time-management

Ποιος μας κλέβει το χρόνο;

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Υγεία, Ψυχολογία.

Μάριος Μ. Βρυώνης, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπευτής, MSc, PhD(c), www.mvryonis.gr

Στη σημερινή εποχή αναλογικά με την αίσθηση της ένδειας χρημάτων λόγω των δύσκολων οικονομικών συνθηκών και των αυξημένων απαιτήσεων, επικρατεί και η αίσθηση της ένδειας χρόνου. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι αναφέρουν ότι ασφυκτιούν στην καθημερινότητά τους και ότι δεν είναι σε θέση να διεκπεραιώνουν επιτυχώς τις υποχρεώσεις τους. Φράσεις του τύπου «αν είχα περισσότερο χρόνο…» ή «είμαι πνιγμένος, δεν προλαβαίνω» είναι πλέον συνηθισμένες στις συζητήσεις μεταξύ των ανθρώπων.

Οι «χρονοληστές» της σύγχρονης ζωής είναι τα πολλά τηλεφωνήματα, το άσκοπο σερφάρισμα στο διαδίκτυο, η απουσία ενός πλάνου δράσης, η ταυτόχρονη ενασχόληση με πολλές δραστηριότητες, η αναβλητικότητα, η τελειομανία …
Εντούτοις, το ενδιαφέρον της επιστημονικής κοινότητας όσον αφορά στο θέμα της σωστής διαχείρισης του χρόνου δεν είναι σε καμιά περίπτωση πρόσφατο. Ήδη από τη δεκαετία του ΄50 και του ΄60 γίνονταν συζητήσεις σχετικά με το πώς μπορεί κάποιος να καταναλώνει σωστά το χρόνο του και αρκετοί συγγραφείς παρέθεταν πρακτικές συμβουλές ιδίως για το χώρο της εργασίας, π.χ. δημιουργία λίστας υποχρεώσεων. Με τον όρο διαχείριση χρόνου (time management) εννοούμε την εφαρμογή τεχνικών οι οποίες μπορούν να μας βοηθήσουν να είμαστε πιο αποτελεσματικοί και παραγωγικοί. Επιπροσθέτως, η ορθή διαχείριση του χρόνου προφυλάσσει το άτομο από το στρες και προάγει τη σωματική και ψυχική του ευεξία. Μελέτες που έχουν διεξαχθεί στον εργασιακό χώρο έχουν δείξει ότι τα άτομα που είναι σε θέση να χειρίζονται αποτελεσματικά το χρόνο τους παρουσιάζουν υψηλότερη απόδοση, αυξημένη ικανοποίηση από την εργασία τους, μειωμένη σωματική διέγερση, χαμηλότερα επίπεδα στρες και αυξημένη αυτοεκτίμηση.

Επίγνωση και ποιοτική διαχείριση

Στην προσπάθεια για αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου σημαντικό ρόλο φαίνεται να παίζει η ικανότητα του ατόμου να αναγνωρίζει τυχόν παράγοντες που καταναλώνουν το χρόνο του άσκοπα και τον αποτρέπουν από την έγκαιρη ολοκλήρωση των εργασιών του. Τέτοιοι παράγοντες, οι οποίοι συνηθίζεται να αποκαλούνται και «χρονοληστές», είναι τα πολλά τηλεφωνήματα, το άσκοπο σερφάρισμα στο διαδίκτυο, η απουσία ενός πλάνου δράσης, η ταυτόχρονη ενασχόληση με πολλές δραστηριότητες, η αναβλητικότητα, η τελειομανία κ.λπ.  Βασική αρχή όσον αφορά στην ορθή διαχείριση του χρόνου είναι το άτομο αφενός να έχει επίγνωση του τι ακριβώς θέλει να πετύχει αφετέρου να καταναλώνει το χρόνο του σε δραστηριότητες που πραγματικά αξίζουν. Τα άτομα που λειτουργούν υπό το πρίσμα αυτό φαίνονται να επιτυγχάνουν καλύτερη ισορροπία ανάμεσα στις εργασιακές και στις οικογενειακές τους υποχρεώσεις, γεγονός που επιφέρει ακόμη μεγαλύτερη αύξηση της αποδοτικότητας και της δημιουργικότητάς τους.

Χρησιμοποιώντας το χρόνο αποτελεσματικά

Έχοντας υπόψη μας ότι η διαχείριση του χρόνου ισοδυναμεί με τη διαχείριση της ζωής μας καλό είναι να προσπαθούμε να εφαρμόζουμε στην καθημερινότητά μας μια σειρά από χρήσιμες τεχνικές, όπως:

  • Να τηρούμε καθημερινό και εβδομαδιαίο ημερολόγιο καταγράφοντας τι πρέπει να κάνουμε και πόσο χρόνο θα μας πάρει.
  • Να ορίζουμε με σαφήνεια και ιεραρχικά τους στόχους μας είτε είναι μακροπρόθεσμοι είτε είναι βραχυπρόθεσμοι.
  • Να περιορίζουμε το χρόνο που αφιερώνουμε σε τηλεφωνήματα/email και να ορίζουμε συγκεκριμένη ώρα της ημέρας για την ενασχόληση αυτή.
  • Να μην προτρέχουμε λέγοντας «ναι» σε κάθε αίτημα που μας διατυπώνεται αλλά να εξετάζουμε λεπτομερώς τι προϋποθέτει η πραγματοποίησή του.
  • Να διακρίνουμε τι είναι σημαντικό και τι είναι επείγον. Το επείγον απαιτεί άμεση αντίδραση, ενώ το σημαντικό σχετίζεται με το αποτέλεσμα.
  • Να προβλέπουμε χρόνο για αναπάντεχα γεγονότα, έτσι ώστε όταν συμβούν, οι σημαντικές εργασίες να πραγματοποιηθούν απρόσκοπτα.
  • Να διαμορφώνουμε το εργασιακό μας περιβάλλον με τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι λειτουργικό, για παράδειγμα τακτοποίηση του χώρου εργασίας, χρήση συστημάτων επικοινωνίας, εκπαίδευση προσωπικού, αποφυγή διασπάσεων κ.λπ.
  • Να μη διστάζουμε να αναθέτουμε εργασίες και σε άλλους. Η συγκεκριμένη πράξη αποτελεί έκφραση εμπιστοσύνης και αυξάνει την πιθανότητα τέλεσης των εργασιών στον προβλεπόμενο χρόνο.
  • Να μην παραμελούμε να αφιερώνουμε χρόνο στον εαυτό μας για ξεκούραση και χαλάρωση.

Η εφαρμογή των παραπάνω τεχνικών θα μας αποτρέψει από την άσκοπη σπατάλη χρόνου και ενέργειας, ενώ παράλληλα θα συμβάλλει στην απόκτηση ενός αισθήματος ισορροπίας μεταξύ των επαγγελματικών και λοιπών υποχρεώσεων προφυλάσσοντάς μας από διαταραχές που σχετίζονται με το έντονο στρες και την πίεση.

Πηγή: NaturaNrg #35