Ethismoi

Mήπως έχετε πέσει θύμα κάποιου σύγχρονου εθισμού;

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Ψυχολογία.

Της Αφροδίτης Ραυτοπούλου

ΜΗΝ ΑΦΗΣΕΤΕ ΤΟ ΦΑΓΗΤΟ, ΤΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΛΛΕΣ ΕΞΑΡΤΗΣΕΙΣ ΝΑ ΣΑΣ ΚΡΑΤΑΝΕ ΟΜΗΡΟΥΣ ΜΕΣΑ ΣΤΟ 2014!

Μήπως για σας τα Χριστούγεννα ήταν μονάχα η αφορμή που ψάχνατε για να βρίσκεστε στα μαγαζιά, παρά το γεγονός ότι η πιστωτική σας κάρτα έχει χτυπήσει κόκκινο; Ή σας έδωσαν ακόμη περισσότερο χρόνο για να σερφάρετε ατελείωτες ώρες στο Ίντερνετ;
Στο πλαίσιο του ετήσιου «προσωπικού απολογισμού», για σταθείτε λίγο και σκεφτείτε: μήπως έχετε πέσει θύμα κάποιου σύγχρονου εθισμού; Γιατί πέρα από τους κλασικούς εθισμούς στα ναρκωτικά και το αλκοόλ, υπάρχουν και άλλες μορφές εξάρτησης στη σφαίρα της διατροφής, της επικοινωνίας, της συμπεριφοράς, του έρωτα. Δείτε πώς μπορείτε να τις κόψετε «μαχαίρι» και να γιορτάσετε ένα απελευθερωμένο «εγώ» το 2014!

Όπως εξηγούν οι ειδικοί, η σύγχρονη κοινωνία μάς βομβαρδίζει με την προβολή αντικειμένων που τα καθιστά ποθητά και μας κάνει να νιώθουμε δυστυχισμένοι ή κενοί όταν δεν τα έχουμε. Στα πιο ευαίσθητα άτομα όμως, που είναι ανίκανα να ελέγξουν τις παρορμήσεις τους, αυτό μπορεί να πυροδοτήσει μία πραγματική πάθηση.

Η εξάρτηση είναι ουσιαστικά η υπερβολική αναζήτηση της ευχαρίστησης. Το πρόβλημα διαπιστώνεται όταν όλη η ημέρα περιστρέφεται γύρω από μία έμμονη σκέψη και οργανώνεται με βάση μία συγκεκριμένη συμπεριφορά (για παράδειγμα τα ψώνια, το φαγητό, το Ίντερνετ, τη δουλειά) και όταν αυτή η «ανάγκη» γίνεται πρώτης προτεραιότητας και δεν ελέγχεται. Η ανεπιθύμητη συμπεριφορά συνοδεύεται συχνά από ψέματα για τη συγκάλυψή της, αν και συνήθως τα κοντινά πρόσωπα του πάσχοντα αντιλαμβάνονται πολύ καλά ότι κάτι δεν πάει καλά, αφού η ισορροπία της προσωπικότητάς του έχει διαταραχθεί.

Εξάρτηση από την εργασία

workaholic» Η διαταραχή: Αν ανήκετε στην κατηγορία των “workaholics” (εργασιομανείς), τότε για σας η δουλειά δεν αποτελεί μία επιλογή, αλλά μία ανεξέλεγκτη εσωτερική ανάγκη.

Η σκέψη σας είναι συνέχεια σε αυτήν, όλες οι συζητήσεις σας περιστρέφονται γύρω από αυτήν ενώ η ταυτότητά σας μοιάζει να ορίζεται μονάχα από την επαγγελματική σας ιδιότητα. Όχι τυχαία, αρρωσταίνετε τακτικά όταν βρίσκεστε σε διακοπές και αποφεύγετε με κάθε τρόπο τις πολυήμερες άδειες. Την ίδια στιγμή, υποφέρετε από υπερβολικό στρες λόγω της υπερβολικής εργασίας.

» Πώς να την ελέγξετε:
Παρατηρήστε τη συμπεριφορά σας: Μήπως όταν δεν έχετε να απασχοληθείτε με κάτι, αγχώνεστε; Και μήπως στερήστε ώρες ύπνου, για να τις αφιερώνετε και αυτές στη δουλειά; Ε, είναι ώρα να πατήσετε φρένο. Ανασύρετε από τη… μνήμη σας τον πολυδιάστατο χαρακτήρα σας. Θυμηθείτε και τις υπόλοιπες ιδιότητές σας, μην επιτρέποντας στην επαγγελματική να έχει πια το «μονοπώλιό» σας. Δώστε μία ευκαιρία στο διαλογισμό, ο οποίος μπορεί να αποδειχτεί ένα πολύτιμο εργαλείο προσωπικής ανάπτυξης. Πρόκειται για μία τεχνική χαλάρωσης που βασίζεται στην επανάληψη λέξεων και ήχων, που βοηθάνε το μυαλό να απελευθερωθεί από όλες τις σκέψεις που το βαραίνουν.

Εξάρτηση από το/τη σύντροφό σας

» Η διαταραχή: Προκειμένου να μη χάσετε το συναισθηματικό σας αποκούμπι, δεν διστάζετε ακόμα και να υποκύψετε σε μαζοχιστικές συμπεριφορές, ακόμα και παρά τη θέλησή σας (μετά από προτροπή του συντρόφου σας), για να τον έχετε μονίμως και πλήρως ικανοποιημένο. Κάνετε τα πάντα και θυσιάζετε ακόμα και την αξιοπρέπειά σας, για να μη μείνετε μόνοι.

» Πώς να την ελέγξετε:
Το λεγόμενο “love addiction” (συναισθηματική εξάρτηση) έχει τη βάση του σε ανεκπλήρωτες επιθυμίες της παιδικής ηλικίας. Σας κάνει να νιώθετε ανάξιοι να αγαπηθείτε, σας ρίχνει την αυτοεκτίμηση και σας κάνει να υπερπροσπαθείτε. Για αλλαγή όμως, σταματήστε να φροντίζετε τους άλλους και αρχίστε να φροντίζετε τον εαυτό σας. Δοκιμάστε επίσης τις χαλαρωτικές ιδιότητες του μασάζ, που θα σας βοηθήσει να αποβάλετε την εσωτερική ένταση, η οποία συχνά ξεσπά με τη μορφή ψυχοσωματικών διαταραχών. Να θυμάστε ότι οι άντρες αγαπούν τις γυναίκες που αγαπούν τον εαυτό τους (και τούμπαλιν)!

Εξάρτηση από το Facebook

» Η διαταραχή: Όταν δεν είστε online, νιώθετε αποκομμένοι από όλον τον κόσμο. Θέλετε να βρίσκεστε σε συνεχή επικοινωνία με τους φίλους (πραγματικούς και «εικονικούς») που έχετε κάνει “add” στο Facebook και σε πολλές περιπτώσεις προτιμάτε να τους συναντάτε στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης παρά από κοντά.

» Πώς να την ελέγξετε:
Όσο μεγαλύτερη δυσκολία έχετε να επικοινωνήσετε με αληθινούς και συγκεκριμένους ανθρώπους, τόσο περισσότερο καταφεύγετε σε «εικονικούς» χώρους μέσα στους οποίους έχετε την ευκαιρία να χτίσετε μία διαφορετική προσωπικότητα. Κλείστε όμως για λίγο τον υπολογιστή. Προσπαθήστε να αντιληφθείτε όλα όσα χάνετε με το να παραμένετε online πολλές ώρες τη μέρα: φίλους, συναισθήματα, εμπειρίες ζωής.
Και αναζητήστε ένα αποκούμπι στον πραγματικό κόσμο: ένα φίλο ή ένα συγγενικό πρόσωπο που θα αποσπάσει την προσοχή σας από το Ίντερνετ και θα σας ενθαρρύνει να συμμετάσχετε σε συγκεκριμένες δραστηριότητες. Αν χρειαστεί, δοκιμάστε τη γνωστικοσυμπεριφορική θεραπεία, ενώ σημαντικά οφέλη για εσάς μπορεί να έχει και η γιόγκα, η οποία θα σας βοηθήσει να ανακτήσετε την ψυχοσωματική σας ισορροπία και να αποβάλετε τις ανασφάλειές σας.

Εξάρτηση από το φαγητό

food addiction» Η διαταραχή: Γεμίζετε το πιάτο σας σαν να προέρχεστε από… κατοχή. Δεν σας απασχολεί η ποιότητα, παρά μόνο η ποσότητα. Και παρά το ότι πέφτετε στο κρεβάτι με γεμάτο στομάχι, δεν μπορείτε να ησυχάσετε και να αποκοιμηθείτε. Έτσι, λίγο αργότερα σηκώνεστε και πάλι και με βηματισμό… κλέφτη κατευθύνεστε μπροστά στο ψυγείο, για να καταναλώσετε ό,τι βρεθεί μπροστά σας.

» Πώς να την ελέγξετε:
Αν έχετε εμμονή με το βάρος σας, αν είστε ανίκανοι να κρατηθείτε μακριά από συγκεκριμένες τροφές μετά την πρώτη μπουκιά και αν σχεδιάζετε όλη τη μέρα σας με βάση τις λιγούρες σας, τότε δεν υπάρχει αμφιβολία ότι χρησιμοποιείτε το φαγητό ως ανταμοιβή ή παρηγοριά. Είναι πολύ πιθανό μάλιστα να υποφέρετε από το σύγχρονο διατροφικό σύνδρομο “Binge Eating Disorder” (Διαταραχή Επεισοδιακής Υπερφαγίας): τρώτε χωρίς πρόγραμμα, χωρίς ωράριο, χωρίς επιλογή. Στην περίπτωση αυτή, αξίζει να επισκεφτείτε έναν ειδικό ψυχολόγο, ο οποίος μπορεί να σας συστήσει μια ομάδα βοήθειας, παρόμοιας δράσης με αυτές των Ανώνυμων Αλκοολικών.
Δοκιμάστε παράλληλα ασκήσεις αυτογενούς εκπαίδευσης (autogenic training) ή αλλιώς τη λεγόμενη τεχνική Schultz. Πρόκειται για τεχνικές χαλάρωσης που θα σας βοηθήσουν να διαχειριστείτε μόνοι τον έλεγχο των συναισθημάτων και των σκέψεών σας, έτσι ώστε να χαλιναγωγήσετε τη λαιμαργία σας.

Πηγή: NaturaNrg #45