φύκια, θάλασσα

Εις το βυθό, εις το βυθό της θάλασσας… υπάρχουν κρυμμένες θεραπείες!

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Εναλλακτικές θεραπείες.

Της Αφροδίτης Ραυτοπούλου

Για μας τους δυτικούς, τα φύκια αποτελούν κατά βάση συνώνυμο των θαλάσσιων φυτών. Στην πραγματικότητα όμως, πέρα από το γεγονός ότι αναπτύσσονται στις θάλασσες, τις λίμνες και τα ποτάμια, ορισμένες ποικιλίες αποτελούν ένα απέραντο χρυσορυχείο θρεπτικών ουσιών, από το οποίο μπορούμε να… θησαυρίσουμε απλώς καταναλώνοντάς τις!

Όπως διδάσκει η ανατολίτικη κουζίνα, πολλά φύκια δεν είναι μόνο βρώσιμα, αλλά και πολύ γευστικά, και αν συνδυαστούν με πιάτα ρυζιού, οσπρίων και λαχανικών, μπορούν να καταναλωθούν ευχάριστα από μικρούς και μεγάλους. Ακόμα όμως και στην περίπτωση που κάποιοι δεν απολαμβάνουν τη γεύση τους, αλλά θέλουν να επωφεληθούν από τα ευεργετικά συστατικά τους, σχεδόν όλα κυκλοφορούν και με τη μορφή συμπληρωμάτων διατροφής. Άλλα αντιθέτως είναι κατάλληλα μονάχα για κοσμητική χρήση και γι’ αυτό διατίθενται σε μορφή λάσπης για επάλειψη του δέρματος. Ανακαλύψτε παρακάτω τις πιο διαδεδομένες και δραστικές ποικιλίες φυκιών!

Σπιρουλίνα… για τους χορτοφάγους και όσους είναι σε δίαιτα

Ανάμεσα από τις χιλιάδες ποικιλίες φυκιών, μία από τις ευεργετικές είναι η σπιρουλίνα, που έχει πάρει το όνομά της από το σπειροειδές σχήμα της. Έχει σκουροπράσινο χρώμα και προέρχεται από τις λίμνες αλμυρού νερού του Μεξικού. Χρησιμοποιείται εδώ και χιλιετίες, γνωστή ήδη από την εποχή των Αζτέκων ως τρόφιμο απαραίτητο για την επιβίωση του λαού εν καιρώ λιμού.

Η σπιρουλίνα περιέχει βασικά αμινοξέα, δηλαδή τις απλές ουσίες από τις οποίες αποτελούνται όλοι οι ιστοί του σώματος και οι οποίες καθότι δεν συντίθενται από τον ίδιο τον οργανισμό, πρέπει να λαμβάνονται μέσω της διατροφής. Περιέχει ακόμα όλες τις βιταμίνες της ομάδας Β, συμπεριλαμβανομένης της Β12, που είναι σημαντική για τη ρύθμιση του νευρικού συστήματος και τον σχηματισμό νέων κυττάρων του αίματος. Είναι πλούσια και σε βιταμίνη Ε που προστατεύει το δέρμα και τους βλεννογόνους, αλλά και σε προβιταμίνη Α, μεταλλικά άλατα και ολιγοστοιχεία σε εύκολα απορροφίσιμη έκδοση, καθώς και πολύτιμα λιπαρά οξέα που τονώνουν την κυκλοφορία του αίματος και τη λειτουργία του νευρικού συστήματος.

Χάρη στην παρουσία αμινοξέων, μετάλλων και βιταμινών, αποτελεί ένα τρόφιμο που δεν μπορεί να λείπει από το καθημερινό μενού όσων ακολουθούν μία υποθερμιδική ή χορτοφαγική διατροφή και επομένως μπορεί να στερούνται σημαντικές θρεπτικές ουσίες. Ειδικά για όσους προσπαθούν να χάσουν βάρος, η σπιρουλίνα αποδεικνύεται διπλά ωφέλιμη, καθώς περιέχει ακόμα μία ουσία, τη φαινυλαλανίνη, που θέτει υπό έλεγχο τη νευρική πείνα, προσφέροντας ένα αίσθημα κορεσμού. Επιπλέον, καθότι είναι ένα φύκι που δεν προέρχεται από το θαλάσσιο περιβάλλον, περιέχει ελάχιστο ιώδιο και επομένως ενδείκνυται και για όσους ταλαιπωρούνται από υπερλειτουργία του θυρεοειδούς αδένα. Μπορεί να ληφθεί ως συμπλήρωμα διατροφής, ή με τη μορφή ζυμαρικού ή αρτοποιήματος. Για έναν ενήλικα, η συνιστώμενη δόση είναι περίπου δύο γραμμάρια την ημέρα.

Φύκια Klamath… για όσους έχουν πεσμένη διάθεση

Τα φύκια αυτά οφείλουν το όνομά τους στη λίμνη Upper Klamath Lake στο Όρεγκον, από την οποία προέρχονται. Και αυτά, όπως και η σπιρουλίνα, είναι φύκια μικροσκοπικά, γαλαζοπράσινου χρώματος, που λαμβάνονται κατά κύριο λόγο ως συμπληρώματα διατροφής, αφού είναι πολύ μικρά για να χρησιμοποιηθούν στην κουζίνα ως υλικά μαγειρικής.

Τα Klamath είναι πλούσια σε αμινοξέα, βασικά και μη, καθώς περιέχουν πάνω από 20 διαφορετικούς τύπους. Περιέχουν ακόμα σημαντικές ποσότητες βιταμινών, μεταλλικών αλάτων, πρωτεϊνών, λιπαρών οξέων και κυρίως αντιοξειδωτικών, δηλαδή ουσίες που δρουν αποτελεσματικά ενάντια στους φλεγμονώδεις μηχανισμούς που επιφέρουν τη γήρανση των κυττάρων και προκαλούν προδιάθεση για διάφορες μορφές καρκίνου. Αξίζει να σημειωθεί ακόμα ότι θρεπτικές ουσίες όπως η χλωροφύλλη, οι πολυφαινόλες και τα καροτενοειδή (λουτεΐνη, λυκοπένιο, ζεαξανθίνη), περιέχονται στα φύκια Klamath σε πολύ μεγαλύτερες ποσότητες από ό,τι στα τρόφιμα φυτικής προέλευσης και μάλιστα σε πιο απορροφίσιμες μορφές.

Έχει αποδειχτεί ότι η τακτική κατανάλωση των φυκιών αυτών ανακουφίζει από το στρες και βελτιώνει την ψυχική διάθεση. Μελέτες έχουν επιβεβαιώσει ακόμα ότι αποτελούν ένα πολύτιμο όπλο κατά της κατάθλιψης, ενώ αποδεικνύονται σημαντικά και για την τόνωση των ψυχοσωματικής κατάστασης στις γυναίκες της εμμηνόπαυσης. Όντας πλούσια σε φυλλικό οξύ, συμβάλλουν ακόμα στην πρόληψη διαφόρων μορφών αναιμίας. Όπως και η σπιρουλίνα, έτσι και τα φύκια Klamath θα πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο: μέχρι 2-3 γραμμάρια ημερησίως.

Φύκια Arame… για όσους πάσχουν από αναιμία

Είναι φύκια με πιο ντελικάτη γεύση και γι’ αυτόν τον λόγο ενδείκνυνται για όσους δοκιμάζουν πρώτη φορά τέτοιου είδους τρόφιμα. Η γεύση τους γλυκίζει χάρη στην παρουσία μιας φυσικής γλυκαντικής ουσίας, της μαννιτόλης, και επομένως είναι πιο κοντά στις δυτικές γευστικές προτιμήσεις. Τα φύκια Arame είναι καστανά φύκια ιαπωνικής προέλευσης με μακριά κυματιστά φύλλα που ζουν κολλημένα πάνω στα βράχια, κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, σε σχετικά μικρό βάθος. Μετά τη συλλογή τους, βράζονται για πολλές ώρες και στη συνέχεια κόβονται σε μικρές λωρίδες και αποξηραίνονται. Πριν το μαγείρεμα και την κατανάλωσή τους, πρέπει να μουλιάζουν, αφού ο όγκος τους διπλασιάζεται με αυτόν τον τρόπο. Μπορούν να προστεθούν σε ωμές ανάμικτες σαλάτες, βραστά λαχανικά, γεύματα με σόγια, ή μπορούν να καταναλωθούν και σκέτα περιχυμένα με σάλτσα σόγιας.

Τα φύκια Arame είναι τα πιο περιεκτικά φύκια σε ιώδιο: 100 γραμμάρια φυκιών περιέχουν 300 χιλιοστόγραμμα ιωδίου, ποσότητα μεγαλύτερη και από την ημερήσια συνιστώμενη δόση. Γι’ αυτό, με τη σύμφωνη πάντα γνώμη του ενδοκρινολόγου, μπορούν να λαμβάνονται με τη μορφή συμπληρώματος διατροφής από άτομα που υποφέρουν από υποθυρεοειδισμό, μία διαταραχή του θυρεοειδούς αδένα που χαρακτηρίζονται από τη μειωμένη λειτουργία του. Επιπλέον, τα φύκια Arame είναι πλούσια σε σίδηρο, ασβέστιο, μαγνήσιο και βιταμίνη Α και έχουν ρυθμιστική δράση για την αρτηριακή πίεση, το νευρικό και το γαστρεντερικό σύστημα. Περιέχουν ακόμα φυτοοιστρογόνα, δηλαδή φυτικές ουσίες παρόμοιες με τα οιστρογόνα, που συμβάλλουν στην πρόληψη καρδιοκυκλοφορικών διαταραχών και διαφόρων μορφών καρκίνου, όπως του στήθους, του τραχήλου της μήτρας και των ωοθηκών. Μοναδική αντένδειξη στην κατανάλωσή τους αποτελεί ο υπερθυρεοειδισμός, για να μην εντείνουν ακόμα περισσότερο τη δραστηριότητα του θυρεοειδούς αδένα.

Φύκια Kombu… για όσους ταλαιπωρούνται από δυσκοιλιότητα

Ένα άλλο είδος φυκιού που χρησιμοποιείται συχνά στην ανατολική κουζίνα είναι το Kombu, ένα καστανό φύκι που προστίθεται συνήθως στις σούπες με όσπρια. Η γεύση του είναι έντονη και ιδιαίτερη, ενώ διακρίνεται για την περιεκτικότητά του σε ιώδιο, ένα μέταλλο που ευνοεί τη λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα, προλαμβάνοντας τυχόν διαταραχές υπολειτουργίας του. Πριν την κατανάλωσή του όμως, συστήνεται να λαμβάνεται η συμβουλή ενδοκρινολόγου.

Τα φύκια Kombu περιέχουν ακόμα φυκοκολλοειδή συστατικά και αλγινικό οξύ, ουσίες με πηκτικές ιδιότητες που ευνοούν την εντερική λειτουργία. Στην αγορά κυκλοφορούν κυρίως με τη μορφή συμπληρωμάτων διατροφής, μπορούν όμως να χρησιμοποιηθούν και σε αποξηραμένη μορφή για την παρασκευή ζωμών λαχανικών, ή σε πιάτα με ρύζι, ψάρι, δημητριακά ή όσπρια. Θυμηθείτε να τα μουλιάζετε για λίγη ώρα πριν τα μαγειρέψετε.

Φύκια Guam και Fucus… για όσους υποφέρουν από χαλάρωση και κυτταρίτιδα

Υπάρχουν όμως και ορισμένα φύκια, τα οποία φροντίζουν για την εξωτερική εμφάνιση. Δεν προορίζονται δηλαδή για κατανάλωση, αλλά για εξωτερική επάλειψη του δέρματος με στόχο την αντιμετώπιση της χαλάρωσης, του τοπικού πάχους και της κυτταρίτιδας. Τα πιο αποτελεσματικά εξ αυτών είναι τα φύκια Guam και Fucus, θαλασσινής προέλευσης. Είναι πλούσια σε βιταμίνες και αντιοξειδωτικές ουσίες, που διατηρούν υγιή τη μικροκυκλοφορία του αίματος και της λέμφου, εμποδίζοντας το λίμνασμα υγρών στους ιστούς που ευθύνεται για τα τοπικά οιδήματα και την κυτταρίτιδα.

Περιέχουν ακόμα μεταλλικά άλατα, όπως ιώδιο, ασβέστιο, μαγνήσιο και σίδηρο, που ευνοούν την ανανέωση των δερματικών κυττάρων και ενεργοποιούν απευθείας τον μεταβολισμό των ίδιων των ιστών, προσφέροντας έτσι σύσφιξη και τόνωση της επιδερμίδας. Τα φύκια αυτά δεν φέρουν αντενδείξεις, πέρα από το γεγονός ότι δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν από όσους υποφέρουν από υπερθυρεοειδισμό, επειδή διαμέσου του δέρματος είναι πιθανόν να απορροφηθούν ποσότητες ιωδίου. Η εφαρμογή τους θα πρέπει να γίνεται μέρα παρά μέρα. Όταν όμως, μετά από διάστημα ενός μηνός περίπου, παρατηρηθεί σημαντική βελτίωση, τότε η εφαρμογή τους μπορεί να περιοριστεί σε δύο φορές τη βδομάδα, για τη συντήρηση του αποτελέσματος.

Πηγή: NaturaNrg #51

Sas-endiaferei_arrow

Σπιρουλίνα: το θαυματουργό φύκι!

Φουλ στα πράσινα

Μίσο, μια μακροβιοτική σούπερ-τροφή