orange juice, summer

Ένα καλοκαίρι, να το πιεις στο ποτήρι!

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Διατροφή, Μαθήματα διατροφής.

της Μαρίας Γκέκα

H υψηλή θερμοκρασία της εποχής προκαλεί αύξηση στην κατανάλωση υγρών και, κατά συνέπεια χυμών, γεγονός, όμως, που δεν σημαίνει ότι η συγκεκριμένη επιλογή είναι 100% υγιεινή. Κι αυτό γιατί, πολύ απλά οι τυποποιημένοι χυμοί, αν δεν είναι βιολογικοί, περιέχουν ζάχαρη, συντηρητικά και πρόσθετα, όπως χρωστικές και αρωματικές ουσίες για να εξασφαλίζουν ωραία γεύση και διάρκεια.

Αντίθετα, τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη φρεσκάδα και τη θρεπτική αξία ενός φυσικού χυμού που στύβουμε μόνοι μας. Δροσιστικοί και σούπερ θρεπτικοί είναι οι χυμοί που μπορούμε να φτιάξουμε με τα ζουμερά φρούτα του καλοκαιριού. Τι περιμένετε; Βγάλτε τα μπλέντερ, βάλτε κάτω τη φαντασία σας και αυτοσχεδιάστε…

Καρπούζι

Δροσερό και πλούσιο σε νερό είναι ό,τι πρέπει για τις ζεστές ημέρες του καλοκαιριού, Παρέχει 21 θερμίδες ανά 100 γρ., 5,3 γρ. υδατάνθρακες (κυρίως φυσική ζάχαρη) και 94 γρ. νερό. Νεότερες μελέτες έχουν δείξει πως περιέχει αρκετό λυκοπένιο, ουσία με ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες που προστατεύει από την ανάπτυξη διαφόρων μορφών καρκίνου όπως του προστάτη και της στοματικής κοιλότητας.

Τι σχέση έχουν όμως οι σεξουαλικές σας επιδόσεις με το καρπούζι; γιατί μας βοηθάει μετά τη γυμναστική;

Ερευνητές από το πανεπιστήμιο της Foggia στην Ιταλία υποστηρίζουν ότι ο χυμός από καρπούζι είναι το …φάρμακο για τους άνδρες με στυτική δυσλειτουργία. Η κιτρουλίνη, η οποία περιέχεται σε μεγάλη ποσότητα στο καρπούζι, αποδείχτηκε πως βελτιώνει σημαντικά τη ροή του αίματος στο πέος και λειτουργεί παρόμοια με το βιάγκρα. Ακόμη, επιστήμονες από την Ισπανία λένε ότι η  κατανάλωση χυμού από καρπούζι μπορεί να μας ανακουφίσει τον πόνο που εκδηλώνεται μετά την γυμναστική.  Κι αυτό γιατί ο φυσικός χυμός του περιέχει συστατικά που ενισχύουν την διαδικασία απομάκρυνσης του γαλακτικού οξέος από το μυϊκό σύστημα, η συσσώρευση του οποίου ευθύνεται αίσθημα πόνου ή καύσου στους μυς.

Σίγουρα η κατανάλωση των ίδιων των φρούτων θεωρείται από τους ειδικούς πιο υγιεινή, καθώς ο χυμός τους σας στερεί τις φυτικές τους ίνες και σας παρέχει περισσότερα σάκχαρα. Παρ’ όλα αυτά, ειδικά τώρα το καλοκαίρι, οι χυμοί αποτελούν τον καλύτερο εναλλακτικό τρόπο και τον πιο ελκυστικό για να ενυδατώσουμε επαρκώς τον οργανισμό μας γεμίζοντας ενέργεια.

Άριστες πηγές βιταμίνης C, φλαβονοειδών, καλίου και φυτικών ινών (αν βάλουμε και τις φλούδες μέσα) καλύπτουν στο έπακρο τις καθημερινές μας ανάγκες σε υγρά, ιχνοστοιχεία και βιταμίνες. Πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν τις τονωτικές τους ιδιότητες, αλλά και τη συνεισφορά τους στην πέψη και την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος.

watermellon, juiceJuicing: Αποτοξίνωση με χυμούς και smoothies

Μια νέα τάση διατροφής, που ακολουθούν οι αστέρες του Χόλυγουντ είναι το Juicing. Πώς αποτοξινώνουμε τον οργανισμό με χυμούς και smoothies; Ουσιαστικά πρόκειται για την κατανάλωση χυμών φρούτων και λαχανικών ή και smoothies, δηλαδή με προσθήκη και άλλων τροφίμων, όπως ροφημάτων καρπών, γαλακτοκομικών, κυρίως γιαουρτιού και ξηρών καρπών. Συνδυάζοντας φρούτα, λαχανικά, μπαχαρικά, βότανα και άλλα μεταξύ τους δημιουργούνται συνδυασμοί θρεπτικών συστατικών που εξειδικεύονται για απώλεια βάρους, για τόνωση ανοσοποιητικού, για ενήλικες, για παιδιά, για εγκυμονούσες, για αθλητές.

3 must για ένα τέλειο χυμό

  1. Προτιμήστε βιολογικά φρούτα και λαχανικά για τους χυμούς σας. Θα γλιτώσετε τα χημικά και τα φυτοφάρμακα τα οποία ενδεχομένως έχουν στο φλοιό τους.
  2. Προτιμήστε φρούτα εποχής. Για κάθε εποχή διαλέξτε και το κατάλληλο φρούτο. Πχ. για το καλοκαίρι δοκιμάστε φράουλες, ροδάκινα, καρπούζια, πεπόνια, σταφύλια, ενώ για το χειμώνα προτιμήστε τα πορτοκάλια, τα μανταρίνια, κ.τ.λ.
  3. Μην υπερβάλλετε. Οι χυμοί περιέχουν αρκετές θερμίδες και η κατανάλωσή τους πρέπει να γίνεται με μέτρο. Ένα ποτήρι χυμού ισοδυναμεί με 1 από τις 5 μερίδες φρούτων ή λαχανικών που πρέπει να καταναλώνουμε κάθε μέρα. Επίσης, η υπερβολική λήψη χυμών μπορεί να προκαλέσει διάρροια. Αυτό συμβαίνει συχνότερα με το χυμό μήλου.

Βάλτε τα στο μπλέντερ

ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ: ένα μεγάλο ποτήρι υπερκαλύπτει τις καθημερινές ανάγκες σε βιταμίνη C. Ακόμη, ο χυμός πορτοκαλιού περιέχει μαγνήσιο που είναι σημαντικό για την υγεία των οστών, ενώ το φυλικό οξύ που περιέχει βοηθά στη υγεία του αγγειακού συστήματος.

ΑΝΑΝΑΣ: είναι το τέλειο σνακ για τόνωση χάρη στην υψηλή του περιεκτικότητα σε φυσικά σάκχαρα. Επίσης, το ένζυμο βρομελαίνη που περιέχει έχει την ιδιότητα να διασπά τις πρωτεΐνες διευκολύνοντας σημαντικά την πέψη.

ΜΟΥΡΑ: φρούτα με ενισχυμένη αντιοξειδωτική δράση είναι εκείνα που ανήκουν στην οικογένεια των μούρων (βατόμουρο, raspberry, blueberry, φράουλες κ.λπ.), το ρόδι και τα εσπεριδοειδή. Ακόμη, είναι ευεργετικά για το ουροποιητικό σύστημα.

ΜΠΑΝΑΝΑ: φρούτο πλούσιο σε κάλιο και μαζί με μέλι εξισορροπεί τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα. Ιδανική για το hangover.

ΚΑΡΟΤΟ: προσφέρει πολύτιμες βιταμίνες (Α, Β, C, D, Ε) σε μεγάλες ποσότητες και ενισχύει το μαύρισμα.

ΜΗΛΟ: περιέχει βιταμίνη Α που διατηρεί το δέρμα σε άριστη κατάσταση. Ακόμη, περιέχει πηκτίνη που επηρεάζει το μεταβολισμό της γλυκόζης και βοηθά στη διατήρηση των επιθυμητών επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Σε πιθανή υπογλυκαιμική φάση, ένα μήλο ικανοποιεί την επιθυμία για γλυκό και εξαλείφει την ατονία ή τη ζάλη που προκαλούν τα χαμηλά επίπεδα γλυκόζης.

ΓΚΡΕΙΠΦΡΟΥΤ: περιέχει άφθονες βιταμίνες, κιτρικό οξύ, αιθέρια έλαια, φλαβανοειδή, λυκοπένιο, συστατικά με έντονη αντιοξειδωτική δράση.

ΝΤΟΜΑΤΑ: η ντομάτα δεν είναι λαχανικό αλλά φρούτο. έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσια σε ασβέστιο, βιταμίνες Α και C και σε λυκοπένιο.

ΡΟΔΑΚΙΝΟ: χάρη στο σύμπλεγμα βιταμινών κυρίως C και E που περιέχει, προστατεύει από γαστρεντερικές διαταραχές, είναι χωνευτικό και συνιστάται για την καλή λειτουργία του εντέρου. Ο χυμός ροδάκινου είναι ηρεμιστικός και αντιμετωπίζει τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης.

Και πειραματιστείτε

Χτυπήστε τα φρούτα στο μπλέντερ μαζί με παγάκια για περισσότερη δροσιά. Πείτε «ναι» στους χυμούς λαχανικών και δώστε προτεραιότητα στο καρότο που είναι πλούσιο σε βιταμίνη C, κάνει καλό στην καρδιά και βοηθάει στο μαύρισμα. Δοκιμάστε να φτιάξετε χυμό ντομάτας που είναι πλούσιος στο αντιοξειδωτικό λυκοπένιο κι έχει λιγότερες θερμίδες από τους χυμούς των υπόλοιπων φρούτων. Τον θέλετε λίγο πιο γλυκό; Προσθέστε του λίγη μπανάνα αντί για ζάχαρη. Πειραματιστείτε και προσθέστε λίγη πρωτεΐνη στους χυμούς λαχανικών χρησιμοποιώντας λίγη καρύδα.

Φυσικοί χυμοί για κάθε πρόβλημα…

  1. Για την ακμή: καρότο, ντομάτα, μπρόκολο, μάνγκο, βερίκοκο, κεράσι.
  2. Για την κατακράτηση υγρών: αγγούρι, καρότο, μαϊντανός, σέλερι, μήλο, ανανάς, μούρα.
  3. Για το στρες: εσπεριδοειδή, πράσινα φυλλώδη λαχανικά, βερίκοκο, αβοκάντο, πεπόνι.
  4. Για το προεμμηνορροϊκό σύνδρομο: γλυκοπατάτα, μήλο, καρότο, πράσο, λάχανο.
  5. Για την αϋπνία: μαρούλι, γκρέιπφρουτ, σέλερι.

Χρήσιμες συμβουλές

  • Διαλέγετε φρούτα και λαχανικά εποχής που έχουν ωριμάσει αρκετά, γιατί είναι πλουσιότερα σε χυμό και άρωμα. Αποφεύγετε να τα φυλάτε για πολύ καιρό, γιατί χάνουν μέρος των βιταμινών τους.
  • Πλένετε με άφθονο νερό τα φρούτα και τα λαχανικά για να απομακρύνετε τους διάφορους ρυπαντές (υπολείμματα παρασιτοκτόνων κ.λπ.).
  • Για να ωφεληθείτε στο μέγιστο από τις βιταμίνες του χυμού σας, πίνετέ τον αμέσως μετά την παρασκευή του, γιατί οξειδώνεται εύκολα.
  • Όταν αγοράζουμε συσκευασμένους χυμούς, καλό είναι να επιλέγουμε αυτούς που βρίσκονται σε αδιαφανή συσκευασία, γιατί προστατεύονται από τον ήλιο.

Τυποποιημένοι χυμοί: γιατί υπερτερεί ο βιολογικός;

Ο τρόπος παραγωγής του αγνού φυσικού βιολογικού χυμού, είναι εξαιρετικά απλός. Όμως, πρέπει να τηρούνται με ευλάβεια ορισμένοι κανόνες υγειονομικού ενδιαφέροντος, κανόνες που άλλωστε τους επιβάλλει το σύστημα ποιότητας HACCP (σύστημα ανάλυσης κινδύνων και κρίσιμων σημείων ελέγχου) που υποχρεούνται να διατηρούν όσοι φορείς εμπλέκονται στην παραγωγή τροφίμων και ποτών.
Δεδομένου ότι τα φρούτα που χρησιμοποιούνται για την παρασκευή του βιολογικού χυμού παράγονται σε βιολογικές καλλιέργειες και πιστοποιούνται αντίστοιχα, υπάρχει η σιγουριά ότι ο χυμός που φτάνει στο ποτήρι μας είναι 100% αγνός, φυσικός, θρεπτικός και υγιεινός, χωρίς χημικά πρόσθετα ή άλλα κατάλοιπα από την καλλιέργεια.

Σούπερ καλοκαιρινός χυμός

Υλικά: για 4 άτομα

250 γρ. καρότα, 350 γρ. πεπόνι, 350 γρ. καρπούζι, 300 γρ. μήλα, λίγο χυμό λεμονιού, χυμό 2 πορτοκαλιών

Βάλτε όλα τα φρούτα (εκτός των εσπεριδοειδών) στον αποχυμωτή. Πάρτε το χυμό τους και βάλτε τον σε μια μεγάλη κανάτα. Προσθέστε το χυμό του λεμονιού και των πορτοκαλιών και ανακατέψτε καλά. Διατηρήστε το χυμό στο ψυγείο. Σερβίρεται κρύος.

Θρεπτική αξία ανά μερίδα:
Ενέργεια: 130 cal, Πρωτεΐνες: 2,1 g,
Λίπος: 0,9 g, Υδατάνθρακες: 31,9 g.

Πηγή: NaturaNrg #62