γλυκοπατάτα

Γλυκοπατάτα… Θαυματουργή και πολυταξιδεμένη!

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: τροφή του μήνα.

Της Μαρίας Γκέκα

Εμείς στη χώρα μας γνωρίζουμε τις κλασικές πατάτες ως τηγανητές, φούρνου, βραστές, πουρέ… Ωστόσο υπάρχει και η γλυκοπατάτα, που η θρεπτική της αξία την κατατάσσει σ’ ένα από τα πιο πολύτιμα τρόφιμα, ιδανική σε όσους θέλουν να έχουν καλή υγεία, να είναι δραστήριοι, να αθλούνται και γενικά να απολαμβάνουν τη ζωή.

Η γλυκοπατάτα είναι γλυκιά αλλά δεν έχει καμιά σχέση με την πατάτα. Είναι εντελώς διαφορετικό φυτό, δεν είναι υπόγειος βλαστός αλλά βολβός. Η γεύση και η υφή της θυμίζουν έντονα κάστανο. Τρώγεται βραστή ή ψητή στο φούρνο, ακόμα καλύτερα στο τζάκι. Μαγειρεύεται σε σάλτσες, σε σούπες, συνοδεύει κρεατικά και ψάρια. Είναι αρωματική και έχει πολύ λεπτή γεύση. Τη βρίσκουμε σε διάφορους χρωματικούς τόνους, με πιο κοινό το πορτοκαλί.

Αν και δεν είναι τόσο δημοφιλείς, όσο οι κοινές πατάτες, οι γλυκοπατάτες αποτελούν μια ιδιαίτερα θρεπτική τροφή, αφού περιέχουν μεγάλη ποσότητα καροτένιων και βιταμινών, αλλά και άλλων σημαντικών μικροθρεπτικών συστατικών. Δείτε τα οφέλη τους για την υγεία μας, πιο αναλυτικά…

sweet_potatoes
  • Έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Β6 που βοηθά στη μείωση της ομοκυστεΐνης (σημαντικός δείκτης καρδιαγγειακού κινδύνου, όπως η υψηλή χοληστερίνη και η υπέρταση ). Η ομοκυστεΐνη έχει συνδεθεί με εκφυλιστικές ασθένειες, συμπεριλαμβανομένης της πρόληψης των καρδιακών προσβολών.
  • Αποτελούν καλή πηγή βιταμίνης C. Αν και οι περισσότεροι γνωρίζουμε ότι η βιταμίνη C είναι σημαντική για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού, λίγοι ίσως ξέρετε ότι αυτή η σημαντική βιταμίνη παίζει σημαντικό ρόλο στο σχηματισμό των οστών και των δοντιών, την πέψη και το σχηματισμό των κυττάρων του αίματος. Βοηθά στην επιτάχυνση της επούλωσης των τραυμάτων, παράγει κολλαγόνο, το οποίο βοηθά στη διατήρηση της ελαστικότητας του δέρματος, και βοηθά στην αντιμετώπιση του στρες.
  • Περιέχουν βιταμίνη D, η οποία είναι ζωτικής σημασίας για το ανοσοποιητικό σύστημα και τη γενική υγεία. Ούσα βιταμίνη και ορμόνη, η βιταμίνη D παίζει σημαντικό ρόλο στη διάθεσή μας και στο πόσο δραστήριοι είμαστε, βοηθά στην οικοδόμηση υγιών οστών, στην καρδιά, τα νεύρα, το δέρμα και τα δόντια και υποστηρίζει τον θυρεοειδή αδένα.
  • Περιέχουν σίδηρο που είναι σημαντικός για την παραγωγή ερυθρών και λευκών αιμοσφαιρίων, για να νιώθουμε ενέργεια και αντοχή στο στρες, τη σωστή ανοσοποιητική λειτουργία και το μεταβολισμό των πρωτεϊνών.
  • Οι γλυκοπατάτες αποτελούν πλούσια πηγή μαγνησίου, το οποίο είναι επίσης απαραίτητο για υγιείς αρτηρίες, αίμα, οστά, καρδιά, μυς και για τη λειτουργία του νευρικού συστήματος, αλλά οι ειδικοί εκτιμούν ότι ένα μεγάλο ποσοστό ατόμων έχουν έλλειψη αυτού του μετάλλου.
  • Είναι καλή πηγή καλίου, ενός από τους πιο σημαντικούς ηλεκτρολύτες που βοηθούν στη ρύθμιση των καρδιακών παλμών και των νευρικών σημάτων.
  • Το έντονο πορτοκαλί χρώμα τους υποδεικνύει ότι έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε καροτενοειδή, όπως το βήτα-καροτένιο και άλλα καροτενοειδή, που είναι οι πιο δραστικές πρόδρομες ουσίες της βιταμίνης Α στο σώμα μας. Τα καροτενοειδή συμβάλλουν στην ενίσχυση της όρασης και του ανοσοποιητικού συστήματος. Είναι ισχυρά αντιοξειδωτικά που βοηθούν κατά του καρκίνου και της γήρανσης.
  • Οι γλυκοπατάτες έχουν φυσική γλυκιά γεύση, αλλά τα σάκχαρά τους δεν αυξάνουν το σάκχαρο στο αίμα, αφού απελευθερώνονται αργά βοηθώντας σε μια ισορροπημένη και σταθερή πηγή ενέργειας. Σταθεροποιεί δηλαδή το γλυκαιμικό δείκτη προσφέροντας ανεκτίμητη βοήθεια στους διαβητικούς.
  • Τέλος, είναι ευεργετική για τη λειτουργία του εντέρου, αφού περιέχει φυτικές ίνες και δεν παχαίνει. Μια μεγάλη γλυκοπατάτα έχει μόνο 120 θερμίδες!

Ευέλικτες στο μαγείρεμα

glykopapatesΗ γλυκοπατάτα είναι αυτό που λέμε «παντός καιρού». Γίνεται ψητή στον φούρνο ή στη χόβολη, αλλά και στον ατμό. Μπορείτε επίσης να την προσθέσετε σε σούπες και μαγειρευτά φαγητά, να τη βάλετε σε σαλάτες ή να φτιάξετε γλυκό. Τρώγεται ως συμπλήρωμα κύριου γεύματος, ως ελαφρύ βραδινό, επιδόρπιο ή σνακ. Το πιο σημαντικό είναι ότι αρέσει πολύ στα παιδιά. Έτσι, είναι εύκολο να αντικαταστήσουμε τα έτοιμα, συσκευασμένα και ανθυγιεινά φαγητά, με τα οποία μπουκώνουμε τα παιδιά μας, με ένα δυναμωτικό και υγιεινό σνακ. Με τον τρόπο αυτόν και γλιτώνουμε ένα σωρό συντηρητικά, χημικές ουσίες, ανθυγιεινά λίπη, αλάτι και ζάχαρη, αλλά και τα παιδιά συνηθίζουν στις απλές και αγνές γεύσεις.

Ακόμα και για τα μωρά είναι ευεργετική η γλυκοπατάτα. Η κρεμώδης υφή της μπορεί ν’ αντικαταστήσει τις μαλακές παιδικές τροφές, ακόμα και τα φρούτα.  Δίνει ενέργεια, δύναμη και ανάπτυξη για το σώμα και τα κόκαλα και «σπιντάρει» το μυαλό. Αν μάλιστα αναμείξουμε γλυκοπατάτα με φρούτα εποχής, τότε έχουμε τον τέλειο συνδυασμό.

Tips

Αποθηκεύεται σε σκοτεινό, δροσερό και στεγνό μέρος. Δεν πρέπει να εκτίθεται στο φως, να τοποθετείται στο ψυγείο και να αποθηκεύεται μαζί με τα κρεμμύδια. Δεν πρέπει να βγάζετε τη φλούδα της. Το ξεφλούδισμα μειώνει τη θρεπτική της αξία. Οι γλυκοπατάτες καθαρίζονται με βούρτσα, πλένονται καλά και ψήνονται με τη φλούδα.

Γνωρίζετε ότι:

  • οι αρχαίοι Ατζέκοι την είχαν ως το σημαντικότερο στοιχείο της διατροφής τους. Στη Λατινική Αμερική, την Αφρική, την Ασία, φτιάχνουν μέχρι σήμερα από τις γλυκοπατάτες ψωμί, αλκοολούχο ποτό, αλλά και χρώμα για να βάφουν κόκκινες τις φυτικές υφαντικές ίνες.
  • οι πρώτες γλυκοπατάτες ήρθαν στην Ευρώπη από τους Ισπανούς εξερευνητές της Λατινικής Αμερικής, πριν 500 περίπου χρόνια, ως δώρο για τη βασίλισσά τους, μαζί με τα άλλα είδη που συμπεριλαμβάνονται σήμερα στη διατροφή μας: την πατάτα, την πιπεριά, το καλαμπόκι, τη ντομάτα κ.λπ..
  • στην Ελλάδα ήρθαν από τους Ενετούς, γι’ αυτό και είναι ιδιαίτερα αγαπητή στα Ιόνια νησιά και γενικά στις Ενετικές κτήσεις.

Πηγή: NaturaNrg #54

 

Sas-endiaferei_arrow

Μίσο, μια μακροβιοτική σούπερ-τροφή

Ας γνωρίσουμε τη «mama» quinoa…

Τα 12 πιο «βρώμικα» φρούτα & λαχανικά