vitamin c

Βιταμίνη C: Δεν υπάρχει μόνο στο πορτοκάλι!

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Όλα για την υγεία, Υγεία.

της Μαρίας Σαρτζετάκη

Θεραπεύει τη γρίπη; Πού θα τη βρείτε; Πόσο μας ωφελεί; Τι προκαλεί η απουσία της από τον οργανισμό μας; Γνωρίστε τη βιταμίνη C,τη ‘‘βασίλισσα’’ των βιταμινών και αντιμετωπίστε δυνατοί το χειμώνα!

Μπορεί να θεωρείται ένα από τα ‘‘στηρίγματα’’ του ανοσοποιητικού συστήματος, αλλά η βιταμίνη C δεν είναι μόνο αυτό. Είναι από τις ελάχιστες βιταμίνες  που έχουν επηρεάσει την ιστορία, αφού η έλλειψή της έχει σκοτώσει περισσότερους ανθρώπους από οποιονδήποτε άλλο παράγοντα, με τη μορφή της ασθένειας σκορβούτο, που δεν είναι τίποτα άλλο από το αποτέλεσμα έλλειψης βιταμίνης C. Παρουσιαζόταν πιο συχνά σε ναύτες που δεν κατανάλωναν για πολύ καιρό φρέσκα φρούτα και λαχανικά. Το 18ο αιώνα, ένας γιατρός του βρετανικού ναυτικού διαπίστωσε ότι 2 κουταλιές χυμός λεμονιού μπορούσε να προλάβει αυτή τη θανατηφόρα ασθένεια κι έτσι μπόρεσε να προστατέψει τους ναυτικούς του. Στη συνέχεια διαπιστώθηκε ότι αυτός ο θεραπευτικός χυμός έσωζε κόσμο εξαιτίας μίας ουσίας: της βιταμίνης C.

citrus_fruitsΜύθοι & αλήθειες  

Προλαμβάνει το κρυολόγημα; Πολλοί πιστεύουν ότι η πρόσληψη μεγάλης ποσότητας βιταμίνης C, μπορεί να μειώσει τα συμπτώματα και να προλάβει το κρυολόγημα. Τα επιστημονικά στοιχεία δεν επιβεβαιώνουν κάτι τέτοιο. Η αλήθεια είναι ότι η εν λόγω βιταμίνη κάνει το κρύο λιγότερο έντονο και άρα την αντοχή μας σ’ αυτό καλύτερη. Θα πρέπει όμως να σημειωθεί ότι σε άτομα που είχαν ήδη χαμηλά επίπεδα βιταμίνης C, οι ερευνητές παρατήρησαν 30% μείωση εμφάνισης του κρυολογήματος, ενώ σε άτομα που βρίσκονται σε ακραίες καιρικές συνθήκες (σκιέρ, μαραθωνοδρόμοι, φαντάροι) έχει παρατηρηθεί έως και 50% μείωση των συμπτωμάτων.
Βοηθά στο αδυνάτισμα; Κάτω από ορισμένες συνθήκες, ναι. Πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι, άτομα που λαμβάνουν 500 mg βιταμίνης C την ημέρα, καίνε 39% περισσότερο λίπος κατά τη διάρκεια άσκησης σε σχέση με άτομα με λιγότερη πρόσληψη της εν λόγω βιταμίνης. Σύμφωνα με τους ερευνητές, χαμηλά επίπεδα βιταμίνης C στο αίμα εμποδίζουν τον οργανισμό να χρησιμοποιήσει το αποθηκευμένο λίπος σε ενέργεια.
Μπορεί να πλύνει τα δόντια; Σαν αντιοξειδωτική ουσία, μπορεί να γίνει και οδοντόβουρτσα! Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό European Journal of Oral Science, άτομα που μάσαγαν τσίχλα εμπλουτισμένη με 60 mg βιταμίνης C είχαν 33% λιγότερο δημιουργία οδοντικής πλάκας σε σχέση με άτομα που δεν λάμβαναν τη συγκεκριμένη τσίχλα.
Βοηθά στην πρόληψη του έλκους; Ναι, καθώς αμερικανική έρευνα που έγινε σε 7.000 άτομα έδειξε ότι, αυτοί που είχαν υψηλά επίπεδα βιταμίνης C στον οργανισμό, είχαν 25% λιγότερες πιθανότητες να μολυνθούν από το βακτήριο που προκαλεί το έλκος.

Η ποσότητα που μας χρειάζεται  

Η Ευρωπαϊκή Ένωση συνιστά 60 mg την ημέρα, ενώ το υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ (USDA) συνιστά 90 mg για τους άντρες κι επιπλέον 35 mg για τους καπνιστές, καθώς με το κάπνισμα ένα μεγάλο μέρος της βιταμίνης C που υπάρχει στον οργανισμό καταστρέφεται. Αν και δεν είναι ξεκάθαρα τα στοιχεία για το ποιες δόσεις είναι αποτελεσματικές, έρευνες αναφέρουν ότι ημερησίως επαρκεί μια ποσότητα των 200-300 mg μέσω τροφής και συμπληρωμάτων διατροφής. Όταν καταναλώνουμε τουλάχιστον πέντε μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα, η πρόσληψη βιταμίνης C ανέρχεται σε περίπου 200mg ημερησίως. Για τη μέγιστη πρόσληψη βιταμίνης C από φρούτα και λαχανικά είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι η βιταμίνη C αλλοιώνεται με το μαγείρεμα, την έκθεση στον ατμοσφαιρικό αέρα και το φως, καθώς και από την παρατεταμένη αποθήκευση και μεταφορά τους.

strawberry10 + 1 λόγοι για να την… προτιμήσετε:

1. Ενισχύει τα τριχοειδή αγγεία και τα τοιχώματα των κυττάρων.
2. Συμμετέχει στο σχηματισμό κολλαγόνου (επιταχύνει την επούλωση πληγών, διατηρεί υγιείς τους συνδέσμους που συνδέουν τους μύες με τα οστά), τους τένοντες που συνδέουν τα οστά μεταξύ τους και τα ούλα.
3. Βοηθά στην πρόληψη και βελτίωση των ασθματικών κρίσεων.
4. Αποτρέπει το σχηματισμό καταρράκτη
5. Σαν αντιοξειδωτικό προστατεύει από τον καρκίνο και τις καρδιαγγειακές παθήσεις.
6. Μειώνει τα συμπτώματα γρίπης, συντομεύει τη διάρκεια μιας ασθένειας.
7. Συμμετέχει στην παραγωγή αιμοσφαιρίνης και βοηθά στην απορρόφηση του σιδήρου από τις τροφές.
8. Μετέχει στην παραγωγή του κολλαγόνου, της θυροξίνης, επινεφρίνης, νορεπινεφρίνης, στεροειδών ορμονών και των αιμοσφαιρίων.
9. Συντελεί στη διατήρηση της  καλής κατάστασης των αιμοφόρων αγγείων, των οστών και των δοντιών.
10. Συντελεί στην αυξημένη παραγωγή λευκοκυττάρων, αντισωμάτων και επαρκών επίπεδων ιντερφερόνων (πρωτεΐνες με βασικό ρόλο την παρεμπόδιση πολλαπλασιασμού των ιών).
11. Έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση.

hippofaesΠού θα τη βρείτε

Πορτοκάλια, λεμόνια και γενικά εσπεριδοειδή, μπρόκολο, μαϊντανός, φυλλώδη πράσινα λαχανικά, ντομάτες, κόκκινες πιπεριές, φράουλες, ακτινίδια και φυσικά το ιπποφαές  αποτελούν καλές πηγές πρόσληψης Βιταμίνης C.

Ιπποφαές

Πρόκειται για ένα από τα αρχαιότερα φυτά στη Γη. Η παρουσία του χρονολογείται πολύ πριν την εποχή των παγετώνων. Η επιστημονική του ονομασία είναι: Ιπποφαές το ραμνοειδές (Hippophae rhamnoides). Oι καρποί του μοιάζουν με μικρές ρώγες σταφυλιού, είναι πορτοκαλί και χυμώδεις και έχουν υπόξινη γεύση. Συμπεριλαμβάνεται στην κατηγορία των «υπερτροφών» (super foods), γιατί περιέχει περισσότερα από 190 θρεπτικά συστατικά. Υποστηρίζουν ότι περιέχει περισσότερη βιταμίνη C από τη φράουλα, το ακτινίδιο, το πορτοκάλι, την ντομάτα, το καρότο, κ.λπ. Μάλιστα υποστηρίζεται από τους ειδικούς πως το επίπεδο βιταμίνης C που περιέχει είναι 1000% υψηλότερο από αυτό των πορτοκαλιών.

Πηγή: NaturaNrg #02

Sas-endiaferei_arrow

Πότε χρειάζομαι πολυβιταμίνη;

Λεμονόνερο… κάθε πρωί

Καταπολεμήστε το κρυολόγημα και το συνάχι… με φυσικούς τρόπους!