shutterstock_50329978

Πολυκυστικές Ωοθήκες: βοηθήστε τον εαυτό σας!

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Όλα για την υγεία, Υγεία.

του Δρ. Θάνου Παπαθανασίου, MrCog FHEA, Μαιευτήρας – Χειρ. Γυναικολόγος,

Το σύνδροµο πολυκυστικών ωοθηκών είναι η συχνότερη ορµονική πάθηση της σύγχρονης γυναίκας. Υπολογίζεται ότι περίπου 1 στις 15 γυναίκες µεταξύ 20-40 ετών υποφέρει από αυτή. Μπορεί να προκαλέσει αλλαγές στην έµµηνη ρύση, ανεπιθύµητη τριχοφυΐα, ακµή, προβλήµατα γονιµότητας, αύξηση ή δυσκολία απώλειας βάρους, ενώ είναι πια γνωστό ότι µπορεί να οδηγήσει µελλοντικά σε σοβαρά προβλήµατα υγείας, όπως: σακχαρώδη διαβήτη, υψηλά λιπίδια αίµατος και υπέρταση. 

Προσέξτε τη διατροφή!

  • Μετριάστε τους υδατάνθρακες στην καθημερινή σας διατροφή. Το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών συνδέεται στενά με τη δράση της ινσουλίνης και το σάκχαρο του αίματος. Περίπου 40% των γυναικών με πολυκυστικές ωοθήκες θα αναπτύξουν σακχαρώδη διαβήτη στα σαράντα τους!
  • Προτιμάτε τροφές που περιέχουν υδατάνθρακες με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη. Αυτές προκαλούν μικρότερη αύξηση του σακχάρου στο αίμα σε σχέση με τις αντίστοιχες με υψηλότερο γλυκαιμικό δείκτη. Προσοχή! Ο χαμηλός γλυκαιμικός δείκτης δεν είναι συνώνυμος με τα χαμηλά λιπαρά ή τις λίγες θερμίδες!
  • Έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην αυξημένη πρόσληψη ω-3 και ω-6 πολυακόρεστων λιπαρών οξέων και μονοακόρεστων, ενώ η πρόσληψη του κορεσμένου λίπους δε θα πρέπει να ξεπερνά το 10% της συνολικής ενεργειακής κατανάλωσης.
  • Συνηθίστε να καταναλώνετε ικανή ποσότητα λαχανικών και φρούτων με κάθε γεύμα. Αυτά βοηθούν στην καλύτερη λειτουργία του εντέρου και τη βραδύτερη απορρόφηση του σακχάρου των τροφών.
  • Αναζητήστε τη συμβουλή διατροφολόγου, εάν έχετε δυσκολία να ρυθμίσετε μόνες τη δίαιτά σας. Πρωταρχικός στόχος είναι η ανάκτηση φυσιολογικού σωματικού βάρους. Απώλεια έστω και μέρους του περιττού βάρους θα βελτιώσει την ορμονική σας κατάσταση.

Αερόβια άσκηση 

Η αερόβια άσκηση είναι πλέον κατάλληλη ενάντια στις πολυκυστικές ωοθήκες. Βοηθά στην απώλεια βάρους, καταργεί τις απότομες διακυμάνσεις του σακχάρου στο αίμα, ελαττώνει την αρτηριακή πίεση και τη χοληστερίνη. Επιπλέον, αυξάνει την ενέργεια και την αντοχή και, μέσω της ελευθέρωσης ενδορφινών, βελτιώνει τη διάθεση. Το γοργό περπάτημα είναι ένα παράδειγμα αποτελεσματικής αερόβιας άσκησης που δε χρειάζεται μηνιαία συνδρομή σε γυμναστήριο!

Η επιλογή ενός υγιεινού τρόπου ζωής βελτιώνει τις ορμονικές διαταραχές που προκαλούν οι πολυκυστικές ωοθήκες. Προτιμάτε τις υγιεινές συνήθειες αντί των φαρμάκων. Τα περισσότερα φάρμακα, όπως το αντισυλληπτικό χάπι, βελτιώνουν την εικόνα του συνδρόμου μόνο για όσο διάστημα τα χρησιμοποιείτε, ενώ οι καλές συνήθειες βελτιώνουν το σύνδρομο στο σύνολό του.

Ανεβάστε την ψυχολογία σας 

Η εξωτερική σας εμφάνιση (ανεπιθύμητη τριχοφυΐα, περιττά κιλά) αλλά και πιθανά προβλήματα γονιμότητας μπορεί να δράσουν αρνητικά στην ψυχολογία σας. Δεν είναι σπάνιο να νιώθετε κατά καιρούς ψυχολογικά «πεσμένη». Γι’ αυτό μην παραμελείτε την εξωτερική σας εμφάνιση, ειδικά τις μέρες που νιώθετε «πεσμένη».

Απαλλαγείτε από την ανεπιθύμητη τριχοφυΐα. Είναι μύθος ότι η αποτρίχωση αυξάνει την παραγωγή τρίχας. Εάν δε σας αρκούν οι τοπικές θεραπείες που προσφέρουν τα κέντρα αισθητικής, ο γιατρός σας μπορεί να σας συστήσει κατάλληλη ορμονοθεραπεία για περιορισμένο χρονικό διάστημα.

  • Είναι απαραίτητο να έχετε περίοδο, ώστε να αναγεννάται το ενδομήτριο (το εσωτερικό στρώμα της μήτρας σας). Με βάση τα πιο πρόσφατα δεδομένα, καλό είναι να έχετε τουλάχιστον μία περίοδο κάθε τρεις μήνες, ώστε να αποφευχθούν σοβαρές επιπλοκές από τη μήτρα.
  • Εάν έχετε βαριά περίοδο ή αιμορραγία, αναζητήστε ιατρική βοήθεια. Εκτός από το ορμονικό πρόβλημα, μπορεί να κρύβεται κάποια σοβαρή παθολογία της μήτρας.

Πριν μείνετε έγκυος!

Ανακοινώστε στο γιατρό σας ότι σκοπεύετε να μείνετε έγκυος, πριν μείνετε έγκυος! Τα περισσότερα φάρμακα για το σύνδρομο των πολυκυστικών ωοθηκών αντενδείκνυνται ή δυσκολεύουν ή και αποκλείουν την εγκυμοσύνη. Θα χρειαστεί να διακοπούν με ιατρική οδηγία.

  • Εάν η περίοδος είναι τακτική (περίπου κάθε 28 ημέρες) με τη βοήθεια φαρμάκων, δε σημαίνει ότι κάνετε και ωορρηξία. Σε περίπτωση που η περίοδος δεν είναι τακτική, υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να μην κάνετε τακτικά ωορρηξία. Αναζητήστε ιατρική βοήθεια νωρίτερα.
  • Αποφύγετε να μείνετε έγκυος, όταν είστε υπέρβαρη. Η παχυσαρκία αυξάνει τη συχνότητα αποβολών (που είναι ήδη αυξημένη στο σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών), υπέρτασης και σακχαρώδους διαβήτη της εγκυμοσύνης, μεγάλου εμβρύου, δύσκολου τοκετού και καισαρικής τομής.
  • Κάντε ένα τεστ σακχάρου πριν μείνετε έγκυος, ιδιαίτερα εάν είστε άνω των τριάντα ή έχετε ιστορικό σακχάρου στην οικογένεια ή είστε υπέρβαρη. Ο σακχαρώδης διαβήτης συνδέεται άμεσα με τις πολυκυστικές ωοθήκες.
  • Εάν έχετε υψηλό σάκχαρο, θεραπεύστε το και περιμένετε τουλάχιστον 2-3 μήνες πριν μείνετε έγκυος. Το αρρύθμιστο σάκχαρο τον καιρό της σύλληψης αυξάνει τη συχνότητα ανωμαλιών στο έμβρυο.
  • Εάν μείνετε έγκυος μετά από θεραπεία γονιμότητας, υπάρχει πιθανότητα δίδυμης εγκυμοσύνης. Να έχετε υπόψη σας ότι όσο περισσότερα τα έμβρυα τόσο πιο συχνός είναι ο διαβήτης και άλλες παθήσεις της εγκυμοσύνης.

Πηγή: NaturaNrg #37