Ναι ή όχι στο ζωικό γάλα;

Ναι ή όχι στο ζωικό γάλα;

Αναρτήθηκε στις: Κατηγορίες: Διατροφή, Υγιεινές τροφές & Συνταγές

Το ζωικό γάλα είναι κάτι περισσότερο από απλά ένα ποτό, είναι ένα πολιτιστικό φαινόμενο που χρονολογείται εδώ και χιλιάδες χρόνια, ωστόσο, κατά την τελευταία δεκαετία μαθαίνουμε μερικά όλο και περισσότερο ανησυχητικά πράγματα για το γάλα, από το πώς έχει παραχθεί μέχρι το πώς επηρεάζει πραγματικά το σώμα μας. – Ναι ή όχι στο ζωικό γάλα; –

του Γιώργου Γιαγκίδη, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, 

Λέγοντας ζωικό γάλα φυσικά, εννοούμε το πρόβειο, το κατσικίσιο και το αγελαδινό. Γενικά ως τροφή μπορεί να θεωρηθεί πλήρης. Στο ένα του ποτήρι (250 ml) παρέχει σημαντικές ποσότητες πρωτεΐνης (7 γρ), υδατανθράκων (12 γρ) και λίπους ( 8 γρ), κυρίως ως κορεσμένο, με 150 θερμίδες. Επίσης παρέχει ασβέστιο κατά 300 mg περίπου (37,5% του εκτιμώμενου Μ.Ο απαίτησης – E.AR), χαμηλά ποσοστά νατρίου, ριβοβλαβίνης (Β2), βιταμίνης D, βιταμίνης Α και μαγνησίου. Ακόμη παρέχει ανοσοσφαιρίνες, η οποίες βοηθούν το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Εδώ μιλάμε για τα ποσοστά του αγελαδινού γάλακτος, αλλά συγκριτικά και με τα άλλα γάλατα δεν υπάρχουν τόσο σοβαρές διαφοροποιήσεις, αν εξαιρέσουμε το μητρικό ανθρώπινο το οποίο είναι υπερπλήρες σε όλα τα στοιχεία.

Το παράδοξο των Ασιατών

Στην Ασία και ειδικά στην Ιαπωνία οι άνθρωποι αποφεύγουν το γάλα και τα γαλακτοκομικά. Ως εκ τούτου σε μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού (κάποιες μελέτες δείχνουν ποσοστό έως 95% στην Ιαπωνία) έχει αναπτυχθεί δυσανεξία στη λακτόζη, περισσότερο λόγω απουσίας γαλακτοκομικών προϊόντων από τη διατροφή. Βέβαια οι άνθρωποι για να προσλαμβάνουν ασβέστιο καταναλώνουν τροφές όπως, φυτικά γάλατα, κόκαλα ψαριών και φύκια1. Θα περίμενε κανείς λοιπόν να έχουν πολύ υψηλότερα ποσοστά οστεοπόρωσης από την Ευρώπη. Ωστόσο πολλές επιδημιολογικές μελέτες δείχνουν χαμηλότερα ποσοστά, δίχως όμως το πρόβλημα της οστεοπόρωσης να είναι και εκεί μικρό2,3.

Οι κίνδυνοι του γάλακτος

Σύμφωνα με πολλές μελέτες:

  • Υψηλότερη πρόσληψη γαλακτοκομικών προϊόντων έχει συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο καρκίνου του προστάτη και των ωοθηκών4.
  • Πρωτεΐνες από το αγελαδινό γάλα ίσως παίζουν ρόλο στην πρόκληση του διαβήτη τύπου Ι, μέσω του μοριακού μιμητισμού14.
  • Σε πολλές χώρες, οι πληθυσμοί που καταναλώνουν περισσότερα γαλακτοκομικά έχουν υψηλότερα ποσοστά σκλήρυνσης κατά πλάκας15.
  • Οι πρωτεΐνες των γαλακτοκομικών έχουν αποδειχθεί πως αυξάνουν τα επίπεδα της πρωτεΐνης IGF-1 (αυξητικός παράγοντας ινσουλίνης). Αυξημένα επίπεδα IGF-1 εμπλέκονται σε πλειάδα καρκίνων, αν η έκκριση της δεν είναι αυστηρά ελεγχόμενη5.
  • Η γαλακτοκομικές πρωτεΐνες προάγουν τα αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης σε ανθρώπους και ζώα, όπως και την αθηροσκλήρωση στα ζώα6,7.
  • Η κύρια πρωτεΐνη του γάλακτος (καζεΐνη) προωθεί τον καρκίνο μέσω καρκινογόνου ουσίας8.
  • Η D-γαλακτόζη φαίνεται προ-φλεγμονώδης12.
  • Η υψηλότερη πρόσληψη γάλακτος συνδέεται με την ακμή11.
  • Η πρόσληψη γάλακτος φαίνεται να προάγει λοιμώξεις στο αυτί και τη δυσκοιλιότητα9.
  • Το γάλα είναι ίσως η πιο κοινή αυτο-αναφερόμενη αλλεργιογόνος τροφή στον κόσμο11.
  • Ένα μεγάλο μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού δεν μπορεί να αφομοιώσει επαρκώς το γάλα, λόγω δυσανεξίας στη λακτόζη, μια διαδικασία που φυσιολογικά παθαίνουν οι άνθρωποι έπειτα από τον απογαλακτισμό τους3.
  • Τα υψηλότερα ποσοστά κατανάλωσης γάλακτος συνδέονται και με υψηλότερη θνησιμότητα12.
  • Η μεγαλύτερη κατανάλωση γάλακτος ανάλογη με τον αριθμό καταγμάτων και απώλειας οστικής μάζας12.
  • Λόγω της χορήγησης μεγάλων ποσοτήτων αντιβιοτικών στα ζώα και ειδικά στις αγελάδες, ποσοστό περνά και στους ανθρώπους, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ανθεκτικά στελέχη βακτηρίων που δεν καταπολεμώνται με αντιβιοτικά. Μεγάλος κίνδυνος φυσικά για τα βρέφη13.
Φυσικά και υπάρχουν μελέτες που κάνουν αντίλογο σε αυτά τα στοιχεία.. Πάντως, φαίνεται ορθότερο ο άνθρωπος να μειώσει την κατανάλωση του γάλακτος σε έναν σημαντικό βαθμό, ως πρόληψη φυσικά στα παραπάνω σοβαρά και εμπεριστατωμένα στοιχεία. Γιατί επίσης να μην διαλέξουμε τα σίγουρα πιο αθώα γάλατα, όπως τα φυτικά (ρυζιού, αμυγδάλου κ.α.);  Τροφή για σκέψη και μελέτη λοιπόν!

Πηγές:

  1. Iki M , Epidemiology of osteoporosis in Japan, 2012.
  2. Fujita T , Osteoporosis in Japan: factors contributing to the low incidence of hip fracture, 1994.
  3. Dhanwal D, Dennison E et al, Epidemiology of hip fracture: Worldwide geographic variation, 2011.
  4. Lanou AJ, Should dairy be recommended as part of a healthy vegetarian diet? 2009.
  5. Key TJ. Diet, insulin-like growth factor-1 and cancer risk, 2011.
  6. Kritchevsky D. Dietary protein, cholesterol and atherosclerosis: a review of the early history, 1995
  7. Gardner CD, Messina M et al, Effect of two types of soy milk and dairy milk on plasma lipids in hypercholesterolemic adults, 2007.
  8. Youngman LD, Campbell TC. Inhibition of aflatoxin B1-induced gamma-glutamyltranspeptidase positive (GGT+) hepatic preneoplastic foci and tumors by low protein diets: evidence that altered GGT+ foci indicate neoplastic potential. Carcinogenesis 1992;13:1607-13.
  9. Spencer EH, Ferdowsian HR, Barnard ND. Diet and acne: a review of the evidence, 2009
  10. Caffarelli C, Baldi et al, Cow’s milk protein allergy in children: a practical guide. Italian journal of pediatrics, 2010.
  11. Rona RJ, Keil T, Summers C et al. The prevalence of food allergy: a meta-analysis, 2007.
  12. Michaëlsson K, Wolk A et al, Milk intake and risk of mortality and fractures in women and men: cohort studies, 2014.
  13. American Cancer Society, Recombinant Bovine Growth Hormone, 2014.
  14. Dahl-Jorgensen K, Joner G, Hanssen KF. Relationship between cows’ milk consumption and incidence of IDDM in childhood, 1991.
  15. Malosse D, Perron H et al, Correlation between milk and dairy product consumption and multiple sclerosis prevalence: a worldwide study. Neuroepidemiology, 1992.

Πηγή: Natura Nrg #89

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *