σιτάρι, γλουτένη

Δυσανεξία στη γλουτένη. Τι πρέπει να προσέχετε στις ετικέτες.

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Μαθήματα διατροφής.

Ζέρβας Νίκος, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, M.Sc.

Τα τελευταία χρόνια, ο αριθμός των νέων προϊόντων που συναντά κανείς στα ράφια ενός σούπερ- μάρκετ είναι πολύ μεγάλος και πολλές φορές η ετικέτα ενός τροφίμου που βρίσκεται στο πίσω μέρος της συσκευασίας αποτελεί το μοναδικό μέσο για να καταλάβει ο καταναλωτής αν ένα τρόφιμο του ταιριάζει διατροφικά.

Η προσεκτική ανάγνωση, ώστε να μην καταναλωθούν συγκεκριμένα συστατικά είναι αναγκαία. Ένα παράδειγμα είναι η δυσανεξία στη γλουτένη ή κοιλιοκάκη, η οποία δεν είναι αλλεργία, αλλά μια αυτοάνοση διαταραχή.

Η αντιμετώπιση της διαγνωσμένης κοιλιοκάκης επιτυγχάνεται με διατροφή ελεύθερη σε γλουτένη για την υπόλοιπη ζωή του πάσχοντα. Η γλουτένη είναι μια πρωτεΐνη που βρίσκεται στο σιτάρι και σε αλλά δημητριακά, όπως το κριθάρι, τη σίκαλη και το καμούτ και, κατά συνέπεια, τα τρόφιμα που την περιέχουν απαγορεύεται να καταναλωθούν. Η δυσκολία που αντιμετωπίζει κάποιος στην κατάρτιση ενός διαιτολογίου ελεύθερου σε γλουτένη είναι όταν:

  • Επιλέγει τυποποιημένα-επεξεργασμένα προϊόντα, στα οποία δεν υπάρχει διατροφική ετικέτα, με αποτέλεσμα να αγνοεί συστατικά που πιθανόν να περιέχονται. Δεδομένου ότι, μια ελάχιστη ποσότητα γλουτένης είναι ικανή να προκαλέσει μια αντίδραση του ανοσοποιητικού, βλάπτοντας την επιφάνεια του λεπτού εντέρου, μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της ικανότητάς του να απορροφά τις θρεπτικές ουσίες από τα τρόφιμα και σε σοβαρές ανεπάρκειες βιταμινών, υποσιτισμό και ασθένειες.

Τι πρέπει να γράφει ετικέτα

Στην περίπτωση που υπάρχει ετικέτα στο τρόφιμο, ο καταναλωτής πρέπει να κάνει τα ακόλουθα βήματα για να διαπιστώσει εάν το τρόφιμο που θα καταναλώσει δεν περιέχει γλουτένη

  1. Περιέχει την έκφραση «ελεύθερη σε γλουτένη». Τα προϊόντα που φέρουν το σύμβολο ενός διαγραμμένου μίσχου δημητριακών, σήμα που εγγυάται την απουσία γλουτένης. Για το λόγο αυτό, ψάξτε για προφανή στοιχεία όπως: Triticum vulgare (σιτάρι), Τριτικάλε (διασταύρωση μεταξύ σιταριού και σίκαλης), Hordeum vulgare (κριθάρι), Secale cereale (σίκαλη), Triticum spelta (μια μορφή του σιταριού), Γλουτένη
  2. Συστατικά που περιέχουν πάντα γλουτένη:
  • Πρωτεΐνες σιταριού / υδρολυμένη πρωτεΐνη σιταριού
  • Άμυλο σίτου / υδρολυμένο άμυλο σιταριού
  • Σιτάλευρο / ψωμί από αλεύρι / λευκασμένα άλευρα
  • Πλιγούρι
  • Βύνη (από κριθάρι)
  • Κουσκούς (από σιτάρι)
  • Farina (από σιτάρι)
  • Ζυμαρικά (από σιτάρι, εκτός αν αναφέρεται διαφορετικά)
  • Σεϊτάν (αποτελείται από γλουτένη σίτου και χρησιμοποιείται ευρέως στα γεύματα για χορτοφάγους)
  • Σιτάρι ή χλόη κριθαριού (χρησιμοποιείται για μόλυνση)
  • Σιτέλαιο ή εκχύλισμα (χρησιμοποιείται για μόλυνση)

Συστατικά που ενδέχεται να περιέχουν γλουτένη

Επικοινωνήστε με την υπεύθυνη εταιρεία για να μάθετε εάν ένα τρόφιμο που περιλαμβάνει ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω συστατικά είναι ασφαλή για μια δίαιτα χωρίς γλουτένη.

Φυτική πρωτεΐνη /υδρολυμένη φυτική πρωτεΐνη (μπορεί να προέρχεται από σιτάρι, καλαμπόκι ή σόγια)

Τροποποιημένο άμυλο / τροποποιημένο άμυλο τροφίμων (μπορεί να προέλθει από διάφορες πηγές, όπως ο σίτος)

Φυσικό άρωμα / φυσικό άρωμα (μπορεί να προέρχονται από το κριθάρι)

Τεχνητή γεύση / τεχνητά αρώματα (μπορεί να προέρχονται από το κριθάρι)

Καραμέλα χρώμα (τώρα θεωρείται ένα ασφαλές συστατικό, αλλά αν έχετε αμφιβολίες, επικοινωνήστε με τον κατασκευαστή)

Τροποποιημένο άμυλο τροφίμων

Υδρολυμένη πρωτεΐνη φυτικής / HPP

Υδρολυμένη φυτική πρωτεΐνη / HVP

Μπαχαρικά

Αρωματικές ύλες

Φυτικό άμυλο

Δεξτρίνη και η μαλτοδεξτρίνη (και οι δύο μερικές φορές γίνονται από σιτάρι

Συντηρητικά που βρίσκονται μεταξύ Ε1400-Ε1500. Πολλά από αυτά βασίζονται σε σιτηρά.

Ερευνήστε οποιαδήποτε συστατικά που δεν αναγνωρίζετε ή δεν είστε σίγουροι για αυτά. Μην προσπαθείτε να μαντέψετε τι είναι κάθε συστατικό.

Αναζητήστε το όνομα του προϊόντος, αν αυτή είναι η πρώτη φορά που το χρησιμοποιήσατε.

Προσοχή!Να θυμάστε ότι ένα τρόφιμο χωρίς γλουτένη, ενδέχεται κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας του να ήρθε σε επαφή με κάποιο τρόφιμο που περιείχε γλουτένη και να μολύνθηκε. Άρα εάν εμφανίσετε κάποια αντίδραση παρόμοια με όταν καταναλώνετε ένα τρόφιμο με γλουτένη, ίσως η αιτία να είναι μια τέτοια επιμόλυνση.

Τα άτομα με κοιλιοκάκη ή δυσανεξία στη γλουτένη διαφέρουν ως προς το βαθμό ευαισθησίας στην ανίχνευση της γλουτένης. Εάν εμφανίσετε τα συμπτώματα που εμφανίζει η δυσανεξία στη γλουτένη από κάτι που φαίνεται να είναι χωρίς γλουτένη, υπάρχουν προφανώς αρκετά ίχνη γλουτένης σε αυτό, ώστε να σας κάνει να εμφανίσετε τα συμπτώματα.

  • Διαβάστε περισσότερα στο βιβλίο «Από το ράφι στο καρότσι – Οδηγός διατροφής στο σούπερ μάρκετ», των διαιτολόγων Νίκου Ζέρβα και Νικολέττας Ντορζή (medNutrition wellness).

Πηγή: NaturaNrg #50

Sas-endiaferei_arrow

Δυσανεξία στη γλουτένη;

Zέα: ο μαγνήτης της ζωής

Γνωρίστε το «πρωτεϊνούχο» δίκοκκο σιτάρι (ζειά)