low-back-pain

Προστατέψτε τη σπονδυλική σας στήλη

Αναρτήθηκε τη Κατηγορία: Όλα για την υγεία, Υγεία.

του Δημήτρη Απ. Κωνσταντή, Ορθοπεδικός Χειρουργός – Τραυματολόγος

Η σπονδυλική μας στήλη και πιο συγκεκριμένα η οσφυϊκή μοίρα (μέση), υπόκειται καθημερινά σε καταπόνηση. Παρότι υπάρχει γενετική προδιάθεση στην εμφάνιση δισκοπάθειας, ένα πολύ μεγάλο μέρος για την αποφυγή δυσάρεστων ενοχλήσεων από τη μέση μας εξαρτάται από εμάς. Ας μάθουμε πώς θα στεκόμαστε, πώς θα εργαζόμαστε σωστά, πώς θα προστατεύουμε κάθε στιγμή τη σπονδυλική μας στήλη!

Η σπονδυλική μας στήλη αποτελείται από τρεις μοίρες :

1. αυχενική μοίρα – 7 σπόνδυλοι
2. θωρακική μοίρα – 12 σπόνδυλοι
3. οσφυϊκή μοίρα – 5 σπόνδυλοι

Οι σπόνδυλοι συνδέονται μεταξύ τους με συνδέσμους, ενώ μεταξύ δύο σπονδύλων παρεμβάλλονται οι μεσοσπονδύλιοι δίσκοι. Οι σύνδεσμοι προσδίδουν σταθερότητα μεταξύ των σπονδύλων κατά τις ακραίες κινήσεις, ενώ οι μεσοσπονδύλιοι δίσκοι απορροφούν τους κραδασμούς και διαμοιράζουν ομοιόμορφα τις δυνάμεις κατά μήκος της σπονδυλικής στήλης. Επίσης, δίνουν απίστευτη ελαστικότητα και προσαρμογή στην κίνηση του κορμού. Το μυϊκό σύστημα που περιβάλει τη σπονδυλική στήλη (παρασπονδύλιοι μύες) είναι ο φυσικός μας νάρθηκας για τη σπονδυλική μονάδα. Όλα αυτά, εναρμονισμένα και διατηρημένα σε μια διαρκή εγρήγορση, δίνουν στη σπονδυλική στήλη τη λειτουργικότητα που της χρειάζεται για την επιτέλεση των καθημερινών και όχι μόνο αναγκών μας.

Η σπονδυλική μας στήλη είναι γενικά ευπαθής λόγω του τρόπου ζωής αλλά και έπειτα από απότομες κινήσεις. Όταν λέμε τρόπο ζωής, εννοούμε την καθιστική ζωή ή την εργασία γραφείου αλλά και τα επαγγέλματα που απαιτούν πολύωρη στάση σε κάθισμα, όπως είναι οι οδηγοί. Επίσης, η έλλειψη δραστηριότητας, η οποία κατακλύζει τη σύγχρονη κοινωνία, κάνει τη σπονδυλική στήλη ακόμη πιο ευάλωτη σε εκφυλίσεις ή τραυματισμούς. Είναι σίγουρο ότι όλοι μας κάποτε στη ζωή θα βιώσουμε ένα επεισόδιο οσφυαλγίας, μικρότερης ή μεγαλύτερης βαρύτητας.

Πέρα από το θέμα της ιδιοσυγκρασίας, δηλαδή την ευπάθεια κάποιων ατόμων σε αντίθεση με κάποια άλλα, υπάρχει και ο τραυματικός παράγοντας που μπορεί να προκαλέσει βλάβη σε οποιονδήποτε. Έτσι, βλέπουμε κάποιους ασθενείς σε νεαρή ηλικία να βιώνουν δισκοκήλη μετά από άρση βάρους, ενώ σε κάποιους άλλους όχι. Ένας τραυματισμός έπειτα από άρση μεγάλου βάρους και χωρίς τη σωστή θέση του σώματος μπορεί να βάλει σε κίνδυνο όλα τα άτομα, ανεξάρτητα από την ιδιοσυγκρασία τους. Οι ενοχλήσεις αφορούν κάθε μοίρα της σπονδυλικής στήλης. Από την αυχενική μοίρα έως την οσφυϊκή οι ενοχλήσεις ελλοχεύουν.

Βλέποντας τη σπονδυλική μας στήλη ολιστικά αναφορικά με το τι πρέπει να κάνουμε για να τη διατηρήσουμε σε καλή κατάσταση, επισημαίνουμε κάποια πράγματα ζωτικής σημασίας.

Όρθια στάση

Όταν στεκόμαστε, κρατάμε το ένα πόδι ελαφρώς μπροστά από το άλλο, με τα γόνατα ελαφρώς λυγισμένα. Αυτή η στάση βοηθάει να ελαττωθεί η πίεση από τη μέση. Μην στέκεστε λυγισμένοι προς τα εμπρός για παρατεταμένες χρονικές περιόδους. Οι μύες της πλάτης σας ενοχλούνται σε αυτή τη θέση, που οδηγεί σε μια κατάσταση η οποία μπορεί να προκαλέσει πόνο.

Ανύψωση αντικειμένων

Σε κάθε περίπτωση, αποφύγετε συστροφή ενώ σηκώνεστε. Στρίβοντας είναι μια από τις πιο επικίνδυνες κινήσεις για τη σπονδυλική στήλη σας, ειδικά κατά την ανύψωση. Εάν το αντικείμενο είναι πολύ βαρύ για να το σηκώσετε, χρησιμοποιήστε τα πόδια σας. Φέρτε το αντικείμενο κοντά σας και ανυψώστε το. Αν πρέπει να σηκώσετε ένα αρκετά βαρύ αντικείμενο, ζητήστε από κάποιον να σας βοηθήσει.

woman-back-pain-office-workΚάθισμα στο γραφείο

Κρατήστε τα γόνατά σας ελαφρώς ψηλότερα από τους γοφούς σας, με το κεφάλι σας ψηλά και την πλάτη ίσια. Αποφύγετε να καμπουριάζετε, αυτό θα βλάψει τη θωρακική μοίρα της σπονδυλικής σας στήλης προκαλώντας ραχιαλγία. Προσπαθήστε να διατηρήσετε τη φυσική καμπύλη της σπονδυλικής σας στήλης. Να σηκώνεστε ανά τακτά χρονικά διαστήματα από την καρέκλα. Η θέση του υπολογιστή θα πρέπει να είναι στο ίδιο επίπεδο με τα μάτια, δηλαδή ακριβώς αντικριστά, ώστε να μην προκαλείται καταπόνηση στον αυχένα. Συχνές κινήσεις της κεφαλής σε όλα τα πλάνα (δεξιά, αριστερά, πλάι) βοηθούν στη χαλάρωση των μυών.

Σκύψιμο

Μη σκύβετε με τα πόδια τεντωμένα για να πιάσετε κάτι από το πάτωμα. Αντ ‘αυτού, γονατίστε κάτω σε ένα γόνατο, και πλησιάστε το αντικείμενο.

pilatesΥγιεινή διατροφή και άσκηση

Η υγιεινή διατροφή βελτιώνει τη φυσιολογία των συνδέσμων, των μυών και των δίσκων ενυδατώνοντάς τους. Παράλληλα, με ένα πρόγραμμα εκγύμνασης 3 φορές την εβδομάδα, το σώμα μας αποκτά ελαστικότητα και δύναμη εκμηδενίζοντας έτσι κάθε ενόχληση. Διατηρήστε ιδανικό σωματικό βάρος. Οι υπέρβαροι ασθενείς έχουν μεγαλύτερο ποσοστό ενόχλησης από τη μέση, μιας και τα φορτία που καλείται να σηκώσει ο κορμός είναι πολλαπλάσια.

Διακοπή του καπνίσματος

Το κάπνισμα βλάπτει το μεσοσπονδύλιο δίσκο και κατά συνέπεια προκαλεί αφυδάτωση αυτού και δισκοπάθεια με αποτέλεσμα την οσφυαλγία.

Ύπνος

Κατά τον ύπνο προτιμάμε την πλάγια θέση και όχι άλλες, μιας και είναι η πιο φιλική και ανακουφιστική για τη μέση μας.

Πηγή: NaturaNrg #57