Μειώστε τη ζάχαρη και κάντε το τώρα!-naturanrg

Μειώστε τη ζάχαρη και κάντε το τώρα!

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Δίαιτα & Αδυνάτισμα, Διατροφή

 

Κρυμμένη σε τυποποιημένα τρόφιμα και σε παραπλανητικές ετικέτες, η ζάχαρη βρίσκεται παντού: σε φρουτοποτά και σνακ, σε σιρόπια και ζύμες, σε έτοιμα γεύματα και σάλτσες.

της Μαρίας Γκέκα 

Με το δεδομένο ότι ο μέσος Δυτικοευρωπαίος προσλαμβάνει καθημερινά περίπου 101 γραμμάρια ζάχαρης καμουφλαρισμένης συνήθως μέσα στα επεξεργασμένα τρόφιμα του εμπορίου, πρακτικά η νέα οδηγία του ΠΟΥ προτείνει αρχικά τον περιορισμό της ημερήσιας πρόσληψής της στο μισό (50 γραμμάρια, δηλαδή 12 κουταλάκια του γλυκού για τους ενήλικες, που αντιστοιχούν σε 193 θερμίδες), με στόχο την προοδευτική -αν και όχι εξίσου ρεαλιστική μείωσή της στο ¼.Μειώστε τη ζάχαρη και κάντε το τώρα!-naturanrg

Στις αρχές του έτους, ο  Αυστραλός ηθοποιός και σκηνοθέτης  Damon Gameau αποφάσισε να μετατρέψει τον εαυτό του σε πειραματόζωο για τους σκοπούς του ντοκιμαντέρ «That Sugar», που προβάλλεται αυτές τις μέρες στις αυστραλιανές αίθουσες. Όπως ο ίδιος αναφέρει, τόλμησε αυτό το  πείραμα για να τεκμηριώσει τα αποτελέσματα που έχει μια δίαιτα με προϊόντα που παρουσιάζονται υγιεινά και φέρουν στη συσκευασία τους την ετικέτα light. Δηλαδή με λιγότερη ζάχαρη και περιορισμένες θερμίδες.

Συγχρόνως, από το διαιτολόγιό του απέκλεισε όλα τα παχυντικά εδέσματα και ροφήματα, όπως τα παγωτά, τις σοκολάτες, τα ζαχαρωτά, τα αναψυκτικά, κ.λπ.  Εξήντα (60) ημέρες, λοιπόν, μετά την έναρξη ειδικής διατροφής επισκέφτηκε το γιατρό του και ζήτησε να υποβληθεί σε εργαστηριακές εξετάσεις, οι οποίες έδειξαν ότι είχε ήδη ξεκινήσει να εμφανίζει λίπος στο συκώτι, νόσο που σχετίζεται με την παχυσαρκία . Μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε ηπατική ανεπάρκεια. Όπως αποδείχθηκε, αν και κατανάλωνε «υγιεινές τροφές» έπαιρνε κατά μέσον όρο 40 κουταλάκια του γλυκού ζάχαρη την ημέρα. https://www.youtube.com/watch?v=6uaWekLrilY

Ζάχαρη: η πιο γλυκιά…παγίδα!

Κρυμμένη σε τυποποιημένα τρόφιμα και σε παραπλανητικές ετικέτες, η ζάχαρη βρίσκεται παντού: σε φρουτοποτά και σνακ, σε σιρόπια και ζύμες, σε έτοιμα γεύματα και σάλτσες. Ο Ρόμπερτ Λάστιγκ, καθηγητής Παιδιατρικής στο τμήμα Ενδοκρινολογίας του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας και ένας από τους πλέον φανατικούς στον πόλεμο κατά της ζάχαρης, κατονομάζει ως σχεδόν μοναδικό υπεύθυνο τη βιομηχανία τροφίμων. «Η ζάχαρη λειτουργεί ως δόλωμα», λέει, «γιατί, όσο περισσότερη βάζει ο κατασκευαστής στο προϊόν, τόσο πιο πολύ θα θέλετε να το αγοράσετε, καθώς ενεργοποιεί δραστηριότητα στον επικλινή πυρήνα του εγκεφάλου. Δηλαδή στο κέντρο της ευχαρίστησης ή ανταμοιβής, με τον ίδιο τρόπο που το κάνουν οι εθιστικές ουσίες.

Όταν τη δεκαετία του ’80 η βιομηχανία άρχισε να περιορίζει τα λιπαρά στα επεξεργασμένα τρόφιμα, έπρεπε να βρεθεί ένας τρόπος να παραμείνουν νόστιμα, και η ζάχαρη κρίθηκε ως ο πιο βολικός. Μεταξύ άλλων, επειδή λειτουργεί ως φυσικό συντηρητικό καθώς δεσμεύει το διαθέσιμο νερό εμποδίζοντας την ανάπτυξη μικροοργανισμών, π.χ. διατηρεί το ψωμί αφράτο και φρέσκο για περισσότερες μέρες. Επίσης, καταλαμβάνει χώρο στη συσκευασία, επιτρέποντας στον κατασκευαστή να χρησιμοποιεί μικρότερες ποσότητες από ακριβότερες πρώτες ύλες, όπως π.χ. η βρόμη στα δημητριακά πρωινού».

Και τι πειράζει να φάμε ένα γλυκό παραπάνω…

Μειώστε τη ζάχαρη και κάντε το τώρα!-naturanrg Κάποιες φορές δεν προτιμάτε να φάτε ένα λαχταριστό γλυκάκι, σκεφτόμενοι να αποκλείσετε μια μερίδα φαγητού περιορίζοντας έτσι τις ημερήσιες θερμίδες; Μα δεν είναι όλες οι θερμίδες ίδιες και έχει τεράστια σημασία για τον οργανισμό η ποιότητα του καυσίμου που θα κινήσει τη μηχανή του.

Η επιτραπέζια ζάχαρη δεν μεταβολίζεται με τον τρόπο που μεταβολίζονται άλλοι υδατάνθρακες. Εξάλλου, στην ουσία δεν κάνει τίποτα άλλο από το να ξεγελά τον εγκέφαλό μας, παρασύροντάς τον να καταναλώσει ακόμη περισσότερη. Τα σάκχαρα μεταβολίζονται στο ήπαρ, το οποίο, όταν αναγκάζεται να επεξεργαστεί μεγαλύτερες ποσότητες από αυτές που αντέχει, μετατρέπει τα σάκχαρα σε λίπος.

Η συσσώρευση λίπους στο συκώτι δημιουργεί αντίσταση στην ινσουλίνη που με τη σειρά της οδηγεί σε χρόνιες μεταβολικές ασθένειες, συμπεριλαμβανομένου του διαβήτη και καρδιαγγειακών νοσημάτων.

Σακχαρώδης διαβήτης.

 Η ζάχαρη είναι καταρχήν καθοριστικός παράγοντας για την πρόκληση βλάβης στο πάγκρεας, στον αδένα που παράγει την ινσουλίνη. Κάθε φορά που υπάρχει ζάχαρη στη διατροφή μας, το πάγκρεας αναγκάζεται να κάνει έντονη προσπάθεια για να παράγει την ινσουλίνη, η οποία είναι απαραίτητη για να μπορέσει να χρησιμοποιηθεί από τα κύτταρα η ζάχαρη που καταναλώνουμε.

Μακροπρόθεσμα, μπορούμε να πούμε ότι το πάγκρεας ‘‘εξαντλείται’’, με αποτέλεσμα να μην επαρκούν τα λειτουργικά του αποθέματα για την κάλυψη των αναγκών του οργανισμού. Έτσι, προκαλείται ο σακχαρώδης διαβήτης, που χαρακτηρίζεται από την υπερβολική παρουσία γλυκόζης στο αίμα και στα ούρα.

Ο καθηγητής Λάστιγκ αναφέρει χαρακτηριστικά: «Από ανάλυση δεδομένων της τελευταίας δεκαετίας, προερχόμενων από 175 διαφορετικές χώρες, προκύπτει ότι στην εμφάνιση σακχαρώδους διαβήτη τύπου 2 δεν έχει σημασία ο συνολικός αριθμός των προσλαμβανόμενων θερμίδων, αλλά το είδος τους. Βρέθηκε ότι με 150 παραπάνω θερμίδες την ημέρα, το ποσοστό εμφάνισης διαβήτη βρισκόταν στο 0,1%. Όταν όμως αυτές προέρχονταν από κάποιο αναψυκτικό, το ποσοστό αυξανόταν στο 1,1%».

Η τερηδόνα,

που πλήττει σήμερα το σύνολο σχεδόν των παιδιών, είναι μια από τις παθήσεις που συνδέονται στενά με την κατανάλωση ζάχαρης. Η παρουσία της στο στόμα ευνοεί την ανάπτυξη ιδιαίτερων βιοχημικών συνθηκών, που με τη σειρά τους προκαλούν αποδυνάμωση και στη συνέχεια ρήξη του σμάλτου που καλύπτει τα δόντια. Κι αυτό ισχύει και με τα ραφιναρισμένα τρόφιμα, γιατί αυτά έχουν πολύ μικρή περιεκτικότητα σε ίνες, η οποία δεν επιτρέπει το μηχανικό καθαρισμό των δοντιών που είναι απαραίτητος για να μειώσει τα υπολείμματα των τροφών που παραμένουν ανάμεσα στα δόντια.

Η ζάχαρη, ως πλούσια πηγή ενέργειας, είναι επίσης εξαιρετικά οξειδωτική ουσία. Όταν κυκλοφορεί στο σώμα σε υπερβολικές ποσότητες, δημιουργεί σημαντικές κυτταρικές φθορές. Τα παραδείγματα –ειδικά των διαβητικών-που τυφλώνονται ή παθαίνουν γάγγραινα των δακτύλων των ποδιών από τις οξειδωτικές επιδράσεις της ζάχαρης είναι πολλά.

Γιατί η ζάχαρη προκαλεί εθισμό;

Η κατάχρηση ζαχαρούχων τροφών οδηγεί στην έκκριση μεγάλης ποσότητας ντοπαμίνης, του νευροδιαβιβαστή που συνδέεται με την πρόκληση ευφορίας. Στην προσπάθεια του εγκεφάλου να διατηρηθεί μια ισορροπία, οι υποδοχείς της ντοπαμίνης με την πάροδο του χρόνου αρχίζουν να μειώνονται, συνεπώς απαιτείται μεγαλύτερη πρόσληψη ζάχαρης για να επιτευχθεί η ίδια ευχαρίστηση. Το συγκεκριμένο φαινόμενο ονομάζεται ανοχή και είναι ένα από τα κριτήρια σύμφωνα με τα οποία μια ουσία θεωρείται εθιστική.

Ο καθηγητής Λάστιγκ, του οποίου η ομιλία «Ζάχαρη: Η πικρή αλήθεια» συγκεντρώνει περισσότερα από 5,5 εκατομμύρια views στο YouTube, υποστηρίζει -ριζοσπαστικά, ομολογουμένως-  ότι το κλειδί στον περιορισμό της κατανάλωσης ζάχαρης είναι η μείωση της διαθεσιμότητάς της.

Από μόνη της η εκπαίδευση του καταναλωτικού κοινού δεν μπορεί να επιφέρει θεαματικές αλλαγές, χρειάζεται και ένα είδος κοινωνικής παρέμβασης.

Η ΛΙΣΤΑ ΤΗΣ «ΑΠΟΚΑΛΥΨΗΣ»

Αλήθεια, διαβάζετε τις ετικέτες των προϊόντων που καταναλώνετε;

Αν ναι, τότε σίγουρα έχετε προσέξει ότι τα αναψυκτικά που πίνουμε, ειδικά το καλοκαίρι, αναφέρουν στα πρώτα δύο με τρία συστατικά τη λέξη «ζάχαρη». Να ξέρετε, όσο πιο «μπροστά» την βρείτε σε αυτή τη λίστα, τόσο πιο πολύ υπάρχει μέσα στο σκεύασμα που έχετε αγοράσει!

Ιδιαίτερη προσοχή στα λεγόμενα «φρουτοποτά»: περιέχουν πάρα πολλή ζάχαρη και καλό είναι να τα αποφεύγετε.

  • 1 μερίδα δημητριακών (40 γρ.) -> Περιέχει πρόσθετα σάκχαρα, ίσα με 2 κουταλάκια ζάχαρη.
  • 3 φέτες συσκευασμένο ψωμί –>Περιέχουν τουλάχιστον 7 γρ. απλών σακχάρων, που ισοδυναμούν με 1½ κουταλάκι ζάχαρη.
  • 1 μερίδα κέτσαπ (15 γρ.) -> Περιέχει 1 κουταλάκι ζάχαρη.
  • προϊόν ντομάτας σε κονσέρβα μέχρι και  27g ζάχαρης ανά 100γρ.
  • Επιδόρπια γιαουρτιού περιέχουν έως και 20 γραμμάρια (ή 5 κουταλάκια του γλυκού) ζάχαρη ανά μερίδα
  • 3 μπισκότα τύπου digestive -> Περιέχουν 10 γρ. απλών σακχάρων, δηλαδή περίπου 2 γεμάτα κουταλάκια ζάχαρη. Αν μάλιστα επιλέξουμε αυτά με τη σοκολάτα, το περιεχόμενο 3 μπισκότων σε σάκχαρα ανεβαίνει στα 13 γρ.
  • 1 /2 σοκολάτα (50 γρ.) -> Περιέχει 25 γρ. απλών σακχάρων, με άλλα λόγια 5 κουταλάκια ζάχαρη.
  • 1 μπάρα δημητριακών -> Περιέχει 5-10 γρ. απλών σακχάρων ανά μπάρα, δηλαδή 1-2 κουταλάκια ζάχαρη.
  • 30γρ δημητριακών (3 κουταλιές της σούπας) περιέχει περιέχουν 8.7 γρ. ζάχαρη.
  • 1 ποτήρι συσκευασμένος χυμός πορτοκαλιού (200 ml) ->Τα απλά σάκχαρα που περιέχει ισοδυναμούν με 4½ κουταλάκια ζάχαρη.
  • 100 γρ. καλαμπόκι σε κονσέρβα περιέχουν 12 κουταλάκια ζάχαρη
  • Μια κατεψυγμένη πίτσα περιέχει 22γρ. ζάχαρης.
  • 5 κουταλάκια του γλυκού Nutella ( 88γρ) περιέχουν 50 γρ ζάχαρης.
  • 1 δόση στιγμιαίας σοκολάτας περιέχει 31γρ ζάχαρης.
  • 1 κουταλιά της σούπας κέτσαπ περιέχει 4γρ. ζάχαρης.
  • Το ¼ του πακέτου (330γρ) Μ&Μ περιέχουν 50 γρ. ζάχαρης.
  • 1 παγωτό γεύση βανίλια περιέχει 4. 5 κουταλιές ζάχαρη.
  • Ένα κουτάκι αναψυκτικό τύπου cola, περιέχει 40 γρ. (10 κουταλάκια) ζάχαρης.

Πηγή: NaturaΝrg #60

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *