natura-nrg-kamut-khorasan Kamut. Ένας αρχαίος σπόρος στη σύγχρονη ζωή μας

Kamut. Ένας αρχαίος σπόρος στη σύγχρονη ζωή μας

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Διατροφή, Μαθήματα διατροφής.

Γνωρίζετε ποιο δημητριακό διαθέτει τη μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, αμινοξέα, βιταμίνες και πολλά μέταλλα, κυρίως σελήνιο, ψευδάργυρο, κάλιο, σίδηρο, φώσφορο και μαγνήσιο σε σύγκριση με όλα τα σύγχρονα σιτηρά; Αν δεν έχετε την απάντηση, τότε καιρός είναι να ανακαλύψετε το Kamut. Ένας αρχαίος σπόρος στη σύγχρονη ζωή μας.

Το κορασάν είναι ένα αρχαίο είδος σιταριού, η προέλευση του οποίου παραμένει άγνωστη. Κορασάν (Khorasan) ονομάζεται μια ιστορική περιοχή βορειοανατολικά του Ιράν, αλλά κυκλοφορούν διάφορες ιστορίες γύρω από την καταγωγή του. Άλλοι λένε ότι ο κόκκος του βρέθηκε στην αρχαία Αίγυπτο στους τάφους των Φαραώ, άλλοι ισχυρίζονται ότι ήταν το σιτηρό που χρησιμοποιούσε ο Νώε στην κιβωτό του (από εκεί προέρχεται και το ψευδώνυμο «σιτάρι του προφήτη» που του έχει δοθεί). Στην Τουρκία πάντως είναι γνωστό ως «δόντι της καμήλας», πιθανόν λόγω του σχήματός του.

Η πιο γνωστή ποικιλία αυτού του σιτηρού είναι το λεγόμενο Καμούτ. Είναι διπλάσιο σε μέγεθος από το κοινό σιτάρι και έχει πλούσια γεύση που μοιάζει με του καρυδιού. Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι το κορασάν περιέχει γλουτένη. Αν και σε διαφορετική μορφή απόαυτή που βρίσκεται στο σύγχρονο σιτάρι, εξακολουθεί να υπάρχει και ως εκ τούτου ο σπόρος του δεν είναι κατάλληλος για άτομα με κοιλιοκάκη. Είναι όμως πιο εύπεπτο και κατάλληλο για άτομα με προβλήματα δυσπεψίας.

Οι κόκκοι του μπορούν να αλεστούν και να γίνουν αλεύρι. Το συναντάμε σε τρόφιμα, όπως το ψωμί, τα δημητριακά πρωινού, τα ζυμαρικά, την μπύρα, τα μπισκότα, τα κράκερς, ακόμη και σε καφέ … Οι σπόροι του μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να φτιάξετε θρεπτικές πολυσαλάτες αλλά και να το συνδυάσετε με όσπρια (ιδανικό με ρεβίθια), μανιτάρια κ.ά.

Διατροφική αξία

  • Όσον αφορά στη διατροφική του αξία, είναι ένα δημητριακό πλούσιο σε σύνθετους υδατάνθρακες, ενέργεια και πρωτεΐνες, έχει πολλές φυτικές ίνες και είναι φτωχό σε λίπος.
  • Από μικροθρεπτικά συστατικά, αποτελεί καλή πηγή θειαμίνης, (Βιτ. Β1, σημαντικός ο ρόλος της στη μετατροπή της γλυκόζης στο αίμα σε ενέργεια,βοηθά επίσης στην πέψη των πρωτεϊνών και των λιπών), καθώς και μετάλλων, όπως μαγνησίου, ψευδαργύρου, σιδήρου, φωσφόρου και σεληνίου.
  • Επιπλέον, το καμούτ έχει ένα υψηλό επίπεδο λουτείνης και λοιπών καροτενοειδών, οικογένεια ισχυρών αντιοξειδωτικών που πιθανόν είναι υπεύθυνη για το χρυσό χρώμα του καρπού και το αλεύρου.

Το 2013, έρευνα που δημοσιεύτηκε στο European Journal of Clinical Nutrition, έδειξε ότι η αντικατάσταση των σιτηρών της συνήθους διατροφής από προϊόντα με καμούτ μπορεί να βοηθήσει:

  • στη μείωση του κινδύνου από καρδιαγγειακά νοσήματα και διαβήτη, καθώς στους συμμετέχοντες που το κατανάλωσαν, υπήρξε σημαντική μείωση της ολικής και LDL (κακής) χοληστερόλης, καθώς και της γλυκόζης του αίματος.
  • στη μείωση των δεικτών φλεγμονής και οξειδωτικού στρες
  • στην αύξηση του καλίου και του μαγνησίου στο αίμα.

Εξαιτίας των εξαιρετικών θρεπτικών του χαρακτηριστικών το καμούτ ενδείκνυται ιδιαίτερα για αθλητές (14,7% πρωτεΐνη) και για άτομα με ενεργό τρόπο ζωής και φυσικά είναι ιδανικό για όποιον ψάχνει την υψηλή διατροφική ποιότητα.

Οδηγίες Χρήσης

Για να προετοιμάσετε το καμούτ χρειάζεται να το ξεπλύνετε καλά και να το βράσετε σε περίπου 2,5 φορές τον όγκο του σε νερό για να μαλακώσει. Eναλλακτικά, μπορείτε να το μουλιάσετε αποβραδίς (για 8 ώρες) και στη συνέχεια να το βράσετε για 45-60 λεπτά. Στο τέλος, το σουρώνετε, το αφήνετε να κρυώσει και το προετοιμάζετε είτε για σαλάτα είτε ως συνοδευτικό στη θέση του ρυζιού ή του ζυμαρικού. Είναι πολύ καλή επιλογή και για χορτοφάγους, καθώς είναι και πλούσιο σε σίδηρο και πρωτεΐνη.

της Μαρίας Γκέκα

Πηγή Natura nrg #75

natura-nrg-kamut-salad Σαλάτα με καμούτΣαλάτα με καμούτ

 

Leave a Reply