Διατροφή γονιμότητας

Διατροφή γονιμότητας

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Ασθένειες & Θεραπείες, Διατροφή, Υγεία, Υγιεινές τροφές & Συνταγές

Πολλά ακούγονται σήμερα περί του σωστού τρόπου διατροφής και ζωής για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα ως προς τη γονιμότητα ενός ζευγαριού, όπως φυσικά και για τις σεξουαλικές επιδόσεις. Ωστόσο, ας μάθουμε που καταλήγει τελικά η σύγχρονη επιστημονική άποψη ανάμεσα σε όλες τις ανακρίβειες και ασάφειες, κυρίως μέσα από το διαδίκτυο, με στόχο το εύκολο κλικ; – Διατροφή γονιμότητας –

του Γιώργου Γιαγκίδη, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Αντίθετα με ό,τι πιστεύουμε, οι λύσεις για την αντιμετώπιση της υπογονιμότητας φαίνεται ότι δεν βρίσκονται μόνο στις μεθόδους εξωσωματικής γονιμοποίησης και στην ανάγκη λήψης ορμονών. Στο βιβλίο τους «The Fertility Diet», οι Jorge E. Chavarro και Walter C. Willett, ερευνητές του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ, υποστηρίζουν ότι η κατάλληλη διατροφή μπορεί να οδηγήσει στην πολυπόθητη εγκυμοσύνη.

Όταν φτάνει η στιγμή να μείνει μια γυναίκα έγκυος, η παλαιά παροιμία «είστε ό,τι τρώτε» βγαίνει αληθινή. «Ό,τι τρώτε έχει επιπτώσεις σε όλα από το αίμα σας στα κύτταρά σας στις ορμόνες σας,» λέει η Cynthia Stadd, ειδικός διατροφολόγος στο Berkeley, κέντρο Αναπαραγωγικής Φυσικής Κατάστασης και Υγείας των γυναικών στην πόλη της Νέας Υόρκης. Σύμφωνα με την αμερικανική ένωση εγκυμοσύνης, μη κερδοσκοπικός οργανισμός που προωθεί την αναπαραγωγική υγεία, θα πρέπει να δοθεί περιθώριο από τρεις μήνες έως ένα έτος ώστε να έχουν αποτέλεσμα οι όποιες διαιτητικές αλλαγές.

Τα συστατικά που ωφελούν

⊕ Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β παίζουν σημαντικό ρόλο στη λειτουργία των νευροδιαβιβαστών που συμμετέχουν στη σεξουαλική διέγερση.

⊕ Παράλληλα, η Βιταμίνη Cτο μαγνήσιο και το σελήνιο συντελούν στην προστασία των νευροδιαβιβαστών από βλάβες, συμβάλλοντας συνολικά στην υγιή σεξουαλική δραστηριότητα.

⊕ Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β (Β9 ή φυλλικό οξύ), η Βιτ. C & Ε (προστασία και βελτίωση ποιότητας σπέρματος), το σελήνιο (συμβάλει στην παραγωγή τεστοστερόνης και βοήθεια στο σπέρμα), το λυκοπένιο (υψηλή συγκέντρωση στο σπέρμα) και ο ψευδάργυρος (γονιμότητα, σπερματογένεση και παραγωγή DNA – RNA) δρουν ως αντιοξειδωτικά, εξουδετερώνοντας τις ελεύθερες ρίζες, που βλάπτουν ανάμεσα σε πολλά και το DNA.

⊕ Ακόμη, τα Ω-3 & Ω-6 λιπαρά οξέα, κυρίως μέσω της παραγωγής ορμονών βοηθούν το σεξουαλικό σύστημα (Christophe et al, 1998).

Τα αμινοξέα (συστατικά νευροδιαδιβαστών), η ντοπαμίνη (ψυχολογική τόνωση) και η L–αργινίνη (αγγειοδιαστολή – καλύτερη αιμάτωση σεξουαλικών οργάνων) έχουν θετικά αποτελέσματα, πλάι σε πολλές άλλες ουσίες.
Το σπέρμα είναι πλούσιο σε βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία και τυχόν διατροφικές ελλείψεις το επηρεάζουν αρνητικά.

*Σημείωση: Στις μελέτες έχει φανεί πως η έλλειψη ψευδαργύρου σχετίζεται με αναπαραγωγικά προβλήματα, αλλά όχι τόσο πως από μόνος του τονώνει το αναπαραγωγικό.

Τα συστατικά & τροφές που βλάπτουν

  • Τροφές με trans λιπαρά οξέα προσδίδουν αυξημένες θερμίδες και ωθούν στην αύξηση LDL και πτώση της HDL λιποπρωτεϊνης, με συνέπεια τη συσσώρευση λίπους και στην περιοχή των όρχεων, γεγονός που αποδυναμώνει τη λειτουργία των σπερματοζωαρίων.
  • Σημαντική είναι η μείωση της υπερβολικής κατανάλωσης κόκκινου κρέατος (ζωική πρωτεΐνη), τηγανητών, επεξεργασμένων τροφών και έτοιμων φαγητών. Τα συντηρητικά και χημικά (π.χ ξενοοιστρογόνα) που περιέχονται, επιδρούν αρνητικά στη γονιμότητα.
  • Επίσης, η σόγια σε υπερβολική κατανάλωση, είναι ιδιαίτερα επιβλαβής για το αντρικό αναπαραγωγικό σύστημα, κυρίως λόγω των ισοφλαβινών (φυτοοιστρογόνα – γυναικείες ορμόνες) που περιέχονται σε αυτή, καθώς δρουν αντιρροπιστικά έναντι της τεστοστερόνης, της κύριας ανδρικής ορμόνης.
  • Ακόμη, προσοχή στην κατάχρηση του αλκοόλ, διότι μειώνει τον αριθμό, την κινητικότητα των σπερματοζωαρίων, αλλά και τη σεξουαλική ικανότητα (Rev. Hosp. Clin. Fac, 2004). Αυτό οφείλεται στην παραγωγή ακεταλδεύδης (τοξική), στον καταβολισμό της τεστοστερόνης, την μετατροπή της σε οιστρογόνο και την καταστροφή θρεπτικών συστατικών, όπως βιταμίνη Ε και C, αλλά και του ψευδάργυρου και το σεληνίου.

Μια κατανάλωση με μέτρο αλκοολούχων ποτών, δηλαδή 1-2 ποτήρια ανά εβδομάδα θεωρείται ακίνδυνη, ενώ το κόκκινο κρασί φαίνεται να υπερέχει (κυρίως λόγω αντιοξειδωτικών) έναντι των υπολοίπων ποτών.

  • Τέλος, τα βαρέα μέταλλα που αποθηκεύονται σε ψάρια (κυρίως μεγάλα) από μολυσμένα νερά καταστρέφουν το αναπαραγωγικό σύστημα, πέρα άλλων. Αποφύγετε λοιπόν ψάρια από μολυσμένα νερά (κλειστές θάλασσες & ιχθυοτροφία), καθώς και την κατανάλωση φαγκριού, ξιφία, τόνου και καρχαρία. Έτσι περιορίστε την κατανάλωση κονσέρβας τόνου σημαντικά.

Οι συγγραφείς του «Τhe fertility Diet προτείνουν να τρώμε περισσότερες πρωτεΐνες φυτικής προέλευσης και λιγότερες ζωικής. Η κατανάλωση τροφίμων που περιέχουν πρωτεΐνες φυτικής προέλευσης, όπως είναι τα όσπρια, τα δημητριακά και τα λαχανικά έχει συσχετιστεί με την αύξηση της γονιμότητας.
Diatofi-Gonimotitas-NaturaNrg-pinakas1 #86- Διατροφή γονιμότητας

Ποιες τροφές επιλέγουμε

Όπως ίσως ήδη έχω κατασταλάξει, μια υγιεινή διατροφή πλούσια σε φρούτα και λαχανικά, ισορροπημένη σε ευνοϊκά ζωικά προϊόντα (όπως θαλασσινά και γαλακτοκομικά), δημητριακά, όσπρια, ξηρούς καρπούς και φτωχή σε βλαβερά προϊόντα, τύπου επεξεργασμένων τροφίμων, γλυκών, λιπαρού κρέατος, τροφών από ταχυφαγεία, αλκοόλ, καπνίσματος και γενικά καταχρήσεων. Μερικά τρόφιμα κλειδιά είναι θα βρείτε στον πίνακα.

Συμπέρασμα

Μια διατροφή περισσότερο κατευθυνόμενη σε αγνά και νωπά προϊόντα, με υψηλή κατανάλωση φυτικών τροφών, συνδυασμένη με αποφυγή βλαβερών προϊόντων, όπως τα επεξεργασμένα τρόφιμα, το κόκκινο κρέας και τα τρόφιμα από τα ταχυφαγεία, φαίνεται πως τονώνει το αναπαραγωγικό σύστημα. Επίσης με έναν τρόπο ζωής, δίχως υψηλό στρες, κάπνισμα και χαμηλή κατανάλωση αλκοόλ, μπορούμε να αυξήσουμε το αποτέλεσμα.

Πηγή Natura Nrg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *