alkalikes

Γιατί να τρώμε αλκαλικές τροφές;

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Δίαιτα, Διατροφή.

της Maρίας Γκέκα

Έχετε ανάγκη από μια διατροφή που θα σας δώσει τόνωση και υγεία, που θα σας «φορτίσει» με περισσότερη ενέργεια και ευεξία; Σύμφωνα με πολλούς ειδικούς της διατροφής, η αλκαλική δίαιτα είναι το πλέον υγιεινό μοντέλο δίαιτας. Μία διατροφή κατά την οποία προστατεύουμε τον οργανισμό μας από ασθένειες, αλλά επίσης τον βοηθάμε να αυξήσει τις καύσεις του μεταβολισμού του.

Το ph του οργανισμού μας είναι 7,4, δηλαδή ελαφρά αλκαλικό. Για να το διατηρήσουμε στην τιμή αυτή, πρέπει να τρώμε κατά 80% αλκαλικές τροφές, όπως τα φρούτα και τα λαχανικά, και όχι όξινες όπως κρεατικά, γαλακτοκομικά, επεξεργασμένα τρόφιμα, γλυκά…

Η λεγόμενη αλκαλική δίαιτα, πολύ δημοφιλής στον κύκλο των celebrities, δημιουργήθηκε από τον Αμερικανό επιστήμονα Dr. Robert Young, ο οποίος ερεύνησε την επίδραση που έχουν οι αλκαλικές και όξινες τροφές στο σώμα μας.

Η θεωρία του που αναγνωρίζεται πλέον διεθνώς υποστηρίζει πως το σώμα συμπεριφέρεται άσχημα, όταν έχει όξινα αποθέματα. Αυτό μπορεί να εκφραστεί μέσα από την κακοσμία στο σώμα, την κακοσμία στην ανάσα, με σπυράκια στην επιδερμίδα, με δυσπεψία, καθώς και με την αίσθηση της κούρασης και της έλλειψης ενέργειας.

Τι είναι η αλκαλική δίαιτα;

Η συγκεκριμένη δίαιτα «στηρίζεται» σε τροφές που παράγουν αλκαλικά μετά την πέψη. Αυτές είναι τα λαχανικά, τα φρούτα, οι ξηροί καρποί, τα όσπρια και οι ρίζες. Δεδομένου ότι το αίμα στο σώμα μας έχει pH που κυμαίνεται μεταξύ 7,35 – 7,45 που είναι ουσιαστικά αλκαλικό, η συγκεκριμένη διατροφή έχει σχεδιαστεί για να ελέγχει το επίπεδο του pH αυτού. Ως εκ τούτου, δίαιτες που περιλαμβάνουν πολλά οξέα δημιουργούν μια ανισορροπία στο επίπεδο του pH. Όταν το σώμα μας κάνει προσπάθεια να εξισορροπήσει το επίπεδο του pH στο αίμα μας, η οξύτητα που παράγεται από τρόφιμα που παράγουν οξύ, το αναγκάζει να χάσει βασικά μέταλλα όπως το μαγνήσιο, το νάτριο, το κάλιο και το ασβέστιο. Αυτό μακροπρόθεσμα μπορεί να οδηγήσει σε διάφορες ασθένειες.

Γιατί γερνάμε πιο γρήγορα;

Το ανθρώπινο σώμα είναι εξαιρετικά ευαίσθητο στις διακυμάνσεις του pH και γενικά λειτουργεί αποδοτικότερα (με ορισμένες εξαιρέσεις, όπως των πεπτικών υγρών και του δέρματος) όταν η σχέση οξύτητας / αλκαλικότητας των εσωτερικών ρευστών είναι ουδέτερη ή ελάχιστα περισσότερο αλκαλική. Σε ένα τέτοιο εσωτερικό περιβάλλον τα κύτταρα διατηρούνται πιο υγιή, τα θρεπτικά συστατικά των τροφών αξιοποιούνται καλύτερα, αυξάνεται η ικανότητα παραγωγής ενέργειας από τα μιτοχόνδρια και ισχυροποιούνται οι δυνατότητες αυτοΐασης και αποτοξίνωσης του οργανισμού.

Σε γενικές γραμμές, η ρύθμιση της οξύτητας επιτυγχάνεται με την εξουδετέρωση των παραπανίσιων οξέων από ειδικά ένζυμα που παράγουν το συκώτι και το πάγκρεας. Το αίμα επίσης μεταφέρει ορισμένα οξέα τα οποία αποβάλλονται με τα ούρα, τα κόπρανα, τον ιδρώτα ή και μέσω των πνευμόνων ως αέρια.

Όταν τρώμε πολλές όξινες τροφές χωρίς να έχουμε τα ανάλογα αλκαλικά αποθέματα, η ρύθμιση του pH δεν γίνεται σωστά, η ισορροπία του εσωτερικού περιβάλλοντος διαταράσσεται και δημιουργείται υπεροξύτητα. Τα επιπλέον οξέα διαβρώνουν τους ιστούς και εμποδίζουν τον οργανισμό να επισκευάσει τις φθορές του. Εάν η κατάσταση δεν αντιμετωπιστεί έγκαιρα, προκαλούνται δυσλειτουργίες, που με τον καιρό εξελίσσονται σε σοβαρές ασθένειες.

woman, water, lemonΌταν τα πράγματα «οξύνονται»!

Η υπεροξύτητα υποχρεώνει το σώμα να «κλέψει» ουσιώδη μεταλλικά και άλλα στοιχεία από τους μυς και το σκελετό, προκειμένου να εξουδετερώσει τα επιπλέον οξέα. Συγχρόνως, ευνοεί την ανάπτυξη τοξινών και επιβλαβών βακτηριδίων που παρεμβάλλονται στη σωστή λειτουργία του ήπατος, του παγκρέατος, των επινεφριδίων και του θυρεοειδούς.

Επιπλέον, οι τοξίνες μειώνουν τη βιοδιαθεσιμότητα των αμινοξέων, των βιταμινών και των μεταλλικών στοιχείων, στερώντας από τον οργανισμό τη δυνατότητα να παράγει επαρκείς ποσότητες ενζύμων, ορμονών και αντισωμάτων. Αυτό παρεμποδίζει την αναδημιουργία των μυϊκών κυττάρων και άλλων απαραίτητων βιολογικών δομών και συστατικών για την ενεργειακή παραγωγή, με αποτέλεσμα λιγότερες καύσεις, χαμηλή ενεργητικότητα, χρόνια κόπωση, γενική αδυναμία, αυξημένη συσσώρευση λίπους κυρίως γύρω από την κοιλιά και πολλά επιπλέον κιλά, που επιβαρύνουν τον οργανισμό και κάνουν τον μεταβολισμό ακόμα πιο νωθρό!

Όταν καταναλώνουμε μεγάλη ποσότητα αλκαλικών τροφίμων μειώνοντας την κατανάλωση επεξεργασμένων υδατανθράκων, αλκοόλ και σακχάρων, αποκτούμε μυϊκή μάζα μειώνοντας το λίπος. Παράλληλα, μία αλκαλική δίαιτα είναι εξαιρετικά ευεργετική για την υγεία των οστών και υπόσχεται να αυξήσει τα επίπεδα ενέργειας και τη μνήμη, να μειώσει τους πονοκεφάλους, τις καρδιακές ασθένειες και την αϋπνία.

Ποια είναι τα οφέλη των αλκαλικών τροφών;

Από την άλλη πλευρά, τα αλκαλικά τρόφιμα έχουν πολλά οφέλη για την υγεία μας.  Βελτιώνεται η απόδοση των μυών και αυξάνεται ο μεταβολισμός μας με αποτέλεσμα να μην παίρνουμε κιλά ή ακόμα και να χάνουμε το περιττό βάρος. Επίσης, έχουν αντιοξειδωτική δράση στον οργανισμό. Αυξάνουν την αφομοίωση σε κυτταρικό επίπεδο και επιτρέπουν τα κύτταρα να λειτουργούν όπως πρέπει. Η αλκαλική διατροφή συμβάλλει στον ξεκούραστο ύπνο και προσφέρει ανακούφιση σε αυτούς που υποφέρουν από κρυολογήματα, πονοκεφάλους και γρίπη. Τα αλκαλικά τρόφιμα προωθούν την άφθονη σωματική ενέργεια, ενώ ενδείκνυνται στην πρόληψη και τη θεραπεία της αρθρίτιδας.
Ενδεικτικά σας δίνουμε παρακάτω μερικές από τις κατηγορίες των όξινων και των αλκαλικών τροφών:

Εξαιρετικά όξινες τροφές

Αλεύρι ραφιναρισμένο, Αλλαντικά, Αμνοερίφια, Ανθρακούχα αναψυκτικά, Βοδινό και μοσχάρι, Γαλοπούλα, Γλυκά με άσπρο αλεύρι και ζάχαρη, Γλυκαντικά τεχνητά, Εντόσθια, Επιδόρπια με ζάχαρη ή γλυκαντικά, Ζάχαρη και προϊόντα αυτής, Ζελέδες, Καπνιστά και παστά τρόφιμα, Καραμέλες, Μπισκότα, Καφές και ροφήματα που περιέχουν καφεΐνη, Κινέζικα ζυμαρικά, Κοτόπουλο, Κουνέλι, Κυνήγι, Κρέμες διάφορες, Μαρμελάδες, Ξύδι,Οινοπνευματώδη ποτά, Παγωτά, Ρύζι αποφλοιωμένο, Σάλτσες τυποποιημένες, Σιμιγδάλι,Σοκολάτα, Στρείδια, Συκώτι, Χοιρινό,Τρόφιμα με χημικά πρόσθετα, Τυριά ανακατεργασμένα, Ψωμί, Αρτοσκευάσματα

fruits, banana, lemon, kiwi, garlic, veggiesΑλκαλικές τροφές

Αβοκάντο, Αρακάς, Βερίκοκα φρέσκα και ξερά, Γκρέιπφρουτ, Γλυκοπατάτες, Γογγύλια, Καλαμπόκι, Καρότα, Κολοκύθα, Κολοκυθάκια, Κουκιά, Κουνουπίδι, Λάχανο, Μανταρίνια, Πορτοκάλια, Μαρούλι, Μήλα, Μηλόξιδο, Μούρα, Μπανάνες, Μπαχαρικά, Μπρόκολο, Παντζάρια, Πατάτα με τη φλούδα, Πιπεριές, Πιπερόριζα φρέσκια, Ροδάκινα, Σέλινο, Σκόρδο, Σπανάκι και συναφή χόρτα, Σταφίδες μαύρες, Σύκα φρέσκα, Φασολάκια, Φράουλες, Χουρμάδες φρέσκοι, Ακτινίδια, Ανανάς φρέσκος, Αντίδια, Αφεψήματα βοτάνων, Αχλάδια, Καρπούζι, Λεμόνι, Μαϊντανός, Μάνγκο, Νεροκάρδαμο, Παπάγια, Πεπόνι, Σπαράγγια, Σταφίδες ξανθές, Σταφύλια, Σύκα ξερά, Φρούτα του πάθους, Φύκια, Χουρμάδες ξεροί, Χυμοί λαχανικών, φρούτων χωρίς ζάχαρη

Σημειώστε ότι:

  • Το pH δεν προσδιορίζεται από τη γλυκιά ή ξινή γεύση των τροφών. Η ζάχαρη, π.χ., δημιουργεί όξινα κατάλοιπα, ενώ το λεμόνι αλκαλικά.
  • Τρόφιμα με χημικά πρόσθετα ή υπολείμματα φαρμάκων έχουν υψηλότερη οξύτητα.
  • Τα βιολογικά τρόφιμα είναι πιο αλκαλικά από τα αντίστοιχα συμβατικά λόγω της απουσίας χημικών υπολειμμάτων.
  • Τροφές που έχουν υποστεί μικρότερη επεξεργασία είναι κατά κανόνα πιο αλκαλικές.
  • Τα ώριμα εποχιακά φρούτα και λαχανικά είναι πιο αλκαλικά από τα άγουρα.
  • Η ίδια τροφή παράγει περισσότερα οξέα όταν τηγανίζεται ή ψήνεται σε υψηλές θερμοκρασίες και λιγότερα όταν παρασκευάζεται στον ατμό ή βράζεται.
  • Η προσθήκη ζάχαρης μετατρέπει τους χυμούς από αλκαλικούς σε όξινους.
  • Γαλακτοκομικά από πρόβειο, κατσικίσιο ή γίδινο γάλα είναι πιο αλκαλικά σε σύγκριση με όσα φτιάχνονται από αγελαδινό.
  • Το μούσκεμα των ξηρών καρπών και των ξερών φρούτων σε νερό αυξάνει το pH τους.

Τρόποι να κάνετε τη διατροφή σας πιο αλκαλική

Η αλκαλική δίαιτα αποτελείται από 80% αλκαλικά τρόφιμα και 20% όξινα προϊόντα. Η αναλογία λοιπόν σε αλκαλικό και σε οξύ στο σώμα μας πρέπει να είναι τέσσερα προς ένα, και πρέπει να είμαστε προσεκτικοί με το τι τρώμε.

  • Προσθέστε λεμόνι στα πάντα. Ξεκινήστε τη μέρα με χλιαρό νερό και σταγόνες από λεμόνι και βάλτε το σε σαλάτες αντί για ξύδι.
  • Αντικαταστήστε τον καφέ και το τσάι με πράσινο τσάι και φυτικά αφεψήματα.
  • Πιείτε πράσινους χυμούς.
  • Φάτε το κοτόπουλο και το κρέας σας με μπόλικο λεμόνι και συνοδευμένο από πράσινη σαλάτα.
  • Δώστε νοστιμιά στα πιάτα με τη χρήση μπαχαρικών όπως κανέλα,  κόλιανδρο, κύμινο και μάραθο.
  • Πίνετε φιλτραρισμένο νερό.

Πείτε Όχι στις όξινες τροφές!

Στις σελίδες του βιβλίου «Το Θαύμα της Αλκαλικής Διατροφής» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα  θα βρείτε τον τρόπο να αυξήσετε την ενέργειά σας, την πνευματική σας διαύγεια, να αναπτύξετε δύναμη και αντοχή, να χάσετε το περιττό βάρος και να αποκτήσετε λαμπερό βλέμμα και καθαρό δέρμα. Ένα βιβλίο από τον Dr Young που εξηγεί ποιες τροφές πρέπει να τρώμε και ποιες να αποφεύγουμε. Επίσης, μέσα από 150 εύκολες, νόστιμες και απολαυστικές συνταγές μπορούμε να καταλάβουμε καλύτερα το θαύμα αυτό της αλκαλικής διατροφής, αλλά και να γίνει καθημερινός τρόπος ζωής.

Πηγή: NaturaNrg #41