child_fruits & veggies

Παιδί και Διατροφή

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Παιδί, Υγεία & διατροφή.

Της Αφροδίτης Ραυτοπούλου

Τα παιδιά χρειάζονται μία ισορροπημένη διατροφή πλούσια σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες του οργανισμού τους για ανάπτυξη και υγεία. Όταν τα παιδιά αρχίζουν το σχολείο αναπτύσσονται απότομα και συνήθως αυξάνουν την φυσική τους δραστηριότητα. Αυτό συνεπάγεται αύξηση τόσο των ενεργειακών τους αναγκών, όσο και τις απαιτήσεις του οργανισμού τους σε μικρό-θρεπτικά συστατικά όπως είναι το ασβέστιο, ο σίδηρος κ.α.

Τα παιδιά χρειάζονται τακτικά γεύματα και υγιεινά σνακ για να καλύψουν τις ανάγκες τους σε ενέργεια και θρεπτικά συστατικά.

Καλό είναι να ξεκινήσουν την ημέρα τους με ένα καλό πρωινό όπως γάλα με δημητριακά για να πάρουν την απαραίτητη ενέργεια για να αντιμετωπίσουν τα πολυάσχολα πρωινά στο σχολείο. Ενδιάμεσα μικρό-γεύματα, όπως ένα τοστ ή 1 φρούτο μέχρι το μεσημεριανό γεύμα θα τους δώσουν την επιπλέον ενέργεια που χρειάζονται μέχρι το μεσημεριανό. Το μεσημέρι καλό είναι να υπάρχει ποικιλία στα γεύματα. Σε εβδομαδιαία βάση μπορεί να τρώνε 1-2 φορές την εβδομάδα ψάρι, 1 φορά κόκκινο κρέας όπως μοσχάρι, 1-2 φορές την εβδομάδα όσπρια ή λαδερά φαγητά και τις υπόλοιπες ημέρες άσπρο κρέας, όπως κοτόπουλο ή άλλο πιάτο με βάση τα ζυμαρικά.

Δεκατιανό… αξία ανεκτίμητη

girl_applesΤο δεκατιανό δεν είναι ένα γεύμα «αξεσουάρ» όπως πολλοί πιστεύουν. Κυρίως για τα παιδιά, τα οποία τρέχουν ασταμάτητα όλη μέρα και καταναλώνουν εκατοντάδες θερμίδες, το σνακ ανάμεσα στο πρωινό και το μεσημεριανό γεύμα οφείλει να τους αναπληρώνει την απαραίτητη γι’ αυτά ενέργεια.

Όπως υποστηρίζουν οι ειδικοί, το δεκατιανό δεν μπορεί και δεν πρέπει να συγχωνεύεται με το πρωινό γεύμα, γιατί αφήνει το παιδί «ακάλυπτο» από ενέργεια τις πιο απαιτητικές ώρες για εκείνο. Αν και δεν χρειάζεται να ξεπερνάει τις 130 θερμίδες – αντιστοιχώντας στο 5-7% της συνιστώμενης ημερήσιας θερμιδικής πρόσληψης που για τα παιδιά κυμαίνεται γύρω στις 1.600-1.800 θερμίδες, δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να παραλείπεται.

Φυσικά, η ενεργειακή αξία του δεν θα πρέπει να αποτελεί το μοναδικό κριτήριο για την επιλογή του. Αρκεί να σκεφτείτε ότι περίπου 90 θερμίδες έχει ένα μήλο, όσο και τρία μπισκότα, αλλά και μία γκοφρέτα σοκολάτας.

Είναι προφανές ωστόσο ότι οι τρεις αυτές επιλογές διαφέρουν σημαντικά σε επίπεδο διατροφικής ποιότητας, σύνθεσης και ικανότητας κορεσμού.

Τα παιδιά έχουν ανάγκη από ένα σνακ πλούσιο σε σύνθετους υδατάνθρακες, αλλά άφθονη ποσότητα ινών και βιταμινών, ουσίες απαραίτητες για την καλή λειτουργία του εντέρου και του αμυντικού συστήματος. Με βάση αυτά, την καλύτερη επιλογή αποτελούν τα φρούτα, που είναι πλούσια σε υδατάνθρακες, βιταμίνες και φυτικές ίνες, αλλά αντιθέτως φτωχά σε λιπαρά.

Σχολικά κυλικεία – τι να προσέχουμε για το γεύμα των παιδιών μας

Αξίζει να σημειωθεί ότι μετά από την περσινή διάταξη του Υπουργείου Υγείας περί ενός διαιτητικού μενού στα σχολεία, πλέον πολλά κυλικεία έχουν φροντίσει να εφοδιαστούν με φρέσκους χυμούς, φρουτοσαλάτες ή σαλάτες λαχανικών με προϊόντα βιολογικής προέλευσης, αρτοσκευάσματα από δημητριακά ολικής αλέσεως (όπως κουλούρια, κριτσίνια, φρυγανιές, κράκερς), γιαούρτια και ροφήματα γάλακτος με χαμηλά λιπαρά, ξηρούς καρπούς χωρίς προσθήκη αλατιού ή ζάχαρης, και ορισμένα υγιεινά γλυκίσματα (όπως ρυζόγαλο, χαλβά και παστέλι). Βέβαια, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι κατά την προηγούμενη χρονιά παρατηρήθηκαν πολλές παραβιάσεις κατά τη διάρκεια ελέγχων στα κυλικεία της χώρας (πώληση απαγορευμένων ειδών και παραβιάσεις αγορανομικών και υγειονομικών διατάξεων).

Παιδί και γλυκά: Οι υγιεινές εναλλακτικές

little girl holding apple & lollipopΤα παιδιά επιθυμούν τη ζάχαρη και αν τα αφήσουμε ανεξέλεγκτα, τότε αυξάνουμε το ενδεχόμενο να υιοθετήσουν ανθυγιεινές διατροφικές συνήθειες και αργότερα στη ζωή τους. Για παράδειγμα, αντί να επιλέγουν λαχανικά, φρούτα και τροφές πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά, προτιμούν τα γλυκά και τα κέικ και συχνά αρνούνται να φάνε τρόφιμα που είναι ωφέλημα για αυτά. Σύμφωνα άλλωστε και με πολλούς ερευνητές, η ζάχαρη προκαλεί μια μορφή εθισμού με αποτέλεσμα να θέλουμε όλο και μεγαλύτερες ποσότητες για να ικανοποιήσουμε την επιθυμία μας για γλυκό.

Παχυσαρκία: Η υπερβολική κατανάλωση γλυκών αποτελεί έναν βέβαιο δρόμο για την παχυσαρκία. Η παιδική παχυσαρκία μάλιστα στην Ελλάδα έχει αυξηθεί σε ανησυχητικό βαθμό με αποτέλεσμα στο μέλλον να κινδυνεύει άμεσα η υγεία τους από καρδιαγγειακές παθήσεις και σακχαρώδη διαβήτη.

Τερηδόνα: Οι καραμέλες, τα κέικ και τα παγωτά μπορούν να προκαλέσουν τερηδόνα στα παιδιά αφού η ζάχαρη καταστρέφει τα δόντια. Μπορεί, επίσης, να δημιουργήσει πρόσφορο έδαφος ώστε το παιδί να εμφανίσει στο μέλλον ως ενήλικας σοβαρά οδοντικά προβλήματα.

3 χρυσοί κανόνες:

  • Μην χρησιμοποιείτε ποτέ τα γλυκά ως αντάλλαγμα (π.χ. «αν κάτσεις φρόνημα θα σου πάρω σοκολάτα»).
  • Δώστε εσείς το καλό παράδειγμα, ακολουθώντας μια ισορροπημένη διατροφή.
  • Αποφύγετε τις «κοφτές» απαγορεύσεις στο παιδί σας, γιατί το πιο πιθανό είναι να επιφέρουν το αντίθετο από το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Οι εναλλακτικές σας

Δεν υπάρχει λόγος να στερείτε στα παιδιά σας τη γλυκιά γεύση. Μπορείτε να τους προσφέρετε αυτήν την απόλαυση υπό τη μορφή κάποιου υγιεινού επιδορπίου, όπως κομματάκια φρούτων με γιαούρτι. Μπορείτε επίσης να τους φτιάξετε κάποιο σπιτικό γλυκό χρησιμοποιώντας αγνά και θρεπτικά υλικά όπως κακάο, μαύρη σοκολάτα, μέλι και ελαιόλαδο αντί για βούτυρο. Με αυτόν τον τρόπο, θα ικανοποιήσετε όχι μόνο τις επιθυμίες τους, αλλά και τις διατροφικές τους ανάγκες πάντα βέβαια χωρίς να χάνεται το μέτρο. Μερικές καλές επιλογές γλυκών είναι ο σιμιγδαλένιος χαλβάς, το ζελέ με φρούτα, το παστέλι, η μαύρη σοκολάτα, η γρανίτα και το γιαούρτι με μέλι ή φρούτα.

Πηγή: NaturaNrg #52

Sas-endiaferei_arrow

Πώς θα καταλάβω ότι το παιδί μου είναι παχύσαρκο;

Παχύσαρκο παιδί = ασθενής ενήλικας!

Προλάβετε τη δυσκοιλιότητα του παιδιού σας µε τη χρήση της Αγιουρβέδα