woman-sun-winter-outdoors

Ηλιοθεραπεία το Χειμώνα

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Body and mind, Ευεξία.

Της Αφροδίτης Ραυτοπούλου

Αν ακούγοντας τη λέξη «ηλιοθεραπεία», στο μυαλό σας έρχονται κατευθείαν εικόνες από αντηλιακό, μαγιό, ξαπλώστρα και μία κατάλευκη αμμουδιά, τότε πιθανότατα ανήκετε κι εσείς σε όσους έχουν τον ήλιο… ξεγραμμένο τους κρύους μήνες του χρόνου. Στην πραγματικότητα όμως, τώρα είναι που τον έχετε περισσότερο ανάγκη, αφού οι ζεστές αχτίδες του αποδεικνύονται πιο ευεργετικές από κάθε άλλη εποχή του χρόνου για την ψυχοσωματική σας υγεία.

Όσο πιο χαμηλές είναι οι εξωτερικές θερμοκρασίες, τόσο πιο ωφέλιμες είναι οι αχτίδες του ηλίου για τον οργανισμό. Αυτό υποστηρίζουν ομόφωνα οι ειδικοί, επισημαίνοντας ότι ιδιαίτερα όταν ο υδράργυρος δείχνει κάτω από 18 βαθμούς Κελσίου, τότε καταγράφονται τα μέγιστα οφέλη του ηλιακού φωτός.

Μπορεί μένοντας κλεισμένοι στο σπίτι να αποφεύγετε ιώσεις και κρυολογήματα, όμως η παντελής έλλειψη έκθεσης στο ηλιακό φως έχει πιο σοβαρές επιπτώσεις για την ψυχοσωματική σας υγεία, όπως αίσθημα κατάθλιψης, εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα, αϋπνίες, έλλειψη δημιουργικότητας και ερωτισμού, μειωμένη αυτοεκτίμηση και μικρότερη αντοχή στον πόνο.

Ευεργετικό όλο το ηλιακό φάσμα

Όπως εξηγούν οι ειδικοί, οι άνθρωποι είναι πλάσματα που έχουν ανάγκη το φως του ήλιου για να ζουν. Ο ήλιος είναι φως, είναι θερμότητα, μα πάνω από όλα είναι ενέργεια. Καμία λάμπα και κανένα τεχνητό φως δεν μπορεί να τον αντικαταστήσει, γιατί μόνο η δική του ενέργεια είναι ηλεκτρομαγνητική και συντονίζεται με τις ανθρώπινες συχνότητες.

Κάθε ακτινοβολία του ηλιακού φάσματος – υπέρυθρη, ορατό φως, υπεριώδης – ασκεί τη δική της βιολογική δράση πάνω στα όντα που τη δέχονται. Η υπέρυθρη έχει θερμική δράση στους ιστούς και επομένως θερμαίνει, διεγείρει τον ενδοκρινικό μεταβολισμό και κυρίως «στραγγίζει» το δέρμα, βελτιώνοντας δερματικές διαταραχές, όπως τη σμηγματορροϊκή δερματίτιδα και την ψωρίαση. Το ορατό φως, από την άλλη μεριά, επηρεάζει με τα διαφορετικά μήκη κύματός του τη διάθεση και τους βιολογικούς μηχανισμούς ανάπτυξης, ενώ διακρίνεται και για τη βακτηριοκτόνα και αντιμυκητιακή δράση του.

H πολύτιμη βιταμίνη D

Είναι όμως κυρίως οι υπεριώδεις ακτίνες του ηλίου που προάγουν τις πιο σημαντικές βιολογικές διαδικασίες. Γιατί είναι εκείνες που, καθώς διαπερνούν την επιδερμίδα, διεγείρουν τον μεταβολισμό της βιταμίνης D, μίας ουσίας απαραίτητης για πολλές λειτουργίες του οργανισμού. Πρώτα από όλα, για την απορρόφηση του ασβεστίου και του φωσφόρου από τους ιστούς των οστών και των δοντιών, και επομένως για τη διαμόρφωση ενός υγιούς και δυνατού σκελετικού συστήματος. Επιπλέον, η βιταμίνη D παίζει καθοριστικό ρόλο για τη σωστή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, καθώς δραστηριοποιεί τα Τ-λεμφοκύτταρα απέναντι στους ιούς και τα παθογόνα βακτήρια (κυρίως αυτά που επιτίθενται στο αναπνευστικό σύστημα). Ακόμα, διεγείρει τον αδένα της επίφυσης να παράγει σεροτονίνη (την ορμόνη της καλής διάθεσης) και μελατονίνη (την ορμόνη που ελέγχει τον ρυθμό ύπνου-εγρήγορσης). Εν ολίγοις, μία διπλή αντικαταθλιπτική δράση, που γίνεται ιδιαίτερα αντιληπτή το καλοκαίρι, τότε που όλοι έχουν την αίσθηση αυξημένης ψυχοσωματικής ευεξίας. Μία αίσθηση που ενισχύεται ακόμα περισσότερο από το γεγονός ότι οι «ορμόνες του ήλιου» καταστέλλουν τη δράση της κορτιζόλης, της «ορμόνης του στρες».
Η υπεριώδης ακτινοβολία διεγείρει ακόμα το ενδοκρινικό σύστημα, επιταχύνοντας τη λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα και του μεταβολισμού. Αυτός είναι ο λόγος που είναι πιο εύκολο να αδυνατίσει κανείς το καλοκαίρι σε σχέση με το χειμώνα. Την ίδια στιγμή, οι ακτίνες UV διεγείρουν και το ορμονικό σύστημα, προκαλώντας μεγαλύτερη παραγωγή τεστοστερόνης, της ορμόνης που καθορίζει την ανδρική γονιμότητα και τη γυναικεία λίμπιντο.

Αιχμαλωτίστε τις αχτίδες του

Αναρωτιέστε πώς θα καταφέρετε να κάνετε ηλιοθεραπεία κατά τη διάρκεια του χειμώνα; Ακόμα και τις πολύ κρύες μέρες που ο ήλιος μοιάζει δυσεύρετος, υπάρχουν στιγμές που οι αχτίδες του καταφέρνουν να διαπεράσουν τα στρώματα ψύχους και να γίνουν ορατές. Εκείνες ακριβώς τις στιγμές είναι που θα πρέπει να βρίσκεστε σε εγρήγορση για να τις αιχμαλωτίσετε. Δεν χρειάζεται να πασχίσετε να μαυρίσετε για να επωφεληθείτε από τις θεραπευτικές τους ιδιότητες. Αρκεί να καταφέρετε να εκτεθείτε άμεσα στο φως και να δεχτείτε τις ηλιακές αχτίδες για μερικά λεπτά. Αρχικά, αρκούν 10 λεπτά την ημέρα άμεσης έκθεσης στο φυσικό φως (τουλάχιστον στην περιοχή του προσώπου και των χεριών) και σταδιακά μπορείτε να αυξάνετε τον χρόνο μέχρι τη μία ώρα.

Οι καλύτερες ώρες έκθεσης είναι σε γενικές γραμμές αυτές που «απαγορεύονται» το καλοκαίρι: από τις 12 το μεσημέρι μέχρι τις 4 το απόγευμα. Καθότι το χειμώνα ο ήλιος βρίσκεται πιο μακριά από το ημισφαίριο της γης όπου βρισκόμαστε, η ακτινοβολία του είναι πιο αδύναμη. Σε κάθε περίπτωση βέβαια, συστήνεται η χρήση ενός προϊόντος αντηλιακής προστασίας με δείκτη 30, για να δέχεστε μόνο τα οφέλη της ηλιοθεραπείας!

Πηγή: NaturaNrg #57