Η βουλιμία: Η άλλη όψη της ανορεξίας-naturanrg

Η βουλιμία: Η άλλη όψη της ανορεξίας

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Body and mind, Άγχος, Ασθένειες & Θεραπείες, Διατροφή, Προσωπική Ανάπτυξη, Υγεία, Ψυχολογία

 

Η βουλιμία είναι μια διατροφική διαταραχή, η οποία σχετίζεται με υπερβολική κατανάλωση τροφής μέχρι κορεσμού. Συνυπάρχει με έμμονες ιδέες για το φαγητό, το βάρος και το σχήμα του σώματος. Συχνά συνοδεύεται από την αίσθηση απώλειας ελέγχου με συναφή εκδήλωση αντισταθμιστικών συμπεριφορών και διαρκή φόβο για ενδεχόμενη αύξηση του σωματικού βάρους.

της Σοφίας Κόντη, Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Συνήθως η βουλιμία αρχίζει κατά την εφηβική ηλικία και εκδηλώνεται κυρίως στις γυναίκες και λιγότερο στους άντρες. Το άτομο που πάσχει από βουλιμία καταφεύγει στην πρόκληση εμετού, τη χρήση καθαρτικών/διουρητικών, την υπερβολική άσκηση, λόγω των τύψεων που νιώθει για τις μεγάλες ποσότητες τροφής που έχει καταναλώσει. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την πιθανή χρόνια έλλειψη θρεπτικών ουσιών, με τις ακόλουθες συνέπειες:

  • στομαχικό πόνο
  • δυσλειτουργία του στομάχου και των νεφρών
  • φθορά των δοντιών( λόγω πρόκλησης εμετού)
  • διογκωμένα μάγουλα, καθότι οι σιελογόνοι αδένες πρήζονται διαρκώς
  • απώλεια της περιόδου
  • απώλεια του καλίου από το σώμα, που μπορεί να προκαλέσει καρδιακά προβλήματα
  • με την επεισοδιακή υπερφαγία, μπορεί να αυξηθεί πολύ το βάρος, οπότε υπάρχει κίνδυνος ανάπτυξης  διαβήτη, καρδιακών παθήσεων και πολλών  ασθενειών που σχετίζονται με το υπερβολικό βάρος.

Συνδυαστική Θεραπεία

Για τη θεραπεία της βουλιμίας κρίνεται απαραίτητη η παρακολούθηση του ατόμου από ψυχολόγο και διαιτολόγο ταυτόχρονα.

Ο ρόλος του διαιτολόγου είναι πολύ σημαντικός και συνίσταται αφενός στο να εκπαιδεύσει το άτομο να τρέφεται σωστά  και αφετέρου στην επαναφορά του φυσιολογικού βάρους. Στα άτομα με βουλιμία συνήθως συστήνεται:

  • Καθημερινή κατανάλωση ακατέργαστων υδατανθράκων (δημητριακά, ψωμί, ζυμαρικά, όσπρια) ως  βάση μιας ισορροπημένης διατροφής. Πρόκειται για τρόφιμα πλούσια σε φυτικές ίνες και μέταλλα που δημιουργούν εύκολα αίσθηση κορεσμού.
  • Κατανάλωση 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών κάθε μέρα καθώς τα φρούτα και τα λαχανικά είναι πλούσια σε βιταμίνες, μέταλλα, φυτικές ίνες και αντιοξειδωτικές ουσίες.
  • Περιορισμένη κατανάλωση κόκκινου κρέατος.
  • Αυξημένη κατανάλωση λευκού κρέατος και ψαριών.
  • Κατανάλωση πλούσιου πρωινού γεύματος (πρόκειται για το σημαντικότερο  γεύμα της ημέρας που ενεργοποιεί το μεταβολισμό).
  • Η τακτική κατανάλωση γευμάτων (5-6 γεύματα την ημέρα) ευνοεί το σταθερό μεταβολισμό και περιορίζει την αίσθηση της πείνας .
  • Είναι σημαντική η λήψη υγρών και κυρίως νερού καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, καθώς μετριάζει το αίσθημα της πείνας και ενυδατώνει τον οργανισμό.
  • Μείωση του λίπους. Χρησιμοποιήστε ελαιόλαδο σε περιορισμένη ποσότητα(1 κουταλάκι του γλυκού δίνει περίπου 45 θερμίδες).
  • Σημαντική είναι η ανάπτυξη ενδιαφερόντων και δραστηριοτήτων που προσφέρουν αίσθημα δημιουργικότητας και ψυχικής εφορίας.

Είναι επίσης σημαντικό να αντιμετωπιστεί  ενδεχόμενη «ψυχολογική πείνα», εφόσον η πείνα που νιώθουμε ενίοτε δεν είναι πραγματική αλλά προκύπτει από ψυχολογικούς παράγοντες, όπως άγχος, στρες, στενοχώρια.

Πηγή: NaturaNrg #18

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *