mountain-climbing

Ορειβασία: Πάρτε τα βουνά

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Fitness, Ευεξία.

της Βάνας Νικολαϊδου

Με αφορμή την περίοδο των Χριστουγέννων που προσφέρεται για εξορμήσεις, μήπως είναι καιρός να κατακτήσετε κι εσείς τη δική σας βουνοκορφή; Κι αν η σκέψη και μόνο σας φαίνεται… βουνό, σας εγγυώμαστε ότι η διαδικασία δεν είναι καθόλου!

Τα οφέλη της ορειβασίας

Ζούμε σε μια χώρα κατά βάση ορεινή που σημαίνει ότι οι προορισμοί που μπορούμε να επισκεφτούμε ορειβατώντας είναι αμέτρητοι. Κάνοντας ορειβασία αποκτάμε σωματική αντοχή, πνευματική ευεξία, γνωρίζουμε καινούρια μέρη και ερχόμαστε σε άμεση επαφή με τη φύση και τα «δημοφιλέστερα» βουνά μας! «Ορειβατώ» σημαίνει «περπατώ στο βουνό» και είναι μοναδικό το συναίσθημα του ορειβάτη τη στιγμή που κατακτά την κορυφή. Η λέξη ορειβασία συχνά αναφέρεται και στην αναρρίχηση, αλλά σε αυτό το άρθρο θα μιλήσουμε για όλα όσα μπορούμε να κάνουμε και να απολαύσουμε όσοι δεν έχουμε ξανασχοληθεί με το άθλημα.
Πρόκειται για αερόβια άσκηση, που γυμνάζει κυρίως τους μύες των ποδιών (τετρακέφαλοι, γλουτιαίοι, οπίσθιοι μηριαίοι, γάμπες) χωρίς να αφήνει αμέτοχο το υπόλοιπο σώμα, βελτιώνει το καρδιοαναπνευστικό σύστημα και συνολικά τη φυσική μας κατάσταση. Εκτός όμως από το σώμα μας, όλες μας οι αισθήσεις θα ικανοποιηθούν. Το απόλυτο πράσινο, οι δροσερές μυρωδιές, ο ήχος από τα ποτάμια, το περπάτημα στο χώμα θα θυμίσουν στο υποσυνείδητό μας ποιοι πραγματικά είμαστε: πλάσματα της φύσης. Επιπλέον, είναι ένα σπορ που δε θα μας στοιχίσει πολλά χρήματα.

Κατακτώντας την κορυφή με παρέα

Μπορούμε να ξεκινήσουμε ορειβασία «παρασύροντας» μαζί μας τους φίλους μας. Η χρονική περίοδος που διανύουμε είναι κατάλληλη, αφού λόγω των γιορτών οι αργίες είναι πολλές και δεν χρειάζεται να περιοριστούμε στα Σαββατοκύριακα για να οργανώσουμε την εκδρομή μας.
Επιλέγουμε προσεκτικά το μονοπάτι που θα ανεβούμε, εξοπλισμένοι με ένα σακίδιο που περιλαμβάνει χάρτη της διαδρομής μας, κουτί πρώτων βοηθειών, πυξίδα, νερό, κάποιο σνακ, ένα δεύτερο ζευγάρι κάλτσες και ό,τι άλλο κρίνουμε ότι μπορεί να μας χρειαστεί. Ντυνόμαστε με ρούχα που απορροφούν τον ιδρώτα, αλλά δεν εμποδίζουν τις κινήσεις μας και φοράμε οπωσδήποτε ορειβατικά μποτάκια, για να μη γλιστράμε. Οι «προχωρημένοι» ορειβάτες χρησιμοποιούν τα ειδικά «μπατόν» ορειβασίας -που τους βοηθούν τόσο σε κατηφόρες και ολισθηρές επιφάνειες όσο και σε ανηφόρες ή σε περιοχές με χιόνι-, κράνη, ισοθερμικές φόρμες και αντιανεμικά μπουφάν. Σημαντικό επίσης είναι να υπολογίσουμε ακριβώς τον χρόνο που θα περπατήσουμε υπολογίζοντας και την επιστροφή, για να μη μας πιάσει η νύχτα. Διαφορετικά, ενδέχεται να μετατρέψουμε την αγαπημένη μας δραστηριότητα σε επικίνδυνη εμπειρία.

couple-mountainΟρειβατικοί σύλλογοι

Για τους πιο «οργανωτικούς» χαρακτήρες, υπάρχει πληθώρα ορειβατικών συλλόγων και σχολών σε όλη την Ελλάδα. Οι περισσότεροι απαριθμούν δεκάδες μέλη (η χρηματική συνδρομή είναι μικρή, αλλά στις εκδρομές μπορούν να λάβουν μέρος και μη μέλη με ένα μικρό κόστος συμμετοχής) και διαθέτουν αναλυτικό πρόγραμμα με τις εκδρομές που θα πραγματοποιήσουν στη διάρκεια της χρονιάς.
Οι περισσότεροι σύλλογοι έχουν οργανώσει εορταστικές διήμερες και τριήμερες αποδράσεις γι’ αυτή την περίοδο, γι’ αυτό αν θέλετε να δοκιμάσετε τις αντοχές στα… ψηλά, επικοινωνήστε μαζί τους έγκαιρα. Στα προγράμματα των συλλόγων υπάρχουν όλες οι πληροφορίες που χρειάζεται κανείς, όπως οι προορισμοί ονομαστικά, τα ονόματα των αρχηγών, ώρα και τόπος αναχώρησης (συνήθως πρωί με πούλμαν), η διάρκεια της κάθε εκδρομής (ημερήσια, διήμερη, τριήμερη), τα μονοπάτια που θα ακολουθηθούν, το ανώτατο υψόμετρο που θα φτάσει η ομάδα, οι καιρικές συνθήκες που πιθανότατα να επικρατούν και αν είναι αντίξοες (π.χ. χιόνι) ή όχι, λεπτομέρειες σχετικά με τη διαμονή, όταν υπάρχει (συνήθως σε κάποιο καταφύγιο ή σε αντίσκηνα για τους προχωρημένους), ο απαραίτητος εξοπλισμός των συμμετεχόντων. Ανάμεσα στις σημαντικότερες πληροφορίες είναι ο βαθμός δυσκολίας (π.χ. από Δ1 για τους αρχάριους έως Δ6 για τους πολύ προχωρημένους ή εναλλακτικά Α, Β, Γ, Δ κ.ο.κ. ανάλογα με τον σύλλογο) σε άμεση συνάρτηση με τις ώρες που θα διαρκέσει η περιήγηση.
Η παρουσία αρχηγών είναι απαραίτητη και προσφέρει ασφάλεια ειδικά στους αρχάριους που δεν είναι ακόμα εξοικειωμένοι με το περιβάλλον του βουνού.

Δημοφιλέστεροι προορισμοί

Οι περισσότεροι ορειβατικοί και φυσιολατρικοί σύλλογοι πραγματοποιούν εκδρομές κάθε Σαββατοκύριακο. Ανάμεσα στους δημοφιλέστερους προορισμούς συγκαταλέγονται οι Γκιώνα, Ελικώνας, Βυτίνα, Ταϋγετος, Νυμφαίο, Παρνασσός, Δίρφη, Όρος Βαρδούσια, Κιθαιρώνας, Πάρνηθα, Λούσιος ποταμός κ.ά.

Διδάσκεται η ορειβασία;

Ίσως ακούγεται περίεργο, αλλά η ορειβασία διδάσκεται και όσοι θέλουν μπορούν να παρακολουθήσουν τα θεωρητικά μαθήματα που γίνονται στις σχολές. Η διδακτέα ύλη περιλαμβάνει εκμάθηση των ορειβατικών τεχνικών, η παρουσία στα μαθήματα είναι υποχρεωτική και μόλις ολοκληρωθούν, οι συμμετέχοντες δίνουν εξετάσεις για την απόκτηση πτυχίου.

Πληροφορίες

ΕΟΣ Αχαρνών: www.eosacharnon.gr τηλ.: 210 2461528
Όμιλος Φίλων Βουνού και Θάλασσας Αττικής: www.omilosfi.gr τηλ.: 210 9657879
ΕΟΣ Αθηνών: www.eosathinon.gr τηλ.: 210 3212355
ΕΟΣ Ηλιούπολης: www.eosh.gr τηλ.: 210 9911537
Ή περιηγηθείτε στο site www.pezoporia.gr όπου υπάρχει κατάλογος με τους ορειβατικούς συλλόγους όλης της Ελλάδας. Αν όμως σας ενδιαφέρει η αγωνιστική ορειβασία, αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες στην Ελληνική Ομοσπονδία Ορειβασίας-Αναρρίχηση (www.eooa.gr).

Πηγή: NaturaNrg #23