ski,man, mountains

Μαθήματα Χιονοδρομίας

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Fitness, Ευεξία, Νέα.

 της Μαρίας Γκέκα

Μήπως ήρθε η ώρα να… πάρουμε τα βουνά; Σκι ή snowboard, όποιο και να επιλέξετε, σε όποια ηλικία και να είστε, είτε 4 είτε 74 ετών, μπορείτε να επιδοθείτε στο πιο αγαπημένο χειμερινό σπορ που χαρίζει ευεξία. Ποια είναι τα μυστικά του; Τι εξοπλισμό χρειάζεται; Ποια είναι το χιονοδρομικά κέντρα στη χώρα μας και τι παρέχουν;

Το σκι είναι ένα άθλημα που έχει τις ρίζες του  στο μακρινό παρελθόν. Από τα τέλη του 19ου αιώνα αποτέλεσε ένα σπορ διασκέδασης για την ελίτ της κοινωνίας αλλά τώρα απευθύνεται σε όλους. Δεν απαιτεί κάποια ιδιαίτερα προσόντα αλλά τεχνική, σωστό και καλό εξοπλισμό και καλή φυσική κατάσταση.
Το σκι γεννήθηκε στις σκανδιναβικές χώρες για να καλύψει την ανάγκη μετακίνησης των ανθρώπων πάνω στο χιόνι. Αυτό επιτυγχάνονταν με ένα ζευγάρι μακρόστενες ξύλινες σανίδες, οι οποίες δένονταν σε παπούτσια ή  μπότες. Τα αρχαιότερα δείγματα σκι βρέθηκαν στη Σουηδία και τη Φινλανδία και χρονολογούνται 4.000 έως 5.000 χρόνια.  Το 1860, όταν ο Νορβηγός Sondre Nordheim βρήκε τον τρόπο για να σταθεροποιήσει τις μπότες στα σκι, το σκι εξαπλώθηκε ως μέσο τόσο αναψυχής όσο και άθλησης. Σήμερα έχει καθιερωθεί ως ένα ατομικό αλλά και ομαδικό άθλημα, αλλά και ως τρόπος διασκέδασης.

Εξοπλισμός

Στο σκι είναι πολύ σημαντικός ο εξοπλισμός, τόσο για την ευκολία των κινήσεων όσο και για την αντοχή στο κρύο. Μία λειτουργική και ταυτόχρονα ασφαλής ενδυμασία πρέπει να είναι άνετη, αδιάβροχη, να υποβοηθά την αναπνοή, να μονώνει από το ψύχος και να είναι εύχρηστη. Το κόστος της υπολογίζεται από 150€. Αν κάνετε συχνά σκι, είναι προτιμότερο να αγοράσετε δικό σας εξοπλισμό. Αν όμως είστε αρχάριος και δεν ξέρετε πότε και αν θα την ξαναχρησιμοποιήσετε, επιλέξτε την ενοικίαση, αφού σε όλα τα χιονοδρομικά υπάρχει αυτή η δυνατότητα.

Συμβουλές για αρχάριους!

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να μάθει κανείς είναι να έχει ισορροπία πάνω στα πέδιλα και να γλιστρά σιγά σιγά σε μικρή κλίση. Τα πόδια πρέπει να έχουν άνοιγμα ίσο με το άνοιγμα των ώμων. Το βάρος του σώματος πρέπει να πέφτει μπροστά στα γόνατα, τα οποία πρέπει να είναι ελαφρώς λυγισμένα. Το σώμα επίσης να είναι όρθιο και τα χέρια κοντά στο σώμα και σηκωμένα μπροστά. Το δεύτερο πράγμα που είναι σημαντικό να μάθει ο επίδοξος σκιέρ είναι να φρενάρει. Αυτό, σε πρώτη φάση τουλάχιστον, μπορεί να γίνει σχηματίζοντας ένα «Λ» με τις μύτες των πέδιλων. Μετά το φρενάρισμα, σειρά έχει σειρά το τιμόνι, δηλαδή να χαράζει μόνος την πορεία του. Αν δηλαδή θέλει να στρίψει δεξιά, γυρίζει την αριστερή φτέρνα προς τα αριστερά, ενώ αν θέλει να στρίψει αριστερά γυρίζει τη δεξιά φτέρνα δεξιά.

woman-skiΜυστικά χιονοδρομίας

Καλή φυσική κατάσταση. Όσο πιο γυμνασμένοι είστε, τόσο πιο εύκολα θα μάθετε και κυρίως δεν θα τραυματιστείτε.

Σωστή προθέρμανση. Πριν κάνετε την απόπειρα να κατεβείτε την πλαγιά, κάντε ένα μικρό ζέσταμα στους μυς με λίγο στρέτσινγκ. Μην το παρακάνετε όμως γιατί θα έχετε τα αντίθετα αποτελέσματα.

Ευλυγισία. Η ευλυγισία που επιτυγχάνεται με γιόγκα μπορεί να βοηθήσει τους σκιέρ να έχουν καλύτερη αντίληψη του σώματός τους.

Σωστή τεχνική. Τα μαθήματα τεχνικής είναι πολύ σημαντικά, ώστε να αποφύγετε τις πολλές τούμπες αλλά και τους σοβαρούς τραυματισμούς. Μόλις φτάσετε στο χιονοδρομικό, επιλέξτε μια αναγνωρισμένη σχολή και ζητήστε τη βοήθεια ενός δασκάλου  για να σας μάθει τα βασικά βήματα.

Σωστή επιλογή πίστας. Μην υπερεκτιμάτε τις δυνατότητές σας και επιλέξτε πίστα  ανάλογα με το πόσο καλά γνωρίζετε σκι. Θυμηθείτε ότι δεν πρέπει να σταματάτε στη μέση της πίστας, γιατί μπορεί να πέσει κάποιος άλλος πάνω σας και να μην ξεφεύγετε από τα όρια της πίστας.

Διατροφή στο βουνό. Όταν θα είστε στο βουνό και έχετε σκοπό να περάσετε πολλές ώρες στην πίστα, δώστε μεγάλη σημασία στη διατροφή σας. Μην ξεχάσετε  να πάρετε μαζί σας στην πίστα νερό, το οποίο είναι σημαντικό για να μην αφυδατωθείτε. Αν σκοπεύετε να παραμείνετε αρκετές ώρες στην πίστα, πάρτε μαζί σας και κάποιο υγιεινό σνακ, όπως σταφίδες, ξηρούς καρπούς ή σοκολάτα.

Χιονοδρομικά κέντρα

3-5 Πηγάδια. Βρίσκεται στο όρος Βέρμιο, μόλις 17χλμ. από τη Νάουσα. Ήταν το πρώτο με σύστημα τεχνητής χιόνωσης και διαθέτει 9 πίστες. Τηλ.: 23320/44981-5.
Καϊμακτσαλάν. Στην κορυφή του όρους Βόρας με υψόμετρο 2.524 μέτρα και συνολικά 10 πίστες. Τηλ.: 23810/32000.
Βασιλίτσα. Στη καρδιά της Πίνδου, σε απόσταση αναπνοής από τα Ζαγοροχώρια και το Βίκο για σύντομες και πολυήμερες αποδράσεις. Διαθέτει 16 πίστες. Τηλ.: 24620 /28001.
Παρνασσός. Τριάντα χιλιόμετρα από την Αράχοβα, είναι στην πραγματικότητα δύο διαφορετικά κέντρα, η Φτερόλακκα και τα Κελάρια με 18 πίστες. Τηλ.: 22340/22693-5 (Κελλάρια) και 22340/22373 (Φτερόλακα).
Φαλακρό.  Το μεγαλύτερο χιονοδρομικό της Μακεδονίας απέχει 42χλμ. από την πόλη της Δράμας και διαθέτει πάνω από 20 πίστες. Τηλ.: 25220/41811.
Πήλιο. Ένα από τα πρώτα χιονοδρομικά κέντρα της χώρας (άνοιξε το 1967), σε υψόμετρο 1471 μέτρα στο χωριό Αγριόλευκες και με μόλις 3 πίστες. Τηλ.: 24280/73719.
Καλάβρυτα. Σε υψόμετρο που ξεκινά από τα 1700 (Ξερόκαμπος) για να αγγίξει τα 2.340 μέτρα (Νεραϊδόραχη) το χιονοδρομικό διαθέτει 12 πίστες. Τηλ.: 26920/ 24451-2.
Μαίναλο. Το πιο κοντινό χιονοδρομικό κέντρο στην Αθήνα, μόλις 30 χιλιόμετρα από την Τρίπολη, με συνολικά 8 πίστες. Τηλ.: 210/5781880.
Βίγλα (Πισοδέρι). Στη συμβολή των οροσειρών του Βαρνούντα και του Βέρνου, 19 χιλιόμετρα από την πόλη της Φλώρινας, σε υψόμετρο 1600- 1900 μέτρων και 10 πίστες. Τηλ.: 23850/45800– 1.
Σέλι (Χρυσό Ελάφι). Το μοναδικό ιδιωτικό χιονοδρομικό κέντρο στην Ελλάδα, στην περιοχή Βολάδα Σελίου, 1,5 χιλιόμετρο από το ορεινό χωριό Σέλι στις Σέρρες, με 4 πίστες. Τηλ.: 23310/49220.
Καρπενήσι. Βρίσκεται σε υψόμετρο 1800μ, απέχει μόλις 12χλμ. από την πόλη του Καρπενησίου και διαθέτει 10 πίστες. Τηλ.:  22370/21112.
Περτούλι. Σε απόσταση 20χλμ. από την πόλη των Τρικάλων διαθέτει 3 πίστες. Τηλ.: 24340/91385.
Μέτσοβο.  Με τρία χιονοδρομικά τις Πολιτσιές, το Καρακόλι και το Ζυγό. Τηλ.: 26560/42630.
Ελατοχώρι. Απέχει 8 χλμ. από το χωριό του Ελατοχωρίου στην ΒΑ πλευρά των Πιερίων. Το νεότερο χιονοδρομικό της Ελλάδας με 3 πίστες. Τηλ.: 23510/72200.

Πηγή: NaturaNrg #67