shutterstock_48443419

Οριοθετούμε το παιδί μας θετικά, αποφεύγοντας την τιμωρία!

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Αγωγή, Παιδί.

 της Έρης Μπασιούκα, Συντονίστρια Σχολών Γονέων, www.gonios.gr

Στις µέρες µας γίνεται µεγάλη κουβέντα γύρω από τα όρια και τη διαδικασία της οριοθέτησης. Όταν λέµε όρια, τι εννοούµε; Είναι πράγµατι απαραίτητα; Τι κακό έχει η τιµωρία; Ποια είναι τα στοιχεία εκείνα που κάνουν µια οριοθέτηση καλή; Υπάρχει «ειδικός» τρόπος εφαρµογής τους; Ας προσπαθήσουµε να απαντήσουµε στα πιο πάνω ερωτήµατα.

Όταν λέμε όρια, τι εννοούμε;

Τα όρια είναι οι κανόνες που υπάρχουν στην κάθε οικογένεια, δηλαδή τι επιτρέπεται και τι δεν επιτρέπεται να κάνει το παιδί και κυρίως μέχρι πού μπορεί να φτάσει.

Είναι πράγματι απαραίτητα;

Είναι σημαντικό να χρησιμοποιούνται τα όρια, γιατί λειτουργούν προληπτικά. Το παιδί γνωρίζει εκ των προτέρων τι να περιμένει αν παραβιάσει τα όρια που του έχουν γνωστοποιηθεί. Με αυτό τον τρόπο οικοδομείται ο αμοιβαίος σεβασμός, ενώ προάγεται και η επικοινωνία των μελών της οικογένειας.

Τι κακό έχει η τιμωρία;

Η τιμωρία επιβάλλεται από το γονέα με θυμό και τονίζει τον ανάρμοστο τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρθηκε το παιδί. Συχνά οι τιμωρίες συνοδεύονται με έντονες φωνές, απειλές που μπορεί να φτάσουν μέχρι και τη σωματική βία. Με αυτό τον τρόπο θίγεται η προσωπικότητα του παιδιού και κυρίως επηρεάζεται αρνητικά η σχέση που έχουμε με το παιδί μας.

Ποια είναι τα στοιχεία εκείνα που κάνουν μια οριοθέτηση καλή;

Τα κύρια συστατικά της οριοθέτησης είναι η θετική διατύπωση και οι συνέπειες, φυσικές και λογικές. Θετική διατύπωση σημαίνει ότι βάζω τα όρια χρησιμοποιώντας θετικά λόγια.

Παράδειγμα θετικής διατύπωσης: θα φας το γλυκό σου, μετά το φαγητό, αντί της αρνητικής διατύπωσης: δεν θα φας το γλυκό σου, αν δεν φας το φαγητό σου. Στη δεύτερη περίπτωση το παιδί ακούει τη διπλή άρνηση αγνοώντας το περιεχόμενο της πρότασης και είτε στενοχωριέται είτε θυμώνει.

Οι συνέπειες φυσικές και λογικές, όταν τις εφαρμόζουμε, λειτουργούν με τέτοιο τρόπο, ώστε να διδάξουν στο παιδί τι χρειάζεται να γίνει για το καλό του π.χ. αν ένα παιδί κάνει κακή χρήση των παιχνιδιών του, χρειάζεται να το οριοθετήσουμε και να βάλουμε ως συνέπεια να τα στερηθεί για κάποιο διάστημα. Έτσι θα μάθει να τα φροντίζει.

Υπάρχει ειδικός τρόπος εφαρμογής τους;

Τα όρια θα πρέπει να διατυπώνονται θετικά ως συμφωνία που γίνεται ανάμεσα στον γονέα και το παιδί. Χρειάζεται να εφαρμόζονται μέσα σε κλίμα αγάπης και σεβασμού. Στην ουσία είναι μια έκκληση για συνεργασία και όχι για επίδειξη εξουσίας. Η οριοθέτηση είναι πολύ σημαντική για το μεγάλωμα υπεύθυνων και συγκροτημένων παιδιών. Η ύπαρξη σταθερής οριοθέτησης της συμπεριφοράς του παιδιού δίνει το αίσθημα της ασφάλειας και της ηρεμίας σε όλη την οικογένεια.

Οι γονείς, από τη μεριά τους, οφείλουν κι αυτοί να σέβονται τα όρια που θέτουν τα παιδιά, αν βέβαια κρίνονται λογικά. Εξάλλου το παράδειγμα είναι ο καλύτερος τρόπος έμπρακτης εκμάθησης όλων των πραγμάτων, άρα και της οριοθέτησης!

Είναι απαραίτητο να θυμόμαστε όλοι ότι: μόνο οι γονείς που είναι οι ίδιοι σωστά οριοθετημένοι ως άτομα έχουν την ικανότητα να μεγαλώσουν οριοθετημένα παιδιά.

Πηγή: NaturaNrg #36

Sas-endiaferei_arrow

Αυτοεκτίμηση, το A και το Ω για την ψυχική υγεία!

Τα παιδιά χθες και σήμερα

Γονείς: αυτή η στήλη είναι για σας!