2-2011-biofach-fair-trade

BIOFACH 2011: Η διατροφή του κόσμου με βιολογικά προϊόντα

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Life in, Κοινωνία.

της Nicolette Van Der Smissen – Γεωπόνος, σύμβουλος βιολογικών προϊόντων- [email protected]

Πιστοί στο «Ραντεβού στη Νυρεμβέργη» ήταν κι αυτή τη φορά 2.500 εκθέτες και 44.000 εμπορικοί επισκέπτες από 130 χώρες στη μεγαλύτερη έκθεση βιολογικών προϊόντων στον κόσμο.

Η έκθεση BIOFACH – μαζί με την έκθεση βιολογικών καλλυντικών Vivaness – παρουσιάζει κάθε χρόνο τις τάσεις της παγκόσμιας αγοράς βιολογικών προϊόντων. Μερικοί την αποκαλούν «ένα εμπορικό πανηγύρι». Οι παράγοντες του χώρου τη θεωρούν σημείο αναφοράς για να ενημερωθούν για τις εξελίξεις. Τα μηνύματα που στέλνονται από εκεί επηρεάζουν εμπόριο και πολιτικές αποφάσεις.
Ενώ ένα χρόνο πριν είχε φανεί μια μικρή πτώση στα νούμερα της έκθεσης, φέτος οι συμμετοχές σταθεροποιήθηκαν. Τα στατιστικά παραγωγής και κατανάλωσης βιολογικών προϊόντων για το 2010 δείχνουν μια αύξηση που συνεχίζεται εδώ και χρόνια με διψήφια νούμερα. Η κρίση προφανώς δεν μπορούσε να ανατρέψει την ανοδική ανάπτυξη της αγοράς βιολογικών προϊόντων.

Ελληνική παρουσία

Η ελληνική συμμετοχή με 19 περίπτερα τοποθετεί την Ελλάδα σε μια γραμμή με χώρες, όπως  η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Τσεχία, η Πολωνία και η Τουρκία. Τα ελληνικά περίπτερα παρουσίασαν κυρίως ελαιόλαδο, ελιές και κρασί, αλλά και φρέσκα φρούτα, λαχανικά, αρωματικά φυτά, φέτα, ψάρια και επεξεργασμένα προϊόντα (χυμούς, σάλτσες, μαρμελάδες). Περίπου οι μισοί εκθέτες από την Ελλάδα ήταν για πρώτη φορά στην BIOFACH και δήλωσαν εντυπωσιασμένοι από το μέγεθος και την ποικιλία των προϊόντων της έκθεσης.

2-2011-biofach-(34)Βραβευμένα ελληνικά κρασιά στην BIOFACH

Ανάμεσα στα 555 κρασιά του διαγωνισμού MUNDUS VINI βραβεύτηκαν 193, ανάμεσα σ’ αυτά 6 ελληνικά.
  • 2008 Goumenissa / Silber
  • 2009 Roditis-Xinomavro, Goumenissa / Silber
  • 2005 Agaton, Vin de Pays de Mount Athos / Gold
  • 2008 Filiria, Naoussa / Gold
  • 2007 Ktima, Nemea / Gold
  • 2008 Odyssee, Thraki / Silber

Βραβευμένα ελληνικά ελαιόλαδα στην BIOFACH

Ανάμεσα στα βιολογικά λάδια που συμμετείχαν στον διαγωνισμό, βραβεύτηκαν είκοσι. Δύο ελληνικά λάδια τοποθετήθηκαν ανάμεσα στα 10 καλύτερα (Top Ten) και 7 άλλα βρίσκονται ανάμεσα στα 20 που πήραν έπαινο.
  • 3 Oil Organic Oi1 / Candiasoil / Crete
  • 5 PDO Kolymvari Organic Extra Virgin Olive Oil in Spray / Terra Creta SA / Crete
  • 12 Vios / AB Earth Flavor / Crete
  • 13 Olivenol Nativ Extra aus Griechenland Naturata / Atrapos / Fthiotidos
  • 15 PDO Kolymvari Organic Extra Virgin Olive Oil  / Terra Creta SA / Crete
  • 20 Greece Epikouros Organic Prod. / Kalamata
  • 21 ATRAPOS extra natives Olivenol Demeter  / Atrapos / Fthiotidos
  • 26 Il Cesto Extra Nativ Griechenland / Epikouros Organic Prod. / Kalamata
  • 29 Mani Blauel Olivenol nativ / Mani

Παράγουμε αρκετά τρόφιμα για όλους

2-2011-biofach-(94)Το θέμα της BIOFACH ήταν φέτος «η διατροφή του κόσμου με βιολογικά προϊόντα». Οι πολυεθνικές εταιρείες – όπως και πολλοί επιστήμονες – επιμένουν ότι μόνο η αύξηση και βιομηχανοποίηση της γεωργικής παραγωγής με χημικά λιπάσματα, φυτοφάρμακα και γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς μπορούν να λύσουν το πρόβλημα της πείνας. Οι ομιλητές και οι μελέτες που παρουσιάστηκαν στη διάρκεια του συνεδρίου της BIOFACH, μιλάνε όμως μια άλλη γλώσσα. Αυτή τη στιγμή παράγουμε παγκοσμίως αρκετά τρόφιμα για να χορτάσουν όλοι. Το πρόβλημα είναι ότι οι φτωχοί δεν έχουν χρήματα να αγοράσουν τροφές. Η λύση που προτάθηκε είναι η βιολογική γεωργία σε μικρές φάρμες με πολλά διαφορετικά προϊόντα και η μείωση της κατανάλωσης κρεάτων. Μια τέτοια κατεύθυνση αυξάνει την παραγωγή τροφίμων για ιδιοκατανάλωση, μειώνει τις αρνητικές επιπτώσεις της γεωργίας στο περιβάλλον και στο κλίμα, την εξάρτηση των αγροτών από χημικά εφόδια και βελτιώνει την υγεία των καταναλωτών.
Μια αντίστοιχη τάση αποτυπώνεται ήδη στην εμφάνιση σημάτων που συμπληρώνουν τα σήματα βιοκαλλιέργειας στα προϊόντα, όπως είναι ένα σήμα για fair trade (που εξασφαλίζει μια ελάχιστη τιμή προϊόντος στον παραγωγό),  ένα σήμα για την προστασία του κλίματος (λόγω μειωμένης εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα) ή ένα σήμα για την αειφορία της παραγωγής (που εγγυάται την τήρηση κοινωνικών και περιβαλλοντικών κριτηρίων).

Η άλλη όψη του νομίσματος

Η αλήθεια είναι ότι, όπως φάνηκε στην BIOFACH, το βιολογικό εμπόριο έχει ευθυγραμμιστεί με τις απαιτήσεις της συμβατικής αγοράς. Μεγάλοι «παίκτες» – κυρίως στον τομέα της βιολογικής μεταποίησης – αγοράζονται από (συμβατικές) πολυεθνικές εταιρείες που λειτουργούν μόνο με γνώμονα το κέρδος. Μπήκα σε ένα βιολογικό σουπερμάρκετ. Δεν μπορούσα να καταλάβω τη διαφορά με ένα αντίστοιχο συμβατικό κατάστημα – τα ράφια γεμάτα, τεράστια ποικιλία προϊόντων, μοντέρνο ντιζάιν. Μόνο όταν κοίταξα τα προϊόντα από κοντά, κατάλαβα ότι βρίσκομαι σε βιολογικό μαγαζί. Από αυτό που έχω εγώ στο μυαλό, όταν μιλάω για βιολογικά προϊόντα, δεν έβλεπα τίποτα. Πού είναι η αυτάρκεια που ζήτησαν οι πρώτοι βιοκαλλιεργητές, η άμεση επαφή ανάμεσα στον παραγωγό και τον καταναλωτή, η ενασχόληση με θέματα κοινωνικά, πολιτιστικά και πνευματικά;

Μου μένει το ερώτημα, αν είναι αναπόφευκτο αυτό που συμβαίνει. Υπάρχει ανάπτυξη της βιολογικής γεωργίας μόνο στα πλαίσια των κανόνων της συμβατικής αγοράς; Μπορώ εγώ ως καταναλωτής να στηρίξω αυτό που πιστεύω ότι είναι «η καρδιά» της βιοκαλλιέργειας – αυτό που βρίσκεται πέρα από το «εγγυημένο καθαρό προϊόν» που θέλω να φάω; Μερικές φορές αμφιβάλλω, αλλά παίρνω θάρρος, όταν πάω στη λαϊκή αγορά και συναντώ βιοκαλλιεργητές ή όταν μπαίνω σε ένα κατάστημα βιολογικών προϊόντων, όπου ο ιδιοκτήτης μπορεί να μου πει ιστορίες για τα προϊόντα που βρίσκονται στα ράφια του.

Πηγή: NaturaNrg #15