NaturaNrg#78-anosopoiitiko-Tsoukalas-ανοσοποιητικό Χειμώνας & βιταμίνες

Ανοσοποιητικό. Χειμώνας & Βιταμίνες

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Όλα για την υγεία, Υγεία.

Ποιοι είναι οι βασικοί παράγοντες που μπορούν να αλλάξουν ριζικά την κατάσταση του ανοσοποιητικού μας; Οι ιογενείς λοιμώξεις, ιδιαίτερα κατά τους χειμερινούς μήνες, είναι κάτι που απασχολεί πολύ κόσμο. Μπορούμε να κάνουμε κάτι για να ενισχύσουμε το ανοσοποιητικό μας και να μειώσουμε την πιθανότητα να αρρωστήσουμε; – Ανοσοποιητικό. Χειμώνας & Βιταμίνες –

Η κατανάλωση φρέσκων φρούτων και λαχανικών ήταν και είναι η πρώτη σύσταση των γιατρών, ιδιαίτερα σε περιόδους ιώσεων. Στο παρελθόν, το πρόβλημα ήταν ότι το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού δεν είχε τη δυνατότητα να καταναλώνει άφθονα φρούτα και λαχανικά. Σήμερα ενώ υπάρχει αφθονία φρούτων και λαχανικών, αυτά δεν είναι πια τα ίδια. Η θρεπτική τους αξία έχει μειωθεί δραματικά.

Οι βιταμίνες, τα μεταλλικά στοιχεία και τα υπόλοιπα θρεπτικά συστατικά που περιείχαν τα φρούτα και τα λαχανικά συνέβαλαν στη φυσική ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος. Τα τελευταία 50 χρόνια, λόγω της υπερκαλλιέργειας των εδαφών και της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος τα φρούτα και τα λαχανικά έχουν χάσει το μεγαλύτερο μέρος της θρεπτικής τους αξίας.

Πρέπει να καταναλώσουμε 10 μερίδες φρούτων και λαχανικών για να προσλάβουμε την ίδια ποσότητα θρεπτικών συστατικών που θα παίρναμε από μια μερίδα πενήντα χρόνια πριν!

Τι Μπορούμε να Κάνουμε;

Μπορούμε να κάνουμε κάτι για να θωρακίσουμε την υγεία μας και να αξιολογήσουμε την κατάσταση του ανοσοποιητικού μας; Στ’ αλήθεια είναι αρκετά αυτά που μπορούμε να κάνουμε.

Οι δύο βασικοί παράγοντες που μπορούν να αξιολογηθούν μέσω αιματολογικών εξετάσεων και να επηρεάζουν ριζικά την κατάσταση του ανοσοποιητικού μας και της υγείας μας είναι η βιταμίνη D και η ινσουλίνη.

Τη δεκαετία που πέρασε, και ιδιαίτερα τα τελευταία τρία χρόνια, οι γνώσεις αυξήθηκαν σχετικ΄με τη δράση αυτών των δύο πανίσχυρων ορμονών που καθορίζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό την καλή μεταβολική λειτουργία του οργανισμού μας.

Βιταμίνη D

Παρόλο που αναφέρεται ως βιταμίνη, στην πραγματικότητα πρόκειται για μια πολύ ισχυρή ορμόνη. Η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για τη σωστή λειτουργία κάθε κυττάρου στο σώμα μας. Έχω αναφερθεί στο παρελθόν αρκετές φορές στη βιταμίνη D και πόσο σημαντικό ρόλο παίζει στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Όσο όμως και αν μιλήσουμε γι’ αυτή, δεν είναι αρκετό ώστε να περιγράψουμε πλήρως τη σημασία αυτού του παράγοντα στην υγεία μας.

Οι αναφορές σχετικά με την προστασία που προσφέρει η βιταμίνη D πληθαίνουν συνεχώς τα τελευταία χρόνια. Νέα στοιχεία έρχονται από τα πλέον αξιόπιστα ερευνητικά κέντρα και δημοσιεύσεις σε ιατρικά περιοδικά, όπω; Από την Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ, τη Mayo Clinic και το Archives of Internal Medicine.

  • Το Μάιο του 2009 δημοσιεύτηκε στο Archives of Internal Medicine σχετική μελέτη η οποία κατέληγε στο συμπέρασμα ότι όσο υψηλότερα είναι τα επίπεδα της βιταμίνης D στο αίμα τόσο μικρότερη είναι η πιθανότητα να νοσήσουμε από ένα κοινό κρυολόγημα ή γρίπη.
  • Η βιταμίνη D ενεργοποιεί πάνω από 3000 διαφορετικά γονίδια και βοηθάει στην παραγωγή 200 ενδογενών (που παράγονται στο σώμα μας) αντιβιοτικών ουσιών.
  • Μελέτες οι οποίες εξέτασαν την εξέλιξη της υγείας μεγάλου αριθμού συμμετεχόντων (500.000), κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η βιταμίνη D μειώνει σε σημαντικό βαθμό την πιθανότητα θανάτου από οποιαδήποτε αιτία.
  • Για να έχουμε αυτά τα οφέλη θα πρέπει τα επίπεδα της βιταμίνης D στο αίμα μας [(ΟΗ)25D3] να βρίσκονται όσο το δυνατόν πλησιέστερα στη βέλτιστη τιμή (πάνω από 60 ngr/ml).

Θεωρώ ότι είναι πρωτεύουσας σημασίας ο καθένας από εμάς να γνωρίζει ποια είναι τα επίπεδα της βιταμίνης D στο σώμα του, εφόσον αναδεικνύεται ως ο σημαντικότερος παράγοντας για την υγεία μας. Μάλιστα, πρόσφατα έγινε επερώτηση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχετικά με τις ενέργειες που γίνονται από τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ώστε να χρησιμοποιηθούν όλα αυτά τα νέα στοιχεία για την D στην βελτίωση της υγείας του πληθυσμού.

Ινσουλίνη

Η ινσουλίνη είναι μια ορμόνη που έχει συνδεθεί με τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα μας και το διαβήτη. Παρά το γεγονός ότι είναι υπεύθυνη για τη ρύθμιση του σακχάρου, αυτό είναι ένα μικρό μόνο μέρος της δράσης της.

Μέχρι την ανακάλυψη της λεπτίνης (της ορμόνης που ρυθμίζει τα αποθέματα λίπους στο σώμα μας), η ινσουλίνη θεωρούνταν η πρώτη στην τάξη ορμόνη στο σώμα μας. Η ινσουλίνη παίζει καταλυτικό ρόλο στη σωστή λειτουργία των υπόλοιπων ορμονών, όπως αυτών του θυρεοειδούς, της αδρεναλίνης, της τεστοστερόνης κ.λπ.

Τα επίπεδα ινσουλίνης που παρατηρούνται στο σύγχρονο άνθρωπο είναι 5 έως και 10 φορές υψηλότερα σε σχέση με εκείνα μόλις πενήντα χρόνια πριν.

Σύγχρονες έρευνες μας δείχνουν ότι η γενική κατάσταση της υγείας μας και η διάρκεια ζωής μας εξαρτώνται από τα επίπεδα ινσουλίνης. Όσο πιο χαμηλά τόσο καλύτερα. Το γήρας, η προδιάθεση για φλεγμονές, λοιμώξεις, τα καρδιολογικά νοσήματα και ο καρκίνος σχετίζονται άμεσα με τα επίπεδα της ινσουλίνης.

Ινσουλίνη και βιταμίνη C

Όταν μιλάμε για ενίσχυση του ανοσοποιητικού σχεδόν πάντα γίνεται αναφορά και στη βιταμίνη C. Υπάρχει τεράστιος αριθμός μελετών που αναφέρουν ότι ενισχύει το ανοσοποιητικό μας, ενώ υπάρχουν και άλλες που δηλώνουν ότι δεν είναι στ’ αλήθεια αποτελεσματική στο κοινό κρυολόγημα.

Γιατί λοιπόν η βιταμίνη C κάποιες φορές είναι αποτελεσματική ενώ άλλες όχι;

Ο άνθρωπος είναι από τα λίγα είδη που δεν παράγουν τη δική τους C και πρέπει να τη λάβουν εξωγενώς. Η βιταμίνη C παράγεται από τη γλυκόζη και έχει παρόμοια δομή με αυτή. Λόγω της παραπλήσιας χημικής τους δομής, τα δύο μόρια ανταγωνίζονται η μια την άλλη μέσα στο σώμα μας. Τα λευκά αιμοσφαίρια που είναι υπεύθυνα για την άμυνα του οργανισμού χρειάζονται αυξημένες συγκεντρώσεις βιταμίνης C στο εσωτερικό τους για να διαχειριστούν τα μικρόβια και τους ιούς.

Όταν καταναλώνουμε τροφές που ανεβάζουν τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα, η ζάχαρη ανταγωνίζεται τη βιταμίνη C και μειώνει τα επίπεδά της στο εσωτερικό των κυττάρων. Εκατό γραμμάρια ζάχαρης (ένα γλυκό) καταστέλλουν το ανοσοποιητικό μέχρι και 75% για αρκετές ώρες.

Όση περισσότερη ζάχαρη καταναλώνουμε, τόσο περισσότερη ινσουλίνη παράγεται μέσα στο σώμα μας. Υψηλά επίπεδα ινσουλίνης, αντικατοπτρίζουν μια κατάσταση λειτουργία ανοσοποιητικού μας συστήματος σε δυσμενείς συνθήκες.

Η άμεση λήψη επαρκούς ποσότητας βιταμίνης C και D μαζί με αποχή από τη ζάχαρη ή τροφές που μετατρέπονται άμεσα σε ζάχαρη μπορούν να μειώσουν σημαντικά ή και να καταστείλουν τα συμπτώματα της κοινής γρίπης. Όταν μάλιστα το σώμα μας έχει βιταμίνη C και D σε συνδυασμό με χαμηλά επίπεδα ινσουλίνης μειώνουμε σημαντικά τις όποιες πιθανότητες να νοσήσουμε από μικρόβια και ιούς.

Χείμαρρος νέων στοιχείων δείχνουν ότι είναι ζωτικής σημασίας να διενεργείται σε όλο τον πληθυσμό μέτρηση της ινσουλίνης νηστείας και επίπεδα της βιταμίνης D, ως κομμάτι του ετήσιου προληπτικού ιατρικού ελέγχου και ιδιαίτερα σε εποχές επιδημίας γρίπης.

του Dr. Δημήτρη Τσουκαλά

Πηγή Natura Nrg #78