grape_autumn

Καλωσορίστε το φθινόπωρο με μια ρώγα από σταφύλι!

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Διατροφή, Μαθήματα διατροφής.

της Μαρίας Γκέκα

Το φθινόπωρο είναι η κατ’ εξοχήν εποχή των σταφυλιών. Κίτρινα, μαύρα, ροζ με τις γυαλιστερές ρώγες τους, τη γλυκόξινη γεύση, τον πλούσιο χυμό τους αποτελούν μοναδική πηγή ευεξίας, ό,τι πρέπει για να καλωσορίσουμε δυναμικά το φθινόπωρο!

Οι μυρωδάτες ρώγες από ένα φρεσκοκομμένο τσαμπί σταφύλι αποτελούν αναπόσπαστο εκλεκτό κομμάτι της αμπελόεσσας ελληνικής γης. Άμεσα συνδεδεμένο με την ελληνική μυθολογία, από την εποχή του Ομήρου, το θεό Διόνυσο και τις περίφημες γιορτές, το σταφύλι πρωταγωνιστεί στο ελληνικό τραπέζι εντυπωσιάζοντας με τα θρεπτικά συστατικά του…

Δεν είναι τυχαίο ότι το σταφύλι πρωταγωνιστούσε στα συμπόσια των αρχαίων! Από τότε μέχρι και σήμερα αποτελεί ένα από τα πιο αγαπημένα φρούτα των Ελλήνων, τόσο λόγω της ξεχωριστής γεύσης του, όσο και λόγω της υψηλής θρεπτικής του αξίας. Θεωρείται ο βασιλιάς των φρούτων χάρη στα ασύγκριτα συστατικά του, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί διατροφολόγοι.. και οι υγιεινιστές,  που συχνά τους ακούμε να συνιστούν τη σταφυλοθεραπεία σαν μέσο αποτοξίνωσης και αυτοθεραπείας του οργανισμού από διάφορες παθήσεις.

Μυστικό νεότητας

Το σταφύλι περιέχει ασβέστιο και σίδηρο, βιταμίνες Β και Α, καθώς και πολυφαινόλες που έχουν εξαιρετικές αντιοξειδωτικές ιδιότητες εμποδίζοντας τη δημιουργία και τη δράση των ελευθέρων ριζών και βοηθώντας έτσι στη διατήρηση της νεότητας.
Το σταφύλι, καθώς είναι πλούσιο σε ιχνοστοιχεία και μεταλλικά άλατα, αποτοξινώνει και δίνει λάμψη στο δέρμα.  Περιέχει αντιοξειδωτικές πολυφαινόλες, πολύ πιο ισχυρές από την αντίστοιχη δράση της βιταμίνης Ε, που προστατεύουν το κολλαγόνο και την ελαστίνη των ιστών. Το έλαιο από το κουκούτσι του σταφυλιού χρησιμοποιείται στη γαστρονομία, καθώς είναι εύπεπτο και εύγεστο και τα λιπαρά του οξέα βοηθούν στην πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων, αφού μειώνουν τη χοληστερίνη. Θεωρείται φάρμακο κατά της δυσπεψίας, της δυσκοιλιότητας, της κολίτιδας, της ατονίας και των αιμορροΐδων. Τα 100 γρ. σταφύλι  έχουν 65 θερμίδες.

Ασπίδα προστασίας για τον πνεύμονα

Εκχυλίσματα από ελληνικές ποικιλίες σταφυλιών, έχουν ισχυρή ανασταλτική επίδραση στις τοξικές επιπτώσεις του όζοντος στους πνεύμονές μας. Αυτό απέδειξε η μελέτη του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Free Radical Research» πριν λίγα χρόνια. Συγκεκριμένα, ο καθηγητής κ. Δημήτρης Κουρέτας και η ομάδα του από το Τμήμα Βιοχημείας-Βιοτεχνολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, απομόνωσαν ανθρώπινη SP-A πρωτεΐνη (surfactant protein A), που βρίσκεται σε μεγάλες ποσότητες στην εσωτερική επιφάνεια του πνεύμονα και παίζει σημαντικό ρόλο στη φυσική ανοσία, πρόσθεσαν σε αυτή φυτικές πολυφαινόλες που βρίσκονται στα σταφύλια αλλά και σε άλλες τροφές και διαπίστωσαν ότι οι ισχυρές αυτές αντιοξειδωτικές ουσίες προστατεύουν τη συγκεκριμένη πρωτεΐνη από την οξείδωση που της προκαλεί το «κακό» όζον.
Επίσης, η μελέτη έδειξε ότι όταν οι πολυφαινόλες αυτές συνεργούν μαζί με άλλες αντιοξειδωτικές ουσίες, η δράση τους είναι πιο αποτελεσματική. Συνεπώς, καταναλώνοντας σταφύλια μαζί με άλλες τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά (λαχανικά, όσπρια, κρασί, τσάι), έχουμε μεγαλύτερη προστασία.

red_grapesΗ περίφημη ρεσβερατρόλη

Τα σταφύλια περιέχουν ένα πολύτιμο φυτικό συστατικό, τη ρεσβερατρόλη. Η ρεσβερατρόλη βρίσκεται κυρίως στη φλούδα των σταφυλιών, και σε μικρότερες ποσότητες στα μούρα, στο πεύκο, στα ρόδια, στα φιστίκια και τα φασόλια. Πρόκειται για ένα φυσικό αντιβιοτικό που παράγουν τα φυτά για την άμυνά τους.  Η ρεσβερατρόλη έχει αντικαρκινική δράση. Μέσω εργαστηριακών μελετών φαίνεται ότι μπορεί να καταστείλει τη σύνθεση ελευθέρων ριζών, να μειώσει τους δείκτες της φλεγμονής ακόμη και τον κίνδυνο εμφάνισης μεταλλάξεων. Η ουσία προστατεύει από τον καρκίνο του δέρματος που προκαλείται από υπεριώδη ακτινοβολία και ιδιαίτερα από τις ακτίνες UVB. Κατά τη διάρκεια της σύνθλιψης των σταφυλιών ορισμένη ποσότητα από τη ρεσβερατρόλη διαλύεται μέσα στο μούστο κι έτσι μεταφέρονται οι ιδιότητές της και στο κρασί.

Τα σταφύλια είναι πλούσια σε νερό, περιέχουν γλυκόζη, φρουκτόζη, μεταλλικά στοιχεία, ασβέστιο, κάλιο, σίδηρο, φώσφορο, νάτριο, πηκτίνη, οργανικά οξέα, βιταμίνες, φλαβονοειδή, πολυφαινόλες και ανθοκυάνες. Είναι επίσης σημαντικό να γνωρίζουμε ότι ένα μέρος του φωσφόρου που περιέχεται στα σταφύλια είναι με τη μορφή λεκιθίνης, η οποία είναι απαραίτητη για τον εγκέφαλο.

Παχαίνουν τα σταφύλια;

Το σταφύλι, ένα από τα πιο αγαπημένα φρούτα του καλοκαιριού, συχνά αποφεύγεται από πολλούς, οι οποίοι θεωρούν ότι έχει πολλές θερμίδες. Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική. Αν είστε λοιπόν από ‘κείνους που πιστεύουν ότι τα σταφύλια παχαίνουν, κάνετε λάθος.  Οι 15 ρώγες σταφύλι (που αντιστοιχούν στη μία μερίδα φρούτου) αποδίδουν περίπου 50 θερμίδες, όσες δηλαδή περίπου μας δίνει κι ένα μέτριο πορτοκάλι.

Αποτοξίνωση  + απόλαυση!  

Το σταφύλι κυρίως λόγω του καλίου που περιέχει σε μεγάλες ποσότητες αυξάνει τη διούρηση και καταπολεμά την κατακράτηση των υγρών. Θεωρείται η κυριότερη τροφή αποτοξίνωσης. Τα έλαια που παράγονται από τα κουκούτσια των σταφυλιών είναι πλούσια σε λιπαρά οξέα τα οποία μειώνουν τη χοληστερόλη. Η κατανάλωση σταφυλιού βοηθάει σε καταστάσεις ύπαρξης δυσπεψίας, δυσκοιλιότητας και αιμορροΐδων.

Καλό και χωρίς ορμόνες

Για να θεωρηθεί ένα σταφύλι «καλό», θα πρέπει να έχει τα χαρακτηριστικά της ποικιλίας του. Για παράδειγμα, το σταφύλι σουλτανίνα έχει ρώγα περίπου ένα εκατοστό. Σε περίπτωση που βρεθεί σταφύλι της συγκεκριμένης ποικιλίας να έχει 5 εκατοστά ρώγα, σημαίνει ότι έχουν χρησιμοποιηθεί ορμόνες ή φάρμακα κατά το στάδιο της ωρίμανσης.

woman eating grapeΝα αρχίσω σταφυλοθεραπεία;

Η “σταφυλοθεραπεία” ή αλλιώς “αμπελοθεραπεία” είναι μια μονοφαγική δίαιτα με σταφύλια, η οποία βοηθάει στην αποτοξίνωση, στην τόνωση και στην αναζωογόνηση του οργανισμού. Αποτελεί μια από τις διασημότερες θεραπείες από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα και ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένη στους Έλληνες, τους Ρωμαίους και τους Άραβες. Ο σκοπός της σταφυλοθεραπείας είναι να αποτοξινώσει το ήπαρ, το έντερο, τα νεφρά, να θεραπεύσει γαστρεντερικά προβλήματα, τη δυσκοιλιότητα, τις ρευματικές παθήσεις, την ουρική αρθρίτιδα και την υπέρταση. Επίσης, βοηθάει στην απώλεια κιλών και στην καταπολέμηση των ελεύθερων ριζών χαρίζοντάς σας ένα λαμπερό δέρμα. Από τους σπόρους των σταφυλιών προέρχεται το λινελαϊκο οξύ το οποίο είναι ιδανικό για την καρδιαγγειακή νόσο.

Στη σταφυλοθεραπεία μπορείτε να καταναλώσετε διάφορες ποικιλίες σταφυλιών και μέχρι 2 κιλά την ημέρα και μπορεί να διαρκέσει από 3 ημέρες μέχρι 2 βδομάδες. Εναλλακτική λύση στη μονοφαγική δίαιτα με σταφύλι είναι να καταναλώνετε μέχρι 1,5 κιλό την ημέρα σταφύλι μαζί με άλλα τρόφιμα σε εξαιρετικά μειωμένες ποσότητες. Σ’αυτή την περίπτωση η δίαιτα μπορεί να εφαρμοστεί για ένα μήνα.

Η σταφυλοθεραπεία δεν συνιστάται:

  • Σε άτομα με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη, λαμβάνοντας υπόψη το υψηλό ποσοστό της γλυκόζης που περιέχουν τα σταφύλια.
  • Σε άτομα με ερεθισμένο παχύ έντερο.
  • Οι διαβητικοί μπορούν να τρώνε σταφύλι, αλλά ακολουθώντας πάντα τις υποδείξεις του γιατρού.

Πώς θα ωφεληθείτε περισσότερο;  

Για να ωφεληθείτε στο έπακρο από τις θρεπτικές ουσίες των σταφυλιών, καλό είναι να τα καταναλώνετε όσο πιο φρέσκα γίνεται. Γι’ αυτό, όταν επιλέγετε σταφύλια…

  • Προσέχετε το κοτσάνι τους να είναι πράσινο και σκληρό.
  • Μην επιλέγετε τα πολύ ώριμα, γιατί οι πολυφαινόλες του σταφυλιού βρίσκονται σε μεγαλύτερες ποσότητες όταν το σταφύλι δεν είναι υπερώριμο. Για να δείτε πόσο ώριμο είναι, σηκώστε ένα τσαμπί και τινάξτε το ελαφρά. Oι ρώγες πρέπει να παραμένουν πάνω του. Aντίθετα, αν πέφτουν, σημαίνει ότι είναι μαραμένες και το σταφύλι δεν είναι φρέσκο ή είναι υπερβολικά ώριμο.
  • Από τη στιγμή που το σταφύλι θα κοπεί από το αμπέλι ενεργοποιούνται σ’ αυτό κάποιοι μύκητες, οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για την αλκοολική ζύμωση. Προς αποφυγή του γεγονότος αυτού, τα σταφύλια πρέπει να συντηρούνται σε χαμηλές θερμοκρασίες, δηλαδή 10-12oC (ψυγείο).
  • Φροντίστε να κόβετε και να τρώτε μικρά τσαμπιά σταφύλι, γιατί όταν τσιμπολογήσετε ένα μεγάλο τσαμπί και στη συνέχεια το ξαναβάλετε στο ψυγείο, θα χαλάσουν πολύ γρήγορα οι ρώγες που έχουν απομείνει.

Πηγή: NaturaΝrg #31