HealthyStomach

Πάλι φούσκωμα;

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Όλα για την υγεία, Υγεία.

Χαράλαμπος Γεωργακάκης, Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc, Πρόεδρος Ελληνικού Ινστιτούτου Διατροφής (ΕΙΔ)

∆ιανύουµε µία περίοδο όπου το άγχος και το στρες αποτελούν βασικά στοιχεία της καθηµερινότητάς µας. Το γεγονός αυτό σε συνδυασµό πολλές φορές µε τους γρήγορους ρυθµούς της ζωής και την ακατάστατη διατροφή, έχουν ως αποτέλεσµα να είµαστε µονίµως µε ένα «απροσδιορίστου αιτιολογίας» φούσκωµα. Αν λοιπόν ξυπνάτε το πρωί και το παντελόνι κουµπώνει πιο δύσκολα, ή κατά τη διάρκεια της ηµέρας αισθάνεστε «πρησµένοι» είναι καιρός να κάνετε κάτι!

Γνωρίζουμε ότι η σωστή πέψη είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την καλή υγεία του οργανισμού. Η διαδικασία της πέψης και απορρόφησης των ουσιών της τροφής γίνεται μέσω του γαστρεντερικού μας συστήματος. Παράλληλα, ο γαστρεντερικός σωλήνας συμβάλλει μέσω κυρίως του εντέρου στη δημιουργία μιας ασπίδας που εμποδίζει επιβλαβείς παράγοντες για τον οργανισμό να εισέλθουν από το έντερο προς τα υπόλοιπα συστήματα. Ο φραγμός αυτός είναι η εντερική μας χλωρίδα.

Αναλυτικότερα, λίγες ώρες μετά τη γέννηση ο γαστρεντερικός σωλήνας στους ανθρώπους αποικείται από διάφορα μικρόβια, τα οποία διαμορφώνουν την εντερική χλωρίδα. Η χλωρίδα του παχέος εντέρου διευκολύνει την πέψη και την απορρόφηση διαφόρων θρεπτικών ουσιών. Παράλληλα, εξασφαλίζει προστασία έναντι των λοιμώξεων και της μόλυνσης του πεπτικού συστήματος από παθογόνους οργανισμούς που εισέρχονται στο έντερο μέσω των τροφών. Γενικότερα, θα λέγαμε ότι μια ισορροπημένη χλωρίδα βοηθά ώστε να εξασφαλιστεί η βέλτιστη λειτουργία του εντέρου, διευκολύνει την πέψη στο παχύ έντερο και την απορρόφηση ορισμένων θρεπτικών ουσιών, συμβάλλει στην αποβολή τοξικών άχρηστων ουσιών, ενώ προστατεύει τον οργανισμό από τα παθογόνα βακτήρια.

Η εντερική χλωρίδα επηρεάζεται σημαντικά από ποικίλους παράγοντες όπως την ηλικία, το άγχος, τη λήψη φαρμάκων και ίσως τον σημαντικότερο από όλους την καθημερινή μας διατροφή. Στοιχεία δείχνουν ότι ο σύγχρονος τρόπος ζωής με το έντονο στρες της καθημερινότητας και την κακή διατροφή αλλοιώνει σημαντικά την ποιότητά της.

1 στους 5  Έλληνες υποφέρει 

Σύμφωνα με έρευνα του Ελληνικού Ιδρύματος Γαστρεντερολογίας και Διατροφής (ΕΛΙΓΑΣΤ), 1 στους 5 Έλληνες υποφέρει από κακή εντερική λειτουργία λόγω κακής χλωρίδας με κύριο εκφραστή της τη δυσκοιλιότητα. Παράλληλα, συμπτώματα όπως πόνος στο έντερο, δυσφορία, πρήξιμο, κακή διάθεση, ταλαιπωρούν το 40% των γυναικών, ενώ το πρόβλημα δεν είναι άγνωστο σε μεγάλο ποσοστό των ανδρών. Οι γυναίκες, ωστόσο, πλήττονται πολύ συχνά, με το 73% να παρουσιάζουν το άκρως ενοχλητικό αυτό πρόβλημα τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα.

Η επανάσταση των προβιοτικών

Είναι η ανακάλυψη των τελευταίων δεκαετιών! Τα προβιοτικά είναι οι ανερχόμενοι σταρ στη διατροφή. Η κλασική ιατρική, που μέχρι πρότινος άφηνε μόνο την εναλλακτική εκδοχή της να ασχολείται μαζί τους, τα έχει βάλει στο επίκεντρο των επιστημονικών της ερευνών, ενώ όλο και περισσότεροι τίτλοι βιβλίων συστήνουν στο ευρύ κοινό τα προβιοτικά μιλώντας για τη θαυματουργή τους δράση στην υγεία μας. Με τον όρο προβιοτικά προϊόντα εννοούμε τα προϊόντα εκείνα που περιέχουν προβιοτικά συστατικά. Αναφερόμαστε δηλαδή σε ειδικούς ζωντανούς μικροοργανισμούς που επιζούν κατά τη διαδικασία της πέψης και περνούν στο έντερο, όπου και ασκούν την ευεργετική τους δράση, συμβάλλοντας στη βελτίωση της υγείας του εντέρου και γενικότερα του οργανισμού.

Calcium-YogurtΌλα τα προϊόντα που υφίστανται ζύμωση όπως το γιαούρτι, το τυρί, το ξινόγαλα, το κεφίρ και ο τραχανάς περιέχουν προβιοτικούς μικροοργανισμούς, δηλαδή ειδικούς ζωντανούς μικροοργανισμούς, αντίστοιχους με αυτούς που περιέχονται στην εντερική χλωρίδα. Δεν είναι όμως όλα τα προϊόντα που περιέχουν προβιοτικά βακτήρια προβιοτικά, αφού για να χαρακτηριστούν έτσι πρέπει να περιέχουν την κατάλληλη ποσότητα βακτηρίων που ταυτόχρονα θα είναι και ικανά να φτάσουν ανέπαφα στο έντερο. Στο σημείο αυτό είναι απαραίτητο να σημειωθεί ότι σήμερα πολλά προϊόντα κυρίως γαλακτοκομικά, επικαλούνται τις ιδιότητες ενός προβιοτικού χωρίς ωστόσο κάτι τέτοιο να τεκμηριώνεται επιστημονικά. Όλα τα γιαούρτια δεν είναι προβιοτικά και όταν για παράδειγμα ένα γιαούρτι γράφει ότι είναι «ζωντανό», λόγω της παρουσίας μικροοργανισμών, οι οποίοι είναι απαραίτητοι για να φτιαχτεί το γιαούρτι, αυτό δεν σημαίνει ότι είναι απαραίτητα και προβιοτικό.

Τips 

  • Αυξήστε τις φυτικές ίνες στη διατροφή σας: Μια διατροφή πλούσια σε φυτικές ίνες διεγείρει τη λειτουργία του εντέρου σας. Οι φυτικές ίνες περιέχονται σε τροφές φυτικής προέλευσης, όπως στα φρούτα, τα λαχανικά, τα όσπρια, καθώς και σε όλα τα προϊόντα δημητριακών ολικής αλέσεως (δημητριακά που περιέχουν πίτουρο, ψωμιά ολικής αλέσεως και πολύσπορα). Μην το παρακάνετε όμως! Αν το έντερό σας είναι λίγο πιο ευαίσθητο, μπορεί να έχετε αντίθετα αποτελέσματα.
  • Πίνετε αρκετό νερό: Πιείτε τουλάχιστον 2 λίτρα νερό ημερησίως είτε μόνο από νερό, είτε συνδυαστικά με χυμούς φρούτων και ανθρακούχο νερό ή τσάι, ακόμα κι αν αυτό μοιάζει δύσκολο.
  • Έχετε έναν καλό ορογραμματισμό στα γεύματά σας: Φροντίστε να τρώτε τις ίδιες ώρες και σε τακτά χρονικά διαστήματα κάθε μέρα.
  • Η άσκηση είναι θαυματουργή: Η άσκηση κινεί και το έντερο. Ανεβείτε τις σκάλες με τα πόδια αντί να πάρετε το ασανσέρ και χρησιμοποιήστε το ποδήλατο για να καλύψετε μικρές αποστάσεις.
  • Χαλαρώστε: Το άγχος είναι κακό και για το έντερο: συχνά δεν έχετε χρόνο για γεύμα, ενώ αναβάλλετε και το «διάλειμμα για τουαλέτα». Κάντε τα όλα με την ησυχία σας -και δεν μιλάμε μόνο για τα γεύματά σας!

 

Πηγή: NaturaNrg #36