barefooting

Barefooting: Κρεμάστε τα παπούτσια σας και περπατήστε ξυπόλητοι!

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Εναλλακτικές θεραπείες, Υγεία.

της Αφροδίτης Ραυτοπούλου

Στριμωγμένα όλη μέρα μέσα σε στενά παπούτσια με μυτερή μύτη ή ψηλό τακούνι, τα πόδια σας ασφυκτιούν. Υπάρχει όμως τρόπος να τα βοηθήσετε να ανασάνουν και πάλι ελεύθερα!

Η περίφημη μέθοδος “barefooting” γεννήθηκε στη Γερμανία και προτείνει το ξυπόλητο περπάτημα πάνω σε διάφορα υλικά της φύσης, όπως βρύα, βελόνες κωνοφόρων δέντρων, άμμο, βότσαλα, φύλλα. Πέρα από το ότι γυμνάζει τους μύες των ποδιών, η εν λόγω μέθοδος βελτιώνει τη στάση του σώματος και τονώνει την κυκλοφορία του αίματος σε μία περιοχή που συνήθως στερείται όμορφων και διεγερτικών ερεθισμάτων.

Βγάλτε τα παπούτσια σας και περπατήστε σε ένα καταπράσινο χορτάρι. Η εμπειρία που θα απολαύσετε θα είναι μοναδική. Ένα μίγμα φρεσκάδας, δροσιάς, ελευθερίας και ευεξίας θα σάς κυριεύσει. Το ίδιο θα αισθανθείτε και αν βυθίσετε τα πόδια σας στη ζεστή και απαλή άμμο. Θα είναι σαν να απολαμβάνετε ένα τονωτικό μασάζ.
Την ιδέα του ξυπόλητου περπατήματος πάνω σε φυσικό έδαφος (barefooting) επινόησε τον 19ο αιώνα ο Γερμανός Σεμπάστιαν Νάιπ, ένας από τους ιδρυτές της φυσιοπαθητικής (ή φυσικής ιατρικής). Πρόκειται για μία από τις πιο ευχάριστες και υγιεινές εμπειρίες, γιατί από τη μια μεριά αναπαράγει μία πρωτόγονη δραστηριότητα και από την άλλη χαρίζει ένα αίσθημα άμεσης ανακούφισης και ευεξίας. Η πλάτη ξαναβρίσκει τη φυσική στάση της, τα πόδια απελευθερώνονται από τους περιορισμούς των παπουτσιών, η καμάρα του πέλματος αποκαθίσταται, ενώ η κυκλοφορία στην περιοχή διεγείρεται σημαντικά.
Στο πλαίσιο αυτό, τα τελευταία χρόνια έχουν αρχίσει να λειτουργούν σε πολλές χώρες του κόσμου – μεταξύ των οποίων στη Γερμανία, την Αυστρία, τη Γαλλία, τη Δανία, την Ουγγαρία, την Ελβετία, τη Βρετανία αλλά και τη Νότια Κορέα – ειδικές πίστες για τους οπαδούς του ξυπόλητου βαδίσματος (barefooters). Πρόκειται συνήθως για μεγάλα πάρκα, όπου οι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να περπατήσουν πάνω σε βότσαλα, χαλίκια και κορμούς δέντρων, να διασχίσουν κήπους, να βυθίσουν τα πόδια τους στην άμμο ή να τα δροσίσουν μέσα σε ρυάκια… Ένα από τα πιο γνωστά και πρωτοπόρα στο είδος πάρκα για ξυπόλητο περπάτημα βρίσκεται στη Γερμανία και λειτουργεί από το 1999. Λέγεται Barfusspfad, βρίσκεται στην περιοχή Μπαντ Σόμπερνχαϊμ λίγο έξω από την Φρανκφούρτη, δέχεται περισσότερους από 100.000 επισκέπτες ετησίως και μέχρι σήμερα υπολογίζεται ότι έχουν περάσει τις πόρτες του σχεδόν ένα εκατομμύριο άτομα. Την ίδια στιγμή, ενδιαφέρον προκαλεί το στοιχείο ότι στην άλλη άκρη της γης, η Σεούλ μετράει ούτε ένα, ούτε δύο, αλλά 158 τέτοια πάρκα!
Δεν χρειάζεται όμως να επισκεφτείτε ένα τέτοιο πάρκο, για να επωφεληθείτε από τις ευεργετικές ιδιότητες του barefooting. Μπορείτε να εξασκηθείτε και μόνοι σας, αρκεί να βρείτε ένα «πρόσφορο» έδαφος: τον κήπο της πολυκατοικίας, το πάρκο της γειτονιάς ή μία παραλία στις καλοκαιρινές σας διακοπές!

Γιατί κάνει καλό

Όπως εξηγούν οι ειδικοί, τα πόδια είναι γεννημένα για να περπατάνε γυμνά και ελεύθερα. Τα υποδήματα ήρθαν σε δεύτερο χρόνο, πρώτα με τη μορφή σανδαλιών για την αποφυγή τραυμάτων και μωλώπων, έπειτα από ύφασμα για την προστασία από το κρύο, και τέλος με τακούνια και μοδάτα σχέδια για την ολοκλήρωση ενός μοντέρνου λουκ. Αν και τα παπούτσια έχουν βελτιώσει αναμφισβήτητα την καθημερινή ζωή, τα πόδια επιθυμούν να έρχονται πού και πού σε άμεση επαφή με τη φύση. Μάλιστα, το ξυπόλητο περπάτημα αποδεικνύεται ευεργετικό για όλο το σώμα…

Καταπολεμάει τη φλεβική στάση

Πρώτα απ’ όλα, διεγείρει τα φλεβικά αγγεία που υπάρχουν στο πέλμα του ποδιού και με το βάδισμα λειτουργούν ως αντλίες για την άνοδο του αίματος προς την καρδιά. Πάνω σε μία ανώμαλη επιφάνεια, η καμάρα του ποδιού λαμβάνει ένα έντονο μασάζ το οποίο διευκολύνει τη ροή του αίματος προς τα πάνω, καταπολεμώντας τη φλεβική στάση, την κατακράτηση υγρών, τους κιρσούς και τα πρηξίματα.

Λεπταίνει τα πόδια

Το ξυπόλητο βάδισμα σε ένα φυσικό έδαφος τονώνει και γραμμώνει τους μύες των ποδιών και των αστραγάλων, αφού τα πέλματα προσπαθούν συνεχώς να προσαρμοστούν πάνω στις ανωμαλίες του εδάφους, με αποτέλεσμα να διεγείρονται μυϊκές ομάδες που σπάνια εξασκούνται σε διαφορετική περίπτωση.

Βελτιώνει τη στάση του σώματος

Τέλος, οι ειδικοί επισημαίνουν ότι τα παπούτσια, αν και απαραίτητα για το περπάτημα, έχουν αρνητικές επιπτώσεις πάνω στη στάση του κορμού. Τα ψηλά τακούνια, για παράδειγμα, μεταφέρουν το κέντρο βάρους του σώματος προς τα μπροστά υπερφορτώνοντας έτσι το μπροστινό μέρος των ποδιών, ενώ αντιθέτως τα εντελώς ίσια παπούτσια καταπονούν τον αχίλλειο τένοντα προκαλώντας τενοντίτιδες και συσπάσεις στη γαστροκνημία. Με το ξυπόλητο βάδισμα, αποκαθίσταται η ιδανική στάση του σώματος, τονώνεται η κινητικότητα της σπονδυλικής στήλης, ενώ οι μεσοσπονδύλιοι δίσκοι ανακτούν την ελαστικότητά τους.

Πηγή: NaturaNrg #18