man, mountain bike

Με το ποδήλατο πάω παντού!

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Life in, Κοινωνία.

της Μαρίας Γκέκα

«Παίρνω ένα ποδήλατο και φεύγω για τ’ αδύνατο…» τραγουδούσε πριν 20 περίπου χρόνια ο Κώστας Μακεδόνας, παρουσιάζοντας το ποδήλατο ως το απόλυτο μέσο διασκέδασης και μετακίνησης για πολλούς Έλληνες. Στα χρόνια που πέρασαν όμως, ο αριθμός όσων το χρησιμοποιούσαν ως μέσο μετακίνησης μειώθηκε, μέχρι πριν λίγα χρόνια που ξαναβγήκε στους δρόμους των μεγάλων πόλεων. Έτσι, αρκετοί θυμήθηκαν τα παιδικά τους χρόνια, κλείδωσαν τα Ι.Χ. και έπιασαν το πετάλι ξανά.

Στη χώρα μας, η Θεσσαλία έχει το μεγαλύτερο ποσοστό χρήσης του ποδηλάτου με 15% και ακολουθεί η Ανατολική Μακεδονία – Θράκη (8%), στις επίπεδες πόλεις των οποίων η παράδοση του ποδηλάτου συνεχίζει να επιβιώνει ή και να αναβιώνει.

Όλο και περισσότεροι πολίτες περιορίζουν τη χρήση αυτοκινήτου και βάζουν το ποδήλατο στη ζωή τους. Λίγο η οικονομική κρίση, λίγο η αυξανόμενη οικολογική συνείδηση, έχει ως αποτέλεσμα την τελευταία διετία να αυξηθεί σημαντικά η αστική χρήση ποδηλάτου. Μετρήσεις για τον αριθμό των ποδηλάτων που κυκλοφορούν στην Αθήνα δεν υπάρχουν. Ωστόσο, στοιχεία από τις πωλήσεις ποδηλάτων αλλά και από την κατακόρυφη πτώση της αγοράς αυτοκινήτου δείχνουν ότι το Ι.Χ. εξακολουθεί να είναι κυρίαρχο στους δρόμους, αλλά μέρα με τη μέρα χάνει «υποστηρικτές». Τους οποίους κερδίζει το πετάλι. Το βλέπει κανείς άλλωστε και από τους πολίτες που ποδηλατούν καθημερινά στους δρόμους, μολονότι δεν υπάρχουν υποδομές. Ακόμη ένα στοιχείο που αποδεικνύει ότι έχουν πολλαπλασιαστεί οι μετακινήσεις με ποδήλατο είναι η άνοδος που παρουσιάζουν οι πωλήσεις των ποδηλάτων πόλης (city και trekking) αλλά και των σπαστών (αναδιπλούμενων) που βολεύουν πολύ για μετακινήσεις σε συνδυασμό με μέσα μαζικής μεταφοράς.

Με αφορμή την  Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας, 16-22 Σεπτεμβρίου (European Mobility Week), που καθιερώθηκε το 2002, ως σημαντικός θεσμός για την προαγωγή βιώσιμων προτύπων κινητικότητας είναι ευκαιρία να εξετάσουμε ξανά πόσο «βιώσιμο» είναι το ποδήλατο στους ελληνικούς αστικούς δρόμους και πόσο φιλικές είναι οι πόλεις μας ως προς αυτό το μέσο μετακίνησης.

Όμως παρά τη σημαντική ανάπτυξη και χρήση του ποδηλάτου στις πόλεις, πολλοί ακόμη (και δικαίως) αναρωτιούνται: Τι μέλλον μπορεί να έχει το ποδήλατο στους κακής ποιότητας, αφιλόξενους δρόμους της Αθήνας χωρίς σοβαρή οδηγική παιδεία;

Ναι, το ποδήλατο είναι αφιλόξενο για τους δρόμους της Αθήνας. Οι περισσότεροι δρόμοι της, όπως και σ’ άλλες μεγαλουπόλεις της Ευρώπης, είναι φτιαγμένοι για τα αυτοκίνητα. Όμως, ποδήλατο στην πόλη δεν σημαίνει απαραίτητα ότι τη διασχίζω από άκρη σε άκρη. Σημαίνει πως δεν γυρίζω τη μίζα του αυτοκινήτου για το παραμικρό, να πάω στο σούπερ μάρκετ, στην τράπεζα, στην καφετέρια της γειτονιάς…

cycling-StreetΠώς μπορούν να γίνουν οι πόλεις μας «φιλικές προς το ποδήλατο»;

  • Ποιες  υποδομές, ρυθμίσεις και πρακτικές μετατρέπουν μια πόλη «φιλική προς το ποδήλατο»;
  • Ποδηλατόδρομοι διαχωρισμένοι από τους αυτοκινητοδρόμους, ειδικές λωρίδες με σήμανση στους δρόμους, που εξασφαλίζουν ασφάλεια, φανάρια που ρυθμίζουν και την κυκλοφορία του ποδηλάτου σε σχέση με τα άλλα μέσα μεταφοράς.
  • Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις: μείωση της ταχύτητας των οχημάτων, προτεραιότητα στο ποδήλατο, κατάλληλη οδική σήμανση για ποδήλατα.
  • Συνδυασμένες μεταφορές: διευκολύνσεις, κατάλληλες τεχνικές ρυθμίσεις στα μαζικά μέσα μεταφοράς (σιδηρόδρομος, λεωφορεία, τραμ, ηλεκτρικός, μετρό) για μεταφορά των ποδηλάτων, όσων μετακινούνται σε μεγάλες αποστάσεις.
  • Υποδομές για στάθμευση: διαμόρφωση σημείων στάθμευσης ποδηλάτων σε κεντρικά σημεία, όπως σχολεία, εκπαιδευτικά ιδρύματα, εμπορικά κέντρα, σταθμοί, στάσεις ηλεκτρικού, τραμ, λεωφορείων και μετρό, αεροδρόμια, λιμάνια, δημόσια κτήρια και άλλα σημαντικά σημεία της πόλης.
  • Ένα σημείο με το οποίο πρέπει να ασχοληθούν οι αρμόδιοι είναι η εκπαίδευση και η ανάπτυξη κουλτούρας για το ποδήλατο στην πόλη. Με την εκπαίδευση των παιδιών στο σχολείο αλλά και με καμπάνιες ενημέρωσης, το μήνυμα ότι το ποδήλατο είναι μία ποιοτική, βιώσιμη, οικονομική, διασκεδαστική και απόλυτα επαρκής μορφή μετακίνησης μπορεί να μεταδοθεί παντού.

Τι γίνεται με τους ποδηλατοδρόμους;

Μοιάζουν ανησυχητικά με το Γεφύρι της Άρτας οι ποδηλατοδρόμοι της Αθήνας. Μελέτες επί μελετών, εξαγγελίες επί εξαγγελιών, αισιόδοξα σενάρια, αλλά τελικά προς το παρόν τίποτα. Πριν λίγους μήνες μάλιστα μια ελληνική μελέτη που παρουσιάστηκε στο Συνέδριο ποδηλάτου στη Βιέννη κέντρισε το ευρωπαϊκό ενδιαφέρον αποσπώντας για την καινοτομία της το τρίτο βραβείο στην κατηγορία «Επιστήμη, Έρευνα, Ανάπτυξη» των «Ποδηλατικών οραμάτων». Πρόκειται για το πρότζεκτ που εκπόνησαν η Μονάδα Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΕΜΠ σε συνεργασία με τους «Ποδηλάτες της Αθήνας», το οποίο προβλέπει την ύπαρξη ποδηλατοδρόμων 230 χιλιομέτρων με 36 λωρίδες ταχείας κυκλοφορίας, οι οποίοι θα συνδέουν τα προάστια με το κέντρο της Αθήνας, δίνοντας την ευκαιρία για εναλλακτικό και οικονομικό τρόπο μετακίνησης.

«Στόχος μας είναι να υπάρξει ένα δίκτυο ποδηλάτων, όπως και στις άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, έστω και στο επίπεδο του σχεδιασμού, το οποίο στη συνέχεια θα ενταχθεί στο ρυθμιστικό σχέδιο της πόλης για να υλοποιηθεί στο μέλλον.

Η υλοποίηση του σχεδίου αυτού θα τοποθετούσε την Αθήνα στις 10 καλύτερες ποδηλατουπόλεις της Ευρώπης και θα συνέβαλε στις πιο βιώσιμες μετακινήσεις στην κορεσμένη από τα Ι.Χ. πρωτεύουσα» υπογραμμίζει ο κ. Θάνος Βλαστός, καθηγητής στο ΕΜΠ και επιστημονικός υπεύθυνος της μελέτης. «Ύστερα από τέσσερα χρόνια έρευνας, παραδώσαμε τη μελέτη, ώστε να ενταχθεί στο ρυθμιστικό σχέδιο του ΥΠΕΚΑ» εξηγεί ο κ. Βλαστός και συμπληρώνει:

«Δεν έφθασε όμως ποτέ στη Βουλή για να συζητηθεί, στο πλαίσιο της προσπάθειας συγκράτησης των ορίων της πόλης. Μια πόλη που θέλει να εντάξει το ποδήλατο στη ζωή των κατοίκων της δεν μπορεί να το κάνει μέσα στη ζούγκλα της πόλης, χρειάζεται μελέτη και σχέδιο για να εξομαλυνθεί η κατάσταση στους δρόμους» τονίζει.

bicyclesΚοινόχρηστα ποδήλατα

Τον Οκτώβριο του 2011, ο δήμαρχος Αθηναίων εξήγγειλε την προώθηση πιλοτικού συστήματος ενοικίασης κοινόχρηστων ποδηλάτων στο ιστορικό κέντρο της πρωτεύουσας με τρεις σταθμούς βάσης: στον πεζόδρομο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, στο Θησείο και στη Μητρόπολη. Βέβαια τα χρόνια πέρασαν και δεν είδαμε ούτε μισό κοινόχρηστο ποδήλατο στην Αθήνα. Ωστόσο, στα τέλη Μαίου ο Δήμαρχος Αθηναίων παρουσιάζοντας την πρώτη ποδηλατική δημοτική αστυνομία στην Ελλάδα, επανήλθε στην υπόσχεσή του δηλώνοντας ότι έως το τέλος του έτους θα δημιουργηθούν για τους πολίτες 70 σταθμοί ποδηλάτων και περίπου 1000 ποδήλατα στην Αθήνα. Βέβαια, ο Δήμαρχος υπολόγιζε όπως λένε «χωρίς τον ξενοδόχο», γιατί μόλις ένα μήνα μετά την εφαρμογή του θεσμού της ποδηλατικής δημοτικής αστυνομίας, η δημοτική αστυνομία ως υπηρεσία καταργήθηκε από την κυβέρνηση. Έτσι, όπως είπε στη Natura nrg ο Διευθυντής της  Δ. Α. κ. Γιαννίσης το καινοτόμο μέτρο δεν είναι πια ισχύ. Ελπίζουμε τώρα να μην ναυαγήσει και το σύστημα κοινοχρήστων ποδηλάτων, μέτρο εξαιρετικά χρηστικό τόσο στους κατοίκους όσο και στους επισκέπτες της Αθήνας.

Η ενοικίαση κοινόχρηστων ποδηλάτων είχε τεράστια επιτυχία στην Ευρώπη. Μεγάλες ή μικρότερες πόλεις διαθέτουν ήδη συστήματα κοινόχρηστων ποδηλάτων. Ανάμεσά τους το Παρίσι με το velib, το Λονδίνο με το barclays cycle hire, η Βαρκελώνη με το bicing. Μέχρι στιγμής στην Ελλάδα, πέντε δήμοι της Αττικής και 13 της περιφέρειας υιοθέτησαν τη δράση εγκαθιστώντας συστήματα βραχυχρόνιων ενοικιάσεων ποδηλάτων. Πρόκειται για τους Δήμους Αμαρουσίου, Μοσχάτου – Ταύρου, Κερατσινίου – Δραπετσώνας, Νέας Σμύρνης, Μαραθώνα (στην Αττική), Αιγιαλείας, Ακτίου – Βόνιτσας, Ανατολικής Μάνης, αρχαίας Ολυμπίας, Διδυμοτείχου, Δίου – Ολύμπου, Ζακύνθου, Καβάλας, Καρδίτσας, Κομοτηνής, Ναυπακτίας, Ναυπλιέων και Σικυωνίων.

Τώρα και στη Θεσσαλονίκη; Τον καθορισμό κοινόχρηστων χώρων για την εγκατάσταση συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων, που θα μπορούν να χρησιμοποιούν για τις μετακινήσεις τους στο ευρύτερο κέντρο της πόλης οι δημότες και οι επισκέπτες της Θεσσαλονίκης, ενέκρινε πριν λίγες μέρες το Δ. Σ. Σύμφωνα με τη σχετική μελέτη καθορίζονται 26 σημεία εγκατάστασης 450 κοινόχρηστων ποδηλάτων, μέσα στα διοικητικά όρια του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Χαλαρές Ορθοπεταλιές

Αν θέλετε να βολτάρετε ή να ανακαλύψετε την καλύτερη διαδρομή για να διανύσετε την απόσταση από το σπίτι στο γραφείο με ποδήλατο, τα forum των ποδηλατικών συλλόγων είναι η καλύτερη πηγή πληροφοριών. Εμείς επιλέξαμε μερικές από τις ομορφότερες διαδρομές για να ξεκινήσετε.

Σκοπευτήριο Καισαριανής [ Πλατεία Υμηττού ]

Η διαδρομή έχει συνολικό μήκος 2,2 χιλιόμετρα. Αποφεύγει έξυπνα τις μεγάλες ανηφόρες για τις οποίες φημίζεται ο Υμηττός, και είναι ιδανική για αρχάριους, καθότι είναι ασφαλής και ακολουθεί δρόμους με λίγη κίνηση.

Νέο Φάληρο [ Μοναστηράκι ]

Μπορεί να ακούγεται παράξενο, είναι όμως μια ήσυχη και ασφαλής διαδρομή, που περνά από δεντροφυτεμένους δρόμους με λίγη κίνηση. Διασχίζει, στο μεγαλύτερο μέρος της, ευθείες, ενώ περνά μέσα από τις γραφικές γειτονιές των Πετραλώνων.

Βύρωνας  – Ζωγράφου

Αρκετά ανηφορική διαδρομή, ιδανική για όσους θέλουν να γυμναστούν και να κάψουν θερμίδες ποδηλατώντας. Ξεκινά από την πλατεία Βυζαντίου στο Βύρωνα και καταλήγει μετά από τέσσερα χιλιόμετρα στην Πλατεία Γαρδένια στου Ζωγράφου. Περνά μέσα από το καταπράσινο Άλσος Σκοπευτηρίου της Καισαριανής και ακολουθεί γενικώς δρόμους χωρίς πολλή κίνηση.

Πολυτεχνειούπολη  [ Ζωγράφου ]

Διαδρομή 4 χλμ. από την είσοδο της Κατεχάκη έως την είσοδο της Ηρώων Πολυτεχνείου, οι μικροί για βόλτα και οι μεγάλοι για να θυμηθείτε τα νιάτα σας στα φοιτητικά έδρανα.

Από το ΣΕΦ μέχρι τη Γλυφάδα

Σε όλο το μήκος της παραλιακής, παράλληλα με το δρόμο και τις γραμμές του τραμ, κοντά στη θάλασσα, υπάρχουν φαρδιά πεζοδρόμια και παράδρομοι ιδανικοί για ποδηλατάδες –ειδικά το απόγευμα, εκεί γύρω στο ηλιοβασίλεμα, όταν η θέα στη θάλασσα είναι μαγευτική.

Στο Κτήμα Συγγρού [ Κηφισιά ]

Χαραγμένα μονοπάτια, ιδανικά για ποδηλατάδες μέχρι αρχαρίους και παιδιά, στο ιστορικό άλσος με τα πεύκα και τις αμυγδαλιές.

Τατόι και Πάρνηθα

Γενικότερα η περιοχή γύρω από τα βασιλικά κτήματα στο Τατόι είναι γεμάτη όμορφες διαδρομές σε χωματόδρομους, κατά κύριο λόγο.

Πάρκο Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης «Αντώνης Τρίτσης»  [ Ίλιον ]

Στροφάρισμα στα πετάλια δίπλα στις τεχνητές λίμνες και birdwatching στους ερωδιούς, τις πάπιες, τους σπίνους, τις καρδερίνες και τα άλλα πουλιά που φωλιάζουν στο πάρκο. Ήπιες ποδηλατοδιαδρομές, ιδανικές για τα παιδιά.

Ομαδικές Βόλτες με ποδήλατο

Είναι γνωστές πια σε όλους τους λάτρεις του ποδηλάτου οι ομαδικές απογευματινές βόλτες με το ποδήλατο, οι οποίοι ακολουθώντας το καθιερωμένο εβδομαδιαίο ραντεβού των ποδηλατικών συλλόγων τους ξεχύνονται στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

  • Freeday: H καθιερωμένη ποδηλατάδα κάθε Παρασκευή (εκτός των διακοπών των Χριστουγέννων – Πάσχα και Αυγούστου) ξεκινά στις 21:30 , στην πλατεία Ασωμάτων στο Θησείο και διαρκεί 4-6 ώρες σε αποστάσεις από 30 έως 60 χλμ. με διαφορετικό προορισμό κάθε φορά εντός της Αττικής. www.podilates.gr
  • Περιστεροπεταλιές:  Οι ποδηλάτες του Περιστερίου οργανώνονται και κάνουν βόλτες στις γειτονιές τους, διεκδικώντας ζωτικό χώρο για τις πεταλιές τους. www.peristeropetalies.eu
  • Critical Mass: Αντίστοιχης λογικής με τα FreeDays, τα critical mass rides αποτελούν μαζικές βόλτες με ποδήλατο μια προκαθορισμένη ημέρα κάθε μήνα, ώστε να διεκδικήσουν το μερίδιο που αναλογεί στο ποδήλατο στα οδοστρώματα, χωρίς να εναντιωθούν στα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς. Στα rides δεν υπάρχει αρχηγός – αυτός που είναι μπροστά χαράζει κάθε φορά την πορεία όλης της ποδηλατοπομπής.www. criticalmass.gr
  • Podilat(iss)es Notia: Τα Νότια Προάστια οργανώνουν διαδρομές και πορείες με το ποδήλατο μέσω του blog και των social media της εν λόγω ομάδας.
  • Bike Fantasy: Ομάδα φίλων και φανατικών του ποδηλάτου στον Άγιο Δημήτριο που διοργανώνουν events και βόλτες στην περιοχή τους. Στη σελίδα τους στο Facebook θα βρείτε χρήσιμα links, άρθρα και αγγελίες.
  • Moschato Bicycle Friends: Το Μοσχάτο αριθμεί εκατοντάδες online ποδηλατόφιλους και οργανώνει βόλτες στην περιοχή και όχι μόνο.
  • Ποδηλάτες Παπάγου-Χολαργού: Δίνουν ραντεβού κάθε Κυριακή στις 12.00 το μεσημέρι στην «Ομπρέλλα», ενώ στην ιστοσελίδα τους αναρτώνται οι ποδηλατοδρομίες, οι εκδηλώσεις και οι κυκλοφορίες βιβλίων που σχετίζονται με το ποδήλατο. (podilates-px.blogspot.gr)
  • Ποδηλάτες Ηρακλείου Αττικής: Τίποτα δεν πτοεί τους ποδηλάτες της συγκεκριμένης ομάδας και συχνά-πυκνά συγκεντρώνονται στο σταθμό του ΗΣΑΠ της περιοχής και ξεκινούν για εκδρομές που συχνά φτάνουν μέχρι τη θάλασσα.  (podilateshrakleioyattikhs.blogspot.com)
  • Ποδηλάτες Θεσσαλονίκης: Η πολυάριθμη πρωτοβουλία ποδηλατών διοργανώνει βόλτα κάθε Τετάρτη απόγευμα στο κέντρο της πόλης, αλλά έχει εκπονήσει και πλήρη μελέτη για την προώθηση της ποδηλατικής συνείδησης στη Θεσσαλονίκη.
  • BikeRespect.gr: ξεκίνησε από το μεράκι δέκα ποδηλατών και κατέληξε σε ένα κίνημα καθημερινών οδηγών που προσπαθούν να κάνουν την πόλη πιο ανθρώπινη, με όμορφες δράσεις όπως τα ποδηλατικά Friday Night Fevers και διαγωνισμοί ποδηλατικής φωτογραφίας.

Το ποδήλατο αμβλύνει τις ανισότητες

Πρόσφατη έρευνα δείχνει πως το ποδήλατο είναι διαδεδομένο τόσο μεταξύ των ανέργων, αλλά εξίσου και μεταξύ των εργοδοτών-αυτοαπασχολουμένων. Μετακινούνται με ποδήλατο τόσο οι πολίτες που ανήκουν στα χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα ή δυσκολεύονται οικονομικά, αλλά και εκείνοι που με το διαθέσιμο εισόδημά τους τα καταφέρνουν ή διαθέτουν υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο.

Ο δεκάλογος του αρχάριου ποδηλάτη

1.Φροντίζουμε για την καλή κατάσταση του ποδηλάτου μας, ιδιαίτερα των φρένων και των ταχυτήτων είτε το χρησιμοποιούμε για αστική μετακίνηση είτε για γυμναστική κι απώλεια βάρους.

2.Ρυθμίζουμε τη σέλα στο σωστό ύψος: καθόμαστε στο ποδήλατο, βάζουμε το πετάλι στο χαμηλότερο σημείο και το πατάμε με τη φτέρνα. Το πόδι μας τότε πρέπει να είναι τεντωμένο, όχι εντελώς αλλά με μια μικρή κλίση.

3.Αν αγοράζουμε καινούριο ποδήλατο, δίνουμε σημασία να είναι στο κατάλληλο μέγεθος για το σωματότυπό μας. Eπίσης, μην ξεχνάτε τη μεταφορική αξία και πρακτικότητα του ποδηλάτου η οποία πολλαπλασιάζεται με την τοποθέτηση των κατάλληλων εξαρτημάτων!

4.Ο Κ.Ο.Κ. ισχύει για το ποδήλατο όπως ακριβώς ισχύει και για τα υπόλοιπα οχήματα. Τηρούμε λοιπόν τα σήματα και τις προτεραιότητες. Επιπλέον, χρησιμοποιούμε τα χέρια μας πριν από κάθε ελιγμό ως φλας. Σεβόμαστε τους υπόλοιπους οδηγούς, καθώς και τους πεζούς, για να μας σέβονται και αυτοί.

5.Ποδηλατούμε προσεκτικά προνοώντας για τα λάθη των υπολοίπων. Στις διασταυρώσεις δεν θεωρούμε δεδομένο ότι ο άλλος οδηγός θα μας δει ή ότι θα παραχωρήσει προτεραιότητα. Δεν κάνουμε επικίνδυνες (και παράνομες) «σφήνες». Επίσης, δεν κινούμαστε πολύ κοντά σε παρκαρισμένα οχήματα, επειδή κάποιος απρόσεκτος οδηγός μπορεί να ανοίξει την πόρτα του.

6.Προσπαθούμε να συμβαδίζουμε με την κίνηση των υπόλοιπων οχημάτων, ώστε να μην προκαλούμε καθυστερήσεις.

7.Θα οδηγούσατε ποτέ αυτοκίνητο χωρίς ζώνη ασφαλείας, φώτα και καθρέφτες; Προμηθευόμαστε λοιπόν οπωσδήποτε τα απαραίτητα για την ασφάλειά μας: κράνος, φώτα μπρος-πίσω και καθρεφτάκι.

8.Οι κλοπές ποδηλάτων στην Αθήνα είναι δυστυχώς καθημερινό φαινόμενο. Είναι πλέον γενικά αποδεκτό ότι ο μόνος τύπος κλειδαριάς που προσφέρει επαρκή προστασία είναι το «πέταλο» πάχους τουλάχιστον 13mm για μοτοσυκλέτες. Αφαιρούμε οτιδήποτε πρόσθετο από το ποδήλατο και το δένουμε από το σκελετό σε εμφανές και σταθερό σημείο,  ενώ ταυτόχρονα ασφαλίζουμε τους τροχούς και τη σέλα.

9.Προτιμούμε μια ελαφριά ταχύτητα με γρήγορο στροφάρισμα στα πετάλια από μια βαρύτερη ταχύτητα με αργό στροφάρισμα. Έτσι κουραζόμαστε λιγότερο και δεν καταπονούμε τα πόδια μας.

10.Αν μετακινείστε στην πόλη, μην ταλαιπωρείστε άδικα με χοντρά τρακτερωτά λάστιχα για χώμα. Ένα ζευγάρι λεπτά και λεία ασφάλτινα ελαστικά προσφέρουν σημαντικά καλύτερη κύλιση. Σε κάθε περίπτωση φροντίζουμε η πίεση να είναι εντός των ορίων που αναγράφονται στο ελαστικό για ομαλή κύλιση και λιγότερα σκασίματα.

www.podilates.gr

Πηγή: NaturaNrg #41