παιδιά που κάνουν τσουλήθρα

Εξωσχολικές δραστηριότητες

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Παιδί, Ψυχαγωγία.

Της Αφροδίτης Ραυτοπούλου

Μετά από μία ολόκληρη ημέρα στο σχολείο, τα παιδιά συνεχίζουν το απόγευμα παίζοντας ποδόσφαιρο, μαθαίνοντας ξένες γλώσσες, εξασκώντας το ταλέντο τους σε κάποιο μουσικό όργανο ή κάποια άλλη καλλιτεχνική ασχολία, ενώ παράλληλα ξεκλέβουν χρόνο και για τις εργασίες του σχολείου… Σίγουρα οι εξωσχολικές δραστηριότητες και τα κάθε είδους νέα ερεθίσματα συμβάλλουν στη σωματική και πνευματική ανάπτυξή τους, όμως ένα ασφυκτικό απογευματινό πρόγραμμα τους στερεί στιγμές ανεμελιάς και «τεμπελιάς» που – αν και οξύμωρο – είναι άκρως πολύτιμες γι’ αυτά, αφού καλούνται να τις γεμίσουν μονάχα με τη φαντασία τους.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα σημερινά παιδιά «στροφάρουν» περισσότερο από τις προηγούμενες γενιές. Γνωρίζουν πώς να χειρίζονται την τεχνολογία ήδη από την ηλικία των τεσσάρων-πέντε ετών, μιλάνε ξένες γλώσσες, εξασκούν δυο-τρία σπορ, όμως δεν είναι ικανά να καθίσουν ούτε ένα λεπτό χωρίς να κάνουν τίποτα. Αν είστε γονείς, το γνωρίζετε καλά: το παιδικό πρόγραμμα μπορεί να είναι ασφυκτικά φορτωμένο με αθλητικές δραστηριότητες, μαθήματα μουσικής και ξένων γλωσσών, αλλά ακόμα κι όταν τα παιδιά επιστρέψουν στο σπίτι, δεν θα χαλαρώσουν παρά θα προτιμήσουν να καθίσουν μπροστά σε μία παιχνιδομηχανή. Κι όταν πραγματικά δεν έχουν τίποτα για να ασχοληθούν και λένε «Ουφ, βαρέθηκα τώρα, δεν ξέρω τι να κάνω!», έρχεται αμέσως ένας γονιός για να τους προσφέρει μία εναλλακτική: Γιατί δεν φτιάχνεις μια ωραία ζωγραφιά; Τι λες για ένα παζλ; Θες να πάρεις το ποδήλατό σου και να κάνουμε μια βόλτα στη γειτονιά;

Μοιάζει να είναι ανεπίτρεπτο το να καθίσει ένα παιδί και να μην έχει κάποια δραστηριότητα. Η «χαλαρότητα» μοιάζει να είναι βλαβερή και συνεπάγεται με χάσιμο χρόνου, εκείνου του χρόνου που θα μπορούσε το παιδί να αφιερώσει σε μία πιο εποικοδομητική δραστηριότητα για να μάθει, να βελτιωθεί, να γίνει πιο ικανό και ανταγωνιστικό. Παρ’ όλα αυτά, οι ειδικοί τονίζουν ότι τα παιδιά έχουν ανάγκη από χρόνο βαρεμάρας, γιατί αυτός είναι που θα τους χρησιμεύσει για να φανταστούν, να σκεφτούν, να αφομοιώσουν τις εμπειρίες που έχουν ζήσει ή απλά να παρατηρήσουν πιο προσεχτικά τον κόσμο που τους περιβάλλει.

Τα συνεχή νευρικά ερεθίσματα που δέχονται τα παιδιά, όχι μόνο από τις απογευματινές δραστηριότητες αλλά και από τους υπολογιστές, την τηλεόραση και τα βιντεοπαιχνίδια, τα εμποδίζουν να επεξεργάζονται τα αισθήματα που νιώθουν τις στιγμές που δεν κάνουν τίποτα. Και αυτό μπορεί τελικά να τα οδηγήσει σε μία καταστροφική συμπεριφορά. Όπως εξηγούν οι παιδοψυχολόγοι, είναι σημαντικό ν’ αφήσουμε χρόνο στα παιδιά να κοιτάξουν μέσα τους, να φανταστούν, να διαχειριστούν το αίσθημα του κενού που η ανία φέρνει μαζί της, και να μετατρέψουν αυτό το αρνητικό συναίσθημα σε κάθε θετικό, όπως το να ονειροπολήσουν και να ταξιδέψουν με τη φαντασία τους.

Ένα ασφυκτικό πρόγραμμα ακυρώνει τη διάθεση αυθεντικότητας και δημιουργικότητας, που αποτελούν βασικά στοιχεία για την ολοκληρωμένη ανάπτυξη ενός παιδιού και εξελίσσονται καλύτερα όταν ο εγκέφαλος δεν υποβάλλεται σε έναν συνεχή βομβαρδισμό νέων ερεθισμάτων και πληροφοριών. Για να μπορέσει ο εγκέφαλος να διατηρείται δραστήριος, θα πρέπει να αναπτύσσονται διάφορες περιοχές του, ακόμα κι αυτές που είναι υπεύθυνες για να παράγουν νέες ιδέες και σκέψεις. Κι αυτό μπορεί να συμβεί μονάχα σε στιγμές ξεκούρασης και έλλειψης ερεθισμάτων.

Εν ολίγοις, μέσα από την «ανία» γεννιέται η ικανότητα του παιδιού να «πλάσει» τον προσωπικό ελεύθερο χρόνο του με αυτόνομο τρόπο και να του δώσει εκείνο ό,τι μορφή επιθυμεί. Μην τη φοβάστε λοιπόν. Εντάξτε την στο εξωσχολικό πρόγραμμα!

Πηγή: NaturaNrg #52

Sas-endiaferei_arrow

Δυσλεξία

Ευεργετική η μουσική για τα παιδιά

Ο κόσμος μου… είναι διαφορετικός από το δικό σου!