τεντωμένο σχοινί

Μην αγχώνεστε–Ηρεμήστε!

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Εναλλακτικές θεραπείες.

Συνεχίζοντας την ανάλυση του ακρωνυμίου του Dr.James Duke σχετικά με το πώς μπορεί να διατηρείται κάποιος στα εβδομήντα του νέος, ακμαίος και υγιής -και αφού σε προηγούμενα τεύχη αναλύσαμε τα υπόλοιπα γράμματα- σήμερα θα αναλύσουμε το «M Μην αγχώνεστε» και το «H –Ηρεμήστε» ουσιαστικά δηλαδή θα μιλήσουμε για το άγχος.

Το άγχος ορίζεται στη βιβλιογραφία ως ένας μηχανισμός αντίδρασης σε μια αλλαγή που απαιτεί σωματική ή πνευματική προσαρμογή. Αυτός ο μηχανισμός λειτουργεί θέτοντας σε εγρήγορση τον οργανισμό ώστε να αντιμετωπίσει την απειλή ή καταστάσεις που απαιτούν αυξημένη ενέργεια. Αυτό είναι το λεγόμενο δημιουργικό άγχος. Όταν όμως κάνει την εμφάνισή του χωρίς να υπάρχει προφανής λόγος, τότε έχουμε το ανεξέλεγκτο άγχος που είναι καταστροφικό για την υγεία μας και τροχοπέδη στις ζωές μας. Ένας άλλος ορισμός είναι η μη δυνατότητα διαχείρισης καταστάσεων στη ζωή μας, αποτέλεσμα του ότι καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε περισσότερα από όσα αντέχουμε.

Η λέξη «άγχος» προέρχεται από το ρήμα άγχω, που στα αρχαία ελληνικά σημαίνει σφίγγω ή πνίγω. Το στρες μάς κάνει ανυπόμονους και ευερέθιστους με ιδιαίτερη χαμηλή διάθεση για συνεργασία, αφού έχουμε την τάση να παρεξηγούμε συμπεριφορές. Μπορεί να έχει ψυχογενή προέλευση ή να είναι συνέπεια κάποιας σωματικής πάθησης. Κάθε άτομο έχει ένα ορισμένο βαθμό άγχους που θεωρείται φυσιολογικό υπό ορισμένες συνθήκες ενώ το αυξημένο άγχος επηρεάζει αρνητικά την υγεία και συντελεί στο να υπολειτουργεί το άτομο στις δραστηριότητές του.

Δεν μας γερνούν τα γεγονότα τα καυτά, αλλά η αντίδρασή μας σε αυτά… 

Το άγχος αποτελεί μια αυτόματη βιολογική αντίδραση του οργανισμού σε διάφορα εξωγενή ερεθίσματα, συγκεκριμένα ο Selye το 1930 τόνισε πως η αγχωτική αντίδραση θα προκύψει μόνο αν το άτομο νιώσει ανίκανο να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις μιας κατάστασης. Βασικά συναισθηματικά συμπτώματα άγχους είναι η ακαθόριστη ανησυχία από κάποιον απροσδιόριστο κίνδυνο και η κρίση πανικού. Μάλιστα μια πολύ γνωστή αγιουρβεδική ρήση λέει «δεν μας γερνούν τα γεγονότα τα καυτά, αλλά η αντίδρασή μας σε αυτά.» Κατά την επιστήμη της Αγιουρβέδα καθώς και άλλων παραδοσιακών θεραπευτικών συστημάτων, το κατά πόσο θα αγχωθούμε με μια κατάσταση έχει να κάνει σε μεγάλο βάθος με την Συνειδητότητά μας. Με άλλα λόγια η όποια αγχωτική κατάσταση αντιμετωπίζεται με διαφορετικούς τρόπους από τον καθένα μας ανάλογα με το ποια στάση θα κρατήσουμε. Η εναρμόνιση με τη φύση και η ανακάλυψη της δικής μας «Αληθινής Φύσης» θεωρείται το καλύτερο φάρμακο. Το άγχος έχει να κάνει με όλα όσα θέλουμε να πραγματοποιήσουμε σε σχέση με όσα τελικά μπορούμε να πραγματοποιήσουμε και βέβαια όλα αυτά σε συνάρτηση με το χρόνο, που όσο και να προσπαθούμε να ελέγξουμε και να διαχειριστούμε, στο τέλος είναι αυτός που θέτει «τις καθοριστικές κόκκινες γραμμές».

Συνειδητή αντιμετώπιση του άγχους

Μια σοφή προσέγγιση στην αντιμετώπιση του άγχους θα ήταν:

  1. Όσο το δυνατό καλή σχέση με το χρόνο όσο αναφορά τις δραστηριότητές μας αλλά κυρίως και τους εαυτούς μας. Προς αυτή την κατεύθυνση η αγιουρβεδική επιστήμη αναλίσκεται αρκετά στο κομμάτι «φυσική αντιγήρανση», όπως και σε καθημερινές και εποχιακές ρουτίνες που σύμφωνα με την ιδιοσυγκρασία μας συντελούν στην εξέλιξη μας.
  2. «Το γνώθι σ “αυτόν», δηλαδή να γνωρίζουμε τι είμαστε, τι θέλουμε, αλλά κυρίως τι μπορούμε να κάνουμε και με τι απώτερο σκοπό, φροντίζοντας να δημιουργούμε τέτοιες συνθήκες γύρω μας που να είμαστε σε θέση να διαχειριστούμε αλλά και παράλληλα θα μπορεί να μας εξελίσσει.
  3. Αυτό που αποτελεί την αναγκαία συνθήκη για τα παραπάνω είναι: η συνειδητή προσπάθεια αυτοπραγμάτωσης, δηλαδή της βαθιάς γνώσης της ύπαρξης και της εξέλιξης. Έχοντας ως βασικό όπλο το νου, που όταν εξασκηθεί κατάλληλα (με ειδικές τεχνικές γιόγκα και αγιουρβέδα) μπορεί να ασκήσει βαθιά επίδραση στο σώμα και κυρίως να συντελέσει στην εξισορρόπηση τις συνειδητότητάς μας, γεγονός που θεωρείται κλειδί στην απελευθέρωση των ασθενειών και της γήρανσης, αφήνοντας το άγχος έξω από της ζωές μας. Ολοένα και περισσότερο η συμβατική προσέγγιση πλησιάζει τις ολιστικές. Αξίζει να σημειωθεί πως ο Δρ Albert Ellis το 1996 ανέπτυξε τη μέθοδο διαχείρισης του άγχους Rational emotive therapy, που σύμφωνα με αυτή, το άγχος προέρχεται από παράλογο τρόπο σκέψης. Η τεχνική αυτή εξετάζει τα πιστεύω ενός ανθρώπου και προσπαθεί να τα αλλάξει θετικά.

Στρες & σωματικές αντιδράσεις

  • Απελευθέρωση της κορτιζόνης από τα επινεφρίδια.
  • Αύξηση των επιπέδων της θυρεοειδικής ορμόνης στο αίμα.
  • Απελευθέρωση ενδορφίνης από τον υποθάλαμο.
  • Ελάττωση των σεξουαλικών ορμονών: της τεστοστερόνης στους άνδρες και της προγεστερόνης στις γυναίκες.
  • Διακοπή λειτουργίας του πεπτικού σωλήνα
  • Απελευθέρωση της γλυκόζης στο αίμα με ταυτόχρονη αύξηση των επιπέδων ινσουλίνης για το μεταβολισμό
  • Αύξηση της χοληστερόλης στο αίμα κυρίως από το συκώτι
  • Διαταραχές του καρδιακού ρυθμού
  • Αυξημένη προμήθεια του αέρα
  • Πύκνωση του αίματος
  • Εφίδρωση του δέρματος
  • Όξυνση των αισθήσεων: μάτια, ακοή, αφή, γεύση, οσμή
  • Μη καλή πνευματική κατάσταση του ατόμου

Η επιστήμη της Αγιουρβέδα έχει στο οπλοστάσιο της πέρα από ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα διαβίωσης (γι’ αυτό και ετυμολογικά μεταφράζεται ως η επιστήμη της ζωής), πολλές τεχνικές όπως ειδικά αγιουρβεδικά μασάζ, Shirodhara, αλλά και ένα πλήθος από Rasayanas (βότανα που σεβόμενα τη φύση μας ενισχύουν μηχανισμούς αυτοθεραπείας), με πολύ χαρακτηριστικό το Ashwagandha, που με την εγγύηση της παραγωγής του από την κορυφαία στο χώρο της παραδοσιακής ιατρικής Himalaya μπορεί συν τοις άλλης να αποτελέσει ένα πολύ καλό σύμμαχο στο μεγαλύτερο και ίσως τον πιο ύπουλο εχθρό στον σύγχρονο τρόπο ζωής, το άγχος.

Επιμέλεια: Σοφία Παπαδοπούλου, Χημικός – Πρόεδρος της Ayurveda Hellas ΑΕ, Πρόεδρος της ΕΛ.Ε.Μ.Ε.Ε.Α.* e-mail: [email protected]

Πηγή: NaturaNrg #53

 

Sas-endiaferei_arrow

70 μυστικά για να μεγαλώνουμε παραμένοντας νέοι…

Μπορεί το χαμόγελό σας να προβλέψει πόσο θα ζήσετε;

Η διατροφή της μακροζωίας