Iliotherapeia-NaturaNrg-84

Μαύρισμα χωρίς κινδύνους

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Νέα, Όλα για την υγεία, Υγεία.

Οι περισσότεροι από εμάς περνάμε τις 48 από τις 52 εβδομάδες του χρόνου στο εσωτερικό ενός σπιτιού, ενός γραφείου, κλπ. Έτσι, όταν επιτέλους παίρνουμε την πολυπόθητη άδεια των καλοκαιρινών διακοπών, συνήθως υπερβάλλουμε με ατέλειωτες ώρες ηλιοθεραπείας! Το δέρμα μας, όμως, «σοκάρεται» ανεπανόρθωτα από την απότομη έκθεσή του στον ήλιο, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει άμεσα η υγεία μας.- Μαύρισμα χωρίς κινδύνους –

Της Μαρίας Γκέκα, Επιστημονικός Συνεργάτης: Ζωή μπαγετακου, Ιατρός-Δερματολόγος

Να θυμάστε ότι το δέρμα μας έχει μνήμη όπως ένα αρχείο. Κάθε στιγμή έκθεσής μας στον ήλιο προστίθεται στις προηγούμενες και κάποια στιγμή το δέρμα θα μας δημιουργήσει προβλήματα

Έχετε αναρωτηθεί, πού οφείλεται το σκούρο χρώμα του δέρματός μας που αποκτάμε με τόσο κόπο στις διακοπές; Το μαύρισμα είναι μια από τις φυσιολογικές προστατευτικές αντιδράσεις του οργανισμού και το σκούρο χρώμα του δέρματος οφείλεται στα μελανοκύτταρα που βρίσκονται στο δέρμα και παράγουν μια ουσία τη μελανίνη.

Όταν το δέρμα εκτίθεται στην υπεριώδη ακτινοβολία του ήλιου, παράγεται όλο και περισσότερη μελανίνη. Ταυτόχρονα, θωρακίζεται το στρώμα της κερατίνης στιβάδας του δέρματος, με αποτέλεσμα να απορροφώνται οι θερμικές ακτίνες και να εξασφαλίζεται με αυτό τον τρόπο η αντοχή του δέρματος στη μακροχρόνια έκθεση στην υπεριώδη ηλιακή ακτινοβολία.

Η ποσότητα της χρωστικής μελανίνης όμως δεν είναι ίδια σε όλους τους ανθρώπους. Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που το δέρμα τους μάλλον κοκκινίζει αντί να μαυρίζει και κινδυνεύουν άμεσα να πάθουν εγκαύματα από τις ηλιακές ακτινοβολίες. Όλοι μας, αλλά ιδιαίτερα τα άτομα που συνήθως διακρίνονται για το λευκό χρώμα του δέρματος τους, οφείλουν να αποφεύγουν την πολύωρη έκθεση στον ήλιο και να χρησιμοποιούν πάντα αντηλιακό.

UVA & UVB: η αόρατη απειλή

Ο ήλιος περιλαμβάνει τριών ειδών ακτινοβολίες

  1. τις υπέρυθρες που προκαλούν τη ζέστη
  2. τις ορατές που δεν είναι άλλες από τις ακτίνες του φωτός και
  3. τις υπεριώδεις, οι οποίες δεν είναι αντιληπτές από το ανθρώπινο μάτι.

Από την ηλιακή ακτινοβολία που φτάνει στην γη το 48% είναι το φως, 46% είναι υπέρυθρο και μόνο το 6% είναι υπεριώδες. Οι υπεριώδεις ακτίνες του ήλιου, που προκαλούν το μαύρισμα, αλλά και την καταστροφή των δερματικών στοιβάδων χωρίζονται σε UVA, UVB και UVC. Οι τελευταίες είναι μάλλον ακίνδυνες διότι το μεγαλύτερο μέρος τους απορροφάτεαι προτού φτάσει σε εμάς.

Γνωρίζετε ότι:
  • Η UVA που αποτελεί το 95% της ηλιακής ακτινοβολίας, δεν προκαλεί εγκαύματα όπως η UVB, αλλά προκαλεί πρόωρη γήρανση του δέρματος, επηρεάζει το ανθρώπινο ανοσοποιητικό σύστημα και αποτελεί σημαντικό παράγοντα κινδύνου για τον καρκίνο του δέρματος.
  • Συνήθως, ένα ποσοστό UVB ευθύνεται για την καταστροφή του δέρματος ενώ οι UVA ευθύνονται για τη συρρίκνωση και την απώλεια της ελαστικότητας, που προκαλεί την πρόωρη γήρανσή του.
  • Η ένταση της UVB ακτινοβολίας αυξάνεται πιο κοντά στον ισημερινό, αλλά και όσο ανεβαίνουμε σε μεγαλύτερο υψόμετρο. Η αντανάκλαση της ηλιακής ακτινοβολίας από την επιφάνεια της άμμου και του χιονιού είναι μεγάλη και σχεδόν το 90% της ακτινοβολίας επιστρέφει προς εμάς.

Η σκοτεινή πλευρά του ήλιου

Η αλόγιστη έκθεσή μας στις ακτινοβολίες UVA και UVB είναι επικίνδυνη για την υγεία μας (μελάνωμα, καρκίνος του δέρματος). Γι” αυτό το λόγο, πρέπει πάντα τα αντηλιακά προϊόντα που να προμηθευόμαστε να αναγράφουν ότι περιλαμβάνουν ειδική προστατευτική σύνθεση για τις υπεριώδεις ακτινοβολίες τύπου UVA και UVB.

Ακόμη, η υπερβολική (και χωρίς προστασία έκθεση) στον ήλιο, μπορεί να προκαλέσει θερμοπληξία, σημαντικής σημασίας εγκαύματα, πρόωρη γήρανση του δέρματος, καθώς η υπεριώδης ακτινοβολία συντελεί ώστε οι ινοβλάστες να μη παράγουν καλής ποιότητας κολλαγόνο και ελαστίνη.

Η σωστή επάλειψη του αντιηλιακού προϊόντος είναι εξίσου σημαντική με την επιλογή του ίδιου του προϊόντος. Για παράδειγμα, προκειμένου να επιτευχθεί η προστασία που επισημαίνεται με το «συντελεστή ηλιακής προστασίας», απαιτείται ποσότητα 2mg/cm². Επιπλέον, η ποσότητα αυτή πρέπει να επαλείφεται εκ νέου μετά από 2-3 ώρες.

Δημιουργήστε ασπίδα προστασίας

  1. Εκθέστε το σώμα σας σταδιακά στον ήλιο, χωρίς να υπερβαίνετε το ανώτατο συνιστώμενο χρόνο ηλιοθεραπείας, ανάλογα πάντα και με τον τύπο του δέρματός σας.
  2. Χρησιμοποιήστε πάντοτε αντηλιακό με σωστό δείκτη προστασίας που να καλύπτει τον φωτότυπο του δέρματός σας. Αυτό ισχύει όχι μόνο στη παραλία, αλλά σχεδόν παντού, (όταν οδηγούμε, όταν κάνουμε τα καθημερινά μα ψώνια, κ.λπ.)
  3. Προστατέψτε τα μάτια σας φορώντας γυαλιά, δίνοντας προσοχή στην ποιότητα των φακών, αφού ο βλεννογόνος των ματιών δε διαθέτει προστατευτικό στρώμα κερατίνης στιβάδας, όπως διαθέτει το δέρμα.
  4. Μη σας παίρνει ποτέ ο ύπνος ή χάνετε την αίσθηση του χρόνου ενώ κάνετε ηλιοθεραπεία! Οι ακτίνες του ήλιου μπορούν να διαπεράσουν τα ελαφριά σύννεφα και το νερό, έτσι ακόμα και όταν αισθάνεστε δροσεροί μπορεί να καείτε.
  5. Να φοράτε πάντα καπέλο, αλλά και ρούχα λευκού χρώματος που αντανακλούν αποτελεσματικότερα την ηλιακή ακτινοβολία.
  6. Η θερμοκρασία δεν είναι αξιόπιστος δείκτης για την επικινδυνότητα της ηλιακής ακτινοβολίας, γιατί είναι δυνατόν να δεχτείτε υψηλή ακτινοβολία (UVA) ακόμη και όταν η θερμοκρασία είναι χαμηλή π.χ. σε μια συννεφιασμένη μέρα.
  7. Εάν παρατηρήσετε στο δέρμα σας κάποια μικρά ογκίδια ή «ελιές», που εμφανίστηκαν ύστερα από την έκθεση σας στον ήλιο, ενώ δεν υπήρχαν πριν, καλό θα ήταν να συμβουλευτείτε αμέσως τον δερματολόγο ή το προσωπικό σας γιατρό.

Πηγή Natura Nrg #84