hemp_seeds

Κάνναβη… η παρεξηγημένη!

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Διατροφή, Μαθήματα διατροφής, τροφή του μήνα.

Της Αφροδίτης Ραυτοπούλου

Καμία άλλη φυτική πηγή δεν περιέχει σε τόσο τέλεια αναλογία τα βασικά συστατικά για τη θρέψη και τη διατήρηση της υγείας του οργανισμού. Όμως, στο μυαλό των περισσότερων η κάνναβη είναι παρεξηγημένη, αφού η χρήση της θεωρείται ανάρμοστη, τουλάχιστον σε όσους δεν διαμένουν στο Άμστερνταμ! Στην πραγματικότητα, πέρα από τα «απαγορευμένα» φύλλα της, η χρήση των σπόρων και του λαδιού της κάνναβης είναι σχεδόν… επιβλητική, ειδικά για όλους όσοι ακολουθούν χορτοφαγική διατροφή, γυμνάζονται εντατικά, υποφέρουν από κοιλιοκάκη, και αναζητούν μία φυσική ασπίδα για την υγεία τους!

Η κάνναβη αποτελεί ένα πολύτιμο συμπύκνωμα αμινοξέων, βιταμινών, μεταλλικών αλάτων και πολυακόρεστων λιπαρών οξέων, που την καθιστούν ένα απαραίτητο συμπλήρωμα κυρίως για όσους δεν καταναλώνουν ζωικά προϊόντα ή αθλούνται περισσότερες από 3-4 φορές τη βδομάδα, αλλά και για την πρόληψη και την αντιμετώπιση αμέτρητων παθήσεων, από την κυτταρίτιδα και την οστεοπόρωση μέχρι διαταραχές του καρδιαγγειακού και του νευρομυϊκού συστήματος.

hemp seedsΟι σπόροι της

Περιέχουν πρωτεΐνες υψηλής ποιότητας (εδεστίνη και αλμπουμίνη) που είναι ιδιαίτερα εύπεπτες και απορροφήσιμες από τον οργανισμό, αλλά και βασικά αμινοξέα (λευκίνη, ισολευκίνη, φαινυλαλανίνη, λυσίνη, μεθειονίνη, θρεονίνη, τρυπτοφάνη και βαλίνη) που καθιστούν την κάνναβη ένα πλήρες τρόφιμο από πρωτεϊνικής πλευράς.

Ακόμα, είναι πλούσιοι σε βιταμίνες (Α, Β, D, Ε και C), μεταλλικά άλατα (ασβέστιο, μαγνήσιο και κάλιο), λεκιθίνη (ή αλλιώς «τροφή για τον εγκέφαλο»), αλλά και φυτικές ίνες που είναι πολύτιμες για τη σωστή λειτουργία του εντέρου. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι περιέχουν τρία πολυακόρεστα λιπαρά οξέα (λινολεϊκό, λινολενικό και αλφαλινολενικό), καθώς και λιπαρά οξέα Ωμέγα 3 και 6, που βελτιώνουν τον τόνο των τοιχωμάτων των αιμοφόρων αγγείων, κρατάνε υπό έλεγχο τη χοληστερόλη, έχουν αντιγηραντική δράση και συμβάλλουν στην καλύτερη κυκλοφορία της λέμφου και του αίματος, αλλά και στην αποτοξίνωση του ήπατος.

Πώς να τους χρησιμοποιήσετε

Μπορείτε να καταναλώνετε μία-δύο κουταλιές κανναβόσπορους την ημέρα ως σνακ, ή να τους προσθέτετε στο πρωινό μούσλι σας. Οι σπόροι της κάνναβης μπορούν όμως να συνοδεύσουν και ένα κύριο γεύμα, ως πρωτεϊνούχο συμπλήρωμα, ειδικά αν το γεύμα βασίζεται σε λαχανικά και φρούτα. Μπορείτε ακόμα να τους προσθέσετε σε κάποιο μαγειρευτό φαγητό αν θέλετε να το ενισχύσετε με ευγενείς πρωτεΐνες, ή να τους πολτοποιήσετε μόνους ή σε συνδυασμό με άλλους σπόρους, έτσι ώστε να αποκτήσετε ένα κρεμώδες μίγμα, το οποίο θα αλείφετε στο ψωμί σας ή θα χρησιμοποιείτε ως καρύκευμα.

hemp_oilΤο λάδι της

Το λάδι που αποστάζεται από τους κανναβόσπορους είναι ένα λάδι μη-ραφιναρισμένο που ενδείκνυται για μικρούς και μεγάλους. Η συνιστώμενη ποσότητα για τους ενήλικες είναι 1-3 κουταλιές της σούπας ημερησίως, ενώ για τα παιδιά αρκεί ένα κουταλάκι του γλυκού μέρα παρά μέρα.

Πρόκειται για ένα λειτουργικό τρόφιμο, εμπλουτισμένο εκ φύσεως με μόρια που έχουν ευεργετικές και προστατευτικές ιδιότητες για τον οργανισμό. Περιέχει κατά 80% πολυακόρεστα λιπαρά οξέα Ωμέγα 3 και 6, τα οποία ο οργανισμός δεν συνθέτει και θα πρέπει να λαμβάνει μέσω της διατροφής, κατά 10% μονοακόρεστα λιπαρά οξέα Ωμέγα 9, που είναι σημαντικά για την πρόληψη των καρδιοπαθειών, καθώς ρίχνουν τα επίπεδα της «κακής» χοληστερόλης LDL, χωρίς να επηρεάζουν τα επίπεδα της «καλής» HDL, και μόλις κατά 10% κορεσμένα λιπαρά οξέα.

Επιπλέον, το κανναβέλαιο περιέχει σε μεγάλη ποσότητα γάμα-λινολεϊκό οξύ, μία ουσία με αντιφλεγμονώδη δράση κατά της ατοπικής δερματίτιδας, της αρθρίτιδας, του προεμμηνορροϊκού συνδρόμου και των αυτοάνοσων νοσημάτων, αλλά και μία ουσία που θα πρέπει να συμπληρώνει τη διατροφή όσων ακολουθούν αυστηρή χορτοφαγική δίαιτα ή γυμνάζονται εντατικά.

Το κανναβέλαιο είναι ακόμα πλούσιο σε ασβέστιο, μαγνήσιο και κάλιο, που αποδεικνύονται πολύτιμα για την ενδυνάμωση των οστών την περίοδο της ανάπτυξης αλλά και για την αντιμετώπιση της οστεοπόρωσης.

Πώς να το χρησιμοποιήσετε

Το λάδι θα πρέπει να καταναλώνεται ωμό, είτε ως καρύκευμα σε σαλάτες, είτε για την παρασκευή κάποιας σάλτσας. Δεν θα πρέπει να θερμαίνεται σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες και επομένως δεν θα πρέπει να τηγανίζεται. Συστήνεται να φυλάσσεται σε μπουκάλια από σκουρόχρωμο γυαλί (το φως και το οξυγόνο είναι εχθροί των ακόρεστων λιπαρών οξέων του), να συντηρείται στο ψυγείο και να καταναλώνεται σύντομα.

Κυκλοφορεί και σε αλεύρι

Με ειδική επεξεργασία κοσκινίσματος, οι κανναβόσποροι μπορούν να μετατραπούν σε ένα απαλό, πολύ θρεπτικό και πρωτεϊνούχο αλεύρι, που δεν φέρει αντενδείξεις και είναι κατάλληλο ακόμα και για όσους υποφέρουν από κοιλιοκάκη, καθώς δεν περιέχει γλουτένη. Μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε για να φτιάξετε ψωμί, αναμειγνύοντάς το με άλλα αλεύρια (από καμούτ, σιτάρι, ρύζι, κ.ά.) σε αναλογία 7-15% για μία πιο πλήρη και εύπεπτη ζύμη.

Πηγή: NaturaNrg #57

Sas-endiaferei_arrow

Οι σπόροι της υγείας

Έλαια πλούσια σε Ω3 Ω6 λιπαρά οξέα

Βαοbab: το «φρούτο της ζωής» ήρθε από την Αφρική

Μίσο, μια μακροβιοτική σούπερ-τροφή