proviotica

Προβιοτικά = υπέρ της ζωής

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Μαθήματα διατροφής.

της Κωνσταντίνας Αποστολοπούλου, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, M.Sc.

Η ανάπτυξη των προβιοτικών τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια έχει σηματοδοτήσει μια σημαντική εξέλιξη στη βιομηχανία τροφίμων: το πάντρεμα των τροφίμων που καθημερινά καταναλώνουμε, με την επιστήμη.

Τα προβιοτικά είναι ζωντανοί μικροοργανισμοί, που μπορούν και επιβιώνουν κατά το πέρασμά τους μέσα από τη γαστρεντερική οδό και βοηθούν στη θωράκιση του οργανισμού. Προκειµένου λοιπόν να προάγουµε τη γενικότερη υγεία του οργανισμού µας, είναι πολύ σηµαντικό να διατηρούµε τα ευεργετικά βακτήρια της µικροβιακής χλωρίδας ενεργά και σε υψηλές συγκεντρώσεις, συνεισφέροντας έτσι στη ζωτικής σημασίας ισορροπία, μεταξύ παθογόνων και ευεργετικών µικροοργανισµών του εντέρου. Εδώ λοιπόν έρχονται να παίξουν το δικό τους ρόλο τα προβιοτικά.

Ο όρος προβιοτικά, αναφέρεται σε φιλικούς προς το έντερο µικροοργανισµούς που προµηθευόµαστε µέσω της διατροφής. Ο συγκεκριµένος όρος, πρωτοεισήχθη στην παγκόσµια βιβλιογραφία το 1907 από τον EllieMetchnikoff, που συνέδεσε τότε, τη µακροβιότητα χωρικών των περιοχών του Καύκασου, µε την αυξηµένη κατανάλωση ξινόγαλου, πλούσιου, όπως φάνηκε αργότερα, στους εν λόγω μικροοργανισµούς. Η λέξη είναι σύνθετη από τη λατινική λέξη pro (υπέρ) και την ελληνική βίος (ζωή). Από εκείνη λοιπόν τη στιγμή, δεκάδες επιστήμονες τοποθέτησαν στο µικροσκόπιο των ερευνών τους διάφορα προϊόντα που προέκυπταν από γαλακτικές ζυµώσεις.

Τα ευεργετικά βακτήρια 

Υπάρχουν δύο κατηγορίες προβιοτικών μικροοργανισμών, το γένος Bifidobacterium και το γένος Lactobacillus, τα οποία έχουν πολλά υποείδη. Πάνω από 400 είδη μικροοργανισμών βρίσκονται στην εντερική χλωρίδα του ανθρώπου. «Καλά» μικρόβια υπάρχουν και σε τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση, όπως το γιαούρτι και το ξινόγαλα. Τα προβιοτικά βακτήρια βρίσκονται στο κέντρο του ενδιαφέροντος, τόσο των επιστημονικών μελετών, όσο και των εμπορικών επιχειρήσεων. Και αυτό εξαιτίας ενός μεγάλου αριθμού ευεργετικών επιδράσεων στην υγεία των ανθρώπων.

Αναλυτικότερα, στον ανθρώπινο γαστρεντερικό σωλήνα υπάρχει ένας τεράστιος αριθμός βακτηριδίων, που συνιστούν τη γνωστή μας εντερική χλωρίδα. Η χλωρίδα του παχέος εντέρου παίζει σημαντικό ρόλο στη διαδικασία της πέψης και την απορρόφηση διαφόρων θρεπτικών ουσιών. Επίσης, εξασφαλίζει προστασία έναντι των λοιμώξεων και της μόλυνσης του πεπτικού συστήματος από παθογόνους οργανισμούς που εισέρχονται στο έντερο μέσω των τροφών. Για να προάγουμε λοιπόν την υγεία του οργανισμού μας, είναι πολύ σημαντικό να διατηρούμε τα ευεργετικά βακτήρια της χλωρίδας ενεργά και σε υψηλές συγκεντρώσεις. Η εντερική χλωρίδα επηρεάζεται σημαντικά από το σύγχρονο τρόπο ζωής με το έντονο στρες και το άγχος της καθημερινότητας, από την κακή διατροφή και ειδικότερα όταν αυτή βασίζεται σε λιπαρές τροφές, αλκοόλ, και πολύ λίγες φυτικές ίνες, τη λήψη φαρμάκων, τα ταξίδια σε μακρινούς τόπους, και τα ακανόνιστα γεύματα.

Γιατί να πάρω προβιοτικά; 

  • Συγκεκριμένα, η λήψη προβιοτικών ρυθμίζει την καλή λειτουργία του εντέρου, βοηθώντας τα άτομα που ταλαιπωρούνται από δυσκοιλιότητα. Μελέτες μάλιστα υποστηρίζουν ότι η λήψη προβιοτικών συμβάλλει στην αποφυγή ιογενών διαρροιών, κυρίως σε παιδιά μικρής ηλικίας.
  • Τα προβιοτικά φαίνεται επίσης να αναστέλλουν τη λειτουργία του ελικοβακτηρίου του πυλωρού, του μικροβίου που ενοχοποιείται για το έλκος.
  • Επιπρόσθετα, συγκεκριμένα στελέχη προβιοτικών συμβάλλουν στην ανακούφιση από τα συμπτώματα του ευερέθιστου εντέρου, ενώ έχουν ευεργετική δράση και σε φλεγμονώδεις νόσους του παχέος εντέρου, όπως η ελκώδης κολίτιδα.
  • Τα προβιοτικά και το γιαούρτι έδειξαν να βελτιώνουν την πέψη των γαλακτοκομικών με λακτόζη, μειώνοντας σημαντικά τα συμπτώματα δυσανεξίας.
  • Σημαντικά είναι τα αποτελέσματα από έρευνες που δείχνουν ότι η κατανάλωση προβιοτικών συνδέεται με τη μειωμένη δραστικότητα των ενζύμων που μετατρέπουν προκαρκινογόνες ουσίες σε καρκινογόνες.
  • Χρήσιμα είναι τα προβιοτικά και σε κάθε γυναίκα που παρουσιάζει επαναλαμβανόμενα επεισόδια με γυναικολογικές λοιμώξεις (κολπίτιδα, τραχηλίτιδα) ή ουρολογικές λοιμώξεις (κυστίτιδα).

Απαραίτητα σε θεραπείες με αντιβίωση 

Τα προβιοτικά πρέπει να συστήνονται σε περιπτώσεις χρήσης αντιβιοτικών, λόγω λοιμώξεων. Εδώ είναι καλύτερα να χρησιμοποιείται το παραδοσιακό γιαούρτι κατά τη φάση που λαμβάνει κανείς αντιβιοτικά, και τα προβιοτικά να δίνονται μετά το τέλος της θεραπείας και για 15 ημέρες περίπου. Βλέπουμε λοιπόν ότι σε μια πληθώρα περιπτώσεων, που εμφανίζονται θα λέγαμε συχνά, τα προβιοτικά έχουν τη θέση τους στη θεραπευτική μας προσέγγιση.

Κυριότερα προβιοτικά τρόφιμα αποτελούν τα προβιοτικά γιαούρτια και άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα, που αποτελούν προϊόντα ζύμωσης ή ακόμα και λαχανικά, και πρόσφατα τυριά και παγωτά. Επιπλέον, είναι σήμερα δυνατή η προσθήκη προβιοτικών σε ειδικές τροφές για βρέφη αλλά και η διάθεσή τους σε μορφή συμπληρωμάτων διατροφής. Τα προβιοτικά με τη μορφή τροφίμων μπορούν να καταναλώνονται άφοβα από όλους. Ωστόσο, δεν συνίσταται η χορήγησή τους σε υγιή βρέφη πριν από τον 6ο μήνα της ζωής, λόγω της ανωριμότητας του πεπτικού τους συστήματος. Δεν χρειάζεται βέβαια υπερκατανάλωση, πιστεύοντας ότι έτσι θα μειώσουμε τον κίνδυνο εμφάνισης διαφόρων νοσημάτων, αλλά χρήση αυτών με σύνεση, χωρίς να υποκατασταθεί ο υγιεινός τρόπος ζωής και η ισορροπημένη διατροφή.

*Τα προβιοτικά τρόφιμα, για να είναι ασφαλή, θα πρέπει να έχουν ετικέτα με τις αναλυτικές πληροφορίες που απαιτούνται από το νόμο, να αναγράφονται τα είδη της καλλιέργειας των βακτηριδίων που περιέχουν και να διατηρούνται σε συγκεκριμένες συνθήκες υγρασίας και θερμοκρασίας.

Πηγή: NaturaNrg #28

Sas-endiaferei_arrow

Γιατί να πάρω προβιοτικά; 10 (τουλάχιστον) λόγοι…

Τροφές – φυσικές πηγές προβιοτικών

«Το γάλα με πειράζει». Μήπως πάσχετε από δυσανεξία στη λακτόζη;