Dehydration

Κόπωση, Έλλειψη ενέργειας, Δυσκοιλιότητα, Παχυσαρκία και Χοληστερίνη… Μήπως είσαι αφυδατωμένος;

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Νέα, Όλα για την υγεία, Υγεία.

του Dr. Δημήτρη Τσουκαλά, MD, Πρόεδρος του European Institute of Nutritional Medicine, E.I.Nu.M

Το νερό είναι απαραίτητο συστατικό για τη ζωή. Είναι το αμέσως απαραίτητο μετά το οξυγόνο. Το σώμα μας αποτελείται κυρίως από νερό. Σε κάποια όργανα, όπως ο εγκέφαλος, φτάνει το 85%. Παρ’ ότι θεωρούμε δεδομένο ότι ο άνθρωπος χρειάζεται νερό για να ζήσει, οι λόγοι για τους οποίους  είναι τόσο σημαντικό για την υγεία μας σπάνια αναφέρονται. Το αποτέλεσμα είναι να μην αναγνωρίζεται  ως σημαντικός  παράγοντας για τη διατήρηση της  υγείας.

Για τον πολύ κόσμο η αφυδάτωση είναι κάτι που αφορά όσους ταξιδεύουν στην έρημο, στην περίπτωση που ξεμείνουν από νερό. Οι περισσότεροι  θεωρούμε ότι πίνουμε αρκετά υγρά καθημερινά. Πράγματι, πίνουμε καφέδες, τσάι, αναψυκτικά ή άλλα ροφήματα. Αυτά τα υγρά, όμως, τις περισσότερες φορές αυξάνουν τις απώλειες, γιατί προκαλούν διούρηση και εφίδρωση. Επιπλέον, η χρήση αλκοόλ και καπνού ενισχύει τις απώλειες.
Ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, σε μια χώρα σαν τη δική μας, που είτε εκτιθέμεθα σε υψηλές θερμοκρασίες είτε βρισκόμαστε σε χώρους με κλιματιστικά, η αφυδάτωση μπορεί να συμβεί πολύ γρήγορα και χωρίς να το καταλάβουμε. Σύμφωνα με μελέτες, δύο στα τρία άτομα είναι μερικώς αφυδατωμένα. Η αφυδάτωση, ακόμη και στο μικρό ποσοστό του 2% του βάρους σώματος, έχει ως αποτέλεσμα τη διαταραχή των φυσιολογικών λειτουργιών και τη μείωση της απόδοσης του οργανισμού. Επηρεάζονται λειτουργίες που έχουν να κάνουν με το μεταβολισμό και την παραγωγή ενέργειας,  μέχρι τη διάθεση και την πνευματική διαύγεια.

AfydatosiΚόπωση, έλλειψη ενέργειας

Πρόκειται για τον πιο σημαντικό λόγο πτώσης του μεταβολισμού μας, της ικανότητας, δηλαδή, του οργανισμού να παράγει ενέργεια και να κάνει καύσεις. Η αφυδάτωση των ιστών προκαλεί τη μείωση της δραστηριότητας των ενζύμων (τα ένζυμα αυξάνουν την ταχύτητα με την οποία γίνονται οι χημικές αντιδράσεις στο σώμα) και των μηχανισμών παραγωγής ενέργειας που μπορεί να φτάσει και το 40% μέσα σε μια ώρα. Η επίδραση στην ψυχική μας κατάσταση εμφανίζεται με σημαντική έλλειψη ενδιαφέροντος στις καθημερινές δραστηριότητες.

Δυσκοιλιότητα

Το σώμα προσπαθεί να κατανέμει  το νερό που έχει στη διάθεσή του κατά προτεραιότητα. Στη χρόνια αφυδάτωση, το έντερο απορροφά όσο το δυνατόν περισσότερα υγρά, με αποτέλεσμα τα κόπρανα να είναι σκληρά και συμπυκνωμένα. Αυτό δυσχεραίνει την εύκολη αποβολή τους και μια φυσική διαδικασία μπορεί να επηρεάσει αρνητικά, σε μεγάλο βαθμό, την καθημερινότητά μας.

Παχυσαρκία

Η αφυδάτωση είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες στην πρόκληση παχυσαρκίας. Όσοι είναι υπέρβαροι τρώνε παραπάνω από όσο μπορεί να χρησιμοποιήσει και να αποβάλει το σώμα τους. Γιατί, όμως, έχουμε την τάση να τρώμε παραπάνω από όσο έχουμε ανάγκη; Αν και είναι πολλοί οι λόγοι, ένας  από αυτούς –η δίψα– σπάνια αναφέρεται. Υπάρχουν δύο τρόποι για να ικανοποιήσουμε το αίσθημα της δίψας:

α) μπορούμε να πιούμε πολλά υγρά, ή
β) να καταναλώσουμε τροφές πλούσιες σε νερό.

Αν επιλέξουμε τη δεύτερη λύση, μπορεί το σώμα να λαμβάνει τα υγρά που χρειάζεται, λαμβάνει όμως και θερμίδες που δεν έχει ανάγκη και που οδηγούν στην αύξηση του βάρους. Πολύ πιο συχνά από όσο νομίζουμε, τρώμε όταν διψάμε αντί να πιούμε νερό.

Χοληστερίνη

Η χοληστερίνη είναι ένα από τα πιο χρήσιμα συστατικά για το σώμα μας. Όταν, όμως, κυκλοφορεί σε μεγάλες ποσότητες στο αίμα,  μπορεί να είναι δείκτης (όχι η αιτία) αυξημένου καρδιαγγειακού κινδύνου. Το ένα τρίτο της χοληστερίνης το προσλαμβάνουμε από την τροφή μας και τα υπόλοιπα δύο τρίτα παράγονται στο σώμα. Η υπερχοληστερολαιμία μπορεί να οφείλεται είτε σε εξωτερικά αίτια (διατροφή) είτε σε εσωτερικά (υπερπαραγωγή).  Μία από τις λειτουργίες που επιτελεί η χοληστερίνη είναι να παίρνει μέρος στην κατασκευή των κυτταρικών μεμβρανών. Η αφυδάτωση προκαλεί την αποστράγγιση υγρών από το εσωτερικό των κυττάρων. Το σώμα προσπαθεί να σταματήσει αυτή την απώλεια αυξάνοντας την παραγωγή χοληστερίνης. Η αυξημένη χοληστερίνη, σε αυτή τη περίπτωση, δείχνει ότι τα κύτταρά μας λειτουργούν σε μη ιδανικές συνθήκες. Η ενυδάτωση μπορεί να μειώσει τα επίπεδα χοληστερίνης στο αίμα  χωρίς αλλαγή στη διατροφή.

Καρκίνος

Η αφυδάτωση αυξάνει την οξείδωση (την ταχύτητα που τα κύτταρα συσσωρεύουν βλάβες), την οξέωση (την αύξηση οξέων στον οργανισμό), μειώνει τα επίπεδα του διαθέσιμου οξυγόνου, μειώνει την ικανότητα αποτοξίνωσης του οργανισμού τόσο από τις χημικές τοξίνες όσο και από την ακτινοβολία, επηρεάζει αρνητικά τη λειτουργία του εντέρου και την εντερική χλωρίδα και είναι αιτία πρόκλησης βλάβης στο DNA.
5 μόνο ποτήρια νερό την ημέρα μειώνουν την πιθανότητα εκδήλωσης καρκίνου του παχέος  εντέρου κατά 45% και του καρκίνου της ουροδόχου κύστης κατά 50%.

Πρόωρη γήρανση

Στη διαδικασία της γήρανσης εμπλέκεται η σταδιακή μείωση των εξωκυττάριων και ενδοκυττάριων υγρών στο σώμα μας. Ενώ το σώμα ενός νεογέννητου παιδιού αποτελείται κατά 85% από νερό, αυτό το ποσοστό σταδιακά μειώνεται σε επίπεδα κάτω του 70% σε έναν ενήλικα και συνεχίζει να μειώνεται περαιτέρω, καθώς μεγαλώνουμε. Αυτή η απώλεια νερού συμβάλλει στη μείωση του όγκου των ιστών και είναι χαρακτηριστική του γήρατος. Η απώλεια νερού, σε επίπεδο ιστών, ενισχύεται και επιταχύνεται σε συνθήκες αφυδάτωσης. Η χρόνια αφυδάτωση μας κάνει να γερνάμε πιο γρήγορα από το φυσιολογικό.

Υπόταση ή Υπέρταση

O όγκος του αίματος δεν είναι επαρκής για να «γεμίσει» τις αρτηρίες και τις φλέβες. Αυτό δυσκολεύει το σώμα να ρυθμίζει τη σωστή πίεση. Το αποτέλεσμα είναι είτε να έχουμε αυξημένη είτε χαμηλή αρτηριακή πίεση.

Άλλες παθήσεις που οφείλονται σε χρόνια αφυδάτωση

  • Ουρολοιμώξεις: στοιχεία δείχνουν ότι όσοι είναι αφυδατωμένοι έχουν πιο συμπυκνωμένα ούρα, με αποτέλεσμα οι τοξίνες που περιέχονται σε αυτά να προκαλούν βλάβη στο επιθήλιο των οργάνων του ουροποιητικού και να αυξάνεται η πιθανότητα ανάπτυξης μικροβίων.
  • Υγεία των δοντιών: η αφυδάτωση μειώνει την παραγωγή σάλιου και την προστασία που αυτό παρέχει στα δόντια. Θα πρέπει, επομένως, να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί όσοι αθλούνται και ιδρώνουν έντονα.
  • Καρδιαγγειακά νοσήματα: μελέτες δείχνουν ότι η αφυδάτωση αυξάνει τον κίνδυνο για έμφραγμα και εγκεφαλικά επεισόδια.
  • Δυσπεπτικά ενοχλήματα: οι εκκρίσεις των πεπτικών χυμών του στομάχου και του εντέρου μειώνονται.

water-in-human-bodyΓιατί είμαστε Αφυδατωμένοι

Η χρόνια αφυδάτωση επηρεάζει τον καθένα που είτε δεν προσλαμβάνει αρκετά υγρά είτε το σώμα του δεν μπορεί να τα συγκρατήσει.
Το μεγαλύτερο ποσοστό του νερού βρίσκεται ενδοκυττάρια, δηλαδή μέσα στα κύτταρα. Για να συγκρατήσει αυτό το νερό μέσα στα κύτταρα το σώμα μας, θα πρέπει να πληρούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις:

  1. Να υπάρχουν επαρκή μεταλλικά στοιχεία και άλατα.
  2. Να μπορεί το κύτταρο να παράγει αρκετή ενέργεια ώστε να τροφοδοτεί τις κυτταρικές αντλίες που ρυθμίζουν την ενδοκυττάρια ποσότητα νερού.
  3. Να υπάρχει επάρκεια σε αμινοξέα και πρωτεΐνες, ώστε να είναι το σώμα  σε θέση να δομήσει τους μηχανισμούς που διατηρούν την ενυδάτωση επαρκή.
  4. Να έχει στη διάθεσή του όλα τα μικροθρεπτικά συστατικά (βιταμίνες, ένζυμα, λιπαρά οξέα) που είναι αναγκαία για τη διατήρηση της βιοχημικής ισορροπίας (ομοιοστασία) των κυττάρων.
  • Το να πίνει κανείς νερό ενώ δεν πληρούνται τα παραπάνω, θα μπορούσε να επιδεινώσει την αφυδάτωση αντί να τη βελτιώσει.
  • Η αυξημένη διούρηση αυξάνει τις απώλειες σε απαραίτητα μεταλλικά στοιχεία και μικροθρεπτικά συστατικά και δυσκολεύει τη συγκράτηση υγρών.
  • Η χρήση φυσικού, μη ραφιναρισμένου, θαλασσινού αλατιού που περιέχει πάνω από 80 μεταλλικά και άλλα θρεπτικά συστατικά βοηθάει σημαντικά.
  • Επίσης, οι χυμοί λαχανικών αποτελούν μια καλή πηγή με υψηλή θρεπτική αξία και άμεσα απορροφήσιμα συστατικά.
  • Η κατανάλωση άφθονου, καθαρού και καλής ποιότητας νερού σε συνδυασμό με την κάλυψη των αναγκών του οργανισμού σε μικροθρεπτικά συστατικά είναι ο ακρογωνιαίος λίθος για την απόκτηση  και διατήρηση της υγείας.

Πηγή: NaturaNrg #61