Rethink-Athens_Omonoia

Η Αθήνα του αύριο

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Life in.

Της Μαρίας Γκέκα

Αθήνα. Για κάποιους θεωρείται παρακμιακή, συνώνυμο του χάους, τριτοκοσμική. Για κάποιους άλλους, είναι μία πόλη με απεριόριστες δυνατότητες, όπου πολλά και σύνθετα στοιχεία της πολιτιστικής της κληρονομιάς αναμειγνύονται καλύτερα από οποιοδήποτε άλλο σημείο του κόσμου. Εντούτοις, όλοι μας σχεδόν, θα συμφωνούσαμε, ότι τόσο η περιφέρεια, όσο και το κέντρο της Αθήνας, χρειάζονται  τώρα πιο πολύ από ποτέ μία αλλαγή που θα καθιστούσε την πόλη πιο γοητευτική, πιο καθαρή, πιο οικολογική, πιο φιλική και πιο ανθρώπινη.

Η Αθήνα αλλάζει!

Το νιώθει κανείς μαζί με αυτήν την πρώιμη άνοιξη, καθώς όλο και πιο πυκνά είναι τα αισιόδοξα μηνύματα που προέρχονται από μια κατηγορία ανθρώπων που επενδύουν στην όμορφη πλευρά μιας πόλης, που απευθύνεται στους πολίτες της και όχι στα τροχοφόρα. Tο φιλόδοξο σχέδιο της ανασυγκρότησης του κέντρου της Αθήνας «Rethink Athens», βρίσκεται στην τελική ευθεία. Οι μελέτες έχουν ολοκληρωθεί και παραδοθεί στους αρμόδιους φορείς και πλέον δρομολογείται η δημοπράτηση και κατασκευή του έργου από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε μέσα στον Απρίλιο, με στόχο την ολοκλήρωση και παράδοση του έργου σε δύο χρόνια, το 2016.

14-Rethink-Athens-Αμερικής-και-ΠανεπιστημίουTι θα αλλάξει; Πολλά!

Το κέντρο με άξονα την οδό Πανεπιστημίου θα γίνει αγνώριστο και πιο πράσινο από ποτέ. Στο πλαίσιο του έργου ανασχεδιάζονται η λεωφόρος Αμαλίας, η οδός Πανεπιστημίου και οι γύρω δρόμοι και πλατείες, η πλατεία Ομόνοιας και η οδός Πατησίων ως το Αρχαιολογικό Μουσείο με κριτήριο την προτεραιότητα στον πεζό. Επεκτείνεται το τραμ από το Σύνταγμα μέχρι την πλατεία Αιγύπτου, δημιουργείται ποδηλατόδρομος από τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου μέχρι την πλατεία Ομονοίας.

Η αναβάθμισή του θα περιλαμβάνει λιτά επεξεργασμένη αισθητική με κυρίαρχο στόχο να παραμένει λειτουργικό και φιλικό στους Αθηναίους και τους επισκέπτες. Οι πλατείες ζωντανεύουν και μετατρέπονται σε πόλους έλξης και χώρους ψυχαγωγίας. Ο ανασχεδιασμός του προβλέπει την μετάλλαξή τους σε αστικές πλατείες που θα αποτελέσουν τη συνέχεια της ευρωπαϊκής παράδοσης. Οι δεντροστοιχίες που υπάρχουν σήμερα στους δρόμους και περιμετρικά τους, όχι μόνο διατηρούνται αλλά ενισχύονται. Πλατάνια και ακακίες που ήδη βρίσκονται στα πεζοδρόμια της Πανεπιστημίου θα συμπληρωθούν με νέα δέντρα για να δημιουργήσουν σκιασμένες πορείες στο κέντρο. Ο αριθμός των δέντρων που θα ενισχύσουν την πράσινη εικόνα της ανάπλασης ξεπερνά τα 800. Μουριές, γιακαράντες, κουτσουπιές, νεραντζιές και μερικά ακόμη πλατάνια και ακακίες, έχουν επιλεχθεί τόσο για την αντοχή τους, όσο και για την συνύπαρξή τους σε βάθος χρόνου.

02-Rethink-Athens-Οδός-Πανεπιστημίου_bΥπόγειοι ταμιευτήρες βρόχινου νερού

Ένα άλλο σημαντικό και καινοτόμο κομμάτι της μελέτης, αφορά την στρατηγική για το νερό. Το μέχρι τώρα «σφραγισμένο»έδαφος των πεζοδρομίων και της ασφάλτου θα διαπνέει με το πλακόστρωτο και τη φυτεμένη γη να εναλλάσσονται και στόχο την ολοκληρωμένη διαχείριση των νερών της βροχής. Όταν βρέχει, τα νερά θα συλλέγονται και δεν θα καταλήγουν στη θάλασσα μέσω των υπονόμων. Οι δρόμοι αλλά και οι ταράτσες των κτηρίων θα το συλλέγουν σε ταμιευτήρες που σταδιακά θα το απελευθερώνουν στο υπέδαφος. Με αυτόν τον τρόπο θα εξασφαλιστεί φυσικό πότισμα και έμμεσος δροσισμός του εδάφους. Το πλεόνασμα θα αποθηκεύεται και θα μπορεί να εξασφαλίσει αυτονομία άρδευσης για τρεις μήνες ανομβρίας, ενώ θα αντικαταστήσει το πόσιμο νερό για το πλύσιμο και την καθαριότητα των κοινόχρηστων χώρων και των δρόμων.

Με τραμ και ποδήλατο…

Οι οδοί Πανεπιστημίου και Πατησίων (μέχρι το Αρχαιολογικό Μουσείο) μετατρέπονται σε πράσινους δρόμους για μεικτή κυκλοφορία πεζών, ποδηλάτων, του ΤΡΑΜ, ταξί και οχημάτων τροφοδοσίας. Το Τραμ επεκτείνεται από το Σύνταγμα μέχρι την πλατεία Αιγύπτου και παράλληλα δημιουργείται ποδηλατόδρομος από τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου μέχρι την πλατεία Ομονοίας. Όπως μας επεσήμανε ο καθηγητής του ΕΜΠ, Παναγιώτης Τουρνικιώτης, επιστημονικός σύμβουλος του προγράμματος, βασικός στόχος είναι η μετατροπή του κέντρου σε τόπο προορισμού και όχι σε χώρο διέλευσης οχημάτων. «Η Πανεπιστημίου θα διαθέτει  τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας: δύο για τραμ, μία για ταξί και εξυπηρέτηση καταστημάτων, ένας  ποδηλατόδρομος και  μια πράσινη ζώνη, όπου στόχος είναι η μείωση της θερμοκρασίας κατά 2 με 3 βαθμούς.  Θα είναι δηλαδή οδός μεικτής κυκλοφορίας, φιλική στους πεζούς, που δεν θα περπατούν, ωστόσο, αμέριμνοι γιατί αλλιώς θα τους πατήσει αργά ή γρήγορα το τραμ, το ποδήλατο που τρέχει γρήγορα, το ταξί που πάει στο θέατρο ή ένα τουριστικό λεωφορείο». Το πρόγραμμα δίνει προτεραιότητα στον πεζό, όχι αποκλειστικότητα», σημείωσε με έμφαση, επιχειρώντας να διασκεδάσει την αντίληψη ότι η οδός Πανεπιστημίου «πεζοδρομείται» και επομένως κινδυνεύει να ερημώσει. Με την ίδια φιλοσοφία θα επιχειρηθεί η «επιβράδυνση» της λεωφόρου Συγγρού και η μετατροπή της σε αστική λεωφόρο πολιτισμού, καθώς θα συνδέει υπάρχουσες αλλά και νέες πολιτιστικές υποδομές».

Τέλος, ο νυχτερινός φωτισμός, η νέα αστική επίπλωση και ο σχεδιασμός των νέων στάσεων τραμ, περιπτέρων, στηλών σήμανσης και φωτισμού, αναμένεται να συμπληρώσουν το αισθητικό κομμάτι βελτίωσης της εικόνας του κέντρου. Παράλληλα με τα νέα έργα Τέχνης που θα τοποθετηθούν σε κομβικά σημεία και πλατείες, η ομορφιά της Αθήνας και η ταυτότητα της πόλης θα αποκτήσουν έναν νέο χαρακτήρα.

Το έργο ολοκληρώνεται το 2016

Σύμφωνα με τον κ. Χρήστο Τσίτουρα, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της «Αττικό Μετρό» -του φορέα που έχει αναλάβει τη δημοπράτηση και το συντονισμό του έργου- μέσα στον Απρίλιο αναμένεται να γίνει η δημοπράτηση του έργου, ενώ έως το τέλος του 2014 προβλέπεται η έναρξη υλοποίησής του, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2016. Η χρηματοδότηση του έργου θα γίνει με το ποσό των 90 εκατομμυρίων ευρώ από το πρόγραμμα ΠΕΠ Αττικής και το επιχειρησιακό πρόγραμμα ΕΠΠΕΡΑΑ του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.

Πηγή: NaturaΝrg #47

Sas-endiaferei_arrow

Επιλέγω Μέσα Μαζικής Μεταφοράς!

Τα Μέσα αγιάζουν το σκοπό;

Ξανασκέψου εσένα στην Αθήνα (Re think Athens)