shutterstock_128854177

Η πρόληψη κάνει την καρδιά να …χτυπά!

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Όλα για την υγεία, Υγεία.

της Μαρίας Γκέκα

Εργάζεστε υπερβολικά, βρίσκεστε πάντα κάτω από έντονο στρες και τρώτε στο πόδι;. Η ζωή σας είναι γεµάτη, αλλά η καρδιά σας καταπονείται. Είστε γυναίκα και πιστεύετε ότι τα καρδιακά προβλήµατα προτιµούν τους άντρες;  Κάνετε λάθος! Μην περιµένετε να σας υπενθυµίσει η καρδιά σας την ύπαρξή της. Τότε κατά πάσα πιθανότητα θα είναι πολύ αργά. Μεταµορφωθείτε τώρα από «παθητικό ασθενή που περιµένει να κάνει κάτι όταν παραστεί ανάγκη» σε «υγιή άνθρωπο» που δρα εγκαίρως για να προλάβει τα χειρότερα. ∆είτε λοιπόν πώς µπορείτε να κρατήσετε υγιές το καρδιαγγειακό σας σύστηµα, για να µην σας προδώσει ποτέ.

Το 80% των καρδιαγγειακών παθήσεων θα µπορούσαν να είχαν αποφευχθεί: αυτό είναι το συµπέρασµα Ελλήνων καρδιολόγων, οι οποίοι εµφανίζονται ιδιαίτερα ανήσυχοι καθώς διαπιστώνουν πως η καρδιά προδίδει ολοένα και περισσότερους ανθρώπους, ακόµη και νεαρής ηλικίας. Η πρόληψη για µία ακόµη φορά είναι το σηµείο στο οποίο επιµένουν οι ειδικοί, αφού οι µικρές αλλά σηµαντικές αλλαγές συνθέτουν το παζλ µιας στάσης ζωής που χαρίζει µακροζωία!

Στα 30 σας: Πέρα από τη διατροφή και τη σωματική άσκηση, είναι καλό να ελέγχετε περιοδικά την αρτηριακή σας πίεση. Επίσης, πραγματοποιήστε μια καρδιολογική επίσκεψη με την πρώτη ευκαιρία: για παράδειγμα, μετά από μία μολυσματική ασθένεια, αν προσέξετε ότι δεν αναπνέετε καλά, έχετε ταχυκαρδίες ή πτώσεις της πίεσης.

Στα 40 σας: Σ’ αυτή την ηλικία ο άνθρωπος βρίσκεται σε μια ανοδική φάση της παραγωγικής του ζωής και ειδικά στις δυτικές κοινωνίες αυτή συνοδεύεται από μη υγιεινό τρόπο ζωής, ανταγωνιστικότητα και στρες. Το βασικό καρδιαγγειακό νόσημα είναι η αθηροσκλήρωση, η οποία οφείλεται στη δημιουργία αθηρωματικών πλακών – αποτελούνται κυρίως από χοληστερόλη και λιπώδη στοιχεία- που επικάθονται στο εσωτερικό των αρτηριών προκαλώντας έτσι τη μείωση του παρεχόμενου αίματος. Η αθηροσκλήρωση είναι νόσος φθοράς, συνδέεται με συγκεκριμένους παράγοντες κινδύνου (σακχαρώδη διαβήτη, υπέρταση, κάπνισμα, δυσλιπιδαιμία, οικογενειακό ιστορικό) και μπορεί μάλιστα να ξεκινά από την παιδική ηλικία. Κατά την έννοια αυτή είναι σημαντική η έγκαιρη διάγνωση πρώιμης ύπαρξης των παραγόντων κινδύνου για στεφανιαία νόσο. Είτε λοιπόν είστε άνδρας είτε γυναίκα, όταν παρουσιάζετε παράγοντες κινδύνου για καρδιαγγειακά νοσήματα θα πρέπει να κάνετε εκτός από έναν υπέρηχο καρδιάς και μια δοκιμασία κοπώσεως.

Στα 50 σας: Ήρθε η στιγμή ν’ ασχοληθείτε σοβαρά με την καρδιά σας. Ειδικά στις γυναίκες μετά τα πενήντα, ο καρδιακός κίνδυνος αυξάνεται σταδιακά και ξεπερνάει κάποια στιγμή και αυτόν των ανδρών. Οι βασικοί κανόνες πρόληψης που θα πρέπει να ακολουθήσετε σε αυτήν την ηλικία είναι τρεις. Πρώτον, ρωτήστε το γυναικολόγο σας αν χρειάζεται να ακολουθήσετε μια θεραπεία ορμονικής αντικατάστασης: χρησιμεύει για την πρόληψη πολλών δυσάρεστων επιπτώσεων της εμμηνόπαυσης. Δεύτερον, αρχίστε συστηματική σωματική άσκηση, ακόμα και ελαφριάς μορφής: η γυμναστική βοηθάει να φτάνει περισσότερο οξυγόνο στους μυς και διεγείρει τη δραστηριότητα των αρτηριών. Τρίτον, υποβληθείτε σε πλήρη καρδιολογικό έλεγχο.

Διατροφικές συμβουλές για όλες τις ηλικίες

Μια διατροφή πλούσια σε φρούτα και λαχανικά, όσπρια, ψάρια και δημητριακά, αλλά χαμηλή σε κορεσμένα και trans λιπαρά από ζωικά προϊόντα είναι το μυστικό της μακροζωίας. Παράλληλα, περιορισμός χρειάζεται στο αλάτι και τα τρόφιμα που κρύβουν νάτριο. Απαραίτητη κρίνεται η πρόσληψη λινελαϊκού, α-λινολενικού και ω-3 λιπαρών οξέων, η χρήση ελαιολάδου και λιναρόσπορου ως κύριο προστιθέμενο λίπος.

Αποδεδειγμένα τρόφιμα που δυναμώνουν την καρδιά είναι ο λιναρόσπορος, η σόγια, η βρώμη, το τσάι, το κρασί (με μέτρο), τα σταφύλια, οι ξηροί καρποί. Ακόμα τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, η ντομάτα, το κρεμμύδι, το σκόρδο, τα βότανα που περιέχουν βιταμίνες C και Ε, σελήνιο, φυτοοιστρογόνα, λυκοπένιο, καροτενοειδή, πολυφαινόλες, φλαβονοειδή και άλλα φυτοχημικά συστατικά θωρακίζουν την καρδιά και τα αγγεία.

Ποντάρετε στα πολύτιμα Ωμέγα 3 – 6 λιπαρά οξέα

Τις περισσότερες φορές η λέξη λίπος προκαλεί αρνητικούς συνειρμούς και σχετίζεται με την παχυσαρκία ή με ανεπιθύμητες παθήσεις και προβλήματα στην καρδιά. Είναι όμως έτσι τα πράγματα και με τα Ω 3-6 λιπαρά οξέα;

Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα (π.χ. άλφα λινολεϊκό οξύ), όπως και τα ωμέγα-6 λιπαρά οξέα (π.χ. λινολεϊκό οξύ) είναι πολυακόρεστα λιπαρά οξέα. Ο αριθμός των διπλών δεσμών, η θέση τους στην αλυσίδα και η μορφή τους καθορίζουν τις φυσικές και βιολογικές ιδιότητές τους και την ονοματολογία τους. Τα ω 3-6 λιπαρά οξέα και τα μακρομόριά τους, το εικοσαπεντανοϊκό οξύ (ΕPA) και το δεκαεξανοϊκό οξύ (DHA), είναι απαραίτητα στους ανθρώπους, όπως και σε όλα τα θηλαστικά. Επειδή όμως ο οργανισμός μας δεν παράγει τα αναγκαία ένζυμα για την παραγωγή τους είναι απαραίτητο να τα λαμβάνουμε με τη διατροφή. Λόγω του ότι ανήκουν στην κατηγορία των πολυακόρεστων λιπιδίων, είναι φιλικά για την καρδιά, γιατί μειώνουν τη χοληστερόλη τύπου LDL και τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων στο αίμα.

Το άλφα λινολεϊκό οξύ και το λινολεϊκό οξύ βρίσκεται στα φυτά και στα έλαια. Ιδιαίτερα, τα φυτά που κάνουν φωτοσύνθεση είναι πολύ πλούσια σε άλφα λινολεϊκό οξύ. Η μεγαλύτερη, όμως πηγή άλφα λινολεϊκού οξέος για τους ανθρώπους είναι ο λιναρόσπορος, η σόγια, η ελαιοκράμβη και τα καρύδια. Αντίστοιχα, το εικοσαπεντανοϊκό οξύ και το δεκαεξανοϊκό οξύ βρίσκονται στο φυτοπλαγκτόν και εισέρχονται στην τροφική αλυσίδα μέσω των ψαριών (σκουμπρί, πέστροφα, σολομός, ρέγκα, σαρδέλα κ.λπ.) και των θαλάσσιων θηλαστικών.

Όλες οι εξετάσεις που αναφέρθηκαν βοηθούν σηµαντικά στην πρώιµη διάγνωση καρδιαγγειακών νόσων. ∆εν συνιστούν όµως πρόληψη. Πρόληψη είναι ο υγιεινός τρόπος διατροφής, ο έλεγχος της χοληστερόλης, η αποφυγή του καπνίσµατος, η διατήρηση ιδανικού σωµατικού βάρους, η καθηµερινή άσκηση τουλάχιστον για 30 λεπτά.

 

Πηγή: NaturaNrg #37