γλυκά που καταδιώκουν κοπέλα

Aυξημένο σάκχαρο; Ασκηθείτε με ασφάλεια

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Fitness.

Του Κρινάκη Δημήτρη, Καθηγητή Φυσικής Αγωγής Α.Π.Θ.

Αρκετοί άνθρωποι στις μέρες μας υποφέρουν από σακχαρώδη διαβήτη. Πρόκειται για μία μεταβολική ασθένεια, που χαρακτηρίζεται από αυξημένη ποσότητα γλυκόζης στο αίμα των ασθενών, λόγω σχετικής, μερικής ή πλήρους ανεπάρκειας ινσουλίνης. Σύμφωνα με Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, περίπου 171 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον πλανήτη παρουσιάζουν τη συγκεκριμένη νόσο, με τις προβλέψεις να διπλασιάζονται έως το 2030!

Ο σακχαρώδης διαβήτης πολύ συχνά δεν εμφανίζει κανένα σύμπτωμα, για αυτό το λόγο χαρακτηρίζεται ύπουλη ασθένεια. Όταν εμφανίζει συμπτώματα, αυτά είναι: η πολυουρία, η πολυδιψία, το αίσθημα πείνας, η ναυτία, η απώλεια βάρους, η πολυφαγία κ.ά. Οι επιπλοκές του μπορεί να είναι βραχυπρόθεσμες ή μακροπρόθεσμες ανάλογα με τον τύπο του διαβήτη και σχετίζονται με αγγειακά προβλήματα με επακόλουθες βλάβες, σε διάφορα ζωτικά όργανα. Υπάρχουν 3 κύριοι τύποι διαβήτη:

  • Διαβήτης τύπου 1 (ΣΔΤ1) – Δεν παράγεται καθόλου ινσουλίνη (χρόνιος).
  • Διαβήτης τύπου 2 (ΣΔΤ2) – Δεν παράγεται η απαιτούμενη ποσότητα ινσουλίνης για να ανταποκριθεί στις ανάγκες του μεταβολισμού (χρόνιος).
  • Διαβήτης της κύησης – Συνήθως είναι παροδικός. Εμφανίζεται κατά την περίοδο της κύησης και με τη γέννηση του παιδιού αποκαθίσταται.

Η αντιμετώπιση του διαβήτη, ειδικά στους τύπους 1 και 2 είναι χρόνια και απαιτείται ιατρική παρακολούθηση και φυσικά ενδεδειγμένη διατροφή. Παράλληλα όμως η τακτική άσκηση κρίνεται απολύτως απαραίτητη και αναντικατάστατη.

Τι άσκηση να κάνω;

Δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο πρόγραμμα άσκησης που οφείλει να ακολουθήσει ο ασθενής, αλλά προτείνεται αυτό που ανταποκρίνεται στις ανάγκες του, στον τρόπο ζωής του και στα ενδιαφέροντά του. Γενικές οδηγίες δίνονται παρακάτω:

  • (τικ που να σημαίνει ναι) Απαραίτητη πριν από όλα είναι η γνωμάτευση του γιατρού του ασθενούς, ο οποίος θα είναι αυτός που θα τον ενημερώσει για τον τρόπο, το είδος και την ένταση της άσκησης.
  • (τικ που να σημαίνει ναι) Συστήνεται η αερόβια άσκηση, διάρκειας 20-40 λεπτών. Ειδικότερα 5-10 λεπτά προθέρμανσης, με σταδιακή αύξηση επιβάρυνσης, 20-30 λεπτά το κύριο μέρος της άσκησης και φυσικά η απαραίτητη αποθεραπεία 5 λεπτών, ώστε να επανέλθουν όλες οι λειτουργίες στον κανονικό τους ρυθμό.
  • (τικ που να σημαίνει όχι) Ασκήσεις σαν την άρση βαρών, που απαιτεί κοπιαστική προσπάθεια και μεγάλη σπατάλη δυνάμεων σε μικρό χρονικό διάστημα δεν προτείνονται. Αντίθετα, οι ασκήσεις μυϊκής ενδυνάμωσης ήπιας επιβάρυνσης και έντασης είναι καλό να γίνονται σε μορφή κυκλικής προπόνησης, ώστε να προπονούνται όσο το δυνατόν περισσότερες μυϊκές ομάδες.
  • (τικ που να σημαίνει όχι) Είναι γεγονός πως διάφορες ασκήσεις μπορεί να είναι επιβλαβείς για τα άτομα με επιπλοκές του διαβήτη. Για παράδειγμα, τα άτομα με αμφιβληστροειδοπάθεια θα πρέπει να αποφεύγουν τις πολύ κουραστικές ασκήσεις, όπως και οι καρδιοπαθείς ασκήσεις που επιβαρύνουν την καρδιακή λειτουργία.
  • (τικ που να σημαίνει προσοχή) Ο ασθενής μπορεί να συμμετέχει και σε ατομικά και σε ομαδικά αγωνίσματα, αρκεί να μην είναι ανταγωνιστικά και βίαια. Για παράδειγμα, μπορεί να συμμετέχει σε αγώνες ποδοσφαίρου, μπάσκετ, βόλεϊ ήπιας μορφής, όπως και να ασκείται κάνοντας χορό, ξιφασκία, κολύμπι, ρακέτες, περπάτημα, τροχάδην, σκι, τένις.

Ειδικές συμβουλές

  • Η άσκηση είναι καλό να γίνεται καθημερινά ή το λιγότερο 3-4 φορές την εβδομάδα.
  • Συμβουλευτείτε το γιατρό σας για την ώρα που πρέπει να ασκείστε. Επειδή η άσκηση μειώνει τα επίπεδα του σακχάρου, καλό είναι πριν την άσκηση να τρώτε κάτι επιπλέον, όπως μικρές ποσότητες υδατανθράκων που απορροφούνται εύκολα.
  • Όσον αφορά στη χορήγηση της ινσουλίνης και την άσκηση, οι γενικοί κανόνες είναι πως αν είναι προγραμματισμένη η άσκηση, θα πρέπει να γίνεται μειωμένη δόση ινσουλίνης πριν, να μη γίνεται η ένεση στις περιοχές που πρόκειται να ασκηθούν και να αποφεύγεται η προπόνηση την ώρα που η ινσουλίνη έχει τη μεγαλύτερη δράση της.
  • Σε περίπτωση υπογλυκαιμίας καλό είναι να υπάρχει πάντα διαθέσιμη γλυκόζη ή ζάχαρη.
  • Ποτέ μην ασκείστε, εάν το σάκχαρό σας είναι μεγαλύτερο από 300mg/dl, αν έχετε διαβήτη τύπου 1, ή 400mg/dl, αν έχετε τύπου 2. Τα παιδιά με διαβήτη τύπου 1 επιτρέπεται να ασκούνται όταν το σάκχαρό τους είναι κάτω του 240 mg/dl.

Από τα παραπάνω είδαμε πως η άσκηση θα πρέπει να αποτελεί καθημερινή συνήθεια για τους διαβητικούς. Συμβάλλει ουσιαστικά στη ρύθμιση του σακχάρου, τη μείωση του καρδιαγγειακού κινδύνου και τον έλεγχο του σωματικού βάρους. Επίσης, η άσκηση τονώνει ψυχολογικά, βελτιώνει την αυτοπεποίθηση, μειώνει τα επίπεδα του άγχους και βελτιώνει την ποιότητα και τη διάρκεια της ζωής των διαβητικών!

Η άσκηση βελτιώνει τον έλεγχο του σακχάρου αίματος. Καθώς οι μύες κατά την άσκηση συστέλλονται και χαλαρώνουν, χρησιμοποιούν το σάκχαρο για ενέργεια. Για να ικανοποιηθεί αυτή η ενεργειακή ανάγκη, μεταφέρεται σάκχαρο από το αίμα κατά τη διάρκεια και μετά την άσκηση. Αυτό χαμηλώνει το επίπεδο σακχάρου στο αίμα σας.

Πηγή: NaturaNrg #52