οστεοαρθρίτιδα

Οστεοαρθρίτιδα… Πώς να την αντιμετωπίσετε

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Όλα για την υγεία, Υγεία.

Παπαχρήστος Παρασκευάς, Διαιτολόγος – Ισαρη Γεωργία, Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Οι πόνοι των αρθρώσεων είναι μια από τις πιο κοινές αλλά και πιο επίπονες παθήσεις που αφορούν ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού ανεξαρτήτως ηλικίας. Υπάρχουν πάνω από 100 παθήσεις που προσβάλλουν τις αρθρώσεις, όμως ο πιο κοινός τύπος αρθρίτιδας είναι η οστεοαρθρίτιδα που οφείλεται στη φθορά των οστικών αρθρώσεων.

Εμφανίζεται συχνότερα με την αύξηση της ηλικίας ή με την αυξημένη καταπόνηση των αρθρώσεων, που μπορεί να οφείλεται στα σπορ ή σε τραυματισμούς. Στην οστεοαρθρίτιδα ο αρθρικός χόνδρος που βρίσκεται ανάμεσα στα οστά καταστρέφεται και στη θέση του σχηματίζεται νέο οστό στις αρθρικές επιφάνειες. Αλλοίωση του αρθρικού χόνδρου συνεπάγεται έντονη τριβή μεταξύ των αρθρικών επιφανειών και προκαλεί πόνο στην άρθρωση, φλεγμονή και μείωση της κινητικότητάς της και μπορεί να καταλήξει σε οριστική απώλεια της φυσιολογικής αρχιτεκτονικής της άρθρωσης.

Παράγοντες που συντελούν είναι η κληρονομικότητα, η παχυσαρκία, τραυματισμοί, επαναλαμβανόμενη και συνήθως κακή και υπερβολική χρήση μιας συγκεκριμένης άρθρωσης, μυϊκή αδυναμία, νευρολογικές βλάβες και πάροδος της ηλικίας.

Πρώτα το αδυνάτισμα

Τι μπορούν να κάνουν οι ασθενείς; Το πρώτο και κυριότερο, να χάσουν τα τυχόν περιττά κιλά που έχουν. Ακόμη και το 10%-15% του αρχικού σωματικού βάρους να χάσει κάποιος, η ανακούφιση για τις αρθρώσεις του θα είναι τεράστια. Τα τελευταία χρόνια με την παχυσαρκία να παίρνει διαστάσεις επιδημίας, βλέπουμε ολοένα περισσότερους ανθρώπους με οστεοαρθρίτιδα στα γόνατα, στους αστραγάλους, στα ισχία και στη σπονδυλική στήλη. Το βάρος, πέρα από την ηλικία, επιβαρύνει τον αρθρικό χόνδρο, με αποτέλεσμα την πρόωρη εμφάνιση οστεοαρθρικών αλλοιώσεων. Οι αρθρώσεις που καταπονούνται περισσότερο είναι τα ισχία, τα γόνατα, οι ποδοκνημικές και η σπονδυλική στήλη. Ο βαθμός συσχετισμού παχυσαρκίας και οστεοαρθρίτιδας του γόνατος έχει τεκμηριωθεί. Έτσι ο κίνδυνος ανάπτυξης οστεοαρθρίτιδας στο γόνατο αυξάνεται σταδιακά από 0,1 για δείκτη μάζας σώματος <20 σε 13,6 για δείκτη μάζας σώματος>36, δηλαδή αυξάνει κατά 136 φορές περισσότερο. (Δείκτης μάζας σώματος = Βάρος σε κιλά/Ύψος2 σε εκατοστά)
Το φυσιολογικό σωματικό βάρος μειώνει τα επίπεδα των δεικτών φλεγμονής στην κυκλοφορία του αίματος που χρησιμοποιούνται από τους ρευματολόγους για να ελέγξουν την κατάστασή σας. Αυτοί οι δείκτες περιλαμβάνουν τη CRP (C αντιδρώσα πρωτεΐνη) και την ΤΚΕ (ταχύτητα καθίζησης ερυθροκυττάρων).

fitness_womanΓυμναστική και κατάλληλα παπούτσια

Οι ασθενείς πρέπει επίσης να γυμνάζονται. Μολονότι οι περισσότεροι ιατροί συνιστούν σε όσους έχουν αρθρίτιδα να περπατούν όσο το δυνατόν περισσότερο σε επίπεδο έδαφος, τώρα πλέον συνιστούν περισσότερο κολύμπι, χαλαρό ποδήλατο (σε ίσιο δρόμο ή στατικό) ή άσκηση σε ελλειπτικό ή κωπηλατικό μηχάνημα στο γυμναστήριο. Η χρήση των κατάλληλων υποδημάτων, με προσαρμογές στη σόλα και στην πτέρνα όταν είναι απαραίτητες, επίσης μπορεί να βοηθήσει τους ασθενείς με πόνους στα ισχία και στα γόνατα. Ένα πελματογράφημα μπορεί να είναι απαραίτητο, ώστε να δει ο ασθενής αν και τι είδους προσαρμογές χρειάζονται τα παπούτσια του, σύμφωνα με τους ειδικούς. Όσοι πάντως προτιμούν τη βάδιση, πρέπει να φορούν ειδικά παπούτσια για τζόγκινγκ, σχεδιασμένα να απορροφούν τους κραδασμούς.

omega_3 fatty acidsΑλλάξτε τα λιπαρά σας

Ο τύπος των λιπών και ελαίων που επιλέγετε μπορεί να επηρεάσει τα επίπεδα της φλεγμονής και του πόνου. Τα κορεσμένα λιπαρά οξέα, που βρίσκονται στα πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα και στις επεξεργασμένες τροφές, μπορούν να αυξήσουν τον πόνο και τη φλεγμονή στο σώμα: το ίδιο μπορούν να κάνουν πολλά έλαια και μαργαρίνες που προέρχονται από το καλαμπόκι ή πηγές ηλιελαίου. Αντίθετα τα ψάρια, όπως η σαρδέλα, το σκουμπρί, η ρέγκα, ο τόνος, ο σολομός, ο ξιφίας είναι πλούσια σε ιχθυέλαια (ω-3 πολυακόρεστα). Τα ιχθυέλαια μπορούν να μειώσουν τη φλεγμονή, μειώνοντας τόσο τον πόνο όσο και τον μακροχρόνιο κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα. 2 με 3 μερίδες την εβδομάδα δίνουν το μέγιστο όφελος για την υγεία. Ακόμη, μην τηγανίζετε τις τροφές, αποφύγετε τα γλυκά και επιλέξτε τροφές χαμηλές σε λιπαρά.Έχετε υπομονή! Θα χρειαστούν αρκετές εβδομάδες για κάποια αξιοσημείωτη βελτίωση.

glass of milkΕπιλέξτε τροφές πλούσιες σε ασβέστιο

Η οστεοαρθρίτιδα και η οστεοπόρωση (μείωση της οστικής μάζας) συχνά εμφανίζονται μαζί.Επιλέξτε τροφές πλούσιες σε ασβέστιο όπως ημιαποβουτυρωμένο γάλα, τυρί ή γιαούρτι χαμηλά σε λιπαρά, για να δυναμώσετε τα οστά. Άλλες πηγές ασβεστίου είναι το τυρί σόγιας, γάλα σόγιας και χυμοί φρούτων εμπλουτισμένοι με ασβέστιο, σαρδέλες σε κονσέρβα, δημητριακά πρωινού, πράσινα φυλλώδη λαχανικά, φασόλια φούρνου, άσπρο και μαύρο ψωμί. Καταναλώνετε τουλάχιστον 3 μερίδες τροφών πλούσιων σε ασβέστιο την ημέρα.

Συμπληρωματική θεραπεία

Στις  πιο χρόνιες μορφές, ανακούφιση προσφέρουν κάποιες ουσίες όπως η γλυκοζαμίνη και χονδροϊτίνη (βασικά συστατικά του χόνδρου των αρθρώσεων) που λαμβάνονται από το στόμα και έχει αποδειχθεί ότι παρέχουν ανακούφιση του πόνου, της δυσκαμψίας και αντικραδασμική προστασία σε αρκετούς ασθενείς. Ακόμη, καθυστερούν την πρόοδο της καταστροφής της άρθρωσης και επομένως υπάρχει χρόνος για βελτίωση της κινητικότητάς της. Χορηγούνται σε καθημερινή βάση και σταδιακά μειώνεται η ανάγκη για μακρά λήψη παυσίπονων φαρμάκων. Τέλος, το υαλουρονικό, που είναι μια φυσιολογική ουσία που συναντάται στην άρθρωση, έχει ωςρόλο να περιορίζει την τριβή μεταξύ των οστών και να διατηρεί σε καλή κατάσταση και θρέψη τον αρθρικό χόνδρο.

Πηγή: NaturaNrg #54