Aubergines

Μελιτζάνα: Η μελαψή κυρία του καλοκαιριού

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Διατροφή, τροφή του μήνα.

Της Μαρίας Γκέκα

Αγαπημένο λαχανικό του καλοκαιριού και της ελληνικής κουζίνας. Η μελιτζάνα συγκαταλέγεται στην dream team των τροφίμων που αποτελούν ασπίδα του οργανισμού μας από το σύγχρονο τρόπο ζωής. Γιατί; Επειδή τον προστατεύουν από τις επικίνδυνες ελεύθερες ρίζες  που δημιουργούνται από το άγχος, την κακή διατροφή, το μολυσμένο περιβάλλον. Με όπλο της τα σπουδαία αντιοξειδωτικά που περιέχει, προστατεύει τα εγκεφαλικά κύτταρα από τις ελεύθερες ρίζες, την καρδιά από διάφορες παθήσεις, ενώ μας εφοδιάζει με μαγνήσιο, βιταμίνες Β, φυτικές ίνες και καλά λιπαρά. Γι’ αυτό, όσοι δεν τη συμπαθούν, καιρός να αλλάξουν γνώμη!

Kατάγεται από την Ινδία και το όνομά της είναι “μπαντλιτζάν”. Aνήκει στην ίδια οικογένεια με την πατάτα και είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή, χάρη στο μοβ λείο και γυαλιστερό της φλοιό. Πολύ νωρίς διαδόθηκε στην Κίνα και από κει στην Περσία, όπου αποθεώθηκε γαστρονομικά για να περάσει στη διάρκεια του μεσαίωνα τη Μεσόγειο θάλασσα και να φτάσει στην Ευρώπη. Σήμερα πια, η μελιτζάνα θεωρείται μέρος της μεσογειακής μας κουλτούρας. Εμείς, οι Ιταλοί, οι Ισπανοί, οι Αιγύπτιοι και κυρίως οι Τούρκοι τη λατρεύουμε.

Σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα λαχανικά της εποχής, την ντομάτα, την πιπεριά, τα κολοκυθάκια, καρυκευμένη με αγνό ελαιόλαδο και μυρωδικά εμφανίζεται σε ζωηρόχρωμα, λαχταριστά πιάτα, ταυτόσημα με το καλοκαίρι… Πέρα όμως από τη νοστιμιά και τη γλύκα της, η μελιτζάνα είναι φορτωμένη με βιταμίνες και μέταλλα, και τα οφέλη της στην υγεία μας, επεκτείνονται πολύ πέρα από την απλή προσθήκη θρεπτικών ουσιών στα γεύματά μας.

Φυτικές ίνες, βιταμίνες και μέταλλα

Η μελιτζάνα είναι εξαιρετική πηγή διαιτητικών ινών, οι οποίες βοηθάνε στην προστασία κατά του καρκίνου του παχέος εντέρου και διατηρούν το πεπτικό σύστημα ρυθμισμένο. Οι βιταμίνες της μελιτζάνας αποτελούνται κυρίως από την βιταμίνη Α (με τη μορφή της β-καροτένιο), βιταμίνες Β, φυλικό οξύ και βιταμίνη C. Η μελιτζάνα είναι επίσης πλούσια σε ανόργανα άλατα: μια μεγάλη ποσότητα καλίου, μαγνησίου, ασβεστίου και φωσφόρου.
Με καθόλου λίπος, έξι υδατάνθρακες και 27 θερμίδες το φλιτζάνι, η μελιτζάνα είναι εξαιρετική για να την εντάξετε σε οποιαδήποτε δίαιτα.

Aubergine,sliceΤips

• Για να ξεπικρίσουν οι μελιτζάνες, τις βουτάμε σε νερό και ξίδι για μισή ώρα ή τις αλατίζουμε και τις αφήνουμε σε σουρωτήρι. Μετά σκουπίζουμε καλά με χαρτί κουζίνας.
• Nα διαλέγετε ώριμες μελιτζάνες. Όταν η μελιτζάνα δεν είναι ώριμη, περιέχει αρκετή ποσότητα σολανίνης και μπορεί να προκαλέσει στομαχικές διαταραχές.
• Προσοχή: Οι μελιτζάνες περιέχουν οξαλικά άλατα, τα οποία μπορούν να συμβάλουν στο σχηματισμό πέτρας στα νεφρά.

Χλωρογενικό οξύ & νασουνίνη

Εκτός από  απαραίτητα μέταλλα και βιταμίνες, η μελιτζάνα περιέχει και θρεπτικά συστατικά που ανήκουν στην οικογένεια φαινολών, όπως καφεϊκό και χλωρογενικό οξύ. Ακόμη, περιέχει φλαβονοειδή, όπως τη νασουνίνη, η οποία λόγω της ισχυρής αντιοξειδωτικής της δράσης βοηθά στην καταστροφή των ελευθέρων ριζών, αποτρέποντας τις αρνητικές επιδράσεις τους στα κύτταρα, καθώς προστατεύει τα λιπίδια στις μεμβράνες των κυττάρων. Οι μεμβράνες αυτές, που δημιουργούνται από τα λιπίδια, είναι οι μεταφορείς ζωτικών πληροφοριών για κάθε εγκεφαλικό κύτταρο και η προστασία που τους προσφέρει η νασουνίνη είναι ιδιαιτέρως πολύτιμη. Το χλωρογενικό οξύ θεωρείται επίσης από τα πιο ισχυρά αντιοξειδωτικά της μελιτζάνας που καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες, ενώ ταυτόχρονα έχει αντιμικροβιακή και αντιιική δράση και ρίχνει την «κακή» χοληστερίνη (LDL).

Ο ρόλος της νασουνίνης στη δέσμευση σιδήρου

Αν και συγγενεύει στενά με την πατάτα και αναπτύσσεται παρόμοια με την ντομάτα, περιέχει την υψηλότερη συγκέντρωση νασουνίνης, ασβεστίου και καλίου, κερδίζοντας επάξια τον τίτλο του «βασιλιά των λαχανικών». Η νασουνίνη περιέχεται στη φλούδα της μελιτζάνας, η οποία λόγω της ισχυρής αντιοξειδωτικής της δράσης (100γρ. μαγειρεμένης μελιτζάνας μας δίνουν 370 μονάδες orac – μονάδες μέτρησης αντιοξειδωτικής ικανότητας τροφίμων), βοηθά στην καταστροφή των ελευθέρων ριζών, αποτρέποντας τις αρνητικές επιδράσεις τους στα κύτταρα. Επίσης, η νασουνίνη έχει την ικανότητα να δεσμεύει το σίδηρο (μελέτη δημοσιευμένη στο επιστημονικό περιοδικό Research Communications in Molecular Pathology and Pharmacology το 1998), ο οποίος όταν υπερβαίνει τα φυσιολογικά όρια μπορεί να προκαλέσει την παραγωγή ελευθέρων ριζών, αυξάνοντας έτσι τον κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα ή και καρκινογενέσεις. Η δράση της μελιτζάνας σε αυτό το επίπεδο, ίσως είναι ευεργετική για τους άνδρες και τις μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες, οι οποίες, μη αποβάλλοντας πια το σίδηρο μέσω της εμμηνορρυσίας, έχουν αυξημένη πιθανότητα συσσώρευσής του.

Το μήλο ήταν μελιτζάνα;  

O περισσότερος κόσμος πιστεύει πως το μήλο ήταν αυτό που οδήγησε τον άνθρωπο από τον Παράδεισο στην Kόλαση. Aντίθετα, οι λαοί της Mέσης Aνατολής είναι πεπεισμένοι ότι στο δρόμο της κολασμένης γεύσης οδηγεί η μελιτζάνα!

Πηγή: NaturaNrg #62