Η δύναμη της συγχώρεσης…

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Νέα, Υγεία, Ψυχολογία.

Της Ασπασίας Γ. Τσιώτα – Ψυχολόγου, [email protected]

Η συγχώρεση είναι μια διαδικασία πολύ βαθύτερη και δυσκολότερη από τη συγκατάβαση μια απλής συγγνώμης. Απαιτεί στις περισσότερες περιπτώσεις να ξεπεράσουμε το αίσθημα της αδικίας, τον ανθρώπινο εγωισμό μας, τον ίδιο μας τον εαυτό…

«Η ικανότητα της συγχώρεσης είναι  ιδιότητα του δυνατού. Οι αδύναμοι ποτέ δεν συγχωρούν» Μαχάτμα Γκάντι

Οι τρόποι με τους οποίους μπορεί κάποιος να μας πληγώσει είναι αναρίθμητοι. Οι καταστάσεις που μπορεί να μας ζορίσουν ή να μας θυμώσουν είναι επίσης αμέτρητες. Και όταν κάτι τέτοιο συμβεί, πιο έντονα από όλες τις άλλες φορές, μπαίνουμε να αναζητήσουμε νόημα. Τι έχει συμβεί και γιατί;
Η απάντηση που θα δώσουμε κρίνεται από τους παράγοντες που θα επιλέξουμε να συνυπολογίσουμε: θα αντιδράσουμε στα γεγονότα ή στις καταστάσεις που τα δημιούργησαν; Θα αναρωτηθούμε για την πρόθεση πίσω από την πράξη ή όχι; Θα αποφασίσουμε με βάση το μεμονωμένο περιστατικό ή θα συνυπολογίσουμε παλιότερες εμπειρίες;
Ανάλογα με το τι θα λάβουμε υπόψη μας θα καταλήξουμε σε πολύ διαφορετικές σκέψεις και ερμηνείες. Η αντίληψη, αλλά και η ερμηνεία έχουν έναν πολύ προσωπικό παράγοντα που επηρεάζεται από τους στόχους που έχουμε σε μία δεδομένη στιγμή, τα συναισθήματά μας, τις ανάλογες εμπειρίες μας, καθώς και από την καλλιεργημένη σε εμάς νοοτροπία σε σχέση με το τι πρέπει να σκεφτόμαστε όταν κάποιος ή κάτι μας προσβάλει με οποιονδήποτε τρόπο.

Επιλέγοντας το δρόμο της συγχώρεσης

Γιατί όμως είναι τόσο σημαντικό να δώσουμε νόημα στα άσχημα που συμβαίνουν;  Είναι σημαντικό, γιατί η απάντηση που θα δώσουμε θα προσδιορίσει τη συναισθηματική στάση που θα κρατήσουμε απέναντι σε πρόσωπα και καταστάσεις. Θα μείνουμε πληγωμένοι ή θυμωμένοι ή θα συγχωρέσουμε επαναφέροντας μέσα μας, αλλά και γύρω μας θετικές σκέψεις και συναισθήματα;
Η συγχώρεση δεν είναι πάντοτε ούτε εύκολη, ούτε απλή υπόθεση. Ο κίνδυνος ότι θα εκληφθεί ως αδυναμία ή συναίνεση στην κακή συμπεριφορά του άλλου και η πιθανότητα ότι αυτός που μας έχει βλάψει δεν αξίζει τη συγχώρεσή μας μπορεί να κάνει τη διαδικασία μία πραγματική πρόκληση.

Αν και πολλοί θεωρούν τη συγχώρεση πράξη αδυναμίας και προτιμούν την εκδίκηση, εντέλει όλοι όσοι κατάφεραν να συγχωρήσουν ακόμη και βαριές αδικίες που υπέστησαν, συμφωνούν στο ότι: πάνω απ’ όλα ένιωσαν απελευθέρωση από ένα μεγάλο βάρος, που τους βοήθησε να προχωρήσουν στη ζωή τους με θετική ενέργεια.

power of forgivenessΔώστε «άφεση αμαρτιών» και λυτρωθείτε

Ωστόσο,  η ικανότητά μας  να συγχωρούμε στις διαπροσωπικές μας σχέσεις συνδέεται άρρηκτα με την υγεία μας, τόσο σε ψυχολογικό, όσο και σε σωματικό επίπεδο. Έρευνες επιβεβαιώνουν πως συνδέεται με μικρότερες τιμές αρτηριακής πίεσης και με μικρότερα διαστήματα  έντασης και στρες μετά το δυσάρεστο γεγονός.
Συνεπώς, η συγχώρεση ωφελεί εξίσου -αν όχι περισσότερο- αυτόν που συγχωρεί και αυτόν που τη λαμβάνει. Δεν είναι απλώς ένας τρόπος να αποκατασταθεί η σχέση με τον άλλο, άλλα ένα μέσο να αποκαταστήσουμε τη σχέση με τον εαυτό μας, όταν προκύπτει ως φυσικό αποτέλεσμα μίας ουσιαστικής διαδρομής μέσα από τα επώδυνα συναισθήματα και όχι σαν απλό χριστιανικό καθήκον.

Πώς να το κάνετε;

Κι αν ανήκετε στην κατηγορία εκείνων των ανθρώπων που θα ήθελαν να αφήσουν τους θυμούς και τις πικρίες, αλλά δεν γνωρίζετε το πώς να το κάνετε, είναι χρήσιμο να θυμάστε τις παρακάτω κατευθύνσεις:

1. Εκφράστε το πώς νιώθετε. Είτε θέλετε να το κάνετε κατά πρόσωπο, είτε όχι, βοηθητικό είναι να μετατρέψετε αυτά που νιώθετε σε λέξεις που θα σας βοηθήσουν να εκτονωθείτε, αλλά και να ξεκαθαρίσετε όσα σκέφτεστε.

2. Προσπαθήστε να δείτε τα πράγματα από την πλευρά του άλλου, ακόμη και αν δεν θελήσετε να το ομολογήσετε ποτέ. Το να μπορέσετε να καταλάβετε τον τρόπο με τον οποίο οι πράξεις του μπορεί να συνδέονται περισσότερο με εκείνον, παρά με εσάς μπορεί να σας βοηθήσει να νιώσετε καλύτερα.

3. Σχεδιάστε τους τρόπους με τους οποίους θα προστατευτείτε. Το να συγχωρήσετε δεν σημαίνει να συνεχίσετε να δέχεστε μία συμπεριφορά που σας θίγει. Μπορεί παρόλα αυτά να βοηθήσει στο να αποδεσμευτείτε από τα συναισθήματα θυμού και οργής που σας εγκλωβίζουν, έτσι θα διαπραγματευτείτε καλύτερα την αποχώρησή σας από δυσάρεστες και επώδυνες καταστάσεις.

Πηγή: NaturaNrg #24

Sas-endiaferei_arrow

Μην αυτοκτονήσεις. Θύμωσε δημιουργικά!

Γιατί δεν κρατάει η ευχαρίστηση;

Ο ρόλος των θετικών συναισθημάτων στη ζωή μας

Χρωματίστε τα συναισθήματά σας και αλλάξτε την ψυχολογία σας