virus

Ιώσεις: προστατευτείτε έγκαιρα

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Όλα για την υγεία.

Της Μαρίας Γκέκα

Με την είσοδο στη φθινοπωρινή και εν συνεχεία στη χειμερινή περίοδο κάνουν την εμφάνισή τους οι «εποχιακές» ιώσεις με πολλά κοινά και γνωστά συμπτώματα και ονόματα (συνάχι, κρυολόγημα, γρίπη). Οι ειδικοί εκτιμούν ότι περνάμε κατά μέσο όρο 200 έως 250 κρυολογήματα κατά τη διάρκεια της ζωής μας. Τα τελευταία χρόνια όμως, η ιατρική έρευνα έχει αποκαλύψει πολλά για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι άμυνες του οργανισμού  και αυτό μας οδηγεί σε ενεργούς προληπτικούς τρόπους που μας βοηθούν να μείνουμε υγιείς.

Φταίει το κρύο και αρρωσταίνουμε;

Οι περισσότεροι νομίζουμε ότι αρρωσταίνουμε από το κρύο. Το μόνο όμως που μπορούμε να πάθουμε αν εκτεθούμε σε έντονο ψύχος, χωρίς να υπάρχουν ιοί στο περιβάλλον, είναι κρυοπαγήματα και όχι λοίμωξη. Στην πραγματικότητα, το κρύο αυτό καθαυτό δεν προκαλεί ούτε συνάχι ούτε πονόλαιμο ούτε βήχα. Δημιουργεί όμως κατάλληλες συνθήκες για να «εγκατασταθούν» στον οργανισμό ιοί και να εκδηλωθούν κοινά κρυολογήματα και γρίπη. Συγκεκριμένα, με την πτώση της θερμοκρασίας ελαττώνεται η άμυνα του οργανισμού. Έτσι, ο οργανισμός γίνεται ευάλωτος στους ιούς που υπάρχουν γύρω του. Επιπλέον, με το κρύο οι άνθρωποι συγκεντρώνονται σε κλειστούς χώρους και συνεπώς εκτίθενται σε μεγαλύτερες συγκεντρώσεις ιών, αφού, λόγω του συγχρωτισμού, η μετάδοσή τους από άνθρωπο σε άνθρωπο είναι ευκολότερη. Γι’ αυτό συνήθως αρρωσταίνουμε τις ημέρες εκείνες που υπάρχει πτώση της θερμοκρασίας.

Οι άμυνες του ανοσοποιητικού

Το ανοσοποιητικό σύστημα διαθέτει τρεις βασικές γραμμές άμυνας. Η πρώτη είναι μια ομάδα κυττάρων που λέγονται ουδετερόφιλα και μακροφάγα, και ουσιαστικά είναι τα κύτταρα που «καταπίνουν» και σκοτώνουν τα βακτήρια. Στη συνέχεια είναι τα Τ-κύτταρα, τα οποία σκοτώνουν κάθε κύτταρο που μολύνεται από έναν ιό ή γίνεται καρκινογόνο. Η τρίτη γραμμή άμυνας είναι τα Β-κύτταρα, τα οποία βοηθούν τον οργανισμό να παράγει αντισώματα για να εμποδίσει την εισβολή των ιών μέσα στα κύτταρα. Τα άσχημα νέα είναι ότι καθώς μεγαλώνουμε, το όλο αμυντικό σύστημα σταδιακά χάνει τις δυνάμεις του και μετά τα 65 είναι αρκετά  αδύναμο. Έτσι, μόλις τελειώσει η αναπαραγωγική ηλικία, ο οργανισμός παράγει σταδιακά ολοένα λιγότερα Τ-κύτταρα, τα αντισώματα που παράγει δεν είναι τόσο ισχυρά και κύτταρα όπως τα ουδετερόφιλα είναι λιγότερο ικανά να εξολοθρεύουν τα βακτήρια. Αυτό έχει μεγάλες συνέπειες στην υγεία, με πιο χαρακτηριστική τη φθίνουσα ευκολία με την οποία αντιμετωπίζει ο οργανισμός μας τις λοιμώξεις καθώς μεγαλώνουμε. Παρότι όμως η εκφύλιση του ανοσοποιητικού συστήματος μοιάζει αναπόφευκτη, ποτέ δεν είναι αργά για να υιοθετήσουμε κάποιες συνήθειες που θα επηρεάσουν βαθιά και ουσιαστικά το ανοσοποιητικό μας σύστημα, θωρακίζοντάς το μέχρι τα βαθιά μας γηρατειά. Τι μπορούμε να κάνουμε; Οι έως τώρα μελέτες έχουν δείξει πως οι συμβουλές που ακολουθούν αποδίδουν, σε όποια ηλικία κι αν τις βάλει κανείς στη ζωή του.

Αποτελεσματική πρόληψη

Τι μπορούμε να κάνουμε; Ο μόνος αποτελεσματικός τρόπος πρόληψης των ιογενών λοιμώξεων είναι προλαμβάνοντας σωματικά τη διάδοση των ιών.

Αυτό περιλαμβάνει κυρίως:

  • Μη χάνετε απότομα βάρος. Μπορεί βέβαια τα περιττά κιλά να εξασθενούν τις φυσικές άμυνες του οργανισμού. Ωστόσο, η απότομη απώλεια βάρους καθιστά αδύναμο το αμυντικό μας σύστημα.  Ο πλήρης αποκλεισμός ολόκληρων ομάδων τροφίμων, όπως οι υδατάνθρακες (ψωμί, ρύζι, πατάτα, ζυμαρικά, δημητριακά, φρούτα) και τα λίπη, μπορεί να αποδυναμώσει σημαντικά το ανοσοποιητικό σύστημα.
  • Να ξεκουράζεστε. Μία και μόνο νύχτα κακού ύπνου αρκεί για να ελαττωθεί κατά το ήμισυ η αποτελεσματικότητα του ανοσοποιητικού συστήματος, ανακάλυψαν Αμερικανοί ερευνητές. Ως φαίνεται, όταν έχουμε έλλειψη ύπνου μειώνονται τα επίπεδα των προστατευτικών Τ-κυττάρων και αυξάνονται αυτά των κυττάρων της φλεγμονής, με επακόλουθο να αυξάνεται ο κίνδυνος να αρρωστήσουμε από κάποιον ιό – είτε της γρίπης είτε του κρυολογήματος ή κάποιας ίωσης.
  • Να περπατάτε. Πολυάριθμες μελέτες έχουν δείξει ότι η φυσική δραστηριότητα μπορεί να κάνει τη διαφορά στη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. Μελέτη που δημοσιεύθηκε στη «Βρετανική Επιθεώρηση Αθλητιατρικής» έδειξε ότι όσοι φροντίζουν να γυμνάζονται τουλάχιστον 3 μέρες την εβδομάδα, μειώνουν έως 46% τις πιθανότητες να κρυολογήσουν το χειμώνα. Μία άλλη μελέτη επίσης  έδειξε ότι μισή ώρα αεροβική δραστηριότητα (όπως το περπάτημα με γρήγορο βήμα) την ημέρα, διπλασιάζει την άμυνα του οργανισμού στο αντιγριπικό εμβόλιο.
  • Αποφύγετε το στρες. Το στρες ασκεί «τεράστια» αρνητική επίδραση στο ανοσοποιητικό σύστημα. Η αποτελεσματικότητά του σχετίζεται με τα επίπεδα της ορμόνης του στρες, της κορτιζόλης. Έτσι, όταν έχει κανείς επίμονο στρες, η κορτιζόλη του παραμένει αυξημένη σε επιβλαβή επίπεδα και το ανοσοποιητικό σύστημα υποφέρει. Ακόμη, ιατρικές έρευνες έχουν δείξει ότι το στρες εμποδίζει τα ουδετερόφιλα κύτταρα να σκοτώνουν τα βακτήρια, με συνέπεια να καθίσταται ο οργανισμός ευάλωτος σε επικίνδυνες λοιμώξεις.
  • Προσέχετε τι τρώτε. Η διατροφή αποτελεί «κλειδί» για την υγεία του ανοσοποιητικού. Είναι γνωστό ότι οι βιταμίνες και τα μέταλλα διεγείρουν τις φυσικές άμυνες του οργανισμού. Ποια είναι αυτά; Το σελήνιο, ο σίδηρος, ο ψευδάργυρος, δημητριακά , η βιταμίνη Α , η βιταμίνη C  και η βιταμίνη Ε.
  • Μην ξεχνάτε τα «καλά» βακτήρια. Τα προβιοτικά είναι «καλά» στελέχη των βακτηρίων του εντέρου, που παίζουν σημαντικό ρόλο στο ανοσοποιητικό σύστημα. Τα προβιοτικά παρέχουν τα μεγαλύτερα οφέλη όταν καταναλώνονται σε περιόδους που παίρνει κανείς αντιβιοτικά, τα οποία εξουδετερώνουν τόσο τα παθογόνα βακτήρια όσο και τα «καλά» βακτήρια της πεπτικής οδού.
  • Βγείτε έξω. Η «βιταμίνη του ήλιου», η βιταμίνη D, βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των ειδικών σε θέματα ανοσίας. Τα τελευταία χρόνια οι ειδικοί έχουν συνειδητοποιήσει ότι επηρεάζει πάρα πολύ τα μακροφάγα και ότι η έλλειψή της από τον οργανισμό έχει ως συνέπεια εξασθένηση του ανοσοποιητικού συστήματος. Η βιταμίνη D παράγεται κυρίως από το δέρμα, όταν αυτό εκτίθεται στον ήλιο, αλλά μπορεί κανείς να την καταναλώσει τρώγοντας λιπαρά ψάρια και τρόφιμα εμπλουτισμένα με αυτήν.

Πρόληψη πρώτης γραμμής

  • Πλένετε τακτικά τα χέρια σας –και πάντα πριν το φαγητό ή πριν αγγίξετε τα μάτια και το στόμα σας. Απολυμαίνετε τις επιφάνειες που μπορεί να διατηρούν μικρόβια, όπως οι κουπαστές και τα πόμολα.
  • Προσπαθήστε να αποφύγετε άτομα με ίωση.  Αποφύγετε τους κλειστούς χώρους με πολύ κόσμο, τις περιόδους που οι ιώσεις είναι σε έξαρση.

Ακόμη, ποντάρετε στα εξής:

    • εχινάκια: βότανο που χρησιμοποιείται κυρίως στην ομοιοπαθητική. Θα το βρείτε και σε πολλά βιταμινούχα συμπληρώματα
    • Ροφήματα τσαγιού ευκαλύπτου, φασκόμηλου
    • Σκόρδο / Μέλι / Μέντα

 

Πηγή: ΝaturaΝrg #43