Αβοκάντο. Καρπός του παραδείσου

Αβοκάντο. Καρπός του παραδείσου

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Διατροφή, Μαθήματα διατροφής.

Αναμφισβήτητα το αβοκάντο έχει γίνει η αγαπημένη μας τροφή τα τελευταία χρόνια και όχι τυχαία! Το αβοκάντο είναι ένας από τους πιο νόστιμους καρπούς που υπάρχουν ενώ είναι εξαιρετικά ευέλικτος, καθώς η γεύση του ταιριάζει σε πολλά πιάτα και ποτά, σε όλες σχεδόν τις σαλάτες και σε πολλές συνταγές για θρεπτικότατα smoothies. – Αβοκάντο. Καρπός του παραδείσου –

της Μαρίας Γκέκα

Γιατί θεωρείται superfood και τόσο ωφέλιμο; Γιατί αποτελεί ένας εξαιρετικά θρεπτικός καρπός αφού περιέχει περίπου 20 βιταμίνες και μέταλλα.

Η πράσινη και παχύρρευστη σάρκα του είναι στην πραγματικότητα γεμάτο ευεργετικές ιδιότητες για την υγεία, γνωστές ήδη από τους αρχαίους πληθυσμούς της Νότιας Αμερικής που το είχαν εισαγάγει στην καθημερινή τους διατροφή (επίσης επειδή πίστευαν ότι είχε αφροδισιακές αρετές). Ο Χέμινγουεϊ το αποκαλούσε «καρπό του παραδείσου» και μάλλον όχι τυχαία …

Στο μικροσκόπιο

Σύμφωνα με την εθνική βάση δεδομένων του USDA, μία μερίδα (το ένα πέμπτο ενός αβοκάντο, περίπου 40 γραμμάρια) περιέχει:

  • 64 θερμίδες
  • σχεδόν 6 γραμμάρια λίπους
  • 3,4 γραμμάρια υδατανθράκων
  • λιγότερο από ένα γραμμάριο ζάχαρης
  • σχεδόν 3 γραμμάρια ινών

Τα αβοκάντο αποτελούν σημαντική πηγή βιταμινών C, E, K και B-6, καθώς και ριβοφλαβίνη, νιασίνη, φολικό οξύ, παντοθενικό οξύ, μαγνήσιο και κάλιο. Παρέχουν επίσης λουτεΐνη, β-καροτένιο και ωμέγα-3 λιπαρά οξέα.

Το πολύτιμο λίπος του

Αν και οι περισσότερες από τις θερμίδες του αβοκάντο είναι λιπαρά, μην σοκάρεστε! Τα αβοκάντο είναι γεμάτα από υγιεινά, χρήσιμα λίπη που μας βοηθούν να αισθανόμαστε γεμάτοι και χορτασμένοι. Όταν καταναλώνουμε λίπος, ο εγκέφαλός μας λαμβάνει ένα σήμα για να απενεργοποιήσει την όρεξή μας. Η κατανάλωση λίπους επιβραδύνει την κατανομή των υδατανθράκων, γεγονός που συμβάλλει στη διατήρηση του γλυκαιμικού δείκτη στο αίμα σε σταθερά επίπεδα.

Το λίπος είναι απαραίτητο για κάθε κύτταρο του σώματος. Η κατανάλωση υγιεινών λιπών προωθούν την υγεία του δέρματος, ενισχύουν  την απορρόφηση των λιποδιαλυτών βιταμινών, των ανόργανων συστατικών και άλλων θρεπτικών ουσιών. Μια μελέτη έχει δείξει ότι η προσθήκη του αβοκάντο σε σαλάτες μπορεί να αυξήσει την απορρόφηση των αντιοξειδωτικών από 2,6 έως 15 φορές.  Ως εκ τούτου το αβοκάντο όχι μόνο είναι εξαιρετικά θρεπτικό από μόνο του, αλλά μπορεί να αυξήσει τη θρεπτική αξία άλλων φυτικών τροφών όταν καταναλώνεται σε συνδυασμό μαζί τους.

Ας δούμε τις βασικές αρετές που διαθέτει:
  1. Πλούσιο σε αντιοξειδωτικά. Το αβοκάντο είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά, ειδικά στις βιταμίνες Α και Ε, που βοηθούν το σώμα μας στην καταπολέμηση των ελευθέρων ριζών και έτσι να καθυστερήσει τη γήρανση. Μεταξύ των άλλων βιταμινών που υπάρχουν στον πολτό του είναι οι Β1, Β2, Β6, D, Κ και ΡΡ.
  2. Πλούσιο σε μέταλλα. Το αβοκάντο είναι πολύ πλούσιο σε κάλιο, έχει ποσότητα συγκρίσιμη με αυτή που υπάρχει σε 3 μπανάνες και προσφέρει επίσης μια μικρή δόση μαγνησίου, ασβεστίου, φωσφόρου και θείου.
  3. Μειώνει τη χοληστερόλη. Το αβοκάντο είναι πλούσιο σε ακόρεστα και ωμέγα-3 λιπαρά, απαραίτητα για το σώμα καθώς διεγείρουν την παραγωγή «καλής» χοληστερόλης και αποτρέπουν την εναπόθεση «κακής» χοληστερόλης. Αυτό σημαίνει ότι η πρόσληψη αυτού του καρπού μειώνει τη δυνατότητα εμφάνισης καρδιαγγειακών προβλημάτων.
  4. Καλή Πέψη. Παρά τα λίπη που περιέχει, το αβοκάντο είναι ένας εύπεπτος καρπός, που διαθέτει και στυπτικές ικανότητες. Είναι εξαιρετικό, για παράδειγμα, όταν έχετε μια επίθεση δυσεντερίας, αλλά και για εκείνους που πάσχουν από κολίτιδα ή γαστρίτιδα.

Κατά του καρκίνου

Ακόμη και το Cancer Cure Foundation, Ίδρυμα για τη θεραπεία του καρκίνου, έχει αναγνωρίσει τις ευεργετικές ιδιότητες αυτού του καρπού, τόσο πολύ ώστε να συμπεριληφθεί στον κατάλογο των 27 τροφίμων που θεωρούνται απαραίτητα για την πρόληψη του καρκίνου. Η αντικαρκινική δράση του αβοκάντο αποδίδεται στα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα που περιέχει, αλλά και στα πολύτιμα καροτενοειδή του (λουτεΐνη, ζεαξανθίνη, α- και β-καροτίνη), καθώς και στις υψηλές συγκεντρώσεις της αντιοξειδωτικής βιταμίνης Ε.

Άλλες ευεργετικές δράσεις

  • Εχει αναγνωριστεί η ευεργετική του δράση κατά της κατάθλιψης και κατά της νόσου του Alzheimer, χάρη στα υψηλά επίπεδα φολικού οξέος που διαθέτει.
  • Τα τρόφιμα που περιέχουν υψηλά επίπεδα φολικού μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη της συσσώρευσης ομοκυστεΐνης, μιας ουσίας που μπορεί να επηρεάσει την κυκλοφορία και την παροχή θρεπτικών ουσιών στον εγκέφαλο.
  • Η περίσσεια ομοκυστεΐνη, μπορεί επίσης να επηρεάσει την παραγωγή σεροτονίνης, ντοπαμίνης και νορεπινεφρίνης, που ρυθμίζουν τη διάθεση, τον ύπνο και την όρεξη.
  • Η βιταμίνη Κ (που περιέχει) είναι απαραίτητη για την πήξη του αίματος, καθώς και για την πρόληψη της οστεοπόρωσης ενώ το κάλιο βοηθά στον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης, καθώς και στην υγεία της καρδιάς. Όντας πλούσιο σε βιταμίνη D, αυτό το πολύτιμο φρούτο βοηθά επίσης στην απορρόφηση του ασβεστίου και του φωσφόρου, ενεργώντας κατά της οστεοπόρωσης και της οστεοαρθρίτιδας.

Εντάξτε το αβοκάντο στη καθημερινή σας διατροφή και απολαύστε τα οφέλη που σας παρέχει. Βάλτε το στην πράσινη σαλάτα σας, αλείψτε το σε μία φέτα ψωμί ολικής άλεσης για ένα θρεπτικό σνακ ή απλά σκαλίστε το με ένα κουτάλι!


Γνωρίζετε ότι…

  • Το αβοκάντο ευδοκιμεί σε τροπικές περιοχές, αλλά και όπου καλλιεργούνται εσπεριδοειδή, κυρίως λεμονιές. Στην Ελλάδα καλλιεργείται κυρίως στην Κρήτη
  • Ένα δέντρο αβοκάντο δεν μπορεί να παράγει καρπούς, αν δεν έχει κοντά του τουλάχιστον άλλο ένα. Επιπλέον, κατά κανόνα οι καρποί του αβοκάντο μεγαλώνουν σε ζευγάρια. Δεν ήταν τυχαία το σύμβολο του έρωτα και της γονιμότητας για τους Αζτέκους.

* Η μπανάνα και το μήλο ωριμάζουν το αβοκάντο

Το αέριο αιθυλένιο που εκπέμπουν οι μπανάνες, αλλά και τα μήλα, είναι ουσιαστικά μια φυτική ορμόνη. Εάν αποθηκεύσετε τα άγουρα αβοκάντο σε μια χάρτινη σακούλα, μαζί με μια μπανάνα ή ένα μήλο, τότε τα αέρια από το άλλα φρούτα θα οδηγήσουν το αβοκάντο σε πρόωρη ωρίμανση.

Πηγή: NaturaNrg #89

Leave a Reply