flip flops, towel, sand, summer

Κάντε ήλιο-ΘΕΡΑΠΕΙΑ χωρίς φόβο και πάθος

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Body and mind, Ευεξία.

της Στέλλας Μπανούση

Όπως λέει και η γνωστή ρήση, ακόμα και τα ωραιότερα πράγματα στη ζωή, αν γίνουν με υπερβολή και κατάχρηση, μάς κάνουν κακό.

Αν και ο ήλιος είναι η σημαντικότερη φυσική πηγή ζωής και ενέργειας, η ηλιακή ακτινοβολία μπορεί να γίνει απολύτως εχθρική όταν εκτιθέμεθα σ’ αυτήν αλόγιστα. Το μαύρισμα του Σαββατοκύριακου υπάρχει κίνδυνος να το «πληρώσετε» με ρυτίδες, πανάδες κι ακόμα χειρότερα με εγκαύματα και μελανώματα. Είναι στο χέρι σας να κερδίσετε τα δώρα του ήλιου, χωρίς να κινδυνέψετε.

Ποιες είναι οι γνωστές (άγνωστες) υπεριώδεις ακτίνες;

Οι υπεριώδεις ακτίνες μπορούν να αποδειχτούν θαυματουργές, αρκεί να επωφελούμαστε με μέτρο. Για να το κατανοήσουμε, πρέπει να γνωρίζουμε πώς δρουν οι υπεριώδεις ακτίνες, την καλή και τη σκοτεινή πλευρά τους. Διακρίνονται σε UVA και UVB.

Οι UVA:

  • Είναι υπεύθυνες για την  πρόωρη γήρανση του δέρματος.
  • Συντελούν στην εμφάνιση σκούρων κηλίδων.
  • Επιτίθενται στο κολλαγόνο και στην ελαστίνη των κυττάρων.
  • Διαπερνούν τα σύννεφα, ακόμα και τα τζάμια.
  • Η έντασή τους παραμένει περισσότερο ομοιογενής σε όλη τη διάρκεια του έτους.

Οι UVB:

  • Προκαλούν το ερύθημα (κοκκίνισμα) και το μαύρισμα.
  • Ευθύνονται για τα εγκαύματα.
  • Φιλτράρονται εν μέρει από τα σύννεφα.
  • Η δύναμή τους ποικίλλει ανάλογα με την ένταση του ήλιου.
  • Ενεργοποιούν την παραγωγή της μελανίνης.
  • Ευθύνονται για την εμφάνιση καρκίνων του δέρματος.

woman, suntherapy, summer, seaΤα καλά νέα

Σύμφωνα με σημαντικές έρευνες που έχουν δημοσιευτεί σε ιατρικά περιοδικά, οι υπεριώδεις ακτίνες σε σωστή ποσότητα μειώνουν το επίπεδο της χοληστερίνης στο αίμα, διώχνουν την κατάθλιψη, ευνοούν τον αδιατάραχτο ύπνο, καταπολεμούν την οστεοπόρωση και βελτιώνουν ακόμα και τη σεξουαλική ζωή. Γνωρίστε λοιπόν αναλυτικότερα τις θαυματουργές ιδιότητες του ηλίου:

Ευνοεί την παραγωγή βιταμίνης D

Η βιταμίνη D βοηθά στην απορρόφηση του ασβεστίου και συνεπώς στην προστασία των οστών από μυοσκελετικά προβλήματα. Αυτό σημαίνει πρόληψη κατά της οστεοπόρωσης για τους ενήλικες, γερά οστά και δόντια για τα παιδιά. Επιπλέον, συντελεί στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και στην ενδυνάμωση του μυϊκού, ενώ η έλλειψή της αυξάνει τον κίνδυνο κατάθλιψης, ιδιαίτερα σε ηλικιωμένα άτομα. Αρκεί ένα μισάωρο στον ήλιο, για να παράγει ο οργανισμός την ποσότητα που έχει ανάγκη.

*Όσοι έχουν υψηλά επίπεδα της βιταμίνης D έχουν λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν σκλήρυνση κατά πλάκας, σύμφωνα με αυστραλιανή μελέτη.

Βοηθάει στον καλύτερο ύπνο

Το βιολογικό ρολόι του οργανισμού που καθορίζει τον ύπνο ρυθμίζεται από την παραγωγή της ορμόνης μελατονίνης από τον εγκέφαλο. Για να αντιληφθείτε πώς το φως μπορεί να επηρεάσει τον ύπνο σας, θα πρέπει να προσέξετε το εξής: το ηλιακό φάσμα αλλάζει κατά τη διάρκεια της μέρας. Το πρωί τείνει προς το μπλε και το υπεριώδες, ενώ το βράδυ τείνει προς το κόκκινο και το υπέρυθρο. Οι υπεριώδεις ακτίνες είναι αυτές που μειώνουν την παραγωγή μελατονίνης, κάνοντάς σας να «ξυπνάτε», ενώ οι υπέρυθρες ευνοούν την απελευθέρωση της συγκεκριμένης ορμόνης εν όψει του βραδινού ύπνου.

Απογειώνει τη σεξουαλική διάθεση

Όπως εξηγούν ειδικοί ερευνητές, το φυσικό φως, εισχωρώντας μέσω των ματιών στον εγκέφαλο, ενεργοποιεί την επίφυση και άρα την απελευθέρωση διάφορων ορμονών μεταξύ των οποίων και η τεστοστερόνη. Αυτή η ορμόνη έχει σπουδαία θετική δράση, καθότι αυξάνει τη σεξουαλική επιθυμία και την ικανότητα αναπαραγωγής τόσο στον άντρα, όσο και στη γυναίκα. Ακόμα, η τεστοστερόνη ενισχύει την ικανότητα συγκέντρωσης και μνήμης, τονώνει τους μύες, μειώνει το λίπος και χαρίζει ενέργεια και ζωντάνια.

Διώχνει την κατάθλιψη

Πόσες φορές σάς έχει τύχει να αισθάνεστε στενοχωρημένοι και κακόκεφοι το φθινόπωρο ή επιστρέφοντας από τις καλοκαιρινές διακοπές; Μπορεί εκ πρώτης όψεως να μοιάζει περίεργο, αλλά συχνά αυτό το φαινόμενο οφείλεται στη μειωμένη έκθεση στο φυσικό φως του ηλίου. Φυσικά αυτό το φαινόμενο πλήττει κυρίως τους λαούς της Βόρειας Ευρώπης και ιδιαίτερα τις γυναίκες (4 φορές περισσότερο σε σχέση με τους άντρες). Παρουσιάζεται με τη μορφή στενοχώριας, μειωμένης ζωντάνιας, αυξημένης ανάγκης για ύπνο, επιθυμίας για τρόφιμα πλούσια σε ζάχαρη.

Ψηλώνει τα μωρά

Η έκθεση στο φυσικό φως στις πιο δροσερές ώρες του καλοκαιριού κάνει καλό τόσο κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, όσο και τους πρώτους μήνες ζωής του νεογνού, σύμφωνα με μία έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό “Nature”. Όσο μεγαλύτερη είναι η έκθεση μιας εγκύου στο φυσικό φως τους τελευταίους μήνες της εγκυμοσύνης, αλλά και η έκθεση του μωρού τους πρώτους 3 μήνες της ζωής του, τόσο ευνοείται η παραγωγή της ορμόνης της ανάπτυξης, με αποτέλεσμα το παιδί να γίνει αρκετά ψηλό, καθώς μεγαλώνει.

Τα «μαύρα φεγγάρια»… του ήλιου

Οι περισσότεροι από εμάς -ιδιαίτερα οι νεότεροι- θεωρούμε υπερβολικές τις συστάσεις των γιατρών σχετικά με την αποφυγή της υπερέκθεσης στον ήλιο. Αυτό μέχρι να παρατηρήσουμε την εμφάνιση φακίδων ή κάποιων μικρών σπίλων, στην καλύτερη περίπτωση, στο δέρμα μας ή κάποιου περίεργου μελανόχρωμου λεκέ.

melanomaΜελάνωμα

Το μελάνωμα είναι η πιο επιθετική μορφή καρκίνου του δέρματος και οφείλεται κατά κύριο λόγο στην ηλιακή ακτινοβολία. Η UVB ακτινοβολία θεωρείται κατά κύριο λόγο υπεύθυνη για την εμφάνιση μελανώματος και η διακοπτόμενη έκθεση στον ήλιο, όπως η ηλιοθεραπεία στις διακοπές είναι πολύ πιο επικίνδυνη από τη συνεχόμενη ή την επαναλαμβανόμενη σε τακτά, μικρά χρονικά διαστήματα, όπως η εργασιακή έκθεση των αγροτών ή των οικοδόμων. Ένας από τους κυριότερους παράγοντες πρόκλησης μελανώματος είναι η αύξηση της τρύπας του όζοντος.

Το μελάνωμα όμως, είναι μία μόνο έκφανση δερματοπάθειας. Σύμφωνα με τους δερματολόγους άλλες αρνητικές επιδράσεις της ακτινοβολίας μπορεί να είναι:

  • Το έγκαυμα (ηλιακό ερύθημα), το οποίο προκαλεί καταρχάς πόνο και κνησμό και πιθανώς μελάνωμα.
  • Βλάβες στα μάτια, όπως κερατίτιδα, καταρράκτη, επιπεφυκίτιδα.
  • Φωτοδερματοπάθειες με τη μορφή εξανθημάτων, κνίδωσης, χρόνιας δερματίτιδας ή και φωτοαλλεργίες.
  • Φωτογήρανση: επιτάχυνση δηλαδή της διαδικασίας γήρανσης

Πόσος ήλιος είναι αρκετός;

Σε γενικές γραμμές, αρκεί μία ώρα ηλιοθεραπείας τη μέρα. Ωστόσο, για να καθορίσετε τον κατάλληλο χρόνο παραμονής σας κάτω από τις υπεριώδεις ακτίνες, θα πρέπει να λάβετε υπόψη τα προσωπικά σας χαρακτηριστικά, όπως για παράδειγμα το χρώμα του δέρματός σας, αλλά και στοιχεία σχετικά με τον τρόπο ζωής και διατροφής. Για παράδειγμα, αν καταναλώνετε λίγα φρούτα και λαχανικά, τότε ίσως στερείστε αντιοξειδωτικών ουσιών, οι οποίες όμως είναι απαραίτητες, καθότι αυξάνουν τις άμυνες του δέρματος και καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες, που ευνοούν τη γήρανσή του.

Και το βασικότερο…

Χρησιμοποιήστε πάντα το αντηλιακό σας με υψηλό δείκτη προστασίας, όχι μόνο στη θάλασσα αλλά και στην πόλη. Θα πρέπει να εφαρμόζεται 20 με 30 λεπτά πριν την έκθεση στον ήλιο, σε κάθε σημείο του δέρματος που εκτίθεται, και να ανανεώνεται κάθε δύο ώρες –ή ακόμα πιο τακτικά αν βουτά κανείς συχνά στη θάλασσα.

Πηγή: NaturaNrg #18