naturopathitiki

Νατουροπαθητική: Η «αφάρμακη ιατρική» κρατάει μακριά τις ιώσεις

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Διατροφή, Υγεία.

Της Αφροδίτης Ραυτοπούλου

Βρισκόμαστε πλέον στην καρδιά του χειμώνα και επομένως στο στόχαστρο των ιών και των μικροβίων. Ακόμα κι αν έχουμε καταφέρει να βγούμε αλώβητοι μέχρι στιγμής από τις αλλεπάλληλες επιθέσεις τους, τίποτα δεν εγγυάται ότι θα κερδίσουμε το μεγάλο στοίχημα: να βγάλουμε τη φετινή σεζόν των ιώσεων χωρίς να επισκεφτούμε ούτε μία φορά το φαρμακείο. Η νατουροπαθητική όμως μπορεί να σταθεί καθοριστικός σύμμαχος στο μέτωπό μας, καθώς προωθεί την αρχή «ισχυρό ανοσοποιητικό χωρίς φάρμακα». Και μας παροτρύνει να αναζητήσουμε συμμάχους στη φύση για να επικρατήσουμε στον άνισο πόλεμο που μας κηρύσσουν κάθε χειμώνα οι ιοί και τα μικρόβια.

Η νατουροπαθητική είναι μία στάση ζωής της κινεζικής ιατρικής που βασίζεται στην πεποίθηση ότι το σώμα μπορεί να αυτοθεραπευτεί, ποντάροντας σε φυσικά φάρμακα, όπως φυτικά μέσα, χειροπρακτικές (σιάτσου και ρεφλεξολογία), και πάνω από όλα στη φυσική διατροφή.

Τι σημαίνει φυσική διατροφή; Σημαίνει να βασίζουμε το διατροφολόγιό μας σε τρόφιμα φρέσκα, εποχής, τοπικής παραγωγής και βιολογικής καλλιέργειας. Τρόφιμα δηλαδή που δεν συντηρούνται για μεγάλα διαστήματα στα ψυγεία και δεν ταξιδεύουν χιλιόμετρα για να φτάσουν στο τραπέζι μας, και φυσικά έχουν καλλιεργηθεί με βιολογικές μεθόδους για να μην αλλοιώνονται οι θρεπτικές ουσίες τους.

Οι οπαδοί της νατουροπαθητικής υποστηρίζουν ότι, καθώς εξελίσσεται ο ανθρώπινος οργανισμός, ενσωματώνεται με το τοπικό περιβάλλον και μπορεί να αντλήσει τις ουσίες που έχει ανάγκη από τα προϊόντα που καλλιεργούνται στην περιοχή όπου ζει. Δεν έχει ανάγκη δηλαδή να καταφεύγει σε προϊόντα που αναπτύσσονται σε άλλα μέρη ή άλλες εποχές του χρόνου, μόνο και μόνο για την ιδιαίτερη γεύση τους. Αν καταναλώνει τα τρόφιμα που του προσφέρει απλόχερα η φύση στην πιο αγνή μορφή τους, μπορεί να διεγείρει τις ικανότητες αυτοΐασής του και να κρατηθεί μακριά από τις ασθένειες.

olive oilΑπό το δέντρο και τη γλάστρα απευθείας στο πιάτο

Σύμφωνα με τη νατουροπαθητική, το καθημερινό διατροφολόγιο πρέπει να περιέχει αγνά τρόφιμα και αρωματικά βότανα, η αξία των οποίων είναι συχνά υποτιμημένη. Τα τρόφιμα αυτά για να είναι ωφέλιμα για τον οργανισμό, δεν πρέπει να είναι ούτε επεξεργασμένα, ούτε τροποποιημένα ή μεταλλαγμένα. Για παράδειγμα, το σιτάρι ολικής αλέσεως πρέπει να καταναλώνεται με τον φλοιό του, γιατί έτσι είναι πιο πλούσιο σε πολύτιμες φυτικές ίνες. Παρομοίως, τα φρούτα και τα λαχανικά πρέπει να καταναλώνονται αμέσως μόλις κοπούν από τα δέντρα, ενώ τα αρωματικά βότανα να μεγαλώνουν σε γλάστρες στον κήπο ή στο μπαλκόνι και να λαμβάνονται απευθείας από εκεί, έτσι ώστε να παρέχουν στον οργανισμό όλες τις βιταμίνες και τα αντιοξειδωτικά συστατικά τους. Μόνο όταν καταναλώνονται σε αυτήν τη μορφή τα τρόφιμα, χαρίζουν ενέργεια στον οργανισμό, ισχυροποιούν το ανοσοποιητικό σύστημα και του επιτρέπουν να καταπολεμάει πολλές μικρές διαταραχές που συχνά δεν αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά με τα συμβατικά φάρμακα: όπως οι επανειλημμένοι πονοκέφαλοι, η δυσκοιλιότητα, οι δερματοπάθειες.

Όπως εξηγούν οι οπαδοί της νατουροπαθητικής, μερικά από τα πιο συνηθισμένα λάθη που διαπράττονται σε διατροφικό επίπεδο, είναι η υπερβολική κατανάλωση πρωτεϊνών ζωικής προέλευσης, ιδίως κρέατος. Αυτό έχει ως συνέπεια προβλήματα στις αρθρώσεις και ασθένειες, όπως η ποδάγρα. Πολύ συχνά όμως, η υπερβολική αυτή κατανάλωση δεν γίνεται αντιληπτή. Ας σκεφτούμε για παράδειγμα πόσοι καταναλώνουν σε καθημερινή βάση σάντουιτς ή τοστ με αλλαντικά.

Ένα άλλο κοινό λάθος είναι η τακτική επανάληψη των ίδιων φαγητών στο διατροφολόγιο. Οι ειδικοί εξηγούν ότι η συχνή κατανάλωση των ίδιων τροφίμων επιβαρύνει το συκώτι και τα νεφρά, τα δύο όργανα που έργο τους είναι να αποβάλουν τις άχρηστες ουσίες, και προκαλεί τη γενική εξασθένηση του οργανισμού.

aktinidio_portokaliΤα «must» της νατουροπαθητικής διατροφής

Σύμφωνα με τη νατουροπαθητική, από το τραπέζι δεν θα πρέπει να λείπουν τα ακόρεστα λιπαρά οξέα, που είναι ωφέλιμα για την καλή λειτουργία της καρδιάς και των αιμοφόρων αγγείων. Πλούσιες πηγές τους είναι οι ξηροί καρποί, οι λιπαροί σπόροι, τα λιπαρά ψάρια. Πολύτιμη είναι και η παρουσία των φρέσκων φρούτων και λαχανικών, καθώς παρέχουν στον οργανισμό τις θρεπτικές ουσίες που έχει ανάγκη την εκάστοτε εποχή του χρόνου. Ιδιαίτερα θρεπτικά αποδεικνύονται και τα όσπρια, το τόφου και τα αυγά, που αποτελούν άριστες πηγές πρωτεϊνών, ενώ τρόφιμα όπως το λεμόνι και η πιπερόριζα αποδεικνύονται φυσικά φάρμακα: το πρώτο έχει απολυμαντικές και διουρητικές ιδιότητες, ενώ το δεύτερο έχει αντιφλεγμονώδη δράση, προστατεύει τα αιμοφόρα αγγεία και διευκολύνει την πέψη.

Σε περιόδους έντονου στρες και κόπωσης, ορισμένα τρόφιμα όπως το λάχανο, το μπρόκολο, το πορτοκάλι και το ακτινίδιο, χάρη στην περιεκτικότητά τους σε βιταμίνη C, μπορούν να ενισχύσουν τις φυσικές άμυνες του οργανισμού. Επίσης, μία σκελίδα σκόρδο, ωμό ή ψημένο, μπορεί να προστατέψει από τις λοιμώξεις, ενώ μία καλή δόση πρωτεϊνών (από αυγά, ψάρι, όσπρια, άπαχα τυριά) και έξτρα παρθένου ελαιόλαδου μπορεί να προσφέρει σωματική ενέργεια και πνευματική διαύγεια. Για έξτρα ενέργεια, συστήνεται ακόμα η κατανάλωση ενός θρεπτικού «νέκταρ» κάθε πρωί για διάστημα 2-3 μηνών: μία κουταλιά της σούπας γύρη, ένα κουταλάκι του γλυκού μέλι και μία σταγόνα βασιλικός πολτός, όλα βιολογικής προέλευσης.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στον τρόπο μαγειρέματος των φαγητών. Τα λαχανικά είναι καλύτερα να μαγειρεύονται στον ατμό, για να διατηρούν αναλλοίωτες τις βιταμίνες τους. Το τηγάνισμα επιτρέπεται κάθε τόσο, αρκεί να είναι σύντομο, για να αποφεύγεται η απορρόφηση πολλών λιπαρών από τα τρόφιμα. Το κλασικό βράσιμο δεν συστήνεται, καθώς η βύθιση των λαχανικών σε άφθονο νερό οδηγεί σε απώλεια των θρεπτικών τους συστατικών: αν δεν μπορεί να αποφευχθεί, τότε ιδανικά θα πρέπει το ζουμί αυτό να χρησιμοποιείται στη συνέχεια για μία σούπα. Για τα κρέατα και τα ψάρια, συστήνεται το ψήσιμο στον φούρνο ή ακόμα καλύτερα στην κατσαρόλα, με ολιγόλεπτο τσιγάρισμα.

gingerΤα τρόφιμα – ασπίδα απέναντι στις ιώσεις

Η νατουροπαθητική ορίζει ότι το πιο πλούσιο γεύμα της ημέρας πρέπει να είναι το πρωινό, το οποίο να βασίζεται στα φρέσκα φρούτα, τα δημητριακά και το ψωμί ολικής αλέσεως, τα αυγά και το γιαούρτι. Στο μεσημεριανό πρέπει να κυριαρχούν τα ζυμαρικά ή το ρύζι, που χαρίζουν ενέργεια μέχρι το βράδυ, ενώ το δείπνο πρέπει να βασίζεται στα όσπρια, το ψάρι ή τα αυγά, που παρέχουν πολύτιμες πρωτεΐνες για τη δομή των ιστών.

Ακολουθούν τα τρόφιμα που δεν θα πρέπει να λείπουν από το καθημερινό μενού, ειδικά τους χειμερινούς μήνες, καθώς οχυρώνουν τον οργανισμό απέναντι στις ιώσεις.

  • Ξηροί καρποί: Τα καρύδια, τα αμύγδαλα και τα φιστίκια παρέχουν ενέργεια, πολύτιμα λιπαρά για τη λειτουργία της καρδιάς και του εγκεφάλου, καθώς και μεταλλικά στοιχεία και βιταμίνες.
  • Φρούτα και λαχανικά εποχής: Αν είναι ώριμα, περιέχουν αντιοξειδωτικά που διατηρούν τον οργανισμό νέο και ενισχύουν τις φυσικές του άμυνες.
  • Λεμόνι: Δρα σαν φάρμακο, αφού έχει απολυμαντικές και διουρητικές ιδιότητες. Συστήνεται η κατανάλωση του χυμού ενός λεμονιού αμέσως μετά το πρωινό ξύπνημα.
  • Μέλι: Χάρη στην περιεκτικότητά του σε σάκχαρα, βιταμίνες, ασβέστιο, σίδηρο, χαλκό και μαγνήσιο, ευνοεί τη συγκέντρωση.
  • Έξτρα παρθένο ελαιόλαδο: Περιέχει ακόρεστα λιπαρά που προστατεύουν την καρδιά και τα αιμοφόρα αγγεία, και μειώνουν την «κακή» χοληστερόλη (LDL).
  • Βασιλικός πολτός: Ζελατινώδης ουσία με την οποία οι μέλισσες θρέφουν τις προνύμφες τους. Είναι πλούσιος σε πρωτεΐνες, βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία, συμβάλλει στην αντιμετώπιση του σωματικού και ψυχικού στρες, αλλά και στην ταχύτερη ανάρρωση από ασθένειες.
  • Ψάρια: Τα γαλάζια ψάρια (αντσούγια, σκουμπρί, σαρδέλα) περιέχουν πρωτεΐνες, λιπαρά οξέα Ωμέγα-3 και φώσφορο, απαραίτητες ουσίες για την καλή λειτουργία των νευρικών κυττάρων.
  • Γύρη: Αποτελεί ένα συμπύκνωμα από ιχνοστοιχεία, πρωτεΐνες και βιταμίνες, ιδανικό για περιόδους κούρασης και εξασθένησης.
  • Ακατέργαστο θαλασσινό αλάτι: Περιέχει μέταλλα και ιχνοστοιχεία που υποστηρίζουν τις λειτουργίες του οργανισμού.
  • Λιπαροί σπόροι (ηλιόσποροι, σπόροι κολοκύθας): Παρέχουν ενέργεια, μέταλλα και αντιοξειδωτικά. Ιδιαίτερα οι σπόροι του σουσαμιού (το ταχίνι) είναι πλούσιοι σε ασβέστιο, τη θεμελιώδη ουσία των οστών.
  • Τόφου: Είναι πλούσιο σε φυτικές πρωτεΐνες και συστήνεται ως υποκατάστατο του κρέατος και του ψαριού.
  • Πιπερόριζα (τζίντζερ): Αυτή η πικάντικη ρίζα ρευστοποιεί το αίμα, διευκολύνει την πέψη και έχει αντιφλεγμονώδη δράση.

Πηγή: NaturaNrg #56

Sas-endiaferei_arrow

Η καλή µέρα από το πρωινό φαίνεται

Τροφές – φυσικές πηγές προβιοτικών

Επαναφορά στη φύση με ολική άλεση!