις αντιδράσεις μας.
  • Οδηγεί σε ένα πνευματικό ταξίδι μέσα από ένα χαλαρό σώμα και νου.

Πηγή: NaturaNrg #15