quince2

Oι θησαυροί του Οκτωβρίου

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Διατροφή, Μαθήματα διατροφής.

της Χριστίνας Μπαλαμώτη

Οκτώβριος

Λαχανικά: Τελευταία βλίτα, κολοκυθάκια, μάραθος, μελιτζάνες, πιπεριές, ραπανάκια, φασολάκια και ντομάτες. Αγγούρια, αντίδι, άνηθος, καρότο, κολοκύθα, κουνουπίδι, λάχανο, μαϊντανός, παντζάρι, μαρούλι, πράσο, ραδίκια, σέλινα, σέσκουλα, σπανάκια, μπρόκολο, ράπα, φινόκιο.
Φρούτα: Ακτινίδια, κυδώνια, μήλα, σταφύλια, λωτοί, ρόδια,ξερά σύκα, σταφίδες, αμύγδαλα, καρύδια.

nutsΚαρύδια

Τα καρύδια αποτελούν πολύ καλή πηγή πρωτεΐνης. Είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, μαγνήσιο και αντιοξειδωτικά. Επιπλέον, όπως και οι περισσότεροι ξηροί καρποί, περιέχουν αρκετές ποσότητες φυτικών στερολών καθώς και μονοακόρεστων και πολυακόρεστων λιπαρών οξέων. Ιδιαιτέρως, τα καρύδια περιέχουν πολύ υψηλότερη συγκέντρωση ω-3 λιπαρών οξέων σε σχέση με τους υπόλοιπους ξηρούς καρπούς, ενώ η περιεκτικότητα τους σε κορεσμένα λιπαρά οξέα είναι χαμηλή. Είναι αποδεδειγμένο ότι τα ω-3 λιπαρά οξέα μειώνουν την ‘κακή’ (LDL) χοληστερόλη. Πολύχρονες επιστημονικές μελέτες έχουν δείξει πως οι ουσίες που περιέχονται στα καρύδια  προστατεύουν από καρδιαγγειακές παθήσεις και ελαττώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου.
Επειδή, οι ξηροί καρποί είναι τρόφιμα υψηλής θερμιδικής πυκνότητας, η ισορροπία και το μέτρο στην κατανάλωση έχουν σημασία. Ο σωστότερος υπολογισμός είναι να αποκομίζουμε τα πλεονεκτήματα της κατανάλωσης, χωρίς να προσθέτουμε υπερβολικές θερμίδες στην καθημερινή μας δίαιτα.

Κυδώνι

Η θρεπτική αξία του κυδωνιού οφείλεται κυρίως στη βιταμίνη C που περιέχει. Το φρούτο περιέχει επίσης μεγάλη ποσότητα τανίνης. Τα κυδώνια χρησιμοποιούνται κυρίως στη ζαχαροπλαστική. Συγκεκριμένα, από το φρούτο παρασκευάζονται γλυκά του κουταλιού, πελτές, κυδωνόπαστα και μαρμελάδες. Μάλιστα, ο όρος «μαρμελάδα», σήμαινε αρχικά μαρμελάδα από κυδώνια και προήλθε από την πορτογαλική λέξη marmelo, που σημαίνει «κυδώνι». Το ωμό κυδώνι χρησιμοποιείται ως «φάρμακο» σε καταστάσεις διάρροιας. Επίσης, οι σπόροι του έχουν αποχρεμπτικές και μαλακτικές ιδιότητες.

CauliflowerΚουνουπίδι

Το κουνουπίδι έχει υψηλή περιεκτικότητα σε νερό, βιταμίνη C, βιταμίνη Α, φολικό οξύ, κάλιο, φώσφορο και ασβέστιο, ενώ έχει ελάχιστες θερμίδες (23 kcal στα 100 gr τροφίμου). Το κουνουπίδι θεωρείται το λαχανικό με αρκετές βιολογικά ενεργές διατροφικές ουσίες που βοηθούν στην πρόληψη και καταπολέμηση πολλών νοσημάτων φθοράς καθώς επίσης συμβάλλει και στην πρόληψη του καρκίνου, διότι περιέχει μεγάλη περιεκτικότητα της ουσίας γλυκοζιδάσης, η οποία όταν διασπάται στον οργανισμό παράγει μια άλλη ουσία (ισοθιοκινάτες) που αποτελεί έναν από τους ισχυρότερους αντικαρκινικούς παράγοντες στη διατροφή. Επίσης τα συστατικά που περιέχει το κουνουπίδι θεωρείται ότι βοηθούν την αντίσταση του οργανισμού έναντι στις ασθένειες, ενισχύοντας το ανοσοποιητικό σύστημα. Επίσης, το φολικό οξύ που περιέχει βοηθάει στην εγκυμοσύνη στην πρόληψη γέννησης παιδιού με σύνδρομο νωτιαίου σωλήνα. Είναι κατάλληλο για όσους προσέχουν τη διατροφή τους ή θέλουν να κάνουν δίαιτα επειδή προσφέρει λίγες θερμίδες και μεγάλη ποσότητα βιταμινών. Είναι καλύτερο να μην τηγανίζεται, διότι η βιταμίνη C καταστρέφεται και αποδίδει περισσότερες θερμίδες.

Πηγή: NaturaNrg #10