stress

Μειώστε το stress ισορροπώντας το νου, αγιουρβεδικά…

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Εναλλακτικές θεραπείες, Υγεία.

Tης Σοφίας Παπαδοπούλου / Χημικός / Πρόεδρος Ayurveda Hellas A.E. & ΕΛ.Ε.Μ.Ε.Ε.Α. (Ελληνική Εταιρεία Μελέτης Εφαρμογής Επιστήμης Αγιουρβέδα) σε συνεργασία με το R&D της Himalaya Herbal Healthcare.

Ειδικότερα, το μυαλό χαρακτηρίζεται από τρεις ιδιότητες ή «gunas». Αυτές είναι η «sattva» (γνώση, καθαρότητα), η «rajas» (δράση, πάθος) και η «tamas» (αδράνεια, άγνοια). Οι νοητικές (ψυχικές) διαταραχές ή ανισορροπίες προκαλούνται όταν η «sattva» μειώνεται, ενώ η «rajas» και η «tamas» αυξάνονται. Όταν η «sattva» μειώνεται, μειώνονται αντίστοιχα η ψυχική δύναμη, η αποφασιστικότητα και η σωστή κρίση. Σε περίπτωση που μια τέτοια κατάσταση παραταθεί, ο νους στρεσάρεται, γεγονός που με τη σειρά του μπορεί να οδηγήσει σε άλλες ψυχικές διαταραχές, όπως κατάθλιψη, φοβίες και νευρική αδυναμία.

Στη σύγχρονη εποχή της ταχύτητας, καθένας μας είναι εκτεθειμένος σε κάποιο βαθμό στρες. Ορισμένοι από μας μπορούν να διαχειριστούν το στρες καλύτερα από κάποιους άλλους. Αυτό εξαρτάται από την ποσότητα της «sattva» που έχουμε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Όταν ένα άτομο βρίσκεται σε κατάσταση υψηλού «sattva», τότε είναι ήρεμο, προσεκτικό, υπομονετικό και επιδεικνύει έντονα θετική στάση. Από την άλλη, υψηλά επίπεδα «rajas» και «tamas» οδηγούν σε καταστάσεις απελπισίας, απόγνωσης, ανυπομονησίας, φόβου και άγχους. Σε καταστάσεις που η «sattva» είναι χαμηλή, μπορεί να εκφραστούν καταστροφικές ενέργειες, όπως έντονη φιλονικία, φθόνος, εκμετάλλευση των παιδιών, βία ή ακόμα και δολοφονία, αφού στο άτομο υπερισχύουν οι ιδιότητες «rajas» ή «tamas».

Αυξήστε τη sattva (γνώση, καθαρότητα)

Ακολουθούν μερικές μέθοδοι για την αύξηση της «sattva», οι οποίες, εάν εφαρμοσθούν, θα επιφέρουν ταχύτατα αποτελέσματα:

1. Διατροφή

Στην Αγιουρβέδα, η τροφή θεωρείται πολύ σημαντικό φάρμακο τόσο για το νου όσο και για το σώμα. Για να μειωθεί το στρες, θα πρέπει κανείς να καταναλώνει τροφές που αυξάνουν τη «sattva». Φρέσκα φρούτα, φυσικοί χυμοί φρούτων, λαχανικά, χυμοί λαχανικών, λαχανάκια Βρυξελλών, ξηροί καρποί, ξερά φρούτα, μέλι, γιαούρτι, βούτυρο ghee, φρέσκο βούτυρο, και βουτυρόγαλα (αποβουτυρωμένο γάλα) θεωρούνται εξαιρετικά τρόφιμα για την αύξηση της «sattva». Πείτε Ναι στα «φρέσκα εποχιακά» είδη και Όχι στα «φρέσκα κατεψυγμένα» τρόφιμα που διατίθενται ευρέως στα καταστήματα. Ακόμη, συστήνεται η μείωση του μαύρου τσαγιού, καφέ, προϊόντων από λευκό αλεύρι, σοκολάτας, προϊόντων λευκής ζάχαρης, τροφίμων βαθιάς ψύξης και καυτερών μπαχαρικών, δεδομένου ότι τα τρόφιμα αυτά αυξάνουν τη «rajas». Τα τρόφιμα που αυξάνουν την «tamas» είναι αυτά που δεν περιέχουν καθόλου «prana» ή αλλιώς ζωτική ενέργεια. Μεταξύ αυτών είναι το κρέας, το ψάρι, τα αβγά και τρόφιμα που έχουν μπαγιατέψει ή περιέχουν χημικές ουσίες.
Η Αγιουρβέδα φροντίζει για το σύνολο του ατόμου (σώμα, νους, πνεύμα) και ως εκ τούτου συνιστά τη χορτοφαγία. Φυτικά τρόφιμα δεν σημαίνει αδιάφορα, άνοστα ή ωμά λαχανικά και σαλάτες. Υπάρχει τεράστια ποικιλία νόστιμων και ευχάριστων συνταγών που παρασκευάζονται εύκολα και είναι «σαττβικής» («sattvic») φύσης.

yoga2. Αναπνοή

Ο νους έχει πολύ στενή σχέση με την αναπνοή. Το άτομο όταν βρίσκεται σε κατάσταση στρες έχει σύντομη και ρηχή αναπνοή, ενώ όταν είναι χαλαρό και ευτυχισμένο η αναπνοή του είναι βαθιά. Την επόμενη φορά που θα στρεσαριστούμε ας παρακολουθήσουμε την αναπνοή μας και ας προσπαθήσουμε να την επιβραδύνουμε. Τεχνική αναπνοής: Καθίστε χαλαρά και αναπνέετε βαθιά χρησιμοποιώντας τους μύες της κοιλιακής χώρας. Κατά την εισπνοή το διάφραγμα πρέπει να διαστέλλεται και κατά την εκπνοή να συστέλλεται. Αυτό θα σας χαλαρώσει αμέσως. Είναι πάντα καλό ανά τακτά χρονικά διαστήματα να κάνετε σύντομα διαλείμματα και να χαλαρώνετε (με κοιλιακή αναπνοή) για λίγα λεπτά.

3. Άσκηση

Η άσκηση δεν θεωρείται καλή μόνο για τη σωματική υγεία, αλλά είναι εξίσου καλή και για τη χαλάρωση του νου, καθώς ρυθμίζει τα επίπεδα των ορμονών στο αίμα, βελτιώνοντας τη διάθεση. Καλό είναι να ασκούμαστε συγκεκριμένη πάντα ώρα της ημέρας, κατά προτίμηση το πρωί. Η άσκηση θα πρέπει να ξεκινάει με δράση σε όλα τα μέρη του σώματος. Για αρχή, μια καλή άσκηση είναι το ζωηρό περπάτημα. Η γιόγκα επίσης θεωρείται μια εξαιρετική άσκηση, ενώ τα παιχνίδια εσωτερικού χώρου και το κολύμπι (όχι πρωταθλητισμός) είναι επίσης χαλαρωτικές δραστηριότητες.

4. Διαλογισμός

Ο διαλογισμός είναι μια μέθοδος που ηρεμεί τη σκέψη μέσα από την εστίαση σε ένα αντικείμενο για ορισμένο χρόνο. Μπορείτε να επικεντρώσετε την προσοχή σας σε ένα αντικείμενο, μια εικόνα, ένα ήχο ή ένα «mantra». Κατά το διαλογισμό, θα πρέπει να καθίσετε σε στάση «λωτό» ή σε οποιαδήποτε άλλη στάση αισθάνεστε άνετα. Σύμφωνα με έρευνα που διεξάχθηκε πρόσφατα, βρέθηκε ότι ο διαλογισμός επιβραδύνει την αναπνοή, ρυθμίζει την κυκλοφορία του αίματος, χαλαρώνει τους μύες και συμβάλλει στη μείωση του στρες.

5. Χαλάρωση

Είναι πολύ σημαντικό να κάνουμε σύντομα διαλείμματα από τη δουλειά μας και να χαλαρώνουμε το νου μας. Ένας απλός τρόπος χαλάρωσης είναι η στάση της γιόγκα γνωστή ως «Shavasana» ή «ξαπλώματος»: Ξαπλώστε ανάσκελα με τα πόδια ελαφρώς ανοιχτά και τα χέρια σας να σχηματίζουν γωνία 15 μοιρών με το σώμα. Αφήστε κάθε ένα ξεχωριστά και όλους τους μύες του σώματος μαζί να χαλαρώσουν. Κλείστε τα μάτια σας και επικεντρωθείτε στην αναπνοή σας. Αναπνέετε βαθιά και παρακολουθείτε νοερά την αναπνοή σας. Μπορείτε να εφαρμόζετε αυτή τη στάση για πέντε λεπτά, μία ή δύο φορές την ημέρα.

Ένα ελαφρύ μασάζ στο κεφάλι (με ή χωρίς έλαιο), με χρήση του αγαπημένου σας αρώματος, χαμηλή μουσική, ψαλμούς «mantra» και προσευχές επίσης βοηθούν σημαντικά στη χαλάρωση του νου.

6. Αγιουρβεδικές θεραπείες

Η εφαρμογή θερμού ελαίου στο σώμα (abhyanga) τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα αποτελεί μια καλή μέθοδος χαλάρωσης. Μια άλλη δημοφιλής αγιουρβεδική θεραπεία για την χαλάρωση της έντασης στα νεύρα και στο κεφάλι είναι η ροή λαδιού πάνω στο μέτωπο (shirodhara). Εάν έχετε πρόσβαση σε αγιουρβεδικά βότανα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε Brahmi ή Ashwagandha εσωτερικά (από του στόματος).

7. Άλλες θεραπείες

Ένας άλλος τρόπος για την αύξηση του «sattva» και την σταθεροποίησή του είναι να μάθουμε τον εαυτό μας. Η ανάγνωση πνευματικών βιβλίων θέτει τα πράγματα σε προοπτική, και βοηθάει στη μείωση του στρες. Ας υιοθετήσουμε τεχνικές που ανακουφίζουν το στρες και να τις κάνουμε κομμάτι της ζωής μας. Με τον τρόπο αυτό, ο νους μας θα διατηρείται σε μια κατάσταση υψηλού «sattva», και εσείς θα είστε πάντα υγιείς, ευτυχισμένοι και γαλήνιοι.

Οι βασικές αγιουρβεδικές τεχνικές καθώς και τα μαθήματα θεραπευτικής yoga διδάσκονται και εφαρμόζονται στα «πρότυπα εργαστήρια» διδασκαλίας & εφαρμογής βασικών αγιουρβεδικών τεχνικών της Ayurveda Hellas A.E.

Περισσότερες πληροφορίες T. 2103632350 – 2310887679

Πηγή: NaturaNrg #57