αντιβιοτικα της φύσης

Διώξτε το κρυολόγημα… με αντιβιοτικά της φύσης

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Μαθήματα διατροφής, Όλα για την υγεία.

Χριστίνα Φοντόρ, Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Nαι είναι η εποχή του κρυολογήματος κι όσο οι θερμοκρασίες λειτουργούν με τη λογική του «τραμπολίνου» τόσο μας ταλαιπωρεί το συνάχι, η βουλωμένη μύτη, ο πονόλαιμος και ο πυρετός.  Στην κουζίνα μας υπάρχουν μια σειρά από φυσικά «φάρμακα» που είναι θαυματουργά κατά του κοινού κρυολογήματος όσον αφορά στην πρόληψη αλλά και τη θεραπεία.

Λιπαρά ψάρια για πολύτιμα ω-3

Τα λιπαρά ψάρια είναι πλούσια σε πρωτεΐνη, σε ω-3 λιπαρά οξέα, σε βιταμίνη Α και ψευδάργυρο. Τα ω-3 λιπαρά οξέα ενισχύουν την άμυνα του οργανισμού έχοντας αντιφλεγμονώδη δράση. Ενισχύουν επίσης τη δράση των φαγοκυττάρων και των λευκών αιμοσφαιρίων. Η βιταμίνη Α συμβάλλει στην αμυντική ισχύ των μεμβρανών του αναπνευστικού συστήματος, ενώ ο ψευδάργυρος ενισχύει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος γιατί συμβάλλει στην παραγωγή των λευκών αιμοσφαιρίων. Η έλλειψη του ψευδαργύρου, κυρίως σε ηλικιωμένους, συνδέεται με μειωμένο ρυθμό παραγωγής λευκών αιμοσφαιρίων και, κατ’ επέκταση, με έναν οργανισμό ευπαθή σε λοιμώξεις και κρυολογήματα.

ψευδαργυροςΠρωτεΐνες και λαχανικά

Τα κρεατικά (κρέας, κοτόπουλο, συκώτι) και τα αυγά είναι τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνη (σε αμινοξέα όπως η γλουταμίνη και η αργινίνη), σε βιταμίνη Α και σε σελήνιο. Όλα αυτά τα θρεπτικά συστατικά συμβάλλουν στην ανοσοποίηση. Δεν είναι τυχαίο ότι οι σούπες, όπως π.χ. η κοτόσουπα, που αποτελεί συνδυασμό από πρωτεΐνη, υγρά, λαχανικά και μπαχαρικά καταπολεμά το κρυολόγημα. Έρευνα που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Chest, έδειξε πως η κοτόσουπα έχει ήπια αντιφλεγμονώδη δράση και καταπραΰνει τα συμπτώματα του κρυολογήματος. Στην ίδια κατηγορία ανήκει και η ψαρόσουπα/ κρεατόσουπα.

Ναι στα προβιοτικά

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως το τυρί, το γιαούρτι κ.λπ. περιέχουν συζευγμένο λινολεϊκό οξύ, ένα φυσικό συστατικό των λιπαρών του γάλακτος, το οποίο μπορεί να ενισχύσει την ανοσολογική αντίδραση σε ανθρώπους. Είναι σημαντική η επιλογή γαλακτοκομικών προϊόντων πλούσιων σε προβιοτικά, καθώς περιέχουν υγιή βακτήρια, που δεν κάνουν μόνο καλό στην πέψη, αλλά οι ερευνητές πιστεύουν ότι μπορούν να διεγείρουν και την παραγωγή ουσιών ικανών για την καταπολέμηση της νόσου στο ανοσοποιητικό σύστημα. Ορισμένες μελέτες έχουν μάλιστα δείξει ότι η κατανάλωση σε καθημερινή βάση ενός φλιτζανιού με γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά, μπορεί να μειώσει την όποια ευαισθησία σε κρυολογήματα κατά 25%. Τα γαλακτοκομικά συνιστούν επίσης πλούσια πηγή βιταμίνης Α. Έρευνα που πραγματοποιήθηκε στη Γερμανία έδειξε ότι σε άτομα στα οποία χορηγήθηκαν για μεγάλο διάστημα προβιοτικά μειώθηκαν σημαντικά τα συμπτώματα του κρυολογήματος, καθώς και ο χρόνος ανάρρωσης κατά 2 μέρες περίπου. Η δράση τους φαίνεται να οφείλεται στην αύξηση των Τ βοηθητικών, Τ κατασταλτικών και Τ κυτταροτοξικών κυττάρων.

vitamins

Φουλάρετε βιταμίνες

Επιλέξτε εσπεριδοειδή, ακτινίδια, καρότα, πιπεριές, ραδίκια, σπανάκι, μαϊντανό, ντομάτες κ.ά. Συνιστάται τα φρούτα και τα λαχανικά να καταναλώνονται φρέσκα, για να είναι πλούσια σε βιταμίνη C. Επίσης, προτιμήστε εκείνα που έχουν βαθύ κίτρινο ή πορτοκαλί χρώμα, γιατί είναι πλούσια σε β- καροτένιο, που βοηθά στην ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού συστήματος, μέσω της αύξησης της δραστηριότητας των προστατευτικών φυσικών φονικών κυττάρων που έχουν την ικανότητα να καταστρέφουν κύτταρα που έχουν προσβληθεί από ιούς.

Ελαιόλαδο, λιναρόσπορο, αμύγδαλα

Ελαιόλαδο, λιναρόσπορος, αμύγδαλα, φουντούκια, καρύδια είναι πλούσια σε βιταμίνη Ε. Η βιταμίνη Ε είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό που προστατεύει τον οργανισμό μας από τη δράση των ελεύθερων ριζών που προσβάλλουν και αποδυναμώνουν το ανοσοποιητικό σύστημα. Επίσης, η βιταμίνη Ε προστατεύει την βιταμίνη Α από την οξείδωση. Οι ξηροί καρποί είναι παράλληλα καλή πηγή σεληνίου.

Πικάντικη θεραπεία

Πιπέρι, κάρι, τσίλι, ρίγανη, κουρκουμάς είναι τα μπαχαρικά που διευκολύνουν την αναπνοή.
Το μαύρο πιπέρι έχει αντιβακτηριδιακή δράση, βελτιώνει την όρεξη, βοηθάει στη χώνεψη και την αναπνοή.
Το τσίλι περιέχει τη δραστική ουσία capsicum, η οποία διεγείρει το ανοσοποιητικό σύστημα. Επίσης, είναι πλούσιο σε βιταμίνη C, καροτένιο και ενδείκνυται για κρυολογήματα και γρίπη.
Η ρίγανη περιέχει πλήθος αιθέριων ελαίων, τα οποία εμποδίζουν τη δράση διάφορων μικροοργανισμών, προφυλάσσοντας τον οργανισμό από διάφορες ασθένειες. Παράλληλα, παρουσιάζει και ισχυρή αντιοξειδωτική δράση.
Πολλοί άνθρωποι έχουν μεγαλύτερο αίσθημα πείνας όταν έχουν προσβληθεί από κρυολόγημα ή γρίπη και, δυστυχώς, τις περισσότερες φορές, επιλέγουν λάθος τρόφιμα. Ο κουρκουμάς είναι ένα ισχυρό καρύκευμα που έχει χρησιμοποιηθεί στην Αγιουρβέδα και τα κινέζικα φάρμακα από τους αρχαίους χρόνους. Περιέχει την κουρκουμίνη, μια πολυφαινόλη με ισχυρές ιδιότητες εναντίον του κρυολογήματος και της γρίπης. Ο καλύτερος τρόπος για να καταναλωθεί είναι να προστεθεί σε χλιαρό γάλα πριν τον ύπνο.

ΣκόρδοΣκόρδο και τζίντζερ

Ένα ακόμη τρόφιμο που έχει συζητηθεί για τη δράση του κατά του κρυολογήματος είναι το σκόρδο, διότι έχει σημαντικό ρόλο στην καταπολέμηση των ιών και των βακτηριδίων. Η αλλισίνη που σχηματίζεται όταν συνθλίβεται το σκέλος του ωμού σκόρδου φαίνεται να εμποδίζει τους ιούς να εισβάλουν και να βλάψουν των ανθρώπινο οργανισμό, αυξάνοντας την παραγωγή αντισωμάτων και ενισχύοντας την δράση των προστατευτικών φυσικών φονικών κυττάρων. Το σκόρδο μπορεί να δράσει και ως αντιοξειδωτικό, καθώς μειώνει τις ελεύθερες ρίζες από την κυκλοφορία του αίματος. Το σκόρδο είναι προτιμότερο να χρησιμοποιείται ωμό στις σαλάτες ή μαγειρεμένο αρκετές φορές την εβδομάδα.

Το τζίντζερ βοηθά τον οργανισμό στην καταπολέμηση των μολύνσεων. Επίσης είναι πολύ αποτελεσματικό στην αφαίρεση βλέννας από τους πνεύμονες και, κατά συνέπεια, βελτιώνει την αναπνευστική λειτουργία. Το τζίντζερ μπορεί να προστεθεί τριμμένο στις σαλάτες ή στο τσάι.

Εχινάτσεα και χαμομήλι

Κάποια βότανα χρησιμοποιούνται συχνά ως μέσο αντιμετώπισης των ιώσεων, με πιο γνωστό το χαμομήλι. Πράγματι, κάποιες ουσίες που περιέχει (φλαβονοειδή και κουμαρίνες) έχουν αντιφλεγμονώδη και αντιβακτηριακή δράση. Άλλο ένα τέτοιο βότανο είναι και η εχινάτσεα, που χρησιμοποιείται τα τελευταία χρόνια εκτεταμένα κατά του κρυολογήματος. Η εξαγωγή συμπερασμάτων για αυτήν είναι δύσκολη, καθώς τα σκευάσματα που κυκλοφορούν διαφέρουν πολύ μεταξύ τους ανάλογα με την ποικιλία του φυτού, τις μεθόδους εκχύλισης και τις πρόσθετες ουσίες.

Μέλι για να γλυκάνετε το βήχα

Πρόσφατη έρευνα απέδειξε ότι το μέλι αντιμετωπίζει αποτελεσματικά το βήχα που προέρχεται από λοίμωξη του άνω αναπνευστικού, όπως το κοινό κρυολόγημα. Το μέλι είναι βασικά μια ρητίνη με αντιμικροβιακές και αντιοξειδωτικές ιδιότητες, που βοηθά στην καταπολέμηση ασθενειών και τη διατήρηση της καλής υγείας. Το μέλι λειτουργεί επίσης και ως αντιβηχικό. Μπορεί να προστεθεί σε ζεστό νερό μια κουταλιά μέλι για να αντιμετωπιστεί ο πονόλαιμος και το κρυολόγημα. Πρόσφατη έρευνα απέδειξε ότι το μέλι αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τον βήχα που προέρχεται από λοίμωξη του άνω αναπνευστικού, όπως το κοινό κρυολόγημα. Το μέλι είναι βασικά μια ρητίνη με αντιμικροβιακές και αντιοξειδωτικές ιδιότητες, που βοηθά στην καταπολέμηση ασθενειών και τη διατήρηση της καλής υγείας. Το μέλι λειτουργεί επίσης και ως αντιβηχικό. Μπορεί να προστεθεί σε ζεστό νερό μια κουταλιά μέλι, για να αντιμετωπιστεί ο πονόλαιμος και το κρυολόγημα.

Είναι κρυολόγημα ή γρίπη;

Ένας απλός κανόνας για το διαχωρισμό τους είναι ότι η γρίπη χαρακτηρίζεται από μια ακατανίκητη και συχνά ξαφνική επιθυμία να ξαπλώσουμε. Έχουμε μυϊκούς πόνους, αισθανόμαστε αδιάθετοι και κάνουμε πυρετό. Τα συμπτώματα του πόνου, της αδιαθεσίας και του πυρετού όμως μπορεί να εμφανιστούν και με ένα δυνατό κρυολόγημα, αν και αυτό δεν είναι τόσο σύνηθες.

Υπάρχουν 200 ιοί που προκαλούν κρυολόγημα

Ακόμη κι αν μόλις έχουμε συνέλθει από ένα κρυολόγημα, ενδέχεται να πάθουμε κι άλλο, από διαφορετικό ιό. Τα αντισώματα που αναπτύξαμε κατά του πρώτου θα μας προστατεύσουν μόνο για το συγκεκριμένο ιό. Το κρυολόγημα μπορεί να προκληθεί από 200 ιούς, όπως οι ρινοϊοί και οι αδενοϊοί, τους οποίους δεν μπορούμε να αναγνωρίσουμε μόνο από τα συμπτώματα.

Πηγή: NaturaNrg #35

Sas-endiaferei_arrow

Καταπολεμήστε το κρυολόγημα και το συνάχι… με φυσικούς τρόπους!

Ψευδάργυρος, κατά του κρυολογήματος και όχι μόνο!

H αλφαβήτα της υγείας! Μάθε την απ” έξω και νιώσε ευεξία.